Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 62
    Heksenboot
    Guest

Een weekend moestuin

[advertentie]

Biologische zaden kopen? Nu verkrijgbaar bij Prepshop.nl

Hoi allemaal, ik heb een vraag.

Stel je wilt een moestuin, maar je kan alleen in het weekend erheen. Kan dat?

Mulchen is sowieso het plan. Werkt dat tegen een week onkruid?

Sla en andijvie kunnen doorschieten.
    Welke gewassen kan je beter planten?

Is er een methode voor automatisch water geven (niet elektrisch), die werkt?
    Bijvoorbeeld omgekeerde flessen zonder bodem, die je omgekeerd in de grond doet?

Een moestuin hoort bij het Shelter Camping concept.
    Ik wil gaan werken met verhoogde bedden, volgestort met compost en mulchen met houtsnippers.
    Die houden vocht vast, dus dan hoef je minder water te geven.
    Onkruidzaden krijgen zo minder kans.
    Je kan ook op die manier van kweekgras afkomen. Dan leg je eerst een laag karton over het gras en daar gaat de compost overheen.

[MENTION=1650]Riesie[/MENTION] heeft net een post geplaatst, met mijn favoriete video's (toevallig...):

http://preppers.nl/forum/threads/412...ier-wat-ideeen

Alvast bedankt voor het meedenken.

Heksenboot
    Guest
    Bessenstruiken.

Adventurer
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heksenboot Bekijk Berichten
    Hoi allemaal, ik heb een vraag.

Bijvoorbeeld omgekeerde flessen zonder bodem, die je omgekeerd in de grond doet?

Een moestuin hoort bij het Shelter Camping concept.
    Ik wil gaan werken met verhoogde bedden, volgestort met compost en mulchen met houtsnippers.
    Die houden vocht vast, dus dan hoef je minder water te geven.
    Onkruidzaden krijgen zo minder kans.
    Je kan ook op die manier van kweekgras afkomen. Dan leg je eerst een laag karton over het gras en daar gaat de compost overheen.

[MENTION=1650]Riesie[/MENTION] heeft net een post geplaatst, met mijn favoriete video's (toevallig...):

http://preppers.nl/forum/threads/412...ier-wat-ideeen

Alvast bedankt voor het meedenken.

Je hebt een flessendruppelsysteem om langzaam water bij te geven.

http://www.tuinbazar.nl/product.php?id=2443 ik gebruik het zelf voor mijn binnen planten als ik op vakantie ben.

TnT

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik ga dat concept starten in mijn moestuin dit jaar [MENTION=1124]Heksenboot[/MENTION]. Dan ga ik groenten, bessen en kruiden in cirkels door elkaar heen zetten.
    Daartussen een pompoen als bodembedekker. Het water geven, daar ben ik nog niet uit, maar ik kwam erachter dat er precies onder onze tuin een "wel" zit. Dat hoorde ik van een oud boertje en dat merkte ik toen er een paar weken geleden zoveel regen viel. Ik zakte ineens tot halverwege mijn kuiten in de modder. Dus uitdrogen zal niet zo snel gebeuren denk ik :-)

Dat molchen ga ik dus ook doen en ik kan maar 1 a 2x per week naar de tuin toe. Sla en andijvie kun je gewoon in kleine porties om de week zaaien, dan is niet alles tegelijk doorgeschoten. En als het wel doorschiet, dan kun je daar mooi de zaden van verzamelen.
    "Be prepared, not scared"

oliestel
    Guest
    ja dat kan wel, alleen ben je wel lang bezig met onkruid wieden.. en in de zomer kan je dan ook niet alleen langs om water te geven??

ik zag op de volkstuintjes ook mensen die worteldoek neer legden en thuis opgekweekte plantjes hadden.
    dan gingen ze telkens waar zo'n plantje kwam een klein gaatje uitknippen, zo hadden ze erg weinig last van onkruid.

gerbewoner
    Guest
    Don't ask why I know, maar google eens op de term "guerilla wiet". Het idee hiervan is dat je kleine tuintjes wiet verstopt en alleen af en toe gaat kijken hoe het er mee gaat. Sommigen zijn heel inventief met watergeefsystemen en onkruidbestrijding. Denk dat je er voor een regulier tuintje ook wel het een en ander kan vinden. Ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon op een paar afgelegen plekken wat aardbeien en andere bessen neer te zetten. Er zijn zat plekken waar maar weinigm mensen komen en zo kun je je tuinoppervlak flink vergroten.

Adventurer
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerbewoner Bekijk Berichten
    Don't ask why I know, maar google eens op de term "guerilla wiet". Het idee hiervan is dat je kleine tuintjes wiet verstopt en alleen af en toe gaat kijken hoe het er mee gaat. Sommigen zijn heel inventief met watergeefsystemen en onkruidbestrijding. Denk dat je er voor een regulier tuintje ook wel het een en ander kan vinden. Ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon op een paar afgelegen plekken wat aardbeien en andere bessen neer te zetten. Er zijn zat plekken waar maar weinigm mensen komen en zo kun je je tuinoppervlak flink vergroten.
    Dan kan je nog beter zoeken op guerillia kweken maar dat terzijde ,normaal als je op volle grond kweekt heb je eigenlijks geen extra water nodig omdat de grond dit al genoeg voorradig heeft.
    Het is zelfs prettiger als het wat droog is want dan gaan de wortels dieper de grond in om water te zoeken,dit geeft meestal een betere opbrengst.

TnT

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Absolut. Vaker is beter, maar eens per week is geen probleem.

Zeker.

Ik zou rustig sla en andijvie planten. Je sla al beginnen met plukken als er maar een paar blaadjes aanzitten. Pluk dan niet de hele plant, maar 1 of 2 blaadjes van elke plant. Sla heeft een week of 4 nodig, dus tijd zat om te plukken voor hij doorschiet. Ook zijn er rassen die later doorschieten.

Je kunt ook vermuciliet door de grond mengen. 1/3 vermuciliet, 1/3 grond, 1/3 compost. Dan kunnen je planten wel een week zonder water geven.
    www.overbeterleven.nl - Overleven in slechte tijden, Beter leven in goede tijden.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerbewoner Bekijk Berichten
    ...
    Ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon op een paar afgelegen plekken wat aardbeien en andere bessen neer te zetten.
    ...
    Van mijn moeder heb ik de gewoonte overgenomen zaden die ik over heb of her en der tegenkom, her en der weer uit te zaaien.
    Natuurlijk evenwicht verstoren? Wellicht. Maar ook een handje helpen. Zo kom je op de meest vreemde plekken nog eens wat eetbaars tegen.

Over 'onkruid' zou ik mij niet zo druk maken. Zie dat als bonus. 'Onkruid bestaat niet' is een gezegde dat ik vaak ben tegengekomen. En daar zit een harde kern van waarheid in.
    Net een review van het boek 'PlukPlanten voor als de Pleuris uitPreekt' geschreven door Roos Boum gedaan.
    Met daarin legio kruiden die als 'onkruid' gezien worden. Eetbaar, en vaak met medicinale eigenschappen.

Weegbree, kleefkruid, paardenbloem, berenklauw, madelief, pinksterbloem, kamille, klaver, herderstasje, enz. enz.

Gras, daar heb je weinig aan. En een berk, dat is een echte waterdief. Veel toepassingen, maar niet geschikt voor een (vooral) droge tuin.
    "Kennis geeft je macht over je omstandigheden". "Bij het overleven kun je niet zonder humor ". Mijn Moeder: "Heb je je verstand bij je?"
    "Of de wereld zoals wij die kennen nu wel of niet vergaat, kennis en genieten van overleven, geeft verdieping aan het 'gewone' leven".
    Arabisch spreekwoord: "Woorden zijn als water. Eenmaal in het zand, krijg je het niet snel terug".

*Disclaimer : Neem niets zomaar van mij aan. Zoek het ook zelf uit.*

Heksenboot
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnt1997 Bekijk Berichten
    Je hebt een flessendruppelsysteem om langzaam water bij te geven.

http://www.tuinbazar.nl/product.php?id=2443 ik gebruik het zelf voor mijn binnen planten als ik op vakantie ben.

TnT
    Wow, handig! Dat bestaat dus gewoon. Dank je wel!

Vergelijkbare onderwerpen

1. Mini-kasjes en moestuin voorbereidingen in december
    Door Piroska in forum Tuinieren
    Reacties: 124
    Laatste Bericht: 03-07-14, 08:45
  2. Een weekend op vet en honing
    Door Loek037 in forum Eten en drinken
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 03-08-12, 11:48

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten