Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gedroogde groenten


Dreutel

Aanbevolen berichten

Er is op dit forum al eerder gesproken over gedroogde groenten, maar ik vind het niet meer terug, dus ik begin maar een apart draadje.

 

Mijn gedroogde groenten koop ik bij de Xenos. Ze verkopen daar nasi-groenten, bami-groenten, en gedroogde gebakken uien (Bawang goreng). Laatst heb ik mijn voorraad weer eens aangevuld. De bami-, en nasi-groenten kosten 1,15 euro per zakje van 100 gram. De gebakken uien waren volgens mij 95 cent, maar dat weet ik niet meer zeker.

 

De bami-groenten bevatten: witte ui, prei, wortel, en rode paprika. Geen E-nummers, smaakmakers of kruiden.

 

De nasi groenten bevatten: bruine ui, prei, wortel, en rode paprika.

 

Het verschil zit hem dus in welke kleur ui gebruikt is. Weet iemand wat bruine of witte ui is? Ik ken uien, sjalotten en rode uien, maar bruine?

 

Volgens de verpakking is het gebruik aldus: Wellen in warm water, 25 gram per 500 gram gekookte rijst, of 30 gram per 500 gram gekookte mie.

 

Zelf gebruik ik dit spul al jaren, vaak in combinatie met verse groenten, en ik heb het nog nooit afgewogen, gewoon op gevoel gedaan. Tijdens kamperen heb ik het ook wel eens gewoon met de rijst meegekookt. Dat ging ook prima.

 

Ik gebruik het niet alleen in bami/nasi, maar ook in omeletten, macaroni, soep, etcetera.

 

Wat er zeker nog bij moet is (verse)knoflook en peper :D

 

Oja, de THT is 21-04 2013, maar uit ervaring weet ik dat dit spul jarenlang goed blijft, zeker in een gesloten verpakking. Aangebroken zakjes leeg ik in een groenten- of jampotje, dat ik gewoon in het keukenkastje bewaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Jaren geleden - pak 'm beet dertig - had ik een horecazaak. Café/restaurant, zwembadje erbij en een frituur. Enfin: dan ben je dus een doelwit : van :vertegenwoordigers. En ja hoor daar kwam er weer eens eentje aanhobbelen.

 

Vriendelijk als nonkel van nature is, kreeg de man koffie aangeboden. In de speciale vertegenwoordigersmok met uitgekiende vertegenwoordigerslepel. De truc was dat het lepeltje te kort was om de bodem van de mok te kunnen bereiken, zodat hij om te kunnen roeren zijn vingers in de koffie moest dopen. Dit geheel terzijde, maar als kleine of middelgrote zelfstandige moet je iets doen om overwicht op leurders te houden.

 

De man leverde bij mij een royaal pakket gevriesdroogde groenten af, doperwten enzo. Het was toen iets nieuws, zeer lang houdbaar, goedkoper dan blikvoer en als het eenmaal geweld was – water had opgenomen - net zo lekker als vers. Hij vroeg me het te proberen, gaf me een hand die nog een beetje nat van zijn gratis bakkie troost was, en beloofde terug te komen.

 

Of het nou aan mijn volledig belangeloos verstrekte koffie lag, of aan mijn uitgestreken smoel, ik heb de goede ziel nooit meer teruggezien. Maar verdomd: zijn product was goed. Zeker goed genoeg om in voorraad te hebben voor als klanten van de kaart wilden afwijken. Zo goed ook dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het niet meer verkrijgbaar is.

 

Mijn vraag dus: waar kan ik dat goedkoop en in een flinke hoeveelheid kopen? Voor weinig natuurlijk… Want daar waar ik het te koop zag staan, was het peperduur. Ik heb overigens alle denkbare pasjes van groothandels en kan dus vrijwel overal terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom tomatenpoeder? Blikjes tomatenpuree kosten bijna minder dan de waarde van het blikje waarin het zit, en is bijna eeuwig houdbaar.

 

Mijn moeder overleed in 2011, ik vond blikjes terug met een tht van - gokje - 2005. Prima te eten. Ik stelde van al het voedsel dat zich in haar voorraadkastje bevond, waarvan het meeste ver over de datum was, een feestmaal samen. Ter nagedachtenis aan deze uiterst bijzondere vrouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel_Ries: Omdat er ook nadelen aan blikvoer zitten, namelijk bisfenol A. (google maar eens)

 

Nu ben ik niet bang dat ik daar meteen van omval, maar ik wil dus variatie (altijd goed igv voedsel), dus ook glas en gedroogd, aangevuld met voedsel uit de natuur, daar experimenteerde ik als kind al mee.

 

Er zijn andere zaken om je tegen de tijd dat de pleuris uitbreekt zorgen over te maken dan over de mogelijke effecten van Bisfenol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn andere zaken om je tegen de tijd dat de pleuris uitbreekt zorgen over te maken dan over de mogelijke effecten van Bisfenol.

 

Werk al jaren in de Petro-chemie, en ik heb echt nooit een harde kabouter kunnen krijgen op organische fenol verbindingen, maar als jij denkt het kunt hebben, en jezelf er geen zorgen over hoeft te maken...be my guest.

Maar doe mij dan een plezier @Nonkel, maak je dan ook niet meer zo druk over roken, nicotine en teer in andere topics, deze verbindingen verlaten je lichaam namelijk vele malen eerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Werk al jaren in de Petro-chemie, en ik heb echt nooit een harde kabouter kunnen krijgen op organische fenol verbindingen, maar als jij denkt het kunt hebben, en jezelf er geen zorgen over hoeft te maken...be my guest.

Maar doe mij dan een plezier @Nonkel, maak je dan ook niet meer zo druk over roken, nicotine en teer in andere topics, deze verbindingen verlaten je lichaam namelijk vele malen eerder.

 

Betekend dit dat jij niets in blik, plastic of met een plastic inlage eet, drinkt of prept? Volgens mij zit het in zoveel producten verwerkt dat we het niet kunnen vermijden. Ik ben het in zoverre met Nonkel_Ries eens dat we ook niet moeten overdrijven in sommige reacties. Als ik niets meer zou eten en drinken zou ik toch nog fijnstof binnenkrijgen, wil je eigenlijk ook niet. maar wie loopt er dagelijks rond met een masker/filter hiervoor?

 

Van de andere kant als ik zelf de keuze heb tussen blik of weck/ge(vries)droogd zal blik de laatste optie zijn. Ik hoef het natuurlijk ook niet op te zoeken (oei, en hoe zit het met de plastic zakken van de vriesdroog en de rubber ring van het weckglas ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Long term storage, geen plastic nee. Maar rvs cans. En de ringen van mijn weckpotten zijn in natuurrubber te krijgen.

Benzeen (brandstoffen) en fenol worden overigens gewoon omgezet tot fenolsulfaten welke via je urine worden uitgescheiden (tot zekere hoogte uiteraard)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is op dit forum al eerder gesproken over gedroogde groenten, maar ik vind het niet meer terug, dus ik begin maar een apart draadje.

 

Het klopt dat er al eerder op dit forum gesproken is over gedroogde groenten.

 

Kijk naar de thread “gedroogd eten (dehydrating food)”:

http://preppers.nl/forum/threads/1728-gedroogd-eten-(dehydrating-food)

 

Er zijn nog meer threads m.b.t. het drogen van rauw eten, o.a.:

Gevriesdroogd voedsel

Vlees conserveren, zonder vriezer!

Beef Jerky

Billtong recept

Recept - pemmican de indianen super snack/maaltijd.

Welke droogoven is het best?

Zonne-oven en zonne-droger

 

Gewoon zoeken via Search door een trefwoord zoals gedroogd, conserveren of droogoven in te typen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Ik hoor het graag als je een adresje vind! :)

 

Ik ook! Ik ben hier uiteindelijk terecht gekomen omdat ik gevriesdroogde groente zocht. Ik heb daarvan laatst op een markt bij nota bene een notenkraam een hele zak van meegenomen. Wortel, sperciebonen, nog wat dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
@Luctor et Emergo: ok, maar een draadje over gedroogde groenten was er dus nog niet
Het klopt dat toen je dit schreef er nog geen draadje was over gedroogde groenten. Sinds jouw opmerking hebben mijn vrouw en ik veel geëxperimenteerd met het drogen van groenten. Hier is mijn recept voor gedroogde uien:

 

Snijd de uien in dunne plakjes (ik maak kwart-ringen ervan).

Goed los schudden zodat je afzonderlijke stukken ui krijgt.

Zet de oven op 75˚C (in ieder geval op de laagste stand).

Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Leg de uienringen op de bakplaat (het is prima als ze bovenop elkaar liggen zolang ze maar goed los van elkaar liggen).

Laat de uien 6½ - 7 uur drogen.

Draai de uienringen af en toe om tijdens het drogen.

 

Er is een foto hiervan in de thread “Gedroogd voedel/ voedsel drogen: zin of onzin?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...