Ga naar inhoud
GENEGEERD

koken op LPG


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

Gast gebruikersnaam

Ik heb een gasdamptank van een heftruck en vraag me af of ik deze kan gebruiken om op LPG te koken. Koken op LPG gaat (is mengsel van butaan en propaan) dus dat is niet het probleem. Ik heb echter geen idee of het gasreduceertoestel welk op een butaan of propaan gasfles zit ook op een LPG gasdamptank moet. Mr google geeft me ook geen echt uitsluitsel.

 

Zijn er hier die koken op LPG? Voordeel is dat het goedkoper per Liter is en dat het ook bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het enige dat ik zeker weet is dat het ook nog gasvormig is bij temperaturen onder nul.

 

Heftrucks werken ook gewoon als het vriest.

Als het kouder wordt, verhoogd men de verhouding propaan, wordt het warmer dan verhoogd men de verhouding butaan (dat laatste kan wel bevriezen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een gasdamptank van een heftruck en vraag me af of ik deze kan gebruiken om op LPG te koken. Koken op LPG gaat (is mengsel van butaan en propaan) dus dat is niet het probleem. Ik heb echter geen idee of het gasreduceertoestel welk op een butaan of propaan gasfles zit ook op een LPG gasdamptank moet. Mr google geeft me ook geen echt uitsluitsel.

 

Zijn er hier die koken op LPG? Voordeel is dat het goedkoper per Liter is en dat het ook bij

 

In mijn bol kook ik op lgp en ik heb ook een lpg kachel staan.

Ik gebruik daarvoor 40 liter heftruck tanks.

Kou heb je geen problemen mee maar de regelaar kan wel bevriezen.

Ik heb de tanks in tuinstoel kussen boxen staan die ik geisoleerd heb

Ik kan koken tot -20 verleden jaar getest ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSC01214.jpg.30a8b629d861e94ea31d1abfcee813b9.jpg

Al eens gekeken naar de kookpunten van propaan en butaan?

Weet je waarop je kookt bij -20?

 

Ik heb een gasfornhuis met oven waar ik op kook;)

Op lpg dus

 

DSC01220.jpg.6a2206f76d6162ac65a18190b0a6945d.jpg

 

En de kachel is ook op lpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Isolatie helpt niet alleen.

Eerst moet e.e.a. verwarmd worden.

Daarna helpt isolatie die warmte vast te houden.

Dus de LPG moet binnen staan waar de kachel e.e.a. boven 0 houdt of er verbrandt bij vorst wat anders.

 

Tja ik vertel je net dat ik het uitgetest heb,Ik heb namelijk verleden jaar de gehele winter op mijn bol gezeten dus ook met -20.

Als jij nou een gasfles van 40 liter in je bol zet dan kijk ik wel op afstand toe hoe dat afloopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam: Ik heb twee jaar in een caravan gewoond, met omgebouwde CV, die ik veel op LPG heb gestookt en gekookt.

In de winter wil je geen LPG, aangezien de propaan wel nog verdampt, maar de butaan achterblijft. Ik heb soms met waxine lichtjes onder de gastank moeten werken om toch nog gas te hebben.

Het werkt namelijk in een heftruck wel, omdat de inhoud constant door elkaar wordt geschud. Auto's hebben een verdamper.

 

Toen kwam er ineens actief beleid in mijn gemeente en werden alle pomphouders met flinke boetes bedreigd, dus was het afgelopen met het zelf vullen bij de pomp.

 

Propaan lijkt veel duurder, maar bevat 25% meer energie waarde, vergeleken met LPG. Het prijsverschil is hierdoor opeens niet zo groot meer. Tevens deed mijn CV het veel beter op propaan in de winter, op LPG ging hij "fluiten" (komt door te arm mengsel).

 

Drukregelaars, die werken voor zowel butaan, LPG en propaan. Het verschil zit hem in de capaciteit. Voor de CV had ik een 50 iets/per iets regelaar (ben de eenheid vergeten), voor het koken de standaard 30 iets/per iets regelaar, die je in elke campingshop kan kopen.

 

De gastanks voor de CV stonden buiten en af en toe ging de regelaar vast zitten. Dus altijd een reserve hebben op vorst vrije plaats!

Meestal krijg je een regelaar weer aan de praat door hem op te warmen en met een paar ferme tikken. Er zit een soort klepje in, wat vast kan vriezen. Met propaan heb je dit probleem ook weer een stuk minder, omdat hierin bijna geen water zit, itt tot LPG. Tanks die 10 keer bij de pomp waren bijgevuld, lieten we vaak op de kop leeglopen, zodat we het water kwijtraakten.

 

'k Heb nu zelf een tweepits gasstel en propaan gastank, kun je zo'n beetje een jaar op koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik vertel je net dat ik het uitgetest heb,Ik heb namelijk verleden jaar de gehele winter op mijn bol gezeten dus ook met -20.

Als jij nou een gasfles van 40 liter in je bol zet dan kijk ik wel op afstand toe hoe dat afloopt

Als de flesinhoud -20 bereikt dan zou bij een poging tot koken/stoken maar een deel van de ingredienten in damp kunnen opgaan.

Wordt er nu beweerd dat dat in de praktijk anders uitpakt?

(dus dat je een brandduur ervaart als bij een flesinhoud die wel goed in gasvorm kan overgaan?)

 

Ik spreek je ervaring niet tegen maar probeer uit te vinden wat er gebeurt versus de natuurkundige informatie van wikipedia over de gassen in LPG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs, ben het volledig met je eens. Alleen de propaan verdampt dan nog, op de camping hield je dan netjes een halfvolle fles over.

 

Daar waren idioten die dachten dat een slaapzak om de tank hielp. Doet het dus niet, want bij het verdampen, wordt warmte onttrokken. Je ziet dan ook, als het een paar graden boven nul is, rijp verschijnen op de fles. Het enige wat helpt, is warmte toevoeren. Sommigen hadden een kast waar ze de tanks inzetten, met een vorstbeveiligingskacheltje.

 

De winter van begin 2010 was bijzonder koud. 't Had me een hoop geklooi gescheeld als ik meteen propaan was gaan stoken, maar toen wist ik nog niet dat een liter LPG minder warmte geeft dan een liter propaan, dus het leek veel goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe begrijp ik je goed dat ik tussen de gasdamptank en het kooktoestel die 30 mBar / 1,5 Kg/h moet plaatsen? Dan moet ik op zoek naar een verloop namelijk

 

Dat staat meestal op een sticker op je kooktoestel.

Meestal is het een 30

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al eens gekeken naar de kookpunten van propaan en butaan?

Weet je waarop je kookt bij -20?

 

LPG installatie, hoe het juist werkt | Auto en Vervoer: Auto

auto-en-vervoer.infonu.nl › Auto - Translate this pageShare

Propaan en butaan zijn de hoofdbestanddelen van LPG. Bij atmosferische druk heeft propaan een kookpunt van -42° C en butaan van -0,5° C. Bij temperaturen ...

 

zoals ook wodan aangaf, butaan is beneden vriespunt niet handig, propaan werkt dan nog wel...powerbox heeft dus uiteindelijk op propaan gekookt...het werkt dus.

 

extra info. http://www.kampeerinfo.nl/nieuws/0-0-72/lpg_autogas_in_caravan_of_camper_legaal_of_niet_legaal.html

 

LPG (autogas) in caravan of camper legaal of niet legaal?

 

Het gebruik van LPG in plaats van propaan of butaan in caravans en campers is in opmars.

Zeker omdat de prijs van LPG, op tankstations, behoorlijk lager ligt dan die van de reguliere gasflessen, is het voor veel kampeerders interessant om over te stappen op LPG.

 

De losse LPG gastanks lijken dezelfde gasflessen als ook voor heftrucks gebruikt worden. Het verschil is de afname kraan, welke voor heftrucks vloeibaar gas levert en bij LPG Gasdampflessen gas in dampvorm levert.

Deze gasdamp tanks (vanaf € 170,00 te koop) zijn aanmerkelijk duurder dan de standaard gasfles, welke met 1 afsluiter (conform de ADR definitie voor een eenvoudige drukhouder) is uitgevoerd.

 

De gasfles is voorzien van een aparte vulaansluiting met een automatische 80% afslag, een overdrukbeveiliging, een inhoudsmeter en de afname kraan. De LPG gasdamp tank wordt met een Europees CE-keur aangeboden en is daarmee ook in Nederland toegestaan. Als LPG Gasdampflessen (ook wel wisselreservoirs genoemd) voldoen aan de juiste technische specificaties zoals een vulbegrenzer zodat de fles tot maximaal 80% gevuld kan worden en een overdruk beveiliging dan mogen deze flessen in Nederland wel gevuld worden op een LPG tankstation, mits het gas bedoeld is voor het aandrijven van hef- of transport-werktuigen.

 

Met ingang van 1 januari 2010 is er geen onderscheid meer in gebruik van LPG als autogas en voor ander gebruik. Tot 1 januari 2010 was over LPG als autogas accijns verschuldigd en voor ander gebruik (bijv. als campinggas) energiebelasting (EB). Omdat het EB-tarief hoger was dan het accijnstarief werd regelmatig misbruik geconstateerd (bijv. het vullen van gastankjes bij een tankstation). Als dit werd geconstateerd was dit een economisch delict (niet in de zin van belastingwetgeving, maar in de zin van het besluit van ministerie I&M, In bijlage 1, onderdelen 3.8. en 3.9, van het Besluit LPG-tankstations wegverkeer).) Zie ook: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004327/

 

http://www.camperleven.nl/index.php?doc=koken_lpg

Koken en stoken op LPG...

Veel camperaars zijn het "slepen" met gasflessen zat en willen graag overstappen naar een vaste LPG-tank voor huishoudelijk gebruik. Maar kan dat zomaar? Hieronder worden de meest voorkomende vragen over LPG voor huishoudelijk gebruik in de camper op een beknopte manier beantwoord.

 

Rijden, koken en stoken op LPG vanuit 1 tank

Het LPG-gas voor koken en verwarmen MOET in Nederland (en ook in diverse andere landen) komen uit een eigen tank. Het gas mag dus niet komen uit de tank voor het rijden (tractie). Dit heeft naast het verschil in accijns (LPG voor tractie of LPG voor koken), te maken met het essentiële verschil in de LPG tank. Deze zijn namelijk totaal verschillend.

 

Uit de tank om te rijden komt VLOEIBARE LPG en deze wordt gasvorming gemaakt in een verdamper waarna dit gas naar de carburateur gaat.

 

Uit de tank om te koken komt DAMPVORMIGE LPG en kan er via een reduceerventiel , direct op gekookt en/of gestookt worden.

 

Het verschil tussen vloeibaar en dampvormige LPG is de factor 273, dus 1 liter vloeibare gas geeft 273 liter damp-gas. Dus als je kookt op een vloeibare tank, en er zou vloeibaar gas meekomen, dan krijg je grote steekvlammen. In een kook-tank is er binnenin de tank een constructie aangebracht dat er nooit vloeibaar LPG naar buiten kan komen.

 

LPG-tank voor huishoudelijk gebruik en APK

Bij een APK keuring wordt alleen gekeken of de bevestiging van de LPG-tank voor koken deugdelijk is (er mogen geen delen los kunnen raken). Dit betekend dat de camper niet kan worden afgekeurd, ook al is het een rijdende tijdbom.

 

NOTE: De keuring van een LPG tank vervalt na 10 jaar.

 

In de winter

LPG is een mengsel van propaan en butaan. Vloeibaar butaan wordt bij een temperatuur vanaf ongeveer 0 °C geen gas maar blijft vloeibaar en is dan niet meer bruikbaar om o.a. te koken of te verwarmen.

Propaan wordt bij deze temperatuur nog wel gasvormig, waardoor je dus bij vrieskou alleen maar het propaandeel van het vloeibare LPG gas verdampt en vervolgens enkel verbruikt. De grens van propaan ligt veel lager.

 

Dit niet verdampen bij vrieskou is geen probleem als de tank binnen het verwarmde deel van de camper staat, dan wordt in het begin wel even alleen propaan verbruikt, maar na verloop van tijd mengt zich het butaan er weer bij, omdat de tank weer op temperatuur komt.

 

gastoestellen hiero http://www.gaswinkel.com/gasbarbecues/gaskookstellen.htm

 

zo duidelijker kan ik het niet maken dacht ik.. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam: Niet gaan klooien met verloopstukjes en een heftruck tank gaan gebruiken. Koop gewoon een tank met propaan.

 

Hoeveel liter? Normaal koop je het per KG, 'k dacht 12 Kg tank, gewoon zo'n standaard ding wat al tientallen jaren gebruikt wordt. Zie tweede tank van boven: http://www.delangeemmen.nl/page/propaan.

Voor de CV had ik van die hele hoge tanks, daar gaat 33kg in.

@RayCokes: quote: "NOTE: De keuring van een LPG tank vervalt na 10 jaar."

 

:D De hele tank vervalt na 10 jaar. Volgens de oude ketels en drukvaten wet, moeten gastanks elke tien jaar vervangen worden door een nieuw exemplaar. Ook andere gastanks ouder dan 10 jaar, kun je niet meer laten bijvullen, alleen afvoeren als oud ijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een gasdamptank van een heftruck en vraag me af of ik deze kan gebruiken om op LPG te koken. Koken op LPG gaat (is mengsel van butaan en propaan) dus dat is niet het probleem. Ik heb echter geen idee of het gasreduceertoestel welk op een butaan of propaan gasfles zit ook op een LPG gasdamptank moet. Mr google geeft me ook geen echt uitsluitsel.

 

Zijn er hier die koken op LPG? Voordeel is dat het goedkoper per Liter is en dat het ook bij

Wijnen gas in viersen, hebben een compleet assortiment wijengas.de

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Grappig hoe vaak ik hier terecht kom als ik iets ga zoeken via een zoekmachine.
Ik heb een gasaansluiting maar die gebruik ik enkel om te koken.
Dus ik was aan het denken om de gasaansluiting af te laten sluiten en te gaan koken met een LPG gastank.

Je bedoeld een grote tank buiten neem ik aan? Kleine tankjes zijn namelijk zo leeg en de kosten van het vullen is relatief hoog. Qua eisen durf ik het niet te zeggen maar hier in Duitsland weet ik dat de eisen best streng geworden zijn tav zulke tanks. Qua kosten denk ik dat een vaste aansluiting goedkoper zal blijven maar natuurlijk een prepgehalte van 0%


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Schatkist zei:


Je bedoeld een grote tank buiten neem ik aan? Kleine tankjes zijn namelijk zo leeg en de kosten van het vullen is relatief hoog. Qua eisen durf ik het niet te zeggen maar hier in Duitsland weet ik dat de eisen best streng geworden zijn tav zulke tanks. Qua kosten denk ik dat een vaste aansluiting goedkoper zal blijven maar natuurlijk een prepgehalte van 0%


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het voordeel van een LPG tank is toch dat je hem zelf kan vullen.

Gewoon de LPG damptanks die ook in campers liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De getallen die te vinden zijn wisslen iets maar als je voor koken op gas uit gaat van 40 m3 per jaar heb je  ongeveer 45 liter lpg nodig, kosten tussen 25 en 30 euro per jaar.
Moet je nog wel een lpg damptank aanschaffen en die zijn prijzig, ca 250 euro.

Zelfde soort sommetje voor propaan komt uit op een jaarverbruik van 25 kilo propaan. Afgeleverd in kunststof flessen kost het gas je ca 4 euro per kilo, dus jaarlijks 100 euro. Voor de fles betaal je statiegeld (55 euro) die terug krijgt als je hem weer inlevert.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...