Ga naar inhoud
GENEGEERD

POST-SHTF Tools


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

We hebben zo langzamerhand een redelijke indruk van wat we moeten hebben om het een tijdje uit te houden als SHTF. Die lijst kun je beperkt houden, of heel uitgebreid. Het ligt er natuurlijk ook aan of je een eventuele Bug Out voor ogen hebt, en je jezelf al ziet slepen met je troep, danwel dat je uitgaat van een Bug In en na enige tijd, als de boel weer veilig is, het leven en de draad weer kunt oppakken.

 

Naast de waterfilters, zaden, messen, bijlen en andere apocalyptische items, zou ik dolgraag ook een aantal andere zaken in mijn bezit hebben, zeker post-SHTF. Graag aanvullen, indien mogelijk met toelichting. Zaken die elders reeds zijn genoemd -bijvoorbeeld brandblussers- ga ik hier niet herhalen, dat nut is al bewezen.

 

Schaaf / Schaven - ideaal voor houtbewerking en kan eigenlijk niet met een andere tool worden uitgevoerd, denk ook aan spookschaaf

Vijlen - hout en metaal

Gasbrander - om te smelten en te solderen

Doppenset - auto, fiets

Schroefdraad taps in verschillende maten - onontbeerlijk bij metaal bewerking, ook handig zijn de grote uitvoeringen voor hout en het contradeel dat draad maakt.

Handboor en div maten boortjes

IJzerzaag - spreekt voor zich

Takelblok en bijpassend touw of ketting - verplaatsen zware stukken hout, verwisselen motorblok

Kettingzaag - al genoemd en geroemd door @Mr. Gold maar toch maar even erbij....sorry

Koevoet - het grote model dat niet in je BOB past

Beitels in verschillende maten - Fijner dan met een bijl alles moeten bewerken

Verf - om hetgeen je vervaardigd hebt, niet direct te laten wegrotten / roesten

Teer - Zowel op een rol alsook smeerbaar super handig om je dak te herstellen

Spijkers - want schroeven is leuk met een accuboormachine, maar spijkers doen het altijd en vergen minder energie...natuurlijk wil je ze wel hebben...

Schroeven - div maten

Lijm - je kunt er niet genoeg van hebben

Touw - alle soorten en diktes en maten

Grote trekzaag - om bomen te vellen

 

Volgens mij heb ik de Bare-Essentials van een schuur / garage wel gehad....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi lijstje.

Takelblok, goede tip,niet aan gedacht. (katrollen van zeilboten zijn hier ook erg geschikt voor. met een 3v en een 2v kun je een enorme reductie van de benodigde kracht bereiken)

 

aanvulling

Aambeeld, of stuk spoorrail als nextbest.

Blaasbalg om vuurtje hoog op te stoken

Spanbanden met ratel.

 

Kettingzaag vind in een No-Go(benzine en olie afhankelijk) liever 10 zaagbladen(nat en droog) voor een 70cm boomzaag.

 

(sorry moet even.... @Raycoupe Ik heb het met thermieten geprobeerd, maar die krengen lopen steeds weg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ik heb het met thermieten geprobeerd, maar die krengen lopen steeds weg

 

Hahaha, :D

 

Een paar hamers?

(lijn)olie is ook leuk ipv verf.

Diverse tangen. Combinatietang - Waterpomptang - Griptang.

 

 

Ja, gewoon standaard gereedschap, alles bij elkaar.

Wat ik zo'n beetje achter in mn auto heb, EDC ;)

 

Sleutels Ring-Steek-Combinatie x 2 heb ik.

Engelse Sleutel/Verstelbaar/Bahco.

Schuurpapier.

Schaven.

Trekmes/Trekschaaf.

Schroevendraaier-set.

 

Kroonsteentjes.

Nog meer tape.

 

Okee, next. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al een heel mooi lijstje zie ik..

 

Ik mis nog 2 bahco's.. Een grote en een kleinere.

 

Een winkelhaak is natuurlijk heel fijn.. Mocht je em kwijt zijn kun je altijd nog de 3 4 5 toepassen...

Voorbeeld;

Neem een A4.

Begin vanaf de punt langs de lange zijde van het papier te meten en zet op 3 cm een streepje.

Neem nu dezelfde punt maar meet dan langs de korte zijde 4 cm en zet ook daar een streepje op de rand van het papier.

Meet nu de schuine zijde van de driehoek.. Dit zal 5 cm zijn.

Hoe vaker je deze getallen vermenigvuldigd hoe nauwkeuriger je haakse hoek is.

Je hoeft ook niet persé een cm te gebruiken.. Je zou het bv ook kunnen doen met 3 x de lengte van je mes oid.

Dit is natuurlijk wel minder nauwkeurig!

 

Sorry btje off-topic misschien.. Moest het ff kwijt..;)

 

Mvg Dakhaas

 

Ps sorry @Heksenboot zie het nu pas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze: ijzer(3) oxide en aluminiumpoeder is wel aan te komen, goed houdbaar en veilig, maar alleen bedrijven kunnen het bestellen bij zo'n chemische groothandel (hoef je overigens geen chemisch bedrijf voor te hebben, voor veel spullen is KvK inschrijving genoeg).

 

KvK heb ik, nu op zoek naar groothandel...dank!

 

Verder....grote bakken voor water (velen hebben dat al)

Tuin slang

Veel draad, koper, elektriciteitsdraad

Popnageltang en pop nagels, ook prima als vervanging voor lassen

Schroeven draaiers natuurlijk

Vet en olie

Klemmen

Voldoende zaagbladen, voor je ijzer zaag heb je bladen met aan twee kanten tanden

Bussen purschuim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet spannend wel belangerijk

 

Rekenmachine met wetenschappelijke functies op zonne energie

Polytechnisch zakboekje

Doe het zelf boeken

Meetlint

Golfplaten

Oude (verf)brander op benzine ( van je opa geweest)

Prikkeldraad/ijzerraad

Krammen

 

Zo @Keyser Suze eindelijk weer eens een zinvolle bijdrage. Toch nog uit je kerstdipje geraakt? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik denk dat ik mijn garage maar op wielen ga zetten krijg al die hardware nooit in mijn rugzak .

 

Die bestaan wel. Bij rally's hebben ze echt een vrachtwagen ingericht als garage, compleet met slaapruimte. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...