Ga naar inhoud
GENEGEERD

Natuurlijke tuin verrijken


hakin9

Aanbevolen berichten

Ik zou graag met een moestuin ed bezig zijn, maar helaas zijn we maar enkele maanden per jaar op de plek waar ik eea. langzaam wil opbouwen.

Het onderhoud van een moestuin is dus ook niet haalbaar. Derhalve ben ik op zoek naar eetbaren zaken die zichzelf in stand kunnen houden.

 

Wat we al hebben is (stond er al jaren oud):

  • laurier (de eetbare versie)
  • lekkere handappels, is nu een keer flink gesnoeid en zullen een zwaar jaar krijgen. Arme boom stond na 15 jaar verwaarlozing op omvallen maar nog wel gezond.
  • reine claude
  • druiven, flinke strengen die heel ver woekerden. Zijn nu een keer flink gesnoeid en zullen een zwaar jaar krijgen
  • een aantal wilde pruim- peer- en appelachtigen waar we nog niets mee kunnen

 

Wat we recent hebben geplant:

  • Okkernoot (walnoot), gaat nog LANG duren
  • eetbare pruim
  • hollandse handperen (conference)
  • abrikoos
  • nectarine
  • aardbeien (staan in een overgroeide moestuin die te weinig aandacht krijgt)
  • kleine kruiden

 

Daarnaast geen tekort aan brandnetels, kleefkruid en andere wilde zut, ergens nog een klont orignele mint en daarnaast een AH mint die het ook aardig doet.

 

Zijn er echter ook groentes die zichzelf staande kunnen houden? Het meeste fruit is eind van de zomer, er is ook behoefte aan zaken die eerder in het jaar komen en mogelijk zelfs in de winter. De soorten hoeven niet persee voedsel te geven maar als soort in stand blijven zodat we ze wanneer gewenst kunnen uitkweken en vermeerderen.

 

Iemand een idee / tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Xychix, even uit de losse hand:

De volgende groenten heb ik de winter over in de grond laten zitten om vroeg in het jaar te oogsten:

wortelen, (wil je zaad winnen van wortelen = het tweede jaar een paar wortelen bloemen laten vormen en de zaden winnen)

pastinaak,

boerenkool

rode bieten (degene die goed afgedekt waren met stro, hebben de winter goed doorstaan, de niet afgedekten waren verrot).

koolraap (zie rode bieten)

Nieuw-Zelandse plukspinazie is de beste spinazie plant in warme gebieden (zoals Porutgal), vraagt weinig verzorging en heeft al diverse winters overleefd = doet het in Nederland (en Portugal) prima.

Sommige knoflooksoorten kunnen in de na-zomer gepland en in de lente/zomer geoogst worden. Maar ik heb niet zo op de soorten gelet en gewoon die uit de supermarkt in de grond gestopt (teentje voor teentje). Bijna allemaal zijn ze de winter goed doorgekomen en zijn nu bolletjes in de grond aan het vormen.

Framboos (met name de rode soort) doet het prima (gaat wel de hele tuin door = regelmatig de nieuwe scheuten in het voorjaar verwijderen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Dit topic is al dik 3jaar oud . In de openings post wordt geschreven ,, ik ben maar een paar maanden terplaatse .

Wel als je 3 maand terplaatse bent en dit in de lente zomer periode stop je de eerste dag aardappelen in de grond . En de dag voor jou vertrek kan je ze rooien . Maar tussen tijd kan je wel honderd soorten groenten zaaien en planten waarna je in een maand kan van eten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic is al dik 3jaar oud . In de openings post wordt geschreven ,, ik ben maar een paar maanden terplaatse .

Het is een oud topic, dat klopt Geert. Ik kies ervoor zoveel mogelijk in bestaande topics te posten die aansluiten op het onderwerp, omdat er al teveel topics zijn.

Omdat topicstarter erg weinig aanwezig is in zijn tuin, leek een kornoelje mij dus goed passen in zijn tuin.

Ik vond het wel belangrijk dit te posten, want denk ik dat weinigen weten dat de bessen eetbaar zijn of je met de kornoeljebessen jam kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een struik die niet iedereen herkent als eetbare bessenstruik is de kornoelje.

Hier meer info

 

http://landentuinbouw.spinazieacademie.nl/2015/08/kornoeljebessen.html

 

?? Het is toch niet zo dat Alle Kornoelje eetbaar is ! :)

Want o.a de Rode Kornoelje is Giftig ( Bijna Zwarte bessen ) . De Gele Kornoelje ( Rode bessen ) en de Japanse Kornoelje zijn volgens mij wel eetbaar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gunst, lees je wel eens een link voor je reageert?

 

Als ik het zelf mis heb dan mijn Excuses :) Dat van die Gele Kornoelje dat daar vermeld word dat ie eetbaar is daar heb je gelijk in . Dat had ik misschien achterwege kunnen laten in mijn reactie :)

Ik heb die Link wel degelijk gelezen :) Staat niets over geschreven . En al helemaal niet over Giftig. Ik vind dat een heel verschil met de uitleg " Wrang als je geen zoetstoffen kunt toevoegen " de Rode Kornoelje wel te verstaan ! . Dat klinkt als Eetbaar ? :confused:

Ja ze hebben het over Rode kornoelje ( Visfuiken maken van en Wrang van smaak ) . En dan zijn we er :confused: mij is geleerd dat de Rode Kornoelje ( Donkere bessen ) Giftig is .

Heb ik het mis volgens jou :)

Sorry dat ik er zo vaak op het woord Giftig terug kom en dit overdreven vermeld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou graag met een moestuin ed bezig zijn, maar helaas zijn we maar enkele maanden per jaar op de plek waar ik eea. langzaam wil opbouwen.

Het onderhoud van een moestuin is dus ook niet haalbaar. Derhalve ben ik op zoek naar eetbaren zaken die zichzelf in stand kunnen houden.

 

Wat we al hebben is (stond er al jaren oud):

  • laurier (de eetbare versie)
  • lekkere handappels, is nu een keer flink gesnoeid en zullen een zwaar jaar krijgen. Arme boom stond na 15 jaar verwaarlozing op omvallen maar nog wel gezond.
  • reine claude
  • druiven, flinke strengen die heel ver woekerden. Zijn nu een keer flink gesnoeid en zullen een zwaar jaar krijgen
  • een aantal wilde pruim- peer- en appelachtigen waar we nog niets mee kunnen

 

Wat we recent hebben geplant:

  • Okkernoot (walnoot), gaat nog LANG duren
  • eetbare pruim
  • hollandse handperen (conference)
  • abrikoos
  • nectarine
  • aardbeien (staan in een overgroeide moestuin die te weinig aandacht krijgt)
  • kleine kruiden

 

Daarnaast geen tekort aan brandnetels, kleefkruid en andere wilde zut, ergens nog een klont orignele mint en daarnaast een AH mint die het ook aardig doet.

 

Zijn er echter ook groentes die zichzelf staande kunnen houden? Het meeste fruit is eind van de zomer, er is ook behoefte aan zaken die eerder in het jaar komen en mogelijk zelfs in de winter. De soorten hoeven niet persee voedsel te geven maar als soort in stand blijven zodat we ze wanneer gewenst kunnen uitkweken en vermeerderen.

 

Iemand een idee / tips?

 

Ja je hebt ook nog de witte uitgave winterbloemen, Grapje.

Aardperen (vaste plant) is ook een makkelijk product kan je ook in de winter oogsten de sneeuw wat verwijderen en een maaltje opgraven,

herten zijn er ook dol op, dus trek je ook nog gratis vlees aan.:confused::rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ander nootsoorten als Beuk en Eik kunnen aangenaam zijn. Duurt net als de Walnoot een tijdje, maar hebben verder geen onderhoud nodig.

 

Verder zit ik dan ook te denken aan struiken als diverse bessen, waaronder de Drentse Krent.

 

Hoeveel oppervlakte heb je ter beschikking? Anders gewoon op bepaalde plekken zakjes bio-zaad leeg kieperen en hopen op het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt ook nog de witte uitgave winterbloemen, Grapje.

Aardperen (vaste plant) is ook een makkelijk product kan je ook in de winter oogsten de sneeuw wat verwijderen en een maaltje opgraven,

herten zijn er ook dol op, dus trek je ook nog gratis vlees aan.:confused::rolleyes:

Als de vorst in de grond zit is dat wat lastig, opkuilen is een optie en afdekken met stro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...