Ga naar inhoud
GENEGEERD

Als er een pandemie onstaat, hoe kunnen we dat weten? Zal de TV het omroepen?


Tom

Aanbevolen berichten

Als er een pandemie gebeurd, hoe zouden we dat weten? Als er een pandemie,gebeurd zal het moeilijk zijn om dit direkt te weten.

De media, zal ons proberen gerust te stellen en eventuele problemen te bagatelliseren.

Waarom? De belangrijkste reden is om paniek te voorkomen, de financiële markten te behouden, de bevoorradings keten te behouden en de situatie onder controle te houden eventueel met veiligheidstroepen.

 

Wanneer een pandemie begint, is er een grote toename van het ziekteverzuim. Dit zal resulteren in orders die niet geleverd worden en verzonden en afgeleverd

 

Het resulteert in een toename van inkooporders voor materialen in afwachting van eventuele tekorten als gevolg van het gebrek aan personeel. Een primaire manier zou zijn om bijvoorbeeld te kijken naar kolen levering (bij kolencentrales)

 

Ook zullen er grotere zendingen zijn dan normaal aan waterzuiveringsbedrijven van chemische producten die worden geleverd aan waterbedrijven. Ze zouden zich zorgen maken over tekorten van zuiverings middelen.

 

Nog een veelzeggend teken zou zijn een beslissing van een medisch centrum om hun werknemers te laten blijven in slaapzalen en hen niet in staat te stellen om naar huis te gaan.

Ze zouden dit doen als het risico te groot is dat de werknemers niet zouden terugkeren naar het werk. Als er een pandemie onstaat, dan zullen de strijdkrachten paraat staan om de politie te assisteren.

Ze hebben de beste middelen om de orde te handhaven en alternatieve manieren van logistiek met materieel en mankracht en gespeciliseerd personeel in de gezondheidszorg, noodstroom, transport, evenals de beveiliging.

 

Er is weinig voor nodig om de infrastructuur vast te laten lopen, dit kan door informatie lekken van betrokkenen in de hulpverlening die hun familie en kennissen zouden adviseren om te gaan hamsteren

Het verkeersaanbod zal snel toenemen door hamsteraars en paniek verkeer op weg naar familie of het platteland.

 

De eerste tekenen in de winkels zijn geen volle schappen doordat ze niet goed bijgevuld kunnen worden vooral de grote partij goederen.

 

Ziekenhuizen zullen veel preorders hebben en van andere gezondheids afhankelijke goederen en rapporteren tekorten van medicijnen, handschoenen, zuurstof tanks, maskers, etc.

 

Ook scholen zullen een moeilijke tijd krijgen doordat leerlingen zich ziek melden. Ook zijn scholen zijn incubators van ziekte en worden misschien gedwongen om te sluiten om verdere gezondheids risico's te voorkomen

 

Zijn er andere ideeën?

 

En het blijkt dan hoe nuttig preppen is als er een SHTF pandemie onstaat. Dus toch wel een voorraad van minimaal een maand is verstandig(voedsel, water, medicijnen, geld, betalen van rekeningen, het aanleren van vaardigheden , etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In geval ve pandemie is het dus ook handig om virusremmers te gaan preppen en (operatie) maskers, desinfecterende gel en doekjes.

Want vooral besmetting via hoesten en de handen schijnt het ergste te zijn. http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Influenza

 

Idd kan een pandemie grote gevolgen hebben ook volgens:

 

http://www.nationaalkompas.nl/preventie/van-ziekten-en-aandoeningen/influenza/organisatie-en-preventieve-maatregelen-bij-een-grieppandemie/

 

Zonder interventies kan een pandemie grote gevolgen hebben

Er wordt rekening mee gehouden dat in geval van een pandemie zonder interventies tot ongeveer de helft van de bevolking van Nederland besmet zal worden. Hiervan kan de helft tot tweederde ziek worden, wat tot ongeveer één miljoen huisartsbezoeken en tienduizend ziekenhuisopnames zou kunnen leiden; dit alles in een tijdsbestek van enkele maanden. Dit kan belangrijke gevolgen hebben voor zowel de opvang en verzorging van zieken (thuis, door huisartsen en in ziekenhuizen) als voor het algemene maatschappelijk functioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom heb ik ook standaard voor 3 maanden alles in huis, dat ik niet van huis hoef en dus winkels etc waar verspreiding van ellende makkelijk gaat, kan vermijden.

 

Ik denk overigens @Tom dat het tegenwoordig met internet en alle sites zoals zap.log en wanttoknow, twitter en preppers.nl etc het heel moeilijk wordt een pandemie geheim te houden. Info wordt als razende vuurtjes doorgegeven.

 

Daarbij zijn er denk ik júíst media die zulk nieuws zullen willen brengen als ze er lucht van krijgen. Immers primeurs zijn goud voor de toch al tanende kranten. Kranten moeten alle zeilen bijzetten om nog te kunnen blijven bestaan tov internet, dus zulke primeurs doen het nog voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik ben het er niet mee eens dat dat media zal proberen het stil te houden. Als er nu in een of ander land waar ter wereld 5 mensen doodgaan een een vaag virus wordt je de hele dag doodgegooid met allerhande analyses op de radio en vast ook op TV. Ab Osterhaus zal er als de kippen bij zijn om zichzelf weer eens goed in de kijker te plaatsen met waarschuwingen en dat we nu toch echt virusremmers moeten gaan kopen bij het bedrijf waar hij aandelen in heeft.Tegen de tijd dat men doorheeft dat er werkelijk iets aan de hand is is het al zo breed uitgemeten dan is het niet meer te stoppen.

 

Zoals @Blik(voer) op oneindig al zegt, voldoende in huis hebben om een tijdje niet in de buurt te hoeven zijn van grote mensenmassa's. En als het dan moet heb je goede adembescherming liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant in deze kwestie is idd de verspreiding van info....OP denkt dat het geheim gehouden kan worden, enkele andere posters denken dat dat onmogelijk is...de Spaanse griep van 1918 is een mooi voorbeeld.....de naam "Spaanse" ontleende deze griep aan het feit , dat er in geen enkel land in Europa over geschreven mocht worden omdat het wegens WOI zeer tactisch gevoelige informatie was......de meest info kwam uit Spanje, omdat daar geen censuur mbt de griep was, omdat het land niet meedeed aan de oorlog.....hence the expression The Spanish flue...

Link naar reactie
Delen op andere sites

OP(Tom) schrijft....Als er een pandemie gebeurd, hoe zouden we dat weten? Als er een pandemie,gebeurd zal het moeilijk zijn om dit direkt te weten.

De media, zal ons proberen gerust te stellen en eventuele problemen te bagatelliseren.

 

Dit komt niet overeen met de werkelijkheid...2 gevallen van een mogelijke pandemie, SARS en Mexicaanse Griep, werden door de media snel de stratosfeer in ge-hyped....alle media stonden er elke dag bol van....en er gebeurde uiteindelijk niet veel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @Teotwawki, ik denk dat de media juist alles aangrijpt om (onterechte) hypes te creëren. Immers dát verkoopt.

 

Leuke info over de Spaanse griep trouwens.

 

Maar @Tom, jij bent erg bewust van veel nieuwtjes op internet, dus jij weet ook waar je moet zoeken voor info. Je vertelt het ons toch wel hè als je iets weet. Dit topic is toch niet een hint dat er iets aan de hand is? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn ervaring gaat de media er niet te koop mee lopen, als die pandemie uitbreekt dan loopt namelijk al een tijdje.

En als het wel gemeld word dan wordt er alleen gezegd dat die er is, maar meestal niet de locatie van de uitbraak en hoe je er tegen kan verdedigen.

Dus ja het is inderdaad slim zoals @Mrs.Lotte al zei, om altijd een voorraad aan medische/ hygiënische artikelen in huis te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Naar mijn ervaring gaat de media er niet te koop mee lopen, als die pandemie uitbreekt dan loopt namelijk al een tijdje.

En als het wel gemeld word dan wordt er alleen gezegd dat die er is, maar meestal niet de locatie van de uitbraak en hoe je er tegen kan verdedigen.

Dus ja het is inderdaad slim zoals @Mrs.Lotte al zei, om altijd een voorraad aan medische/ hygiënische artikelen in huis te hebben.

Nou, van de laatste paar uitbraken van virussen of narigheden was ongeveer na een dag bekend waar de uitbraak is ontstaan. Nou kan het zijn dat ik een paar pandemien heb gemist maar kun je aangeven welke er dan waren waarvan in de media niet is gemeld waar die ontstaan is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe werden dreigende pandemieën behoorlijk uitvergroot in de media. Ik denk dat er in het verleden een lobby achter de media zat, met als doel zo snel mogelijk veel geld te verdienen aan vaccins en antivirus middelen. Dus grote bedrijven hadden een enorm belang bij een dreigende pandemie. Daarom denk ik dat het heel snel in de media zal doordringen.

 

Hier nog een interessant stukje over het Sars virus en de mogelijkheid dat dit (corona)virus weer terug komt: http://www.quest.nl/achtergrond/sars-komt-het-terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Tot nu toe werden dreigende pandemieën behoorlijk uitvergroot in de media. Ik denk dat er in het verleden een lobby achter de media zat, met als doel zo snel mogelijk veel geld te verdienen aan vaccins en antivirus middelen. Dus grote bedrijven hadden een enorm belang bij een dreigende pandemie. Daarom denk ik dat het heel snel in de media zal doordringen.

 

Hier nog een interessant stukje over het Sars virus en de mogelijkheid dat dit (corona)virus weer terug komt: http://www.quest.nl/achtergrond/sars-komt-het-terug

Dus de media roept al voordat er daadwerkelijk sprake is van een pandemie. Ik maak me niet zo heel veel zorgen dat de media dit onder de pet weet te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RIVM afdeling infectieziekten en GGDs hebben vele contacten, en een relatief snel netwerk om informatie te verspreiden.. Handig als je al in het netwerk zit.. KS zit denk ik ook in dat zelfde netwerk.

 

Verder zijn er vele openbare draaiboeken op de RIVM site te vinden. zoeken eens op infectieziekten..

Eigenlijk is hier best wel veel informatie over beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door dit topic vraag ik me af wat voor middelen je zou kunnen preppen voor een uitbrekend virus.

Antibiotica? En zo ja, welke? Inferon, tamiflu..... en hoe kom je daar dan aan?

Ik ben benieuwd of er hier op dit topic deskundigen zitten die daar iets over kunnen roepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit er een "mooi" praktijk gevalletje in de lucht het Ebola virus, dus we houden het in de gaten ook de officiële site's :)

 

Het gaat om dit virus;

 

 

Eén van de meest gevreesde en dodelijke virussen is het in 1972 in Afrika ontdekte Ebola virus.

Een recent onderzoek heeft aangetoond dat de meest dodelijke variant zich nu ook in Azië bevindt.

 

Het Ebola virus veroorzaakt een afwijking in het bloed, hoge koorts en inwendige bloedingen. Nadat de eerste symptomen zich voordoen duurt het ongeveer 48 tot 72 uur voordat de meeste patiënten overlijden. Er is op dit moment geen middel of medicijn tegen beschikbaar.

 

Volgens een nieuw onderzoek heeft dit virus wat tot nu toe vooral in Afrika voorkwam, de kop opgestoken in Azië en dan specifiek in Bangladesh. Het virus werd in 1972 voor het eerst ontdekt in Afrika en vorig jaar zijn er daar tijdens een uitbraak tientallen mensen aan gestorven.

 

LEES VERDER OP DE LINK (KLIK)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa

 

Op een ander draadje staat hier een en ander over, onder andere dit;

 

De ontwikkelingen staan niet stil en er is veel onderzoek gedaan naar natuurlijke middelen die elke prepper zou moeten hebben zoals de in het artikel genoemde knoflook en grote dosering vitamine C, zoals genoemd in het artikel.

 

NATUURLIJKE WEERSTAND (voor anthrax, zenuwgas, etc.) Omdat miltvuur is de meest gevreesde toxine zal eerst worden aangepakt. The Garlic Information Center in Groot-Brittannië blijkt dat dodelijke anthrax is het meest gevoelig voor knoflook. Knoflook is een breed-spectrum antibioticum dat zelfs toxine productie blokkeert door ziektekiemen. [Journal Nutrition, maart 2001]

 

 

Knoflook werd met succes gebruikt als een preventief middel. In een test knoflook bleek een sterkere antibiotica dan penicilline, ampicilline, doxycycline, streptomycine en cefalexine, sommige dezelfde antibiotica gebruikt bij de behandeling van anthrax zijn. Knoflook bleek effectief tegen negen stammen van E. coli, Staph en andere insecten. [Fitoterapia, Volume 5, 1984]

 

Vers gesneden teentjes knoflook of knoflookpoeder kan gunstig zijn. De antibiotische activiteit van een milligram allicine, het actieve bestanddeel in knoflook, gelijk aan 15 eenheden penicilline. [Koch en Lawson, Knoflook: De wetenschap en therapeutische toepassing, 2e druk, Williams & Wilkins, Baltimore 1996]

 

DE LINK OP PREPPERS.NL

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...