Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zout en andere basis stoffen


hakin9

Aanbevolen berichten

Denken mensen naast moderne langhoudbare pakketten ook aan zout, suiker en andere stoffen die moeilijk te winnen zijn uit de natuur?

 

Juist op een grote boerderij niet te dicht bij zee kan zout een probleem worden als je zonder vriezer de winter door moet. Zout als conserverings middel etc.

Zijn er hier mensen die naast een korte termijn oplossing aan kant en klaar maaltijden ook enkele honderden kilo's zout of suiker inslaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is ook keukenzout zonder jodium. Die soort heb ik gebruikt om boontjes te pekelen. Heb ook boontjes gepekeld met zeezout. Er was geen verschil in smaak en pekelresultaat tussen beide soorten zout.

Nog nooit geprobeerd met nitrietzout.

Coloroso- of nitrietzout is bij deze firma stukken goedkoper http://www.gekruid.nl/colorozozout.html per kg. (Gratis verzending v.a. E 30,--)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog nooit nitriet zout gebruikt en ik vind het erg lekker met zout met jodium. Hoe zo zou dat fout zijn?

 

En in het geval van en shtf dan is dit speciale zout bestellen niet een optie, zout vinden bij buren wel.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de smaak met jodium zout niet lekker en het behoud de kleur van het vlees niet zo best ( niet echt heel belangerijk). Plus het kan mensen met schildklier problemen meer in de problemen brengen. Hetzelfde geldt voor waterfilters met jodium erin......dit wordt haast nooit genoemd maar is wel zeer belangerijk om te weten voor schildklier patienten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wij slaan suiker in om te kunnen conserveren (met name voor fruit: jam, appelmoes, stoofpeertjes, rabarbercompote etc.) en om te kunnen bakken.

Ook in een SHTF scenario wil ik mijn gezin af en toe iets lekkers kunnen voorzetten. Dan lijkt de wereld weer even normaal.

 

Zout inderdaad om te kunnen conserveren (bv een ham drogen) en om de boel een beetje smaak te geven. En als ruilmiddel uiteraard.

Wij wonen niet dicht bij de zee en kunnen in een SHTF scenario dus niet aan zout komen als het niet meer verkrijgbaar is.

Om diezelfde reden sla ik ook uitheemse kruiden (peper, kerrie, kruidnagel etc) op. Ze geven alles net even een beetje meer smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop ze inderdaad bij de supermarkt, maar je kan ze wellicht nog wel beter in bulk kopen bij de Makro of andere groothandel.

Ook hiervoor geldt weer dat dit goede ruilmiddelen kunnen zijn in een SHTF scenario.

"mystery meat" smaakt waarschijnlijk stukken beter met een beetje peper :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

Na een kleine speurtocht lijkt Natriumbicarbonaat een veelzijdig goedje.

Ik dacht altijd dat bakpoeder gist was, maar dat is dus niet zo, zie gekopieerde weetjes over Natriumbicarbonaat:

 

 

Experiment zelf frisdrank maken

 

Koolzuurgas zit in de meeste frisdranken. De belletjes geven limonade een frisse prikkelende smaak, vandaar de naam frisdrank. Koolzuurgas ontstaat als zuiveringszout reageert met een zuur. Zuiveringszout is een vorm van zout en is te koop bij de drogist of apotheker. Zuiveringszout kun je gebruiken om je eigen priklimonade te maken. Hieronder vind je een recept om zelf citroenlimonade te maken.

 

 

Materialen Stoffen

een citruspers 2 citroenen

een mesje poedersuiker

een eetlepel zuiveringszout

een theelepel

een kan met water

Dit moet je doen:

 

Snijd de citroenen in tweeën.

 

Pak de citruspers en pers de citroenen uit.

 

Doe twee eetlepels poedersuiker voorzichtig in een kan met 1 liter water.

 

Doe er daarna een theelepel zuiveringszout bij.

 

Roer met je lepel goed in de kan.

 

Giet 2 eetlepels citroensap uit de citruspers in de kan.

 

Nu moet je nog even goed roeren en dan is de zelfgemaakte citroenlimonade klaar.

Deze limonade kun je echt drinken!

 

Natriumbicarbonaat (NaHCO3)

NL: zuiveringszout, natriumwaterstofcarbonaat, dubbelkoolzure soda, baksoda, E500.

EN: baking soda, sodium bicarbonate, sodium hydrogen carbonate, bread soda, cooking soda, bicarbonate of soda, (sodium) bicarb.

Gebruikt als rijsmiddel in deeg en beslag. Reageert samen met zuur dat je ook toevoegt, bijvoorbeeld in de vorm van karnemelk, azijn, citroensap etc en produceert dan belletjes koolzuurgas. Koolzuurgas is de prik in limonade, iets wat je dus ook makkelijk zelf kunt maken. (recept: citroenpriklimonade) Voor een fluweelachtige structuur van wokreepjes worden in Aziatische restaurants vleesreepjes soms ingewreven met wat zuiveringszout om dat 15-30 minuutjes te laten trekken en dan goed af te spoelen om een zepige smaak te voorkomen. Goed drogen alvorens het te (marineren en) wokken.

 

 

Bakpoeder

NL: bakpoeder. EN: baking powder

Bakpoeder is een mengsel van natriumbicarbonaat (zie hierboven) en citroenzuur of wijnsteen (zie hieronder). Eventueel nog iets als maizena om klonteren/reageren tegen te gaan. Het werkt dus gewoon hetzelfde als de natriumbicarbonaat (baking soda), alleen hoef je niet nog zelf te zorgen voor het zure. Soms een voordeel, want lekker makkelijk. Soms een nadeel, want als de ingrediënten al van zichzelf zuur zijn kan je mengsel te zuur worden in welk geval je dus beter natriumbicarbonaat (baking soda) gebruikt of een combinatie van die twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik heb ook 20kg zout staan, geen suiker want dat gebruik ik in principe niet

dat pekelen van vlees lijkt me gewoon kwestie van zout gebruiken, maar weet het niet exact

jodium in zout is juist heel erg belangrijk voor mensen om gezond te blijven

alleen als mensen een te hoog jodiumgehalte in hun schildklier zouden hebben zou je hier moeten oppassen,

maar in andere gevallen is het juist gezond zout met jodium te nemen

al mijn 20 kiloos zout zijn dan ook met jodium - uiteraard

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de romeinse tijd was zout zo schaars dat soldaten er mee werden uitbetaald, salaris = zoutrantsoen, Keukenzout maar gelukkig is dit al een hele tijd niet meer zo en hebben we hier in Holland akzonobel die het levert van 90 gram to 35 ton, speciaal voor de MEGA-prepper neem ik aan ;)

 

Als je geen jodium in je zout wil hebben (Jozo) ze ook Nezo, zelf heb ik een kilo of 10/15 maar als je echt serieus wil gaan pekelen en drogen is dat ook te weinig, ik koop het gewoon in de supermarkt (Jumbo) weet niet wat het nu kost maar een paar jaar geleden was het 99cent per kilo en het spul is onbeperkt houdbaar dus bij de volgende ijstijd heb ik m'n stoepje mooi schoon, beter mee verlegen dan om verlegen.

 

Om te koken is zeezout beter geschikt omdat daar naast NaCl ook nog diverse spoorelementen zoals magnesium, calcium, kalium, zink.

 

Voor de mensen die culinair los willen gaan met zout, salsamentum

Zelf heb ik wat Himalaya Pink Granulaat, ruim 500 miljoen jaar oud "EN DAT PROEF JE" :rolleyes:

 

 

Suiker heb ik een kilo of 25/30, zakken van 1½ kilo* (is maar 20 zakjes hoor) en buiten het zoeten van van alles, het maken van jam en Konfijten kan je er natuur ook iets van maken wat te gebruiken is als ruilmiddel en om de stemming tijdens een SHTF senario wat verhogen.

 

Alcohol

 

Ok, ok, je kan het, mits gedistileerd, ook gebruiken als brandstof of als wond-ontsmettingsmiddel, en nu ik dit zo tiep merk ik dat ik eigenlijk veel te weinig in huis heb (in m'n distileer recept gaat al 8 kilo) en aangezien het onbeperkt houdbaar is (papieren pakken worden wel hard maar je kan ze kapotslaan en oplossen) toch nog maar eens wat extra inslaan.

 

 

Zo, dat waren mijn 2cent

 

 

*gewoon bij elke boodschappen ronde 1 zak en het valt best mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is mischien een rare vraag, maar wat is het verschil tussen bemesting zout en gewone zout? is bemestingzout te gebruiken voor consumptie??

 

ik heb namelijk

1x 25kg bemestingszout

1x 25kg natriumchloride (vee voeder zout)

 

ik las dat natriumchloride in feite hetzelfde zou zijn als keuken zout. maar ik ben geen expert. weten jullie het?

 

ik had de zakken gekocht als strooizout namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...