Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een gezamenlijke moestuin - De 2000e post van Heksenboot.


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot

O nee, 2250 alweer, ik zat ff niet op de teller te letten. :)

 

Omdat ik @Keyser Suze heb belooft, nou eens een leuke post te plaatsen, i.p.v. al die praatjes van me, zal ik het gaan hebben over een moestuin.

Aangezien het schrijftalent van KS en @Johnny BravoNL niet voor mij is weggelegd, wordt het gewoon een verhaaltje met foto's.

 

Zoals de meesten al weten, is het de bedoeling dat er een moestuin bij Shelter Camping komt. @Jager en ik liepen eerst te twijfelen, of dat wel mogelijk was, maar nadat ik een draadje ben begonnen, met de vraag of een moestuin in het weekend mogelijk was, ben ik tot de conclusie gekomen, dat we het gewoon gaan doen.

Met dank aan alle mensen, die mij mooie antwoorden hebben gegeven:

 

http://preppers.nl/forum/threads/4121-Een-weekend-moestuin?highlight=moestuin+weekend

 

Hier kan je nog even lezen wat Shelter Camping inhoudt:

 

http://preppers.nl/forum/threads/3927-OPROEP-Meeting-Nunspeet?highlight=nunspeet+oproep

 

Dankzij de inspanningen van @Marc67NL, hebben we een samenvatting van het werken in een groep, waarbij de leiders ontstaan uit noodzaak.

De mensen die verstand hebben van schoffelen, bijvoorbeeld, geven dan leiding aan degenen die het nog moeten leren.

 

http://preppers.nl/forum/group.php?discussionid=160&pp=10&page=2&do=discuss

 

Dat dit werkt, heb ik zelf meegemaakt, toen we bij de school van onze kinderen (Vrije School Wonnebald, Den Haag) met een groep ouders een moestuin hebben gemaakt, op een braakliggend stuk land achter de school.

 

[ATTACH=CONFIG]2818[/ATTACH]

Het was een verwaarloosde schooltuin, die we om niet (dat betekend gratis) mochten gebruiken van de gemeente. Zij leverden ook harken, schoffels en mest.

Sylvia P. en Evelien hebben het initiatief genomen en hebben het om niet contract met de gemeente geregeld. Zij deden een oproep op school. Mijn vrouw en ik gingen meedoen. Ik heb de tekening uitgewerkt en daarna konden we beginnen.

Samen met Edwin, heb ik de wilgen geknot en een houtwal gemaakt.

Ongeveer 30 ouders zijn begonnen met het verwijderen van het onkruid.

We hebben een grondfrees gehuurd en elkaar afgewisseld met frezen.

Daarna konden we het ontwerp uitzetten. Een cirkel, verdeeld in 4 vlakken.

Wortelgewassen - Bladgroenten - Vruchtgewassen - Bladgroenten.

Het idee was een gezamenlijk project, waarbij de cirkel kon draaien voor kroprotatie.

 

[ATTACH=CONFIG]2819[/ATTACH]

 

Het was een gezellig project, met veel koffie-leuten en lekker eten uit de tuin, of eigen baksels. De Vrije School had toch al een traditie om 1 x per jaar samen te komen, met zelfgemaakt eten, dat dan op 1 grote tafel werd gezet. Je kon pakken wat je wou en van elkaars kookkunsten proeven en smullen.

Deze traditie beginnen we nu al voort te zetten tijdens onze meetings in Nunspeet.

Preppervoedsel, lekker hoor @Mrsjones en @Adrie! En drankjes, natuurlijk.

 

[ATTACH=CONFIG]2820[/ATTACH]

 

Alles groeide fantastisch, ons plan werd werkelijkheid, een groen paradijs.

Toen het oogsttijd was, hadden we natuurlijk veel te veel voor onze groep.

Dan gingen we 's ochtends wat eerder naar school, haalden wat uit de tuin en verkochten het op een tafeltje bij de ingang. Zo maakten de mensen kennis met onze tuin konden ze biologische groenten voor een klein bedrag mee naar huis nemen. Voor de pompoenen had ik een kruiwagen nodig, zo groot en zwaar waren ze. De aardappelen waren de lekkerste die ik ooit heb geproefd. Alle groenten waren groot en erg lekker. We hadden tevreden klanten.

 

[ATTACH=CONFIG]2821[/ATTACH]

 

Af en toe kwam er een klas kinderen helpen in de tuin. Zo konden ze leren hoe alles groeide en bloeide en wisten ze het verschil tussen courgettes en radijsjes.

 

We hebben de tuin 2 jaar gehad, want toen gingen onze kinderen van school.

De onderwijzers hadden altijd maar matig interesse getoond en hebben het toen weer laten verwaarlozen. Erg jammer.

Maar wij hebben een wereld-tijd gehad en hebben er nu nog vrienden en mooie herinneringen aan over gehouden.

We hebben veel geleerd over tuinieren, maar ook dat het samenwerken in een groep mogelijk is, zonder vaste leiding. Iedereen deed wat er moest gebeuren en waar hij/zij het beste in was.

 

[ATTACH=CONFIG]2822[/ATTACH]

 

Voor Shelter Camping heb ik al een stuk land op het oog, dicht bij mijn huis in Drenthe. Op die manier kan ik de tuin ook doordeweeks beheren.

Als we straks gaan kamperen met z'n allen, zal ik het laten zien, want daar hebben we gelijk ruimte voor vuur maken en boogschieten.

Op de meetings en tijdens het kampeerweekend in mei heeft iedereen gelegenheid elkaar te leren kennen. Dan ontstaan vanzelf groepen verspreid door Nederland.

 

Heb je de voordelen van gezamenlijk tuinieren al gelezen?

Beweging.

Gezond eten.

Kinderen iets bijbrengen.

Rust.

 

http://www.visionair.nl/ideeen/mensheid/de-verschillende-voordelen-van-gemeenschaptuinen/

 

(met dank aan @Riesie).

 

Tot morgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi project HB, 'k begin te snappen waar jij heen wilt. Vandaar dat je ook zo rustig was, druk hiermee bezig natuurlijk!

 

't Grote voordeel is, dat je mensen van te voren leert kennen, mee samenwerkt en groepen vormt. Ipv OPSEC in je bunker te kruipen, want dat is altijd maar tijdelijk.

 

Gefeliciteerd met je enorme aantal posts! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mooi project HB, 'k begin te snappen waar jij heen wilt. Vandaar dat je ook zo rustig was, druk hiermee bezig natuurlijk!

 

't Grote voordeel is, dat je mensen van te voren leert kennen, mee samenwerkt en groepen vormt. Ipv OPSEC in je bunker te kruipen, want dat is altijd maar tijdelijk.

 

Gefeliciteerd met je enorme aantal posts! :D

 

Ja, deze broeide even, plus de voorbereidingen voor morgen.

Bedankt voor de complimenten met het aantal posts, maar dat komt een heel eind door dat gepingpong met jou :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik kom graag eens schoffelen in je tuin, maar elk weekend Drenthe gaat niet lukken...

 

Daarom moeten we ook meer Shelter Campings hebben, KS.

 

Noord West

Noord Oost (Drenthe)

Midden

Zuid

 

Ik begin gewoon in Drenthe, omdat ik daar woon, maar ook omdat het een mooie uitgang is.

Later komen we gewoon af en toe bij elkaar schoffelen en boontjes plukken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom moeten we ook meer Shelter Campings hebben, KS.

 

Noord West

Noord Oost (Drenthe)

Midden

Zuid

 

Ik begin gewoon in Drenthe, omdat ik daar woon, maar ook omdat het een mooie uitgang is.

Later komen we gewoon af en toe bij elkaar schoffelen en boontjes plukken ;)

 

Alweer bonen :eek:

Niet vergeten gember en koenjit hé?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Oooo je bedoeld "sambal goreng boentjis" ya tohh?

 

Juist! Standaard voedsel bij ons thuis vroeger. Toen met vlees, nu met geen vlees.

Wel sambal goreng makreel erbij, lekkerrrr!

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als je geld nodig hebt voor vlees, laat het maar weten hoor. Of ben je zo'n suffe vegetariër?

 

Ja KS, ik eet nauwelijks vlees, suf he?

Wel vis.

En donaties zijn altijd welkom :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Drenthe is iets buiten mijn dagelijkse radius van transport, maar mijn complimenten met wat je opgezet hebt.

 

Ben benieuwd naar de jaaropbrengst ervan.

 

Shelter Camping Zuid kan mooi bij jou in de buurt komen. We vinden er wel 1. Bedankt voor je complimenten :)

 

Jaaropbrengst genoeg voor de leden en hun prep-voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Leuk initiatief zeker voor mensen die nog geen moestuin hebben,

Wij hebben al zelf een tuin van 240 vierkante meters en heb er daardoor mijn handen al vol mee, in het weekend.

Ook hier moeten we door de weeks werken.

 

Ik hoop voor jullie dat het gaat lukken samen tuinieren.

En @Heksenboot gefeliciteerd met zo veel posts!

 

Dank je Calimero :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Elke post van je is ook een zaadje Heksenboot die weer uit kan groeien tot iets moois. Wat je nu al voor elkaar hebt gekregen in zo'n korte tijd, chapeau!

 

Blij dat ik ook in Drenthe woon :)

 

Dank je wel Gouden Man!

Mooi he, Drenthe, we komen elkaar nog wel eens tegen, heb ik het gevoel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Gefeliciflapstaart, met de mooie bijeenkomsten en de opzet om naar de sheltercamping te komen. En mocht je hulp nodig hebben laat het weten he, je weet het.

 

Ah, thanx alvast, ik kan straks best wel wat hulp gebruiken. :)

Jammer dat ik je het hele boek niet heb laten zien, maar jij zat al verdiept in het boekje van @Dick Berts.

Ik moet nog even wat betere foto's maken, dan zet ik ze wel hier erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt een goed idee om samen te tuinieren . Jammer dat Drenthe zo ver weg is voor mij . Een tuin frees heb ik aan mezelf dat moeten we dan niet meer verhuren . Als ik zou komen tuinieren .

Ik denk dat het beter iets dichter bij huis moet zijn . Anders verbruik ik meer brandstof dan de boontjes opbergen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...