Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe haal je hardnekkig vet weg van een bakplaat en keukenblad?


TyrionLannister

Aanbevolen berichten

Dit is niet echt een typische preppersvraag (echter na de SHTF kun je hier ook mee te maken mee krijgen als er geen stromend water meer is en het schoonmaken een stuk lastiger is): hoe haal je hardnekkig vet weg van een bakplaat en aanrecht? Ik heb hiermee te maken op bepaalde plekjes en het spul is uiterst moeilijk te verwijderen vooral als het een beetje aangekoekt is. Is er een makkelijke manier om dit weg te krijgen of moet je boenen als een gek voor zelfs het kleintse vlekje? :(

 

Wat zijn jullie ervaringen in deze? En om er maar een preppersdraai aan te geven, hoe doe je dit met zo min mogelijk water?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dit is niet echt een typische preppersvraag (echter na de SHTF kun je hier ook mee te maken mee krijgen als er geen stromend water meer is en het schoonmaken een stuk lastiger is): hoe haal je hardnekkig vet weg van een bakplaat en aanrecht? Ik heb hiermee te maken op bepaalde plekjes en het spul is uiterst moeilijk te verwijderen vooral als het een beetje aangekoekt is. Is er een makkelijke manier om dit weg te krijgen of moet je boenen als een gek voor zelfs het kleintse vlekje? :(

 

Wat zijn jullie ervaringen in deze? En om er maar een preppersdraai aan te geven, hoe doe je dit met zo min mogelijk water?

JAAAA! Daar ben je weer! Ik had begrepen dat je weg ging blijven, maar gelukkig heb je last van een vetvlek.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @TyrionLannister welkom terug allereerst!

 

Ik doe mijn keramische BBQ rooster met een krabber, ongeveer zo eentje: http://www.maat-webshop.nl/N_frame.html?http://www.maat-webshop.nl/Krabber-tbv-keramische-kookplaat---Metaal--N_art_557.html

Is eigenlijk voor een keramische kookplaat, maar doordat je alleen het aangekoekte laagje ermee af haalt beschadig je het materiaal niet Tenminste, mijn rooster doe ik al 6 jaar zo en bakt nog steeds niet aan.

 

Dan krab je het meeste er zo vanaf zonder water en de rest doe ik dan wel met een beetje sop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ehm ja....Tyrion is een bijzonder fijne vent om op het forum te hebben maar ineens kondigde hij zijn vertrek aan....het leek definitief...dus ik schrap hem meteen uit mijn vriendenlijst....KOMT-IE terug! Misschien omdat Game of Thrones in februari weer van start gaat?

 

Aha, hij miste je gewoon ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oma's tips werken het beste (zegt mijn vrouw)

 

Aangekoekt en ingebrand vuil van de ovenplaat of gasfornuis kan makkelijk verwijderd worden door het in te smeren met zachte zeep, in een plastic zak te doen en er een klein bakje ammonia bij te zetten (eetlepel, niet meer). Een nacht laten staan, de volgende dag schoonmaken. Pas op voor de dampen als je de zak open maakt.

 

Keukenblad wat beetje soda erop met weinig net niet kokend water even laten trekken en schoonmaken met een vaatdoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oma's tips werken het beste (zegt mijn vrouw)

 

Aangekoekt en ingebrand vuil van de ovenplaat of gasfornuis kan makkelijk verwijderd worden door het in te smeren met zachte zeep, in een plastic zak te doen en er een klein bakje ammonia bij te zetten (eetlepel, niet meer). Een nacht laten staan, de volgende dag schoonmaken. Pas op voor de dampen als je de zak open maakt.

 

Keukenblad wat beetje soda erop met weinig net niet kokend water even laten trekken en schoonmaken met een vaatdoek.

 

uhhhh heb jij voor mij dan een grote plastic zak om het fornuis in de doen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gouden raad van Tante 200m² komt hopelijk niet te laat?

 

Sopje maken van Biotex (geen idee hoe biologisch handwasmiddel noemt in NL, er zit in ieder geval zuiverings zout in) Het is te zeggen veel poeder en een beetje water. Dat papje op de vlekken uitsmeren, goed dik, lang of langer laten weken, bij echte vuilaards een hele nacht.

Dan afnemen met een sponsje. Het meeste aangebrand vet is eraf. GEEN schuurspons!!! Eventueel de randen met een zachte tandenborstel bewerken.

 

Wat handig is mochten de winkels leeggehamsterd worden en anders ook:

Je kan ook schoonmaakazijn maken door huishoudazijn in een bokaal of pot te doen, volproppen met citroenschillen. Wel omgekeerd of het loopt over. Dus eerst de schillen, dan de azijn.

Dat mengsel 12-24u laten trekken en zeven. Die azijn zet je in een hete oven en laat het goed lang staan dat het kookt en verdampt, lang of langer (of lang, afnemen en herhalen) Dan het aangebrand spul afnemen met een vochtige doek. De oven niet helemaal laten afkoelen of het koekt terug aan!

Wederom, GEEN schuursponsjes gebruiken (nooit in feite)

 

In de microgolf: Een potje vullen met de citroenazijn, in de microgolf (magnetron voor NL) plaatsen en erin laten koken. Wat laten trekken, lang of langer, en afnemen met een vochtige doek.

Kan perfect met enkel azijn maar de neus heeft graag een beter geurtje :D

 

Schuursponsjes zijn een uitvinding van de makers van keukengerei :o Die maken krassen zodat je spullen veel sneller doodversleten zijn. Niet gebruiken.

 

Hopelijk hebben jullie er wat aan. Het is dan nog beter voor het milieu ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkomen is beter dan genezen.

wij hebben gewoon bakpapier op de ovenplaat liggen.

Kost bijna niets (bij Action) en voorkomt veel werk en narigheid.

 

Driehart

 

De beste tip!

 

Ik heb het geweten afgelopen weken; dagen staan boenen op m'n oude fornuis en afzuigkap. Jarenlang aangekoekte troep krijg je er niet zomaar af met schoonmaakazijn, ammoniak, afwasmiddel etc. Emaille en gelakt metaal was nog wel te doen met stevig boenen & afwasmiddel, bakplaat eerst afkrabben met zo'n verf verwijder mes (opletten dat je het metaal niet beschadigd). Rooster kun je schoonmaken met een prop aluminiumfolie, maar het ingebrande vet krijg je daar niet helemaal weg mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...