Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat moet er in een Bug out Bag (BoB) zitten?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Iedere rasechte prepper heeft natuurlijk een BoB (Bug out Bag) klaar staan voor het geval er snel gehandeld moet worden en je huis en haard moet verlaten. Een "Bug out Bag" is in simpel Nederlands gezegd dat je een gevulde rugzak onder hand bereik hebt staan die je mee neemt als er een (nood) situatie voor doet. Vooral veel Amerikanen in afgelegen gebieden hebben zo'n BoB klaar staan.

 

Wat zou je in deze rugzak moeten hebben zitten:

 

- Voedsel (compact)

- Water

- Waterfilter

- Radio (batterijen of op zon/licht energie)

- Fluitje

- Mobiele telefoon

- Zaklamp (batterijen)

- Kaarsen

- lichtstaaf

- Toilet papier en tissues

- Persoonlijke hygiene tasje (met o.a. tandenborstel, zeep e.d.)

- Duct tape

- Zakmes

- Rol nylon draad

- Schepje

- Bijltje

- Naaisetje

- Lucifers (waterproof) en alternatief

- Tent

- Slaapzak

- Regenpak

- Wollen deken

- Handschoenen

- Lichtgewicht kachel/fornuis en brandstof

- Eerste hulp box met uitgebreide inhoud (ook zonnebrand, medicijnen, handzeep e.d.)

- Geld

- Kopie van belangrijke papieren (paspoort, creditcard informatie, verzekeringen, telefoonnummers, testament e.d.)

- Pen en papier

- Ontspanning (boek, snoep, spelletjes e.d.)

- Complete extra set met kleren

 

Tips zijn welkom als er meer in zou kunnen wat hierboven nog niet staat.

 

Het is naast een goed gevulde rugzak ook erg belangrijk dat je weet hoe alles werk en dat je het oefent. Een goede basis conditie is ook een must om in een situatie maximaal voorbereid te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De INCHBAG

 

Ik en mijn vrouw hebben gekozen voor de INCHBAG (never coming home bag), omdat we niet weten of we na een evacuatie(SHTF) nog terug kunnen naar huis. Om deze reden hebben wij gekozen voor de INCHBAG en niet voor een BOB. Ik zelf heb gekozen voor de Berghaus 2 van 120L en mijn vrouw heeft een backpack van 85L. Onze jongste dochter heeft een rugzak van 25L. We kunnen dus genoeg meenemen en hebben voedsel bij ons voor ongeveer vier a vijf dagen. Daarnaast hebben we twee waterfilters bij ons (Katadyn Vario + Sawyer Mini).

 

Afhankelijk van de situatie en het gebied waar je zit, zul je bij een langere periode in de natuur naar voedsel moeten zoeken. Vele planten en bloemen zijn eetbaar en hebben vaak een geneeskrachtige werking. Zorg dus dat je in je BOB/INCHBAG een boekje hebt over (eetbare)planten en bloemen(of SAS boekje). Voor het vangen van voedsel gebruik ik een hengel(vis) en een handkruisboog(vogels, konijnen enz.).

 

De Bug Out Bike

Omdat je bij een SHTF niet zeker weet of er nog brandstof beschikbaar is en of dat de snelwegen niet geblokkeerd zijn, kun je naast het kiezen voor de auto ook kiezen voor de fiets. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een fiets met fietstassen of voor een bakfiets. Er zijn ook handige fietskarren te koop waarin je, je BOB/INCHBAG kunt leggen. Ondanks dat de fiets geen brandstof nodig heeft, moet je wel fietsgereedschap en onderdelen meenemen (plaksetje, binnenbanden enz.). De fiets is een goed alternatief.

 

Hieronder een lijst met (survival)spullen en materialen die ik samen met mijn vrouw heb samengesteld. Let wel op het gewicht van je BOB of INCHBAG.

 

3x Rugzak - Survivalspullen voor 3 personen (man, vrouw en kind)

 

Rugzak

Rugzak man (120L)

Rugzak vrouw (70 tot 85L)

Rugzak kind (25L)

 

Slapen

3 Persoonstent (lichtgewicht)

Slaapzakken (Vier seisoenen 3 x, lichtgewicht)

Luchtmatras of mat (3x)

Opblaasbare hoofdkussens (3x)

Tarp

 

Koken

Magnesium vuurstarter

Aansteker en lucifers(waterproof)

Aanstekerbenzine (133 ml)

Bestek aan karabijnhaak (Vork, lepel en mes)

Aliminium pan

 

Water

Waterfilter (Katadyn)

Veldfles (PVC)

Water (1 liter per persoon)

 

Noodvoedsel

NRG-5

Bamisoep(droge vorm)

Sardientjes (blik)

Candybars (granen en/of noten)

Oploskoffie

Theezakjes

Suiker in zakjes

Melkpoeder in zakjes

 

Medisch

Travel Safe EHBO Family Camping kit (compleet)

Paracetamol

Diacure

Centrum (vitaminepillen)

Alcohol (uitwendig gebruik 70%)

FFP3 stofmasker

 

Verzorging

Tandenborstel

Tandpasta (klein)

Wattips

Tandenstokers

Handoek

Maandverband

Tampons

Inlegkruisjes

Toiletdoekjes

Make-up spiegeltje (ook handig om te seinen)

 

Geld en documenten

Paspoort + kopie

Geld (€500,00 papier en muntgeld)

Goud en/of zilver (optioneel)

USB stick (digitale foto's/documenten van huis, persoonlijke spullen enz.)

 

Communicatie

Landkaart(en)

Kompas (Army)

Verrekijker Travel (8x21)

Zaklamp solar-/ opdraai

Radio solar-/ opdraai

Fluitje

Spiegeltje

Vuur(aansteker)

Mobiel

Batterijen

Horloge (zelf opwindbaar)

A-Solar PowerBag (zonne energie)

 

Gereedschap

Machete (kapmes)

Combat knife (voor aan de koppel)

Zwitsers zakmes

Hoofdlamp (Led)

Multitool

Karabijnhaken

Handkruisboog

Vishengel

Army schep

Houtzaag

Travel Safe Travel Naaisetje

Tyraps (groot en klein)

Bundel nylon touw 9mm/15mtr groen

Bundel nylon touw 5mm/15mtr groen

Army waslijn

 

Diversen

Waterdichte afsluitbare zakjes

Zaden (zakjes)

 

Kleding (man, vrouw en kind)

Vier seisoenen jas (wind- en waterdicht)

Vier seisoenen broek (wind- en waterdicht)

Thermo kleding (heren/dames)

Schoenen (wind- en waterdicht)

Army koppel (voor combat knife, veldfles enz.)

Ondergoed

Riem

Slippers

Poncho

Veters

Bril

Sokken

Muts of petje

Handschoenen

Survival armband (paracord)

 

 

Een BOB/INCHBAG is heel persoonlijk. Richt hem naar je eigen visie in.

 

Hieronder nog enkele links:

http://www.apocalypsepak.com/

http://www.denkvooruit.nl/noodpakket/

 

Rugzakken.jpg.0b2f4527ae14511dcfa1be7f1f02b614.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dit is een flinke boodschappenlijst die jullie hier hebben staan! Ik vroeg me nog af: wat is een goed alternatief voor een mobieltje, wanneer de GSM masten door een grote storing of crisis niet meer zouden werken? Als je met je maten samen gaat survivallen kan je natuurlijk walky-talkies gebruiken, maar is er nou ook iets simpel draagbaars wat een veel groter bereik heeft? Ik heb geen dienstplicht gehad, dus heb helemaal geen verstand van dat soort dingen. Maar kan me wel voorstellen dat het handig is om een zender/ontvanger bij je te hebben. Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook iets wat ik me afvraag Jester. Inderdaad een enorme lijst die jullie hier hebben beschreven, ik mag nog wel ff sparen.. haha.

Vind het ook leuk om die overlevingstechniek-boekjes te lezen met hoe je knopen kunt leggen, tenten kunt bouwen, vuur kunt maken, vis kunt vangen dat soort dingen. (van SAS)

 

Wat Cyberbeer zegt over kruiden vind ik ook heel slim, ik volg zelf een cursus Fyto (kruidenleer) binnenkort, als het straks allemaal weer op de natuur aan gaat komen moeten we wel weten hoe het werkt. Heb altijd al een enorm respect gehad voor de American Natives (Indianen) omdat ze zo met kruiden genezen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jester, tja het is inderdaad een behoorlijke lijst en ik ben zelf ook al maanden bezig (pff). Maar als je elke maand iets koopt (ook al is het niet veel), dan heb je toch al na een paar maanden een behoorlijke rugzak met spullen. Probeer wel eerst het noodzakelijkste te kopen (Waterfilter, langhoudbaar voedsel enz). Om te communiceren zonder je mobiel is vervelend maar er zijn ook andere manieren. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de groep is waarmee je reist.

 

1. Zeg altijd waar je naartoe gaat(richting) en spreek een tijd af(10min, 1 uur enz). Als je niet binnen de tijd terug bent, gaat de andere naar je zoeken.

2. Walky-takies zijn handig maar gaan op batterijen. Oplaadbare batterijen in een oplader, die zou je misschien kunnen opladen via een A-Solar PowerBag te koop bij de ANWB.

3. Met een zaklantaarn (batterijen of knijpkat die zichzelf oplaad) kan je lichtsignalen geven. Overdag en in de nacht.

4. Spiegels werken alleen overdag met veel zonlicht, maar kunnen net als een zaklantaarn vele kilometers afleggen.

5. Een voetbal fluitje is in een voetbalstadion met 50,000 supporters goed te horen, dus zeker ook in de natuur en op grote afstanden.

6. Rook is ook goed te zien op grotere afstanden (als je maar niet het bos afbrand).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met een lijst aan te maken met de spullen die ik wil gaan aanschaffen. Probleem waar ik tegen aan loop is dat ik bijvoorbeeld een zaklamp nodig heb maar welke kies je dan ?

Lang geleden heb ik eens een mac lite aangeschaft maar deze is erg zwaar, geeft naar de huidige maatstaven niet veel licht en vreet baterijen. Op veel sites zijn zaklampen te vinden die je via een draaimechanisme kan opwinden of via solar is de lamp op te laden maar vaak is de prijs zodanig dat ik me niet kan voorstellen dat z'n lamp lang mee kan gaan. Een solar en via draaien op te winden lamp voor 19.95 schat ik niet hoog in mbt kwaliteit. Is dit chineese kwaliteit waar je in de praktijk niet lang plezier van hebt ? Ik ben ook niet op zoek naar de duurste uitvoeringen want die hoeven niet de beste te zijn en zijn vaak te goed voor de situatie waarin ik ze wil gebruiken en hopelijk gebruik ik de meeste dingen nooit. Kopen via internet zonder betrouwbare referenties van de goederen lijkt mij dus geen goed idee want je moet er wel op kunnen vertrouwen dat de spullen aan je verwachtingen voldoen. Een slaap zak moet droog blijven, warm blijven maar ik ga er ook niet bij -30 mee op de noordpool liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zaklantaarn: ik kwam er ook niet uit, dus heb er nu een stuk of 5 :) Seriously, kon niet kiezen, leken me allemaal wel handig, varierend van een dure, grote MacLite met LED lampjes (tevens uitstekend voor zelfverdediging, zo groot en zwaar) met 3xD maar daarnaast ook een kleine maclite op 2xAA. Ook nog een opwindbare i.c.m. radio en twee mini-led lampjes. Zwaar overdreven natuurlijk, mijn BOB zit ook al pokkievol terwijl de helft vd preppesoires er nog naast staat :) ach ja ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overigens zo'n lantaarntje die je op moet draaien. Is vrij snel weer leeg en is ook een goedkope versie. Maar gaat bij ons wel lang mee. We gebruiken hem altijd op de camping en is wat dat betreft wel ideaal. Zou ik liever hebben dan op zonne-energie want als die eenmaal leeg is dan krijg je 'm ook niet meer aan (lijkt me).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een aantal zaklampen gekocht.. mijn eerst was een grote zware maclight.. met 5 dikke batterijen er in.. ZONDE. daar gaat voor 9 euro batterijen in, en erg lang gaan ze helaas niet mee..

Toen zo'n kleine maclight met 1 aaa batterij.. das voor in de pikke donker genoeg om je weg te vinden. bij tijdelijke calamiteiten is een grote lantaart denk ik beter, maar als je prepper bent houd je denk ik rekening met ergere scenario's.

Mijn idee, das persoonlijk natuurlijk, een zaklamp op 2 AA batterijen. dit zijn de meest voorkomende batterijen. Handig als je oplaadbare koopt kunnen ze in meerdere apparaten. En een lamp die niet te fel is zodat het niet op grote afstanden duidelijk zichtbaar is.

Via deze site heb ik meerdere dingen besteld, dus ze zijn wel betrouwbaar, alleen levertijd kan soms wel 4 weken zijn. De prijs is er enorm goedkoop, allemaal chinees spul. maar welk elektronica is tegenwoordig niet in china gemaakt??

Ook nog een voordeel, alles is gratis verzenden vanuit hongkong!

Hier is waar ik m'n AA lamp vandaan heb:

http://www.dealextreme.com/c/flashlights-lasers-999

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Cyberbeer, respect! Dat lijkt een complete survivalwinkel die je op je rug meedraait, wat wegen de rugzakken als ik vragen mag? En ook niet onbelangrijk met een BoB, waar ga je vervolgens met je spullen naartoe, heb je daar ook al een lokatie voor? Of heb je dan zoiets van: genoeg spul mee om de (urban) jungle in te trekken en van daaruit zien wat een geschikte bestemming is? Dat is een vraag waar ik zelf nog mee zit, heb ook wel e.e.a. aan voedsel en water, ook zo'n waterfilter (Katadyn Pocket, prachtig materiaal overigens, echt Zwitsers vakwerk!) maar heb nog geen BOL (Bug Out Location) en weet ook niet zeker in hoeverre dat een must is, twijfel ik nog over. Voorlopig kunnen we gelukkig vanuit huis prima survivallen als de SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Cyberbeer, respect! Dat lijkt een complete survivalwinkel die je op je rug meedraait, wat wegen de rugzakken als ik vragen mag?

 

Dit. Voor mij als vrouw, klein van stuk, is dit toch een hele opgave. Kan echt niet - zelfs niet een paar uur - met een tent + slaapzak + pannen + gasbussen etc etc. rondlopen.

Zou ik echt een pakpaard voor nodig hebben. Ben dan ook een verzamelaar van de meer kleinere spullen als lantaarn, touw, zakmes, dat soort dingen.

 

Dan nog iets, ik heb een hond, en zij gaat hoe dan ook mee als er iets gebeurt. Iemand praktische tips daarvoor? Zag ergens op een website ook kleinverpakte porties voer voor de hond, want daar zat ik juist over na te denken; wat zou ik mijn hond voeren? Geen eten uit de blikken want dat valt op een hondenmaag niet zo lekker denk ik. Ga zo'n hondenrugzak aanschaffen dan kan ze zelf ook wat dragen als het nodig is :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jester,

 

Mijn rugzak weegt nu ongeveer 25 kilogram en die van mijn vrouw 15 kilogram. Bij je vertrek is dit een behoorlijk gewicht, maar tijdens je reis gebruik je ook veel spullen en zal het gewicht van je rugzak afnemen. Een belangrijke vraag is, waar ga je naartoe met je BoB? Deze vraag is gekoppeld aan de situatie die dan van kracht is. Als Prepper zijnde, probeer je je voor te bereiden op verschillende scenario's, wat natuurlijk erg moeilijk is. Een zware aardbeving zal niet zo snel gebeuren in Nederland, maar andere doemscenario's misschien wel. Deze economische crisis kan bijvoorbeeld uitlopen op een shutdown van het (geld)systeem, waardoor er plunderingen en chaos zou kunnen ontstaan (zie Griekenland). Het laatste wat je moet doen in zo'n situatie is met een volbepakte rugzak naar buiten gaan. Nee, je hebt thuis alles gebarricadeerd en hebt zeker voor de eerste maand water en voedsel in huis(noodpakket). Bij een watersnoodramp is het handig om minimaal één opblaasboot met peddels te hebben (afhankelijk met hoeveel personen je bent). Want als het water 2 meter hoog staat, wordt het een beetje lastig met je rugzak. De rugzak gaat dus in de boot met jou en je vaart weg. Beter een simpele opblaasboot dan zwemmen (http://www.nederlandwerktmetwater.nl/actueel/dossier/rampenbeheersing/index.php?we_objectID=219). Bij een eventuele oorlog (wat waarschijnlijk binnenkort gaat gebeuren, USA/Israel vs Iran) (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/28/waarom-israel-iran-dit-jaar-aanvalt/) schiet de olieprijs door het dak en zal de benzineprijs tussen de twee en drie euro belanden. Dit heeft als gevolg dat de kosten van al het transport, wordt doorberekend naar de consument. De consument is dus weer de dupe en zal nog harder worden geraakt in zijn portemonnee. Deze spanningen kunnen in Nederland alles op scherp zetten, als onze regering niet ingrijpt. Daarnaast kan dit jaar ook een zware zonnestorm komen http://xandernieuws.punt.nl/?id=511238&r=1 met wereldwijde gevolgen. Tja, genoeg ellende en doemscenario's die kunnen gebeuren.

 

Waar je als Prepper ook rekening mee moet houden is het gedrag van mensen. Ieder mens handeld altijd in het belang van zichzelf. Het "eigenbelang" is een vaste waarde en ingebouwd in ons systeem. Er zijn maar weinig mensen die handelen in het belang van een ander. In vredestijd is het eigenbelang nog omringt door een sociaal suikerlaagje, maar tijdens een crisistijd of doemscenario zal dit sociaal suikerlaagje er gauw vanaf zijn. In een groepsvorming gaat het belang van de groep voor, maar is ook in het eigenbelang van de persoon zelf. Je geniet in een groepsvorming bescherming(veiligheid), en alles wordt gedeeld(voedsel, water enz.). Mensen kunnen dus een gevaar zijn of een toegevoegde waarde.

 

Ik wil hiermee alleen maar aangeven, dat ondanks onze voorbereidingen het lastig kan zijn (maar niet onmogelijk) om je te verplaatsen van A naar B. Binnen Nederland moet het niet echt een probleem zijn. Buiten Nederland kan het een stuk moeilijker worden. Het allerbeste voor een Prepper zou zijn, als hij een zeilboot zou hebben. Met een zeilboot vaar je merendeels om de gevaren heen, en kun je zo je bestemming bereiken. Maarja, hoe kom je aan een zeilboot?

 

Wat misschien wel een tip is voor Preppers, maak gebruik van google earth. Met google earth kun je een locatie uitzoeken in Nederland of in Europa wat jij geschikt vindt. Zoek naar bossen en meren. Via google maps kun je de afstand en de tijd berekenen(auto, openbaar vervoer of lopen) naar je bestemming. Maak een plan van aanpak en printscreens van de kaarten, of print alles uit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Chinook,

 

Een hond hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog, een hond kan zelfs een voordeel zijn in slechte situaties. Honden zijn van nature jagers (stammen af van de wolf) en kunnen voedsel voor je vinden en vangen(konijnen, vogels). Daarnaast is een hond waakzaam en zal hij je beschermen.

 

Als je niet veel kan dragen en je wilt toch spullen meenemen, denk dan aan een boodschappenkarretje of bugy.

Een fiets met voor en achter draagtassen kan ook handig zijn, en de hond loopt er gewoon naast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super om te lezen Cyberbeer dat ons forum zo snel gevonden hebt en zo'n meerwaarde geeft aan informatie je post hierboven gaat ook al over het denk patroon van mensen en dat vind ik zelf een heel interessant fenomeen en ben ook heel erg benieuwd hoe ik zal reageren als de nood aan de man is. Het is nu zo veilig om hier over na te denken maar in het geval dat zal elk mens ongetwijfeld weer anders reageren. Hier kunnen we ook weer een mooi topic over starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mr. Gold,

 

Erg leuk je weer te spreken en dank je wel. Er zijn inderdaad nog vele onderwerpen niet besproken. Dit komt omdat Preppers in de context, uit vele subcategorieën bestaat, en elke subcategorie ook weer is opgedeeld. Er zijn dus nog genoeg onderwerpen die we kunnen bespreken op dit forum. Daarnaast lijkt het me interessant om bij sommige onderwerpen, iets dieper op stof in te gaan. Hieronder een paar voorbeelden.

 

Een doemscenario, wat nu?

- De bewustwording (geestelijke, mentale en emotionele verwerking)

- De actie van de Prepper (adequaat handelen)

- Wat doe je met familie? (verder gaan of achterlaten)

- Alleen of in een groep verder (voor en nadelen)

- Ik heb dieren, wat nu? (meenemen of achterlaten)

- Vervoermiddel of lopen? (waar kies jij voor en waarom)

- Goede ruilmiddelen (geld, goud/zilver, voedsel, materialen enz.)

- EHBO (zelfredzaamheid en EHBO kennis)

- Zelfredzaamheid in de natuur (hoe denk jij te overleven in de natuur)

- Evacuatie, nu nog een locatie (waar naartoe en waarom?)

- Terug naar de beschaving, wat nu? (hoe bouw je je leven weer op na een doemscenario?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cyberbeer, wat een fantastisch verhaal. Wow, 25 + 15 kilo, ik hoop dat jullie ook wat getrained zijn op dat vlak!

Mooie tips en inzichten, het is duidelijk dat jij er al wat langere tijd mee bezig bent en echt "met voorbedachte rade" kan anticiperen op de situatie als de SHTF. Ik ga ook maar eens een draaiboekje uitwerken, merk dat ik nu nog alles in flarden in mijn prepperhoofd heb zitten. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zaklantaarn: ik kwam er ook niet uit, dus heb er nu een stuk of 5 :) Seriously, kon niet kiezen, leken me allemaal wel handig, varierend van een dure, grote MacLite met LED lampjes (tevens uitstekend voor zelfverdediging, zo groot en zwaar) met 3xD maar daarnaast ook een kleine maclite op 2xAA. Ook nog een opwindbare i.c.m. radio en twee mini-led lampjes. Zwaar overdreven natuurlijk, mijn BOB zit ook al pokkievol terwijl de helft vd preppesoires er nog naast staat :) ach ja ...

 

kijk om maar met de deur in huis te donderen ...gewoon een opbouwende vraag ...waarom een lamp op batterijen? die batterijen raken op toch? ....een knijpkat is interesanter/duurzamer in mijn opinie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Knijpkat

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel dingen voor in je bob kun je bv ook halen bij de lokale legerdump,dan doel ik op rugzakken bv :

 

2e hands 'berghaus' rugzak

leger kleding/kistjes

slaapzakken(goretex)

veldflessen

klapmok

messtin(opvouwbare pannetjes)

esbitbrander/blokjes

messen

luchtdruk wapens/kruisbogen

suvival kitjes

firestarters

hangmat

poncho

de hele ratteplan van veel basic dingetje zijn daar vekrijgbaar en vaak goedkoper dan in de outdoorshop

 

naast je eigen orienteren op google-earth is heel raadzaam om potenciele stop/rust-plaatsen te zoeken en met name te 'bezoeken/vekennen'

wat op google een mooie plek lijkt kan in werkelijkheid maar zo eens vol gebouwt zijn (om maar even een zij-straat te noemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...