Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voedsel uit de natuur


Aanbevolen berichten

Wat heeft de Nederlandse natuur ons te bieden na een SHTF, als wij geen gebruik meer kunnen maken van de supermarkten en winkels? Welke producten in de natuur zijn eetbaar en welke niet. Zijn onze riviervissen, konijnen, vogels te eten of zitten zij vol met chemicaliën. Dit geld natuurlijk ook voor onze bloemen, planten, water en grond. Kunnen wij na een SHTF in Nederland blijven of zijn wij genoodzaakt om ons voedsel in het buitenland te zoeken?

 

Vissen-in-Nederland.jpg.d9b4b45548a6cd1dd96a3d32ae619306.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik hoorde op BNR dat vogeleieren relatief veel dioxines bevatten, omdat die vogels insecten eten die vlak boven de grond hangen, die weer neergeslagen dioxines uit de grond halen. Maarja, dan zouden de vrije uitloop dieren ook "besmet" moeten zijn?

Kortom : geen idee :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we alles zouden gaan meten en onderzoeken zou er heel veel aan het licht komen van wat 'ongezond' is. Ook vissen, planten, vogels.

Dat kan niet anders, maar dat is in deze tijden zo, een dichtbevolkt land met enorm veel auto's (ok, china is erger).

Als je kruiden in het wild gaat plukken moet je dat ook niet langs een weg doen, maar ik kan je vertellen dat dat al vrij lastig is.

Denk dat je je wat dat betreft er een beetje bij neer moet leggen, want er is niets echt gezond meer hier, denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat er nergens een kernreactor de lucht in gaat: nog meer vervuiling van water, planten en dieren. En zelfs voor breatharians is er dan niks meer om zich te voeden vanwege de luchtvervuiling.

Maar enfin, als het alleen een simpele SHTF is zonder natuurgeweld, poolverschuiving, Nibiru, vulkaanuitbarstingen, tsunami's (misschien is het in het laatste geval zelfs "dag Nederland"), HAARP enz., dan zal er vast wel eten te vinden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit boekje gekocht (hier achterlijk duur overigens)

 

Staat vol met mooie tekeningen en beschrijvingen van eetbare planten, inclusief de werking ervan. Paardebloemblad, brandnetel, vogelmuur, zevenblad, allemaal ruim voorhanden en goed eetbaar als je maar trek genoeg hebt. Het is lastig om een plek te vinden waar geen -al te veel- pesticiden overheen waaien, auto's langsrijden of honden worden uitgelaten... Maar goed, wat je in de supermarkt vindt is nu ook doorgaans niet echt vrij van gifstoffen dus och...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Vanmiddag een uurtje paddenstoelen geplukt,gratis en voor niks een aanvulling uit de natuur,de voedingswaarde is vrijwel niks maar het kan uitstekend dienen als smaakmaker in soep,omelet,pasta en weet ik wat al niet meer.

IMG_00000016.jpg.20849753ff4c792b6eab2889d757045c.jpg

 

Boven aan de parasol zwam,makkelijk te herkennen,groeit in weilanden e.d,het beste te oogsten als de hoed nog dicht is.

In plakjes snijden en bakken in roomboter met of zonder een ei erbij.Ook lekker in de soep.

Linksboven eekhoorntjesbrood,daaronder rodekool zwam en rechts daarvan Girolles(twee soorten).

Vooral die laatste zijn echte smaakmakers bij diverse vlees,soep,pasta en eier gerechten.

Let wel op dat je weet wat je plukt!

In NL mag niet alles zomaar geplukt worden en wordt er nogal huiverig gedaan over het verzamelen van paddenstoelen in het wild,hetgeen echter niet inhoud dat het echt zo moeilijk is als wordt voorgesteld; een middagje met een kenner op stap en je kunt al diverse soorten veilig herkennen.

Een leuke hobby en weer een stapje in de richting van het zelfvoorzienend leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever: dan ga je nu de discussie krijgen dat je moet oppassen met paddestoelen plukken (en daarna opeten) ;)

 

Tijdens SC Gilze heb ik van @Wonderland een cursus paddenstoelen zoeken gehad en ik weet nu dat alle paddenstoelen eetbaar zijn..... Maar sommige dan echter wel maar 1 keer voordat het licht voorgoed uitgaat ! Mocht er ooit een workshop paddenstoelen georganiseerd worden dan hou ik mij zeker aanbevolen.....En Wonderland waarschijnlijk ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever: dan ga je nu de discussie krijgen dat je moet oppassen met paddestoelen plukken (en daarna opeten) ;)

 

Hey,ik verplicht niemand iets,ik vertel alleen wat IK doe,zonder er nadelige gevolgen van te ondervinden.

En mensen die zich er niet goed bij voelen,moeten zich realiseren dat het zoeken en eten van paddenstoelen in bijna alle landen van Europa een vrij normale bezigheid is,waar alleen in NL nogal spastisch over gedaan wordt.

Misschien voor sommigen een reden hun kennis eens wat te verbreden en een nieuw (prepper) facet wat beter te leren kennen,en als je er huiverig voor bent; gewoon afblijven he:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever en @Castaway en @iedereen die paddestoelen, noten, bessen, vruchten of wat dan ook uit de natuur haalt... Art. 314 van het Wetboek van Strafrecht stelt dat strafbaar met een gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie (uit m'n hoofd... ten hoogste € 3.900,00). :eek: :eek: :cool:

 

Owjeee...ik beken :o

 

Bramen,frambozen, heel veel visjes en ook nog een paar appels deze zomer. Geld heb ik niet dus gooi me maar in de bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever en @Castaway en @iedereen die paddestoelen, noten, bessen, vruchten of wat dan ook uit de natuur haalt... Art. 314 van het Wetboek van Strafrecht stelt dat strafbaar met een gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie (uit m'n hoofd... ten hoogste € 3.900,00). :eek: :eek: :cool:

 

Jammer genoeg is dit correct. Sinds die nieuwe Flora en Fauna wet uit ? 1996 oid?

 

Kinderen die herfstblaadjes of een kastanje meenemen zijn in principe strafbaar. Gelukkig valt het in de praktijk mee. 'k Ken een boswachter en die gaat er heel soepel mee om. Bij mij doet 'ie nooit moeilijk, is alleen geïnteresseerd. Wel stuurt hij af en toe groepjes mensen weg die massaal alle tamme kastanjes rapen of elke paddenstoel meenemen.

 

In 't voorjaar berkensap aftappen wordt over het algemeen minder gewaardeerd. Kijk daar mee uit.

 

Eekhoorntjes brood, yummie! :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag een uurtje paddenstoelen geplukt,gratis en voor niks een aanvulling uit de natuur,de voedingswaarde is vrijwel niks maar het kan uitstekend dienen als smaakmaker in soep,omelet,pasta en weet ik wat al niet meer.

 

 

.

 

Leuk! Ik pluk mij ook suf deze weken, heerlijk!

 

Paddenstoelen zitten vol vitamines, mineralen, calcium, ijzer, fosfor etc... Ze bevatten alleen nauwelijks calorieën, maar bevatten werkelijk grote hoeveelheden waardevolle voedingsstoffen, dat wordt door de meeste mensen zwaar onderschat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Leuk! Ik pluk mij ook suf deze weken, heerlijk!

 

Paddenstoelen zitten vol vitamines, mineralen, calcium, ijzer, fosfor etc... Ze bevatten alleen nauwelijks calorieën, maar bevatten werkelijk grote hoeveelheden waardevolle voedingsstoffen, dat wordt door de meeste mensen zwaar onderschat.

 

Hey ouwe Paprika Heks! :D

Zijn die inktzwammen nog een beetje te vreten? Er staan er hier aardig wat (ook jonkies)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Ik pluk mij ook suf deze weken, heerlijk!

 

Paddenstoelen zitten vol vitamines, mineralen, calcium, ijzer, fosfor etc... Ze bevatten alleen nauwelijks calorieën, maar bevatten werkelijk grote hoeveelheden waardevolle voedingsstoffen, dat wordt door de meeste mensen zwaar onderschat.

 

Aheé Piros!!

Goed je weer te horen! Ik mis het pendelen met jullie! Komen jullie nog eens naar nl en dan naar een shelter camping? Zou leuk zijn om jullie uitgebreide ervaringen te horen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Jalemari!

 

We hadden verschrikkelijk internet de afgelopen maanden , vandaar nauwelijks berichten van mij.

 

Ik was toevallig een paar weken in Nederland, maar we kunnen nooit tegelijk hier weg, ivm tuin en dieren. Mocht er weer eens een camping zo vallen dat ik hier weg kan dan zal ik zeker komen!

Je kan natuurlijk ook hier heen komen om alles zelf te ervaren.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Jalemari!

 

We hadden verschrikkelijk internet de afgelopen maanden , vandaar nauwelijks berichten van mij.

 

Ik was toevallig een paar weken in Nederland, maar we kunnen nooit tegelijk hier weg, ivm tuin en dieren. Mocht er weer eens een camping zo vallen dat ik hier weg kan dan zal ik zeker komen!

Je kan natuurlijk ook hier heen komen om alles zelf te ervaren.. :)

 

Haha hoop dat het jullie goed bevalt daar! Het is niet om de hoek maar mocht ik eens die kant op gaan dan kom ik zeker langs! De shelter campings zijn met enige regelmaat, mede dankzij @Heksenboot, dus dat zou zomaar eens goed uit kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...