Ga naar inhoud
GENEGEERD

Weekmakers


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Beste @vheeswijk , en anderen natuurlijk,

 

Stel dat ik goede en stevige opbergboxen heb, met de bedoeling er bijvoorbeeld rijst en macaroni in te bewaren, maar ik het plastic niet vertrouw in verband met mogelijke weekmakers.

 

Is het dan een oplossing de binnenkant te 'bekleden' met aluminiumfolie zodat het voedsel niet in aanraking met het plastic komt? Of kan het eten ook via de lucht in de doos 'besmet' worden?

 

Groet,

 

Ries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Beste @vheeswijk , en anderen natuurlijk,

 

Stel dat ik goede en stevige opbergboxen heb, met de bedoeling er bijvoorbeeld rijst en macaroni in te bewaren, maar ik het plastic niet vertrouw in verband met mogelijke weekmakers.

 

Is het dan een oplossing de binnenkant te 'bekleden' met aluminiumfolie zodat het voedsel niet in aanraking met het plastic komt? Of kan het eten ook via de lucht in de doos 'besmet' worden?

 

Groet,

 

Ries

 

 

  1. Niet alle weekmakers zijn boosaardig. Tupperware zit vol weekmakers maar is wél food-grade. Er zijn ook "food-grade"emmers in de handel. Soms kun je een inprint vinden op de bodem van bakjes, emmers of het om "food-grade" plastic gaat.
  2. Maar zélfs als het plastic niet "food-grade" is hoeft dit niet per se ongeschikt te zijn voor voedselopslag. Er is een chemische wet die zegt: "Like dissolves likes" ofwel 'soortgelijke stoffen minnen elkaar of '"trekken" aan elkaar. Weekmakers gedragen zich als 'vetten' en hebben derhalve grote affiniteit voor vetachtige stoffen. Ik zou daarom géén plantaardige oliën, vetten, mayonaise, frietsaus, e.d. in plastic verpakken tenzij de weekmakers/plastics "food-grade" zijn. Ook producten die oliën bevatten zoals noten, chips, chocolade, e.d. niet in plastic verpakken. Kijk maar naar de handels-verpakkingen van deze producten. Rijst, pasta, meel, bloem, zetmeel zijn 'waterminnende' stoffen en 'trekken' géén weekmakers uit plastics. Ik zou zelf absoluut geen bedenkingen hebben deze voedings-middelen op te slaan in plastics. Weekmakers migreren overigens inderdaad door de lucht van de doos zoals u terecht opmerkt.
  3. Pasta en vooral rijst zijn 'waterminnende' producten. Rijst wordt zelfs wel eens gebruikt als droogmiddel. Deze producten trekken water aan, en als ze de kans krijgen kunnen ze boven een relatieve vochtigheid van 20% zelfs gaan schimmelen. Bewaar rijst (en andere waterminnende stoffen) boven een rigoreus droogmiddel zoals ik eerder heb beschreven. Dat is véél belangrijker dan je druk te maken over weekmakers (bij dit soort producten).

 

Succes!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

TOEVOEGING BIJ ONDERWERP WEEKMAKERS: (addendum).

 

Onderzoek leerde mij inzake weekmakers en rijst nog het volgende:

 

Geciteerd van het Nederlandse Voedingscentrum:


Rijst is lange tijd houdbaar wanneer je het koel, donker en droog bewaart. Om ongedierte in de keuken te voorkomen is het advies aangebroken pakken rijst in goed sluitende voorraadbussen te bewaren.

 

Zilvervliesrijst kan onder invloed van licht en zuurstof bederven. Dit komt doordat zilvervliesrijst vetter is dan witte rijst. Als vetten bederven zeggen we dat iets ranzig wordt. Daarom moet het op een donkere plaats bewaard worden.

 


Behalve Zilvervlies-rijst bevatten ook gekleurde rijstsoorten (parboiled, bruine rijst, e.d.) vetten en vetachtige stoffen. Deze rijstsoorten dus alleen in food-grade plastics of andere verpakkingen bewaren. Ranzig worden van vetten wordt veroorzaakt door zuurstof en dit proces wordt versneld door sporen water en licht. Deze gekleurde rijstsoorten kun je dan beter bewaren in Mylar zakken met een "Oxygen adsorber" en een droogmiddel in het donker.

 

Mijn eerdere posting (hierboven) over verpakken/opslag van rijst betreft dus alléén de witte rijstsoorten.

 

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...