Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 51 tot 58 van de 58
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Greener Bekijk Berichten
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION],

In Nederland krijg je helaas geen zak met geld bij het overstappen om zodoende bij je vorige bank de boete af te betalen.

[MENTION=2684]FincaInSpanje[/MENTION],

Dat middelen hoor ik de laatste tijd vaker in mijn kennissenkring.
    Het is alleen nog niemand gelukt.
    Mocht je wel een positieve ervaring hebben of kennen hoor ik deze graag.

Greener
    Rentemiddeling gaat feitelijk alleen maar lukken als je meer dan de helft van de afgesproken rentevaste periode voorbij bent. Heb je 10 jaar vastgezet en nog 8 jaar te gaan, dan ben je bijna kansloos. Banken berekenen gewoon hoe ze het meeste aan je kunnen verdienen en dan pas hoe lang ze je vast kunnen houden. Heb je echter bijvoorbeeld 10 jaar vast gezet en nog maar een paar jaar te gaan, dan willen banken nog wel eens meewerken. Daarnaast moet je het hard spelen, dus met scherpe offertes komen van de concurrent. Wanneer banken\personen die voor de bank werken een veel betere offerte zien, worden ze wel bang je kwijt te raken. Jij laat hiermee ook direct zien dat je niet tevreden bent en bereid bent de boete te nemen en als klant te vertrekken. Ze zullen je niet graag zien gaan wanneer je netjes elke maand op tijd betaald.

Daarnaast is het handig goed contact te hebben met je tussenpersoon. In mijn geval mijn neef die al 35 jaar in verzekeringen en hypotheken zit. Zo'n 6-7 jaar geleden kregen mijn ouders een standaard aanbieding, wat ik te hoog vond. Mijn neef gebeld en hij weer zijn contactpersoon bij verschillende hypotheek verstrekkers. Toen kregen we ineens wel een goede aanbieding die toch een kwart procent lager lag dan de eerste. Dit keer zijn we bij de hypotheek verstrekker gebleven omdat ik wel een tiende lager uit zou kunnen komen, maar dat is niet de moeite waard om weer naar de notaris te gaan en de kosten te betalen je huis te laten (her)taxeren.

Last but not least heeft te maken met of je huis onder water staat. Half NL staat ongeveer onder water en dan heb ik het niet over een overstroming. Wanneer je huis netjes oplevert wat de bank zou krijgen bij verkoop, dan is het risico van de bank minimaal. Dan werken ze ook graag mee. Als je in de provincie Zuid Holland woont of er tegenaan, dan wil ik je wel in contact brengen met mijn neefs bedrijf. Hij kan de goedkoopste hypotheken van NL leveren.

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    Rentemiddeling gaat feitelijk alleen maar lukken als je meer dan de helft van de afgesproken rentevaste periode voorbij bent. Heb je 10 jaar vastgezet en nog 8 jaar te gaan, dan ben je bijna kansloos. Banken berekenen gewoon hoe ze het meeste aan je kunnen verdienen en dan pas hoe lang ze je vast kunnen houden. Heb je echter bijvoorbeeld 10 jaar vast gezet en nog maar een paar jaar te gaan, dan willen banken nog wel eens meewerken. Daarnaast moet je het hard spelen, dus met scherpe offertes komen van de concurrent. Wanneer banken\personen die voor de bank werken een veel betere offerte zien, worden ze wel bang je kwijt te raken. Jij laat hiermee ook direct zien dat je niet tevreden bent en bereid bent de boete te nemen en als klant te vertrekken. Ze zullen je niet graag zien gaan wanneer je netjes elke maand op tijd betaald.

Daarnaast is het handig goed contact te hebben met je tussenpersoon. In mijn geval mijn neef die al 35 jaar in verzekeringen en hypotheken zit. Zo'n 6-7 jaar geleden kregen mijn ouders een standaard aanbieding, wat ik te hoog vond. Mijn neef gebeld en hij weer zijn contactpersoon bij verschillende hypotheek verstrekkers. Toen kregen we ineens wel een goede aanbieding die toch een kwart procent lager lag dan de eerste. Dit keer zijn we bij de hypotheek verstrekker gebleven omdat ik wel een tiende lager uit zou kunnen komen, maar dat is niet de moeite waard om weer naar de notaris te gaan en de kosten te betalen je huis te laten (her)taxeren.

Last but not least heeft te maken met of je huis onder water staat. Half NL staat ongeveer onder water en dan heb ik het niet over een overstroming. Wanneer je huis netjes oplevert wat de bank zou krijgen bij verkoop, dan is het risico van de bank minimaal. Dan werken ze ook graag mee. Als je in de provincie Zuid Holland woont of er tegenaan, dan wil ik je wel in contact brengen met mijn neefs bedrijf. Hij kan de goedkoopste hypotheken van NL leveren.
    Bedankt voor je uitleg, maakt het voor mij een stuk duidelijker waar de schoen wringt.
    Ik sla je aanbod af, ik zit nl goed en met een beetje geluk straks zonder hypotheek.

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Greener Bekijk Berichten
    Bedankt voor je uitleg, maakt het voor mij een stuk duidelijker waar de schoen wringt.
    Ik sla je aanbod af, ik zit nl goed en met een beetje geluk straks zonder hypotheek.

Greener
    Daīs beter geregeld. Ik ook in Spanje, nu nog in NL.

Overigens ga je in NL dan wel vermogensbelasting betalen als je huis is afbetaald. Beter is een constructie te verzinnen waarbij je wel een hypotheek hebt, maar dat je deze financiert vanuit bijvoorbeeld je eigen bedrijf. je betaald dan hypotheekrente aan je eigen bedrijf EN de rente is nog steeds aftrekbaar voor de belasting.

Survivor
    Ingeschreven
    Jul 2013
    http://www.telegraaf.nl/tv/dft/geld/...tijdbom__.html
    De zgn aflossingsvrije hypotheek dient wel degelijk afgelost te worden.
    3 tot 6 maanden voor de aflooptermijn van 30 jaar krijg je een brief van de bank of je het gehele bedrag ff wilt aftikken.
    Bron is Telegraaf, hoop ook zo dat dit propaganda is want als ouwe lul heb ik dit probleem al over 8 jaar.

tom666
    Guest
    Ik heb heel goedkoop geleend voor mijn woning van 220.000 euro.
    Ik betaal slechts 1,15 % intrest aan de bank .
    Voor de prijs die ik betaal kan ik nooit het huis gaan huren waar ik nu in woon. Groot , heel griefelijk , garage van , mooie oprit , mooie tuin met groot terras , grote living , eetplaats , keuken , 3 slaapkamers , bergruimte , mooie inkom , grote badkamer en volledig kelder onder het huis lekker droog en heel groot.
    Zoek maar eens dergelijke woning in het Vlaanderen onder de 950 euro per maand.
    Ik betaal liever mijn eigen stenen dan die van een huisbaas en later is het een mooie erfenis voor de kinderen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door darkstar Bekijk Berichten
    http://www.telegraaf.nl/tv/dft/geld/...tijdbom__.html
    De zgn aflossingsvrije hypotheek dient wel degelijk afgelost te worden.
    3 tot 6 maanden voor de aflooptermijn van 30 jaar krijg je een brief van de bank of je het gehele bedrag ff wilt aftikken.
    Bron is Telegraaf, hoop ook zo dat dit propaganda is want als ouwe lul heb ik dit probleem al over 8 jaar.
    Het probleem zit hem niet zo zeer in een stukje aflossingsvrij, maar deze bedragen te hoog waren t.o.v. het aflosbare deel. Daarnaast zijn er hypotheken verstrekt die niet in balans waren, waardoor meer dan een miljoen hypotheken onder water staan. Gemiddeld woonden NL-ers 9 jaar in een koophuis voordat deze verkocht wordt en ook op latere leeftijd is het aannemelijk dat je het huis gaat verkopen om bijvoorbeeld van eengezinswoning naar een flatje te gaan op bepaalde leeftijd, dan wel als de kids het huis uit zijn.

Stel ik kocht een huis in 1985 voor 250.000 gulden, laten we zeggen 125.000 euro. Waarvan ik 75.000 euro aflos en 50.000 aflossingsvrij had afgesloten. Dit jaar loopt de hypotheek dus af en blijf ik met een restschuld zitten van 50k. Laten we voor het gemak even zeggen dat de kosten 500 euro in de maand waren. De bank komt dan met een voorstel om dit bedrag af te lossen, maar je hebt dat niet even cash liggen. Dan kun je gewoon een nieuwe afspraak maken met de bank om deze schuld af te betalen, dan wel alleen rente te betalen totdat het huis ooit verkocht wordt. Je was gewend 500 euro per maand te betalen, maar een deel van de hypotheek valt dus weg. De bank vraagt momenteel ongeveer 3% rente over die 50k, die niet meer aftrekbaar is (1500€ per jaar\silly money) maar waar je wel sterk staat met je onderpand want inmiddels is het grootste deel van je huis afgelost. Blijf je 500 euro per maand betalen, dan lost je dus elk jaar zo'n 4500 van de schuld af (eenvoudig gezegd). Geen probleem dus in dit geval.

Heb je een bepaalde leeftijd en zijn de kids het huis uit, worden de trappen te moeilijk of welke reden dan ook. Dan kun je het huis verkopen. Die 125k die je 30 jaar geleden betaald hebt voor het huis is nu dus 250k minimaal waard. Je verkoopt je huis voor 250k en lost 50k direct af en 200k heb je dus in je zak voor je nieuwe kleinere onderkomen of flatje. Ook geen probleem dus.

Daarnaast ben je in NL verplicht een levensverzekering te hebben wanneer je meer dan 75% van de executiewaarde leent. Dat betekent grofweg dat wanneer je partner overlijdt het huis of een groot deel ervan door de verzekering betaald wordt, zodat de ander erin kan blijven wonen. Gaat er niemand dood, dan betaald de levensverzekering een bedrag uit waarmee je bijvoorbeeld een deel van je hypotheek kunt inlossen. Ook geen probleem.

Het wordt vaak pas een probleem als je huis onder water staat, je bent gaan scheiden of je je baan verliest. Dan kun je de hypotheek niet meer betalen. Onder bepaalde waarde kon je wel een hypotheekgarantie afsluiten hiervoor, zodat je altijd gegarandeerd wordt voor een bepaalde waarde van je woning.

Ik kan een praktijk voorbeeld geven van mijn ouders. Die blijven nog met een restschuld zitten na afloop van de hypotheek over 30 jaar. Nu al hebben we afgesproken dat ze over dit aflossingsvrije deel de eerste 5 jaar een vast rentetarief betalen. Ze gaan dan 270€ per maand betalen 5 jaar lang en aflossen mag maar hoeft niet. Uiteraard gaan wij het aflossingsvrije deel zo laag mogelijk houden en eerder aflossen, maar de afspraak is er al en 270€ is natuurlijk niet veel in de maand voor een eengezinswoning die al grotendeels is afgelost.

Tot slot wil ik melden dat een hypotheek een afspraak over 30 jaar is, dus je kunt het meeste al mijlenver zien aankomen. De meeste banken hebben de 10-20% regel al geschrapt en je kunt onbeperkt aflossen. Doe dit dan ook zoveel mogelijk als je onder water staat, dan wel met een restschuld dreigt over te blijven.

Het wordt

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Mar 2012
    Zit ook wel te denken om mijn huis weg te doen, hypotheek aflossen en gaan huren.
    Maar dat is jaren geleden al dichtgetimmerd door de Gemeenten.
    De huurhuizen die vrijkomen in je gemeente zijn meestal sociale woningbouw en dan zit je met een inkomen boven de 34000 ongeveer, krijg je het niet.
    En omdat mijn vrouw ook werkt voor de hypotheek zit je met 2 personen al snel boven die grens en kom je niet in aanmerking voor een sociale huurwoning en als we nu kiezen voor 1 salaris dus minder loon om onder de 34000 per jaar te komen, kan de hypotheek weer niet betaald worden.
    Dus gevangenen van het systeem en dat wordt weer slechter als de pensioenleeftijd wordt bereikt door mij als eerste. dan krijg je AOW 720 euro ongeveer en een pensioentje van een paar honderd euro. Als dan mijn vrouw een paar jaar later ook AOW gaat krijgen we samen een AOW van bijstandsnivo.

Wie in 2016 voor het eerst AOW krijgt en een jongere partner heeft, heeft helemaal geen recht meer op een AOW-partnertoeslag. Dat betekent dat deze persoon dan terugvalt naar een bedrag ter grootte van 50% van het netto minimumloon
    http://financieel.infonu.nl/geld/149...tijd-2016.html

Dan komt er nog bij dat de woningbouw de betere woning niet aanbeveelt en dus niet meewerkt aan mensen met een kleine uitkering.

Dan pensioentje en AOW en maar zien wat het wordt.

Ik maak me meer zorgen over de mensen die nog jong zijn, we hebben kinderen waarvan er 2 geboren zijn tussen 1984 en 1985.
    en zij krijgen pas AOW op de leeftijd van 71 jaar, dus tot die leeftijd moet je dus een baan hebben.
    http://www.berekenhet.nl/pensioen/aow-leeftijd.html

Bent u na 1988 geboren dan is uw AOW-leeftijd nu nog onbekend. Deze zal waarschijnlijk minimaal 71 jaar en 6 maanden zijn.

Of nog later, dus. Ik heb wel mensen gesproken hierover waaronder sociaal werkers, dus mensen waarvan je verwacht dat ze wel weten wanneer ze met pensioen gaan. Iedereen die ik heb gesproken denkt dat de leeftijd 67 jaar is, maar vergis u niet dat in voor de mensen die nu al 60 zijn.

Dat betekent dat in 2021 de AOW leeftijd al 67 jaar bedraagt:

Maar dus voor mensen onder de 60 wordt het steeds later.
    Kijk dus voor je AOW leeftijd op de link wanneer je pensioenleeftijd ingaat. (geboorte datum invullen)
    http://www.berekenhet.nl/pensioen/aow-leeftijd.html

Maar het gaat om huren of kopen, maar ik kan niet switchen. Waarvan akte!

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    [MENTION=34]Tom[/MENTION] , er zijn altijd oplossingen mogelijk maar dan moet je af en toe vals spelen richting de overheid. Die timmeren van alles dicht en je raakt gevangen in het systeem. Speel je het eerlijk, dan kun je het wel vergeten tegenwoordig.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten