Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijlen en messen slijpen zonder wetsteen en slijpsteen


kolios

Aanbevolen berichten

wie kan mij iets vertellen over het slijpen van mijn messen en bijlen zonder wetsteen en slijpsteen?

ik heb nu wel een wetsteen liggen, maar wat zou de ideale oplossing zijn om mijn gereedschap scherp (en dus nuttig) te houden in een situatie waarin ik mijn uitrusting heb verloren? ( ik heb mijn mes altijd op mijn lichaam)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Steen, en vooral natuursteen is overal te vinden op de aarde. Dus het probleem zie ik niet zo.

Zal geen scheermesscherpte zijn die je haalt. Maar met niets-iets slijpen, een grote rivierkiezel, of straatklinker doet wonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt natuurlijk aan hoe erg je mes/bijl aan toe is. baksteen en stropen op leer werkt prima om laatste braampjes weg te slijpen.

Heb je deukjes? Dan begin je bij grovere stenen, van zelf sprekend.

Heb je geen stenen en ben je in de buurt van werkplaats? Dan is schuurpapier je vriend. Het liefst metaal schuurpapier van korrel 80 naar 1000 dan stropen met je leren riem. Heb je geen polijs pasta om op je riem te smeren? Gebruikt dan Cif (schuurschoonmaakmiddel) en of witte tandpasta.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast der_obergefreiter
Als je trouwens nog opzoek bent naar een zeer degelijk en betaalbaal survival mes dan moet je eens kijken naar de messen van Glock! Bijna onverwoestbaar en al te verkrijgen voor 35 Euro. Vanuit de US zelfs voor 25 Dollar.

joh gast, das nou het 3e topic waar ik hetzelfde bericht tegen kom, volgens mij blijft je plaat hangen :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb ik fout gedaan?

 

Heb een boombijl van de praxis gekocht voor 16 euro; 1250 gram en steel 65 cm.

Vond deze niet scherp, dus op mijn slijpmachine met de fijne slijpsteen scherp geslepen, staal was wel erg zacht het vloog eraf.

Heb toch het obehaaglijke gevoel dat ik iets fout deed, maar wat?

 

De kale steel 2X met meubelolie ingeolied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Zou je je spullen ook kunnen slijpen met stevig alufolie (als er een shtf is, met wat je op een vuilnisbelt zou kunnen vinden? Dus bijv van die alubakjes waarin quiches zitten en zo? Niet dat die dan nog gegeten of verkocht worden uiteraard maar op een vuilnisbelt waar het nog ligt)

Ik denk het niet.

Het materiaal waar je mee slijpt moet harder zijn als je te slijpen gereedschap.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is alufolie een befaamd slijpmiddel. Als je met je botte schaar alufolie knipt dan wordt je schaar weer scherp. Alufolie is heel zacht. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand het wel eens geprobeerd heeft met van die alubakjes/schaaltjes door te knippen. Zou het zelf eens kunnen proberen, maar eet nooit van die zooi af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt nog niet mee je messie/bijl lekker scherp te houden(toch een skill om tijd in te investeren vind ik).Ik had zo'n Gerber diamond hand-ding gerber-sharp.jpg.5eba3d319d7a5b2e62462d15e4a44e5b.jpg, met van die veren dan een paar keer erdoor en mes zou scherp zijn,alles werd zo bot als sinterklaas z'n blote ****.

 

Dan met zo'n Gamma/Praxis messen scharen ding ook doorhalen,geschikt voor messen en scharen met handvat ,deze: rafelkerp.JPG.8b9e8d40769e5248e907788f101c853d.jpg met keramische inztten,testmes werd rafelig enigszins scherp je kan ermee door papier zagen..

 

Kortgeleden een Fiskars doorhaal slijpmachientje gebruikt fiskars-bijl-en.jpg.6ed96c7ccb0448c47cb1d2a43d9b3e23.jpg en ja die werkt goed ,ook geschikt voor bijlen..Messen weer papier-scherp (snijden makkelijk door dun papier).

 

Verder had ik allerlei filmpjes op youtube bestudeerd en het schijnt op steen :tegen de snede in,onder een hoek van +-30 graden,vasthouden aan het lemmet niet het handvat en precies werken.

Goed messen-slijpen echt een ambacht en is weer wat om te leren en oefenen voor noobs zoals ikke..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt natuurlijk aan hoe erg je mes/bijl aan toe is. baksteen en stropen op leer werkt prima om laatste braampjes weg te slijpen.

Heb je deukjes? Dan begin je bij grovere stenen, van zelf sprekend.

Heb je geen stenen en ben je in de buurt van werkplaats? Dan is schuurpapier je vriend. Het liefst metaal schuurpapier van korrel 80 naar 1000 dan stropen met je leren riem. Heb je geen polijs pasta om op je riem te smeren? Gebruikt dan Cif (schuurschoonmaakmiddel) en of witte tandpasta.

 

Slijpmiddel in tandpasta is kalk (calcium carbonaat, CaCO3) en is te zacht om metaal te slijpen. Neem dan klei dat voornamelijk aluminium oxide bevat (Al2O3). Dit komt zelfs in de buurt van de witte whetstone.

 

Wolf

(chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slijpmiddel in tandpasta is kalk (calcium carbonaat, CaCO3) en is te zacht om metaal te slijpen. Neem dan klei dat voornamelijk aluminium oxide bevat (Al2O3). Dit komt zelfs in de buurt van de witte whetstone.

 

Wolf

(chemicus)

 

Na korel 500 a 600 is het ook geen slijpen meer maar polijsten. Het staat ook polijs pasta dus niet slijpen.

 

Indra

(messenmaker)

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na korel 500 a 600 is het ook geen slijpen meer maar polijsten. Het staat ook polijs pasta dus niet slijpen.

 

Indra

(messenmaker)

;)

 

Dank voor deze zinvolle informatie! Ik polijst mijn Opinel en MORA (beiden carbon steel) in de laatste fase op aluminiumoxide (Keramikos.nl). Ik maak een papje van dit fijne poeder en kwast dit op aquarelpapier zonder textuur (goedkoopste kwaliteit). Na drogen van het papier polijst ik deze messen, maar zij worden er ook bloedscherp mee. Ik kan mij ook voorstellen dat met wat ingedroogde klei op leer kunt "stroppen" in het veld, hoewel ik dat zelf nog nooit gedaan/geprobeerd heb. Mijn opmerking over de vergelijking met de whetstone slaat meer op de hardheid van het materiaal en minder op de korrelgrootte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Wat heb ik fout gedaan?

 

Heb een boombijl van de praxis gekocht voor 16 euro; 1250 gram en steel 65 cm.

Vond deze niet scherp, dus op mijn slijpmachine met de fijne slijpsteen scherp geslepen, staal was wel erg zacht het vloog eraf.

Heb toch het obehaaglijke gevoel dat ik iets fout deed, maar wat?

 

De kale steel 2X met meubelolie ingeolied.

 

Tom,

 

Een bijl (en messen ook) mag je eigenlijk nooit met een machine slijpen.

Het staal wordt dan te warm en verliest direct zijn "gehardheid" / "temper".

Dit gebeurt reeds bij 220 °C. En die temperatuur bereik je nagenoeg meteen, bij het eerste contact tussen het staal en het snel ronddraaiende slijpwiel.

Als je met een vergrootglas naar de snede zou kijken, kun je dat zelfs zien. Omdat het staal dan een blauwige kleur krijgt.

Dan kun je het ook direct weggooien ... Komt niet meer goed.

 

Slijpen doe je met de hand, dat is echt het beste.

Of hooguit met een ouderwets voet/pedaal-aangedreven mechanisch slijpwiel , met een waterdruppelaar er boven voor de koeling.

( maar waar zie je zoiets nog tegenwoordig? :p )

 

Hier voor de liefhebbers een mooie HANDLEIDING

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...