Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kippen tippen


Aanbevolen berichten

Zag de laatste tijd wat dingen over kippen langs komen en dacht misschien handig. Er waren al wat draadjes over kippen, maar ik zoek echte tips of leuke weetjes.

 

Dit waren de andere draadjes.

http://preppers.nl/forum/threads/1520-Kippen-kiezen?highlight=kippen

http://preppers.nl/forum/threads/4170-water-voor-de-kippen?highlight=kippen

http://preppers.nl/forum/threads/3780-Wie-heeft-er-kippen?highlight=kippen

 

Bij strenge vorst smeer de kammen van je kippen in met vaseline.

Bij vorst water vorstvrij houden door drup olie erin te doen

 

Vliegers vleugeltip aan één kant afknippen. Gaan ze scheef, vliegen ze niet meer.

 

Een kip legt een stuk of 21 bevruchte eieren voor ze gaat broeden (als ze al gaat broeden) De eieren die het eerst gelegd zijn, komen tegelijk uit met de rest. Het kan een dag verschillen, maar een bevrucht ei kan dus zo'n 3 weken zonder warmte en gaat zich pas ontwikkelen als de kip gaat broeden.

 

Kippen praten al in het ei met hun moeder.

Kippen hebben zo'n 40 verschillende geluiden en riedeltjes om te communiceren.

 

In de donkerste maanden legt een kip niet of minder omdat ze licht nodig heeft om een ei te kunnen maken.

In de ruiperiode (vanaf augustus) kan een kip minder eieren leggen of zelfs stoppen.

Eieren niet in de koelkast bewaren en altijd rechtop zetten met de smalle punt naar beneden.

Een kip legt ca iedere 25 tot 26 uur een ei in de legperiode. Heel slim van de natuur want zo kan oom vos er nooit op vertrouwen op een vast tijdstip op de leggende kip, dus kwetsbare kip te gaan zitten wachten.

Lege eierschalen (evt drogen in oven) verkruimelen en aan de kippen teruggeven voor kalk.

 

Vossen weghouden door haren uit je kam in een sok te bewaren en in de buurt van je kippen op te hangen.

Piesen op plekken waar hij langs zou moeten. (sorry ik mag natuurlijk niet aanzetten tot wildplassen dat is strafbaar, maar goed)

 

Bloedluis.

Hok behandelen met petroleum. Nee, daarna niet in de fik steken. Helpt wel erg goed.

In het hok varenbladeren of tabaksstelen neerleggen

Er zijn gifvrije middelen in de handel

 

En ja ik weet dat kippen ook gegeten worden, daar mogen jullie ook weetjes over uitwisselen, maar omdat ik vegan ben staan die hier niet in het lijstje, mogen jullie doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nog 1 tip als je last hebt van bloed luis.

Spuit je hok in met petroleum en je ben er vanaf.

Wel eerst de kippen uit het hok halen en wassen in lauw water

 

Let wel op dat je geen agent in de buurt heb als je gaat spuiten ;)

Is namelijk een mileu delict

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even twee aanvullingen. Kijk vooral uit met het terug voeren van eierschalen aan je kippen. Wanneer ze de smaak gaan herkennen, kunnen ze de eigen eieren aan gaan pikken. De schalen moeten eerst goed droog zijn, desnoods even in de oven gedroogd en de vliezen dienen eruit te zijn.

Petroleum is welliswaar een goed middel tegen bloedluis, maar t stinkt als een oordeel en echt gezond is het niet voor je kippen en dus ook niet voor de eieren. Veel beter kun je tabakstelen en varen bladeren in het nachthok leggen. daarnaast is er tegenwoordig een middel voor, Finecto+. Dit is een gifvrij middel, dat op een heel vernuftige wijze werkt. Het is salicaat , dat in een emulsie verwerkt zit, lijkt een soort dunne latexverf. Normaal is de poedervorm, kankerverwekkend bij inademing, maar dit spul, stuift dus niet. De luizen en de larven, kruipen wanneer ze uit hun schuilpleken komen, over dit spul heen en het is zo uitdrogend, dat het direct het vocht uit die beestjes trekt, ze sterven dus heel snel! Ik heb mijn ok ermee behandeld en inderdaad, na een flinke bloedluis plaag, er nu helemaal vrij van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tips, mensen. @Mrsjones en @frank1964 Ik denk dat je geluk moet hebben qua kippen die eierenpikken. Ik heb nu 20 jaar kippen en ik geef de schillen goed verkruimeld, zonder eerst te zijn gedroogd, zo aan mijn kippen. In die 20 jaar heb ik pas 1x een kip gehad die eieren sloopte. Die kip is nu vier en heb ik nog. Ze heeft periodes dat ze het doet en soms ook weer niet. Ik haal nu zo snel mogelijk de eieren weg en het gaat goed.

 

De tips van varens en bloedluis etc, zet ik weer bovenaan in de lijst @Powerbox

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook jaren lang kippen gehad en mijn truc tegen bloedluis is misschien wat vreemd maar het werkt goed:

 

met een gasbrander alle naden en kieren even afbranden . gewoon even langzaam eroverheen gaan ,maar niet te lang want anders ben je echt van je bloedluis af.

bloedluis kan niet tegen hoge temperatuur (boven de 60 graden dacht ik, en tegen vuur kunnen ze natuurlijk helemaal niet.)

ze knallen gewoon uit elkaar. ik deed dit 1 of 2 keer in de week en je bent er dan redelijk snel vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen de bloedluis helpt het ook, als je jaarlijks de binnenkant van het hok verft met ouderwetse witkalk, tip van m'n pa. Te verkrijgen bij Welkoop en Boerenbond. Ouderwets witkalk werkt licht desinfecterend. Vroeger schilderde men met die kalk ook jaarlijks de opslagkelder om die reden. In deze moderne tijd wordt het nog steeds gebruikt door wietkwekers, ook tegen beestjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@Geert: Zo hoort het. Anders heb je dadelijk een kippenbejaardentehuis, met 100 kippen die er per week nog twee eieren uit weten te persen.

 

Alleen hadden we vroeger wel een zo'n hen, die was zo leuk en lief, die hebben we nooit geslacht. Ze mocht altijd de eieren uitbroeden en ze had de functie van haan overgenomen, toen die op wintersport ging.

Jammer genoeg is ze maar 5 jaar oud geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska: Dat worden nog flinke jongens! Heeft ook zo z'n voordelen na een paar jaar. ;)

 

Vroeger hadden we ze thuis ook. Later geen haan meer, maar dan bevruchte eieren kopen.

 

Ja dat worden flinkertjes, dat mag ook wel in Hongarije, de tuin is flink, we hebben 3 flinke katten en 3 flinke honden. Leuk zeg dat jullie ze ook hadden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...