Ga naar inhoud
GENEGEERD

ANWB: pas op met E10 (bio)benzine op vakantie en de nieuwste E15 in de VS


Tom

Aanbevolen berichten

ANWB: pas op met E10 (bio)benzine op vakantie en de nieuwste E15 in de VS

 

Nog steeds niet overtuigd van het gebruik van de E10 benzine in Duitsland en

Frankrijk is in de VS de nog slechtere benzine E15 dus benzine die 15% ethanol bevat.

 

Nog even de nadelen van E10

 

Vakantiegangers die naar Frankrjk en Duitsland gaan moeten oppassen met E10-benzine, waarin biologische brandstof is verwerkt. Niet alle auto's kunnen daar tegen, waardoor onderdelen snel worden aangetast.

 

Dat zegt de ANWB. Voor veel auto's is E10 geen probleem, maar bij de Opel Signum die de ANWB op E10 liet rijden begaf na 27.000 kilometer de hogedrukbrandstofpomp het. Door het ontstane gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn doordat de brandstof kan ontvlammen.

 

E10 is een betrekkelijk nieuwe brandstof waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd. Auto's die hiervoor niet geschikt zijn, kunnen last krijgen met de aluminium onderdelen doordat de juiste coating ontbreekt of krijgen te maken met aantasting van de rubber onderdelen. De aanwezige alcohol in de brandstof is namelijk agressiever dan de rest van de substantie.

 

Lees verder de ANWB test

 

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/tips

 

Kijk of E10 bij uw auto problemen oplevert

 

 

Dan nu de nieuwste bio benzine al in de VS leverbaar;

 

Grootste automobielclub van VS waarschuwt voor E15-benzine

 

vrijdag 30 november 2012 om 15u40

 

(Belga) Na de ethanol-discussie in Duitsland, heeft nu ook de grootste automobielclub van de Verenigde Staten gewaarschuwd voor de kwalijke gevolgen van de invoering van E15, een (bio)benzinesoort die tot 15 procent ethanol bevat.

LEES MEER

 

Warnings Not to Use ‘E15’ Gas in Your Car

The Car Coach Lauren Fix on why ‘E15’ gas could damage drivers’ vehicles older than 2012 models.

 

 

 

En volgens andere berichten raken de katalysators verstopt van de ethanol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Van de zomer was ik in Franktijk en op iedere pomp was een waarschuwing voor E10 aangebracht tesamen met een lijstje van auto's waarbij E10 zeker goed gaat. Als je die mist dan zou je eigenlijk geen auto mogen rijden, dus vind ik de waarschuwing van de ANWB dan ook een beetje overbodig. Daarnaast mis ik in het artikel van de ANWB de aanwijzing dat de kapotte pomp daadwerkelijk door de E10 benzine werd veroorzaakt.

 

Ik heb even wat verder gezocht dan het gelinkte artikel. De pom zou zijn aangevreten door de E10 brandstof die zo agressief is dat het door het aluminium van de pomp was gegaan. Dat zou beteken dat om het even welke auto met dezelfde pomp daar last van kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zat er al even over te broeden, maar ik zie het probleem ook niet zo. Bepaalde rubbers, ok dat zou kunnen, maar aluminium aanvreten?!!

 

Skoda Octavia 1.6i van 2002 rijd al jaren op E10.

 

E85 is een potentiele leuke brandstof om op te slaan, verliest z'n kracht niet met de tijd, zoals benzine en werkt wel voor je brandertje. (oud tweepittertje voor benzine doet het erop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...