Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkope voorraad, meeste calorieën per euro?


BTF

Aanbevolen berichten

Met het oog op de huidige ontwikkelingen wil ik ook een noodvoorraadje voedsel aanleggen.

 

Nu lees ik overal dat je het beste kunt roteren met voedsel, met het oog op houdbaarheidsdata, zodat je zo min mogelijk hoeft weg te gooien.

 

Ik eet normaliter echter voornamelijk vers voedsel. Geen ingeblikt voer etc.

 

Voor een long term opslag van voedsel ben ik dus aangewezen op voedsel wat ik normaliter niet eet. Er zal hier dus geen sprake zijn van rotatie, enkel van opslag.

 

Daarom ben ik op zoek naar goedkoop voedsel, wat een lange houdbaarheid heeft. Voedsel wat speciaal voor lange termijn bedoeld is (BP-5, mre-noodrantsoenen etc.) hebben een nogal forse prijs vind ik.

 

Ik neem aan dat preppers hier ook wel eens die afweging gemaakt hebben. Wat zijn volgens jullie goedkope voedzame supermarkt-producten?

 

Ik denk dan in de trant van, bij welke producten krijg je de meeste kcal voor je euro. (een beetje gebalanceerd natuurlijk, want anders

kan ik het beste flessen zonnenbloemolie kopen:cool:)

 

Daarnaast moet het product enige tijd houdbaar zijn.

 

Ik denk dan bijvoorbeeld aan goedkope spaghetti.

 

ter vergelijking

 

bij BP-5 krijg je circa 313 KCAL per euro.

 

bij een pakj spaghetti van €0,25 krijg je 7080 KCAL per euro.

 

Dat is meer dan 22 keer zoveel!

 

Nu zeg ik hiermee niet dat BP-5 geen goede aankoop is. Het is heel lang houdbaar, en voor in noodsituaties onderweg kan hier niets tegen op, omdat het niet bereid hoeft te worden.

 

Voor bug out situaties heb je echter sowieso niets aan grote voorraden omdat je deze niet mee kan nemen.

 

Hoe dan ook, wat zijn jullie tips voor goedkope producten, die makkelijk op te slaan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

vooral groot verpakingen halen en die met een vacuumsealer omzetten naar kleinere en handelbare verpakingen.

 

aanbiedingen in de gaten houden en de aldi en lidl hebben veel voedsel in blik dat lang houdbaar is.

 

ga is naar een groot warenhuis in duitsland, voor vrij weinig geld kun je een shitload kopen.

 

en zoveel spaties zijn eigenlijk niet nodig.. het leest trouwens ook donders irritant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je pindakaas lust...;)heeft ook n goeie euro / cal.verhouding.

 

Pindakaas is nou net iets wat ik normaal altijd al eet. Ik heb berekend hoeveel pindakaas ik per maand eet. Aan de hand daarvan heb ik een voorraad pindapotten die gebaseerd is op de hoeveelheid die ik eet, tot de uiterste houdbaarheidsdatum. Helaas is pindakaas niet enorm lang houdbaar.

 

Medan, dat je bij de Aldi/Lidl moet zijn voor goedkoop voer had ik al bedacht. Maar wat heeft daar goed prijs/kcal verhouding en is geschikt voor langere tijd opslag?

 

Simurgh, chocolade lijkt mij inderdaad een goede. Lijkt mij ook zeer geschikt als eventueel ruilmiddel. Ik heb gisteren in de supermarkt echter gezien dat de chocolade die ze daar hadden maar een paar maanden, tot maximaal een jaar goed is. Nu weet ik wel dat je die THT niet altijd al te ernstig moet nemen, maar blijft chocolade echt wel zo lang goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BP-5 is een complete voeding (koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen, mineralen en ijzer zit er allemaal ruim in). Daar kun je voor onbepaalde tijd gezond op blijven. Met alleen spaghetti ben je binnen een paar weken doodziek. Als je spaghetti-maaltijden compleet wilt maken is dat prijsverschil al een stuk minder spectaculair. Allesbehalve onbestaand overigens.

Wat betreft rotatie: bij blikvoedsel hoef je je daar niet zo'n zorgen over te maken, dat spul blijft decennia goed, mits juist opgeslagen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een chocolaterie (mooi woord zeg) kun je pure chocolade kopen in handzame brokken of in grote tabletten van 50 bij 50 cm daar moet je wel om vragen. Die gebruiken ze om bonbons etc. van te maken. Dan kun je uitgaan van goede kwaliteit = houdbaarheid.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

In melkchocolade zit heel veel suiker, in pure chocolade minder. Daar is het vetpercentage hoger.

 

Ik eet altijd puur. Heb hier toevallig nog een verpakking liggen.

 

49 % vet, 15% suikers. Ruim 75% van de calorieën komt dus uit vet.

 

Deze chocolade is circa een jaar goed, aldus de verpakking.

 

Nu zit daar natuurlijk wel een marge in, maar vet kan zeker ranzig worden, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een chocolaterie (mooi woord zeg) kun je pure chocolade kopen in handzame brokken of in grote tabletten van 50 bij 50 cm daar moet je wel om vragen. Die gebruiken ze om bonbons etc. van te maken. Dan kun je uitgaan van goede kwaliteit = houdbaarheid.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

je kunt gewoon een tegel van chocolade kopen.. enig idee hoeveel dit ongeveer kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic! Goed idee om het in calorieen uit te drukken, het resultaat van de BP-5 valt wel tegen als ik dit zo lees.

 

Nu gaat de vergelijking natuurlijk niet helemaal op, zoals Rothbard al terecht opmerkte is BP-5 een heel complex van essentiële voedingsstoffen. Daarnaast heb je het voordeel van de lang houdbaarheid, en het feit dat je het niet hoeft te bereiden. Voor een long term voorraad is het echter geen goedkope optie. Alleen maar spaghetti is ook geen goed alternatief, maar je kan er bijvoorbeeld ook tomatenpurree, ingeblikte ham, en kruiden bij opslaan, allemaal redelijk lang houdbaar. Dan heb je een redelijk voedzame, en lekkere maaltijd. Ik sprak laatst een Duitsers die voor een jaar aan BP-5 opgeslagen heeft. Hoewel dit qua voedingsstoffen de behoefte waarschijnlijk wel dekt, komt dit na verloop van tijd wel je neus uit denk ik.

 

Ingeblikte erwten geven ook veel voor je euro. Qua KCAL valt het wel mee, maar is rijk aan vezels en vitaminen. Ook dit is weer goed te combineren met spaghetti. Als je er nog een blikje tonijn bij doet heb je weer een redelijke maaltijd. Tonijn is wel iets duurder, maar levert veel eiwitten. Voor zover ik nu heb gezien levert spaghetti de meeste calorieën per euro, dat lijkt me dus de beste basis om daar de rest op af te stemmen.

 

Mijn ervaring met chocola is dat het na een jaar toch echt wel een stuk minder lekker is, maar ja in tijden van crisis beoordeel je dat ongetwijfeld op een heel andere manier en ben je toch blij dat je wat achter hebt gehouden.

 

Dat sowieso. Als het nog eetbaar is geeft het wel een boost aan het moraal. Ik denk daarnaast dat het een erg goed ruilmiddel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het beste kan rouleren. Kijk maar eens naar de MRE's. Verschillende soorten met verschillende toebehoren.

Dus vers (moestuin), pot of blik en als je er op uit gaat een vriesdroog pakket.

 

LET OP!!!!

De vriesdroog pakketten moeten water toegevoegd worden.

 

Wat ook kan doen is je voorraad aanvullen met spullen die je altijd eet en dit aan te vullen met snacks.

Zo heb je een extra Kcal en eet je toch gezond

Link naar reactie
Delen op andere sites

In melkchocolade zit heel veel suiker, in pure chocolade minder. Daar is het vetpercentage hoger.

 

Ik eet altijd puur. Heb hier toevallig nog een verpakking liggen.

 

49 % vet, 15% suikers. Ruim 75% van de calorieën komt dus uit vet.

 

Deze chocolade is circa een jaar goed, aldus de verpakking.

 

Nu zit daar natuurlijk wel een marge in, maar vet kan zeker ranzig worden, lijkt me.

 

Na een jaar zal de chocolade waarschijnlijk wit gaan uitslaan en ziet het er minder smakelijk uit, maar je kunt het nog prima eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een doos vol met Datrex Emergency Food Bars, gelijk aan BP-%. Met slechts één verpakking kan een persoon het 3 dagen uithouden. 3600 calorieën, niet dorst-opwekkend (ook belangrijk) en redelijk te eten. Maar inderdaad, met die ene doos houd ik het een aantal maanden uit, maar na een week of wat komen die dingen je de neus uit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bij de vraag: Hoeveel caloriën per euro moet tevens rekening worden gehouden met hoe effectief deze calorieën ook door het lichaam worden opgenomen. Puur vet/olie bevat zéér veel calorien per gram, maar puur vet wordt door het lichaam niet al te effectief opgenomen. In mindere mate geldt dit ook voor puur koolhydraten. Een mix van koolhydraten en vetten leidt tot emulsies die door het lichaam zéér effectief worden opgenomen. Dit is de basis achter het idee van het Montignac-dieet waarin de combinatie van vetten en koolhydraten taboe is. Een Montignac-dieet is óf vetrijk óf koolhydraat-rijk, maar de combinatie is beslist taboe. Je wordt er namelijk dik van! In een survival-situatie wordt juist de hoogst effectieve opname van calorieën per gram voedingsmiddel gewenst. Bij de bereiding van een survival - maaltijd moet deze combinatie juist worden gezocht. Maak een 'gebonden' vette jus van olie en bloem/zetmeel en met een boullion-blokje voor wat smaak in heet water en je hebt een product dat hoogst effectief wordt opgenomen door de darmwand. Pindakaas, mosterd, friet/olie, vette jus/saus en soortgelijke producten zijn al mengsels waarin het vet en koolhydraten in fijne vorm zijn geëmulgeerd. Pilaf rijst is ook erg goed omdat hieraan olie/vet aan de rijst wordt toegevoegd. Het geeft bovendien een zeer verzadigd gevoel en neemt het honger gevoel weg. De vraag: welk voedsel geeft de meeste caloriën per gram voedingsmiddel kan niet worden gegeven zonder de context waarin dit voedsel wordt bereid. Preppers dienen derhalve een "omgekeerd Montignac-dieet" te volgen. Kies dus niet alleen maar voor een hoge kcal/euro waarde maar ook voor de meest optimale resorbtie van calorieën door de darmwand.

vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor blik, pasta en rijst Deze zijn allemaal onbeperkt houdbaar. De pakketten die je kan kopen vind ik schreeuwend duur. Voor dat bedrag kan je wel wat anders op tafel zetten. Ook in een shtf situatie. Daarbij zijn ze misschien wel uitgebalanceerd maar ze vullen niet. Ik heb een aantal van die pakketten uitgeprobeerd en ik vind het het niets voor mij.

Met blik kan je maaltijden koken die je ongeveer € 1,- a € 1,50 p.p. kosten. Voordeel met blik verder is dat je geen water aan de maaltijd hoeft toe te voegen. Je gebruikt het vocht dat in het blik zit.

In Duitsland en Frankrijk is veel meer variatie in blik te koop. Stel een menulijst samen wat je kan eten. Je bent echt stukken goedkoper uit. Het smaakt en vult beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Is ook in poedervorm te koop dacht ik, maar of je dan nog steeds dezelfde energie per gram eruit haalt weet ik niet.

 

Nee, dan kom je lager uit. Pindakaas is een mengsel van pinda met olie. Pinda's van zichzelf leveren al veel energie, maar de olie gooit daar nog 9 cal. per gram bovenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...

hier zijn we grote fans van gedroogde bonen en erwten maar we tellen hier ook veel de calorien in dingen maar letten ook op de voedings waarde , iets wat mij vaker dwars zit is dat in goed houdbare dingen ontzettend veel vet suiker en of zout zit. nou snap ik dat het zo lekkerder blijft maar het zorgt er wel voor dat ik het hele label lees en niet alleen op de calorie prijs verhouding let

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me af, al lezende, of jullie wel eens gedacht hebben om dieetvoedsel/supplementen op te slaan. Ik weet dat mensen in bv. ziekenhuizen in geval van ondervoeding een pakje nutrucia of fortimel krijgen, soms als maaltijd of als aanvulling op de maaltijd. Dit is een klein pakje vloeibaar, je kunt het drinken met een rietje en alles zit er in wat je nodig hebt. Volgens mij is het vrij verkrijgbaar via internet. Ook kan ik me voorstellen dat je iets opslaat zoals ik wel eens gezien heb in supermarkt of drogisterij dat hier op lijkt, namelijk maaltijdvervangers. Dit zijn bussen waar je volgens mij een aantal (vloeibare) maaltijden uit kunt halen met ook een uitgebalanceerde samenstelling, in verschillende smaken.

Ik propageer hier niet dat iedereen aan een vloeibaar dieet moet hoor! Maar het kwam gewoon bij me op, dat dit soort mogelijkheden ook nog bestaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Carina, dat soort voeding valt over het algemeen onder de categorie 'meeste X per gram'. Vaak niet het goedkoopste dus. Wel al vaker besproken en prima voor in je BOB vanwege het gewicht. Sportvoeding (whey, protein, creatine etc) zou ik niet preppen, mwa misschien Whey vanwege de eiwitten-boost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...