Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een weekend moestuin


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot

Hoi allemaal, ik heb een vraag.

 

Stel je wilt een moestuin, maar je kan alleen in het weekend erheen. Kan dat?

 

Mulchen is sowieso het plan. Werkt dat tegen een week onkruid?

 

Sla en andijvie kunnen doorschieten.

Welke gewassen kan je beter planten?

 

Is er een methode voor automatisch water geven (niet elektrisch), die werkt?

Bijvoorbeeld omgekeerde flessen zonder bodem, die je omgekeerd in de grond doet?

 

Een moestuin hoort bij het Shelter Camping concept.

Ik wil gaan werken met verhoogde bedden, volgestort met compost en mulchen met houtsnippers.

Die houden vocht vast, dus dan hoef je minder water te geven.

Onkruidzaden krijgen zo minder kans.

Je kan ook op die manier van kweekgras afkomen. Dan leg je eerst een laag karton over het gras en daar gaat de compost overheen.

 

@Riesie heeft net een post geplaatst, met mijn favoriete video's (toevallig...:)):

 

http://preppers.nl/forum/threads/4120-Een-tuin-maar-wat-voor-tuin-en-wat-wil-je-Hier-wat-ideeen

 

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Hoi allemaal, ik heb een vraag.

 

Stel je wilt een moestuin, maar je kan alleen in het weekend erheen. Kan dat?

 

Mulchen is sowieso het plan. Werkt dat tegen een week onkruid?

 

Sla en andijvie kunnen doorschieten.

Welke gewassen kan je beter planten?

 

Is er een methode voor automatisch water geven (niet elektrisch), die werkt?

Bijvoorbeeld omgekeerde flessen zonder bodem, die je omgekeerd in de grond doet?

 

Een moestuin hoort bij het Shelter Camping concept.

Ik wil gaan werken met verhoogde bedden, volgestort met compost en mulchen met houtsnippers.

Die houden vocht vast, dus dan hoef je minder water te geven.

Onkruidzaden krijgen zo minder kans.

Je kan ook op die manier van kweekgras afkomen. Dan leg je eerst een laag karton over het gras en daar gaat de compost overheen.

 

@Riesie heeft net een post geplaatst, met mijn favoriete video's (toevallig...:)):

 

http://preppers.nl/forum/threads/4120-Een-tuin-maar-wat-voor-tuin-en-wat-wil-je-Hier-wat-ideeen

 

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

 

 

Je hebt een flessendruppelsysteem om langzaam water bij te geven.

 

http://www.tuinbazar.nl/product.php?id=2443 ik gebruik het zelf voor mijn binnen planten als ik op vakantie ben.

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dat concept starten in mijn moestuin dit jaar @Heksenboot. Dan ga ik groenten, bessen en kruiden in cirkels door elkaar heen zetten.

Daartussen een pompoen als bodembedekker. Het water geven, daar ben ik nog niet uit, maar ik kwam erachter dat er precies onder onze tuin een "wel" zit. Dat hoorde ik van een oud boertje en dat merkte ik toen er een paar weken geleden zoveel regen viel. Ik zakte ineens tot halverwege mijn kuiten in de modder. Dus uitdrogen zal niet zo snel gebeuren denk ik :-)

 

Dat molchen ga ik dus ook doen en ik kan maar 1 a 2x per week naar de tuin toe. Sla en andijvie kun je gewoon in kleine porties om de week zaaien, dan is niet alles tegelijk doorgeschoten. En als het wel doorschiet, dan kun je daar mooi de zaden van verzamelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat kan wel, alleen ben je wel lang bezig met onkruid wieden.. en in de zomer kan je dan ook niet alleen langs om water te geven??

 

ik zag op de volkstuintjes ook mensen die worteldoek neer legden en thuis opgekweekte plantjes hadden.

dan gingen ze telkens waar zo'n plantje kwam een klein gaatje uitknippen, zo hadden ze erg weinig last van onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Don't ask why I know, maar google eens op de term "guerilla wiet". Het idee hiervan is dat je kleine tuintjes wiet verstopt en alleen af en toe gaat kijken hoe het er mee gaat. Sommigen zijn heel inventief met watergeefsystemen en onkruidbestrijding. Denk dat je er voor een regulier tuintje ook wel het een en ander kan vinden. Ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon op een paar afgelegen plekken wat aardbeien en andere bessen neer te zetten. Er zijn zat plekken waar maar weinigm mensen komen en zo kun je je tuinoppervlak flink vergroten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Don't ask why I know, maar google eens op de term "guerilla wiet". Het idee hiervan is dat je kleine tuintjes wiet verstopt en alleen af en toe gaat kijken hoe het er mee gaat. Sommigen zijn heel inventief met watergeefsystemen en onkruidbestrijding. Denk dat je er voor een regulier tuintje ook wel het een en ander kan vinden. Ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon op een paar afgelegen plekken wat aardbeien en andere bessen neer te zetten. Er zijn zat plekken waar maar weinigm mensen komen en zo kun je je tuinoppervlak flink vergroten.

 

Dan kan je nog beter zoeken op guerillia kweken maar dat terzijde :) ,normaal als je op volle grond kweekt heb je eigenlijks geen extra water nodig omdat de grond dit al genoeg voorradig heeft.

Het is zelfs prettiger als het wat droog is want dan gaan de wortels dieper de grond in om water te zoeken,dit geeft meestal een betere opbrengst.

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon op een paar afgelegen plekken wat aardbeien en andere bessen neer te zetten.

...

:) Van mijn moeder heb ik de gewoonte overgenomen zaden die ik over heb of her en der tegenkom, her en der weer uit te zaaien.

Natuurlijk evenwicht verstoren? Wellicht. Maar ook een handje helpen. Zo kom je op de meest vreemde plekken nog eens wat eetbaars tegen. ;)

 

Over 'onkruid' zou ik mij niet zo druk maken. Zie dat als bonus. 'Onkruid bestaat niet' is een gezegde dat ik vaak ben tegengekomen. En daar zit een harde kern van waarheid in.

Net een review van het boek 'PlukPlanten voor als de Pleuris uitPreekt' geschreven door Roos Boum gedaan.

Met daarin legio kruiden die als 'onkruid' gezien worden. Eetbaar, en vaak met medicinale eigenschappen.

 

Weegbree, kleefkruid, paardenbloem, berenklauw, madelief, pinksterbloem, kamille, klaver, herderstasje, enz. enz.

 

Gras, daar heb je weinig aan. En een berk, dat is een echte waterdief. Veel toepassingen, maar niet geschikt voor een (vooral) droge tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ga dat concept starten in mijn moestuin dit jaar @Heksenboot. Dan ga ik groenten, bessen en kruiden in cirkels door elkaar heen zetten.

Daartussen een pompoen als bodembedekker. Het water geven, daar ben ik nog niet uit, maar ik kwam erachter dat er precies onder onze tuin een "wel" zit. Dat hoorde ik van een oud boertje en dat merkte ik toen er een paar weken geleden zoveel regen viel. Ik zakte ineens tot halverwege mijn kuiten in de modder. Dus uitdrogen zal niet zo snel gebeuren denk ik :-)

 

Dat molchen ga ik dus ook doen en ik kan maar 1 a 2x per week naar de tuin toe. Sla en andijvie kun je gewoon in kleine porties om de week zaaien, dan is niet alles tegelijk doorgeschoten. En als het wel doorschiet, dan kun je daar mooi de zaden van verzamelen.

 

Leuk! Mijn eigen tuin ga ik ook zo beginnen, maar daar ben ik steeds bij.

Ja zaden verzamelen, natuurlijk. Leuk spul die doorgeschoten andijvie. Mooie bloemen.

 

Niet te nat dan, jouw grond?

 

Bedankt Richa :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ja dat kan wel, alleen ben je wel lang bezig met onkruid wieden.. en in de zomer kan je dan ook niet alleen langs om water te geven??

 

ik zag op de volkstuintjes ook mensen die worteldoek neer legden en thuis opgekweekte plantjes hadden.

dan gingen ze telkens waar zo'n plantje kwam een klein gaatje uitknippen, zo hadden ze erg weinig last van onkruid.

 

Dat worteldoek wil ik vervangen door houtsnippers. Mulchen heet dat. Dus dat moet ook werken.

 

Dank je voor de info :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk graag naar de filmpjes van Growing Your Greens op Youtube.

 

https://www.youtube.com/user/growingyourgreens

 

Hij maakt altijd verhoogde bedden met druppelwatersysteem en plant de groente heel dicht op elkaar (hoog bij laag) o.a. zodat de grond niet zo snel uitdroogd. Ik heb zelf die verhoogde bedden zonder watersysteem en het meeste groeit goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Mijn eigen tuin ga ik ook zo beginnen, maar daar ben ik steeds bij.

Ja zaden verzamelen, natuurlijk. Leuk spul die doorgeschoten andijvie. Mooie bloemen.

 

Niet te nat dan, jouw grond?

 

Bedankt Richa :)

 

Ik had voor de regenbuien niet de indruk dat de grond te nat was.... en anders moet ik maar op zoek naar moerrasplanten en er een soort van eetbare bospoel van maken, hagedissen zijn misschien ook wel lekker haha :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Don't ask why I know, maar google eens op de term "guerilla wiet". Het idee hiervan is dat je kleine tuintjes wiet verstopt en alleen af en toe gaat kijken hoe het er mee gaat. Sommigen zijn heel inventief met watergeefsystemen en onkruidbestrijding. Denk dat je er voor een regulier tuintje ook wel het een en ander kan vinden. Ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon op een paar afgelegen plekken wat aardbeien en andere bessen neer te zetten. Er zijn zat plekken waar maar weinigm mensen komen en zo kun je je tuinoppervlak flink vergroten.

 

Ik ga het nakijken ouwe guerila breier :D

 

Dank je wel voor het idee, daar was ik nog niet opgekomen, om bij hun info te zoeken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dan kan je nog beter zoeken op guerillia kweken maar dat terzijde :) ,normaal als je op volle grond kweekt heb je eigenlijks geen extra water nodig omdat de grond dit al genoeg voorradig heeft.

Het is zelfs prettiger als het wat droog is want dan gaan de wortels dieper de grond in om water te zoeken,dit geeft meestal een betere opbrengst.

 

TnT

 

Aha, dat is waar ook.

Maar als er vruchten komen, beter wel water erbij toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
:) Van mijn moeder heb ik de gewoonte overgenomen zaden die ik over heb of her en der tegenkom, her en der weer uit te zaaien.

Natuurlijk evenwicht verstoren? Wellicht. Maar ook een handje helpen. Zo kom je op de meest vreemde plekken nog eens wat eetbaars tegen. ;)

 

Over 'onkruid' zou ik mij niet zo druk maken. Zie dat als bonus. 'Onkruid bestaat niet' is een gezegde dat ik vaak ben tegengekomen. En daar zit een harde kern van waarheid in.

Net een review van het boek 'PlukPlanten voor als de Pleuris uitPreekt' geschreven door Roos Boum gedaan.

Met daarin legio kruiden die als 'onkruid' gezien worden. Eetbaar, en vaak met medicinale eigenschappen.

 

Weegbree, kleefkruid, paardenbloem, berenklauw, madelief, pinksterbloem, kamille, klaver, herderstasje, enz. enz.

 

Gras, daar heb je weinig aan. En een berk, dat is een echte waterdief. Veel toepassingen, maar niet geschikt voor een (vooral) droge tuin.

 

Dat zijn dan perfecte planten voor guerilla tuinieren. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik kijk graag naar de filmpjes van Growing Your Greens op Youtube.

 

https://www.youtube.com/user/growingyourgreens

 

Hij maakt altijd verhoogde bedden met druppelwatersysteem en plant de groente heel dicht op elkaar (hoog bij laag) o.a. zodat de grond niet zo snel uitdroogd. Ik heb zelf die verhoogde bedden zonder watersysteem en het meeste groeit goed.

 

Dank je voor de link. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik had voor de regenbuien niet de indruk dat de grond te nat was.... en anders moet ik maar op zoek naar moerrasplanten en er een soort van eetbare bospoel van maken, hagedissen zijn misschien ook wel lekker haha :-)

 

Maar je verhoogde bedden worden dan vanzelf droger. Het "poeltje" kan je wat ophogen of uitgraven en een vijver maken.

 

Laat die hagedissen met rust joh :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik groenten, bessen en kruiden in cirkels door elkaar heen zetten. Daartussen een pompoen als bodembedekker. Het water geven, daar ben ik nog niet uit, maar ik kwam erachter dat er precies onder onze tuin een "wel" zit. Dat hoorde ik van een oud boertje en dat merkte ik toen er een paar weken geleden zoveel regen viel. Ik zakte ineens tot halverwege mijn kuiten in de modder. Dus uitdrogen zal niet zo snel gebeuren denk ik :-)

 

Dat molchen ga ik dus ook doen en ik kan maar 1 a 2x per week naar de tuin toe. Sla en andijvie kun je gewoon in kleine porties om de week zaaien, dan is niet alles tegelijk doorgeschoten. En als het wel doorschiet, dan kun je daar mooi de zaden van verzamelen.

 

 

Moet je die pompoen wel goed opvoeden! Die dingen (over)woekeren als een gek. Ik had zelf nieuwzeelandse spinazie tussen de pompoenen staan, maar die arme planten maakten dus echt geen schijn van kans.

 

Qua wel: een van mijn tuinbuurmannen heeft een eigen 'waterput'. Hij heeft twee van die grote voedseltonnen (bodem eruit) bovenop elkaar ingegraven. Daarmee komt hij tot flink onder de grondwaterstand. Dus die tonnen staan altijd vol water. Erg handig, moet zelf een flink eind van/naar de sloot met m'n gieters. Daarmee heb je nog geen automatische watergeefconstructie, maar dat is dan stap 2..

 

Bij mij op het complex zijn de meesten fel tegen mulchen en karton enzo. Trekt alleen maar oneindige hoeveelheden slakken en ander (on)gedierte aan, vinden ze. En daar hebben ze dan wel weer een punt. Het feit dat ik per jaar maar 4 slakken hoef te rapen (zandgrond), is een grote genade. In mijn achtertuin ben ik kansloos, daar kan ik er 100 per dag weghalen en dan houden ze het nog langer vol dan ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een flessendruppelsysteem om langzaam water bij te geven.

 

http://www.tuinbazar.nl/product.php?id=2443 ik gebruik het zelf voor mijn binnen planten als ik op vakantie ben.

 

TnT

 

 

@Heksenboot Lijkt me in een volwassen moestuin een enorm gedoe. Dan kun je beter een systeem verzinnen met goedkope tuinslangen die je door je bedden leidt en waar je kleine gaatjes in prikt. En dan een hevelconstructie vanuit een grote speciekuip die je ergens hoog neerzet. Zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Van mijn moeder heb ik de gewoonte overgenomen zaden die ik over heb of her en der tegenkom, her en der weer uit te zaaien.

Natuurlijk evenwicht verstoren? Wellicht. Maar ook een handje helpen. Zo kom je op de meest vreemde plekken nog eens wat eetbaars tegen. ;)

 

Over 'onkruid' zou ik mij niet zo druk maken. Zie dat als bonus. 'Onkruid bestaat niet' is een gezegde dat ik vaak ben tegengekomen. En daar zit een harde kern van waarheid in.

Net een review van het boek 'PlukPlanten voor als de Pleuris uitPreekt' geschreven door Roos Boum gedaan.

Met daarin legio kruiden die als 'onkruid' gezien worden. Eetbaar, en vaak met medicinale eigenschappen:

Weegbree, kleefkruid, paardenbloem, berenklauw, madelief, pinksterbloem, kamille, klaver, herderstasje, enz. enz.

 

Gras, daar heb je weinig aan. En een berk, dat is een echte waterdief. Veel toepassingen, maar niet geschikt voor een (vooral) droge tuin.

Dat zijn dan perfecte planten voor guerilla tuinieren. :)

 

;) Bovenstaande planten zijn (on)kruid. Die hebben geen steuntje in de rug nodig. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot Lijkt me in een volwassen moestuin een enorm gedoe. Dan kun je beter een systeem verzinnen met goedkope tuinslangen die je door je bedden leidt en waar je kleine gaatjes in prikt. En dan een hevelconstructie vanuit een grote speciekuip die je ergens hoog neerzet. Zoiets.

 

Hmm, zat ik ook al aan te denken. Een combinatie van beide lijkt me wel wat. Dank je wel :)

 

Water in een hoge tank, een soort watertoren, is ook een vorm van energie-opslag.

Als je een windmolen of een zonnepaneel hebt, kan je energie opslaan in een accu, maar je kan ook een pomp laten draaien, om water omhoog te krijgen.

Water dat naar beneden komt door de zwaartekracht, hoef je niet te pompen en kan ook nog een gegeratortje aandrijven, die weer andere dingen doet.

Dit even ter info, want dat komt allemaal pas later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
;) Bovenstaande planten zijn (on)kruid. Die hebben geen steuntje in de rug nodig. ;)

 

Jaja, leuk voor de bossen en velden om onze tuin heen. :)

 

Leuke vorm begint Shelter Camping al te krijgen he?

Elk weekend naar de camping, in een prachtige omgeving, een beetje tuinieren met zn allen, groenten mee naar huis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, leuk voor de bossen en velden om onze tuin heen. :)

...

:) Ik ga jouw het boek PlukPlanten voor als de Pleuris uitPreekt nog eens cadeau doen. ;)

 

Ja, Shelter Camping gaat goed. Ben benieuwd naar de 27e. Zal niet kunnen komen.

Maar ongetwijfeld volgen er nog meer bijeenkomsten voor Mei.

Mooie uitbreiding, de moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...