Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inmaken / wecken is weer helemaal in


glavrijsen

Aanbevolen berichten

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben totaal gepassioneerd van het inmaken van voedsel.

Het laatste recept wat ik gemaakt heb is het inmaken van kipfilet, met wortelen, prei, bleekselder en ui, in azijn met suiker.

Daarna in de inmaakketel en onbeperkt houdbaar.

Zijn er meer preppers die voedsel inmaken of wecken op dit forum?

 

Voor de liefhebbers: hier het recept voor 4 weckpotten kipfilet van 1/4 liter:

Kipfilet-inmaken.jpg.aaf8e5ff6e6898600bd1a9d1df503ae7.jpg

750 gram kipfilet

2 uien

150 gram wortelen

1 prei

1 stengel bleekselderij

1 theelepel peterselie

1,5 theelepel tijm

2 laurierblaadjes

100 gram suiker

300 milliliter witte wijn

300 milliliter azijn

peper en zout

Bak uw kippenfilets aan in wat boter, kruid ze met peper en zout, en bak de kipfilets totdat ze goed gekleurd zijn. Haal uw kippenfilets uit de pan en snijd ze in blokjes van ongeveer 2 centimeter. (de kipfilet is nog niet gaar maar zal later in het recept gaar gekookt worden.

Pel de uien en snijd de uien, wortelen, prei en bleekselder in ringen.

Voeg nu alle kruiden, de azijn, de suiker, witte wijn en groenten toe en laat de stukken kipfilet 30 minuten op een laag vuurtje sudderen. Doe de kip, samen met het kookvocht en de kruiden in weckpotten en maak de kip in, in een inmaakketel op 100 graden gedurende 1 uur. Als u de kip serveert laat u de kip uitlekken in een vergiet zodat de azijn volledig wegloopt.

(Als u de kip niet inmaakt, laat de kip dan nog 1 uurtje sudderen zodat de azijn wat beter kan verdampen).

WECKIE

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je kunt, of een inmaakketel kopen die de tijd en de temperatuur volledig elektrisch regelt, of je kunt de weckpotten inmaken in een grote pan met water. De weckpotten kunnen gewoon onder water staan, leg een rooster of handdoeken op de bodem zodat de weckpotten niet kapot gaan door het koken. Het enige nadeel met een gewone pan is dat je de temperatuur goed in het oog moet houden, maar dat kan je doen door een thermometer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een leuk onderwerp om een keer een workshop aan te wijden? Zonder iets te beloven, wil ik wel kijken of ik in amersfoort een ruimte met grote professionele keuken kan regelen.

 

dat is idd en heel goed idee ik heb wel boeken over wecken maar zou niet weten hoe ik het precies moet doen en de gene die het in mijn familie deden die leven helaas niet meer dus kan het daar niet aan vragen, nou staat er al wel heel veel op et forum maar in het echt proberen is nog altijd vele male leerzamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Adrie, wat je tot nu toe heb gemaakt is vrij zuur, in zuur kom geen botulisme voor,wel schimel en zo.Je kunt voor de zekerheid een waterbadje aan geven om zeker te zijn van sterilisatie.Als jij je haaspeper van gister(mummmmm) moet je poten hebben van de lucht uit kan, dat zijn de poten met ruberen ringen,vaak loop ook van eten naar buiten omdat de druk zo hoog woord in zon poot.Het is nog het best in een pressure canner uit america maar ook in een pan water kan het.Ieder soort eten heeft andere tijden,voor gekocht vlees gerecht vaak ong 120 minuten.Zo ik volgende keer voor jouw een canning book meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Adrie, Als je inmaakt in weckpotten, in een grote pan met water of inmaakketel, trekt de weckpot vaccuum. Daarom is eten in een weckpot jaren houdbaar. Wat je kan inmaken is belangrijk: daar moet je opletten voor de botulisme bacterie. De kans is klein maar lees er maar over op internet. Dan weet je zeker dat je dit risico niet wil nemen. Fruit is geen probleem omdat er in fruit een bepaalde zuurtegraad zit die ervoor zorgt dat botulisme niet in fruit kan ontstaan. Hetzelfde geld voor inmaken in azijn met suiker. Azijn zorgt ervoor dat de botulisme bacterie geen kans heeft. Wat betreft: groenten, vlees en vis. Daar loop je kans op botulisme. Dit kan je voorkomen, door het eten in de weckpot, voordat je het opeet, nog 15 minuten te laten koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...