Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verhouding chloor tov water om te desinfecteren...


wodan

Aanbevolen berichten

Hoeveel chloor heb je dus nodig om zeker te zijn dat je water echt desinfecteert?

 

Leuke info: http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-chlooramines.htm

Aangaande de oorsprong van de naam Javel (wat de naam voor Bleekwater is in Belgie):

http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-natriumhypochloriet.htm

 

Wat zijn de eigenschappen van natriumhypochloriet?

Natriumhypochloriet wordt ook wel chloorbleekloog (oplossing met 150 g/l actief chloor), chloorbleekmiddel (100 g/l actief chloor) en chloorbleekwater (50 g/l actief chloor) genoemd. Voor deze vier stoffen geldt dezelfde chemische structuur: NaClO. Andere benamingen van deze stoffen zijn bleekwater en natriumhypochlorietoplossing. In de volksmond wordt natriumhypochloriet ‘chloor’ genoemd terwijl chloor (Cl2) toch een andere structuur heeft. Natriumhypochloriet bestaat uit natronloog (NaOH) waarin chloor is opgelost.

Natriumhypochloriet is een heldere, lichtgele oplossing met een kenmerkende geur.

De relatieve dichtheid van hypochloriet is 1,1 (5,5% waterige oplossing).

Chloorbleekloog voor huishoudelijk gebruik bevat gewoonlijk ongeveer 5% natriumhypochloriet (de pH is ongeveer 11, het heeft een irriterend effect). Meer geconcentreerde chloorbleekloog bevat 10-15% natriumhypochloriet (de pH hiervan is ongeveer 13, het effect is bijtend).

Natriumhypochloriet is instabiel. Chloor verdwijnt met 0,75 gram actief chloor per dag uit de oplossing. Natriumhypochloriet ontleedt bij verhitting, bij contact met zuren en onder invloed van licht en sommige metalen, waarbij giftige en bijtende gassen, onder andere chloorgas, worden gevormd. Natriumhypochloriet is een sterk oxidatiemiddel en reageert met brandbare en reducerende stoffen. Natriumhypochlorietoplossing in water is een zwakke base. Het is niet brandbaar.

Met deze eigenschappen moet rekening worden gehouden bij het transport, de opslag en het gebruik van natriumhypochloriet.

 

Read more: http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-natriumhypochloriet.htm#ixzz2H7suhzTR

 

Dus bvb kort gesteld: Hoeveel chloor zit er in normaal bleekwater en hoeveel heb je er van nodig om dan water te desinfecteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  1. Drie druppels chloorwater (natrium hypochloriet, géén dikke bleek) op 1 liter water en dan minstens 20 minuten bij kamertemparatuur laten staan. De tijd is minstens even belangrijk als de hoeveelheid bleekwater. Zonder inachtneming van de tijd is besmet water nog steeds onveilig! Bleekwater laat zich zonder moeite verpakken in aan beide uiteinden dichtgesmolten drink-rietjes. Een kleine perforatie met een fijne naald in een uiteinde van het rietje maakt het mogelijk om het bleekwater in druppeltjes te doseren. Ik zelf heb een paar dichtgesmolten rietjes van ca. 5 cm lengte in mijn survival kit. Als u een paar rietjes in de koelkast bewaart bij ca. 4 - 6 `C dan is de houdbaarheid van bleekwater erg groot. Niet in de diepvriezer!
  2. Voor het gebruik om vaat, of uzelf te wassen, kunt u 5 druppels per liter gebruiken en 20 minuten laten staan. Koken is niet nodig hetgeen veel brandstof spaart.
  3. Om uw kliko of emmers te desinfecteren (waarmee u water haalt uit sloot, beek of poel) gebruikt u 10 druppels per liter en laat dit 20 minuten inwerken, daarna kliko of emmer omkeren en goed uit laten lekken. Niet spoelen!
  4. Voor water voor directe consumptie is echter een goed waterfilter (tulip, katadyn, etc.) echter aan te bevelen vanwege de smaak van het water. Je kunt bleekwater gebruiken maar dit komt de smaak (zie punt 6) niet ten goede. Alleen voor noodgevallen.
  5. Water om voedsel-bereiding (tot 100 `C) is alleen filtreren (bv. tampon- of koffie-filter) voldoende, eventueel (maar niet noodzakelijk) nog langzaam te filtreren over aquarium-kool om chemische verontreinigingen zoveel mogelijk te verwijderen. Als u water kookt is een behandeling met bleekwater uiteraard overbodig. Niet doen dus!
  6. De smaak van natrium hypochloriet (bleekwater) kan vergaand worden geneutraliseerd met een mespuntje (ca. 80 mg) van gepoederd vitamine C (hier en daar nog verkrijgbaar bij ouderwetse drogisten onder de naam ascorbinezuur of acidum ascorbitum) in poeder of kristallijne vorm (goedkoop!). Dit vitamine reduceert natrium hypochloriet in bleekwater tot gewoon keukenzout (NaCl) hetgeen de smaak aanzienlijk verbetert.

 

Voor de opslag van chemicaliën, poeders, kleine voorwerpen, etc in dichtgesmolten polypropyleen drinkrietjes zal ik t.z.t. een aparte posting maken.

 

Het preppen van zuiver poedervormig chemisch zuiver Vitamine C zoals hierboven beschreven is so wie so een aandachtspunt.

 

Het "tampon-filter" wordt t.z.t. tevens worden beschreven.

 

vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De smaak van natrium hypochloriet (bleekwater) kan vergaand worden geneutraliseerd met een mespuntje (ca. 80 mg) van gepoederd vitamine C (hier en daar nog verkrijgbaar bij ouderwetse drogisten onder de naam ascorbinezuur of acidum ascorbitum in poeder of kristallijne vorm (goedkoop!). Dit vitamine reduceert natrium hypochloriet in bleekwater tot gewoon keukenzout (NaCl) hetgeen de smaak aanzienlijk verbetert.

 

Dit zijn de tips waarvoor ik hier kom! goed om te weten dit, 2 pilletjes Roter doen het dus waarschijnlijk ook. Wel duurder, maar makkelijk om mee te nemen.

meer zulke tips zijn welkom @vheeswijk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sterkte van chloorwater of bleekwater (géén dikke bleek!) staat meestal op het etiket als "actief" chloor. De sterkte is zoals eerder vermeld veel minder belangrijk als de tijd van inwerken (>20 min) bij kamertemperatuur. Let daarop!. Please! Je moet ze ook gelegenheid geven om dood te gaan.

 

Je kunt niet controleren of alle bacterieën dood zijn. De meeste bacterieën zijn zelf niet pathogeen (ziekteverwekkend). Zelfs als je kolonies van bacteriën zou kunnen kweken op een petrischaal betekent dat niet per sé dat deze kwaadaardig zijn. Overigens gedijen de meeste ziekteverwekkers zich alleen goed bij hogere temperaturen (bv. lichaamstemperatuur). Bacteriëel slib van de waterzuivering is zelfs ongevaarlijk terwijl dit 100% bacteriën bevat. Deze bacterieën worden zelfs gebruikt om de "pathogenen" (ziekteverwekkers) op te eten. Zie ook Google: biosand water filter.

 

De meeste bacterieën zijn goedaardig en spelen zelfs een grote rol in de vertering van ons voedsel (vooral bij herbivoren).

 

vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je stellen dat van zodra het merkbaar naar chloor ruikt, je water kan beschouwen als genoeg chloor bevattend?

(Hier ruikt stadswater zelfs licht naar chloor, zeker als je het op het vuur zet vlak voor het begint te koken)

 

Door nu je water, van drinkfles naar drinkfles over te kappen. Verlucht je het heel erg, daarmee haal je bijna de gehele chloorlucht weg.

En ik werk veel in de regio RT, daar is de lucht vooral op zuid heel nadrukkelijk aanwezig. Hier in Brabant wordt gelukkig nog veel ultraviolet gedaan, zolang het duurt uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster

5-1-30, vijf druppels Hadex (of 3 druppels bleek) op 1 liter water, en 30 minuten laten inwerken.

Smaak weghalen dmv filtratie door een bandanna met kool (van je kampvuur bijvoorbeeld) en anders wat citroenpoeder of vit-C bijvoegen.

Bij gebrek aan bleek of Hadex, eerst filteren (grof-fijn) dan chemicaliën verwijderen door kool, en dan koken, maximaal een minuut volle kook is voldoende.

 

En mocht je naar Zweden of Noorwegen gaan, daar verkoopt elke buitencentrum Micropur Forte MF1T, een tablet bij redelijk schoon water, anders vooraf even filteren.

Let wel, dit ook door kool, kool of "actieve kool" absorbeert de chemicaliën die mogelijk in het water voorkomen.

 

Greets, Bush.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk, Waarom geen dikke bleek? Welk merk is ok. Tegenwoordig zijn er ook zo veel geparfumeerde, dat sla ik zelf om schoon te maken over.

 

Bedankt voor dit Topic en tips

 

Dikke bleek bevat wateroplosbare polymeren dat bleekwater een meer stroperig gedrag geeft waardoor het bv in de wc-pot beter blijft kleven aan de wand. Handig voor de schoonmaak maar voor desinfectie van water t.b.v drinken, wassen, vaat schoonmaken minder geschikt. De "dikke bleek" bevat dus stoffen, weliswaar niet giftig, die drinkwater "vervuilen". Gebruik de gewone dunvloeibare chloorbleekloog (bleekwater, natrium hypochloriet, NaOCl) voor desinfectie.

 

vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke bleek bevat wateroplosbare polymeren dat bleekwater een meer stroperig gedrag geeft waardoor het bv in de wc-pot beter blijft kleven aan de wand. Handig voor de schoonmaak maar voor desinfectie van water t.b.v drinken, wassen, vaat schoonmaken minder geschikt. De "dikke bleek" bevat dus stoffen, weliswaar niet giftig, die drinkwater "vervuilen". Gebruik de gewone dunvloeibare chloorbleekloog (bleekwater, natrium hypochloriet, NaOCl) voor desinfectie.

 

vheeswijk (chemicus)

 

Dank u wel Vheeswijk, Ik heb gister dunnebleek gekocht bij vomaar, €0.35 :cool:

Maar zo te lezen, zou het echt echt in nood bent dan kan je dikkebleek gebruiken mits je niet dagen achter elkaar gebruikt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je de tabletten voor zwembaden gebruikt zoals @Powerbox op de eerste pagina zegt, en deze in een IBC gooit, zou je na inwerking van het chloor een groot deel daarvan weer uit het water kunnen halen door er luchtbellen doorheen te blazen, bijvoorbeeld met een luchtpomp en beluchtingssteen uit de dierenwinkel.

 

Als je lucht dan wel liefst een beetje kiemvrij is niet vol schimmel of zwam sporen zit natuurlijk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel Vheeswijk, Ik heb gister dunnebleek gekocht bij vomaar, €0.35 :cool:

Maar zo te lezen, zou het echt echt in nood bent dan kan je dikkebleek gebruiken mits je niet dagen achter elkaar gebruikt??

 

Dat is een juiste conclusie! Het gehalte (NaOCl, "actief chloor") is in dunne en dikke bleek hetzelfde. De dikke bleek bevat dus een extra (en overbodig) 'dikmakertje'.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
[Voor de opslag van chemicaliën, poeders, kleine voorwerpen, etc in dichtgesmolten polypropyleen drinkrietjes zal ik t.z.t. een aparte posting maken.

 

Het "tampon-filter" wordt t.z.t. tevens worden beschreven.

 

vheeswijk (chemicus)

 

Was je hier al aan toegekomen? Had al eens wat gezocht op de site, ik heb geen van beide TZT ;) postings kunnen traceren

 

En hoe weet ik nu of ik een PP rietje heb, of zijn er geen rietjes van andere kunststofsoorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was je hier al aan toegekomen? Had al eens wat gezocht op de site, ik heb geen van beide TZT ;) postings kunnen traceren

 

En hoe weet ik nu of ik een PP rietje heb, of zijn er geen rietjes van andere kunststofsoorten?

 

Alle rietjes van "plastic" zijn gemaakt van PP.

De postings "PP-rietjes" en "tampon-filter" volgen nog. Ik moet er nog foto's bij maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle rietjes van "plastic" zijn gemaakt van PP.

De postings "PP-rietjes" en "tampon-filter" volgen nog. Ik moet er nog foto's bij maken.

 

ik heb mijn cloor in een glas (donker bruin) zitten met een drupelaar (zo een medicatie ding) 25cl. lekker stevig :p. maar voor mijn BOB heb ik nu een plastic flaconetje... ben nog opzoek naar een schone mini verci daarvan... normaal zit er al medicatie in :( dus ben ik er niet zo hapig op om dat te gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor een uitgebreide instructievideo hoe je water moet desinfecteren voor opslag;

 

http://www.youtube.com/watch?v=5GOV8Or0xTg

 

De "Clorox" in de video kun je vervangen door "dunne bleek" van de Albert Heijn wat in een gele fles zit en nog geen euro per liter kost. Als je de stappen in deze video volgt, voorkom je dat je water naar chloor smaakt. Als je nl chloor ruikt of proeft is het echt teveel. Ik heb meerdere Jerrycans van 20 liter opgeslagen met elk verschillende hoeveelheden chloor. In een SHTF geval begin ik met de jerrycans met de minste hoeveelheid. Mochten die vreemd ruiken of proeven dan pak ik een jerrycan waar iets meer in zit. Zo voorkom je een onnodige opname van chloor in je lichaam... Zo heb ik er ook een paar zonder chloor staan zodat je de keuze hebt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik mij afvraag, als je met bleekwater gedesinfecteerd water drinkt, vergiftig je jezelf dan niet langzaam met het chloor wat je binnen krijgt?

 

Als het chloor 30 minuten heeft ingewerkt en de bacterieen dood zijn, kun je wat ascorbinezuur toevoegen om het chloor te neutraliseren, beter voor je gezondheid en het komt de smaak ten goede. (Originele tip van @vheeswijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...