Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke BOB?


WTSHTFIWS

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een geschikte backpack om al mijn zooi in te doen. Ik ben al een aantal dagen druk aan het zoeken, maar ik ben

er nog steeds niet uit welke backpack voor mij het geschiktst is. Misschien dat iemand hier mij kan helpen?

 

Mijn eisen:

- Minstens 70L

- Mogelijkheid om een tent erop te bevestigen (of kan dit er ook in?)

- Opgedeeld in compartimenten

- Verstelbaar rugsysteem

- Regenhoes

- Het liefst in combinatie met een daypack.

- En natuurlijk zo goedkoop mogelijk :)

 

Nu had ik al een Nomad Journey 65 gevonden, maar ik zit een beetje met mijn tent.

Ik zie op de foto's namelijk geen riemetje om de tent aan vast te maken, en als ik tent/mat/slaapzak allemaal

in de tas stop zit hij zo'n beetje vol. Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast gerbewoner

Is die 150 euro een beetje de prijsklasse waar je aan zit te denken? Doe er dan 15 euro bij en koop een Lowe Alpine Saracen. 120 liter, twee daypacks en meer dan voldoende mogelijkheden om je tent te bevestigen tenzij je een De Waard hebt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie, gerbewoner. 120 Liter lijkt mij wel een beetje veel, of niet? Ik kon die Nomad Journey 65 tweedehands

toevallig een stuk goedkoper (€50) krijgen dan de winkelprijs, dus dan is dat nog een groot verschil.

Weet je toevallig hoe dat zit met die Nomad tas en een tent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Bedankt voor je snelle reactie, gerbewoner. 120 Liter lijkt mij wel een beetje veel, of niet? Ik kon die Nomad Journey 65 tweedehands

toevallig een stuk goedkoper (€50) krijgen dan de winkelprijs, dus dan is dat nog een groot verschil.

Weet je toevallig hoe dat zit met die Nomad tas en een tent?

Wat voor tent heb je.

 

De kleinste tent die ik heb weegt 3,5 kilo en past met gemak in een 35 liter tas. De grootste tent die ik heb weegt 450 kilo en moet in een Mercedes Sprinter vervoerd worden :D

 

En of 120 liter te groot is? Tja. Ik doe er een luchbed, tentje, slaapzak, kookspullen, kleding, eten en de hele rimram in. Voordeel vind ik dat er niks aan de buitenkant hangt te bungelen.

Leg alle spullen die je mee wilt kunnen nemen eens bij elkaar. Niet alleen een tent en slaapzak, maar ook potten en pannen, brander noem maar op. Dan kan je inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar wil je je BOB voor gebruiken? De meeste mensen gaan voor rond de 15 kg denk ik. Maar goed het is wel handig om het doel van je BOB een beetje duidelijk te hebben. Is het alleen puur voor nood, of ook voor een survival tochtje of iets dergelijk. Er is een hoop over te vinden op het forum, ik zou aanraden om jezelf eerst eens goed in te lezen over wat er al te vinden is op het forum.

Tip: gebruik de zoekfunctie:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ik heb gekozen voor de assault , in het zwart . ok, betekent dat ik slaapzak en tent er buiten op moet binden . al zou het tentje opgevouwen er nog in passen . ik heb er losse (molle) zijtassen bij gekocht , die ik er voor dagelijks gebruik af kan halen. . bevalt prima qua ruimte en (kort) draagcomfort . ik heb er wel 1 gekocht waar een vak voor camelback in zit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@WTSHTFIWS: Ik heb onlangs een Lowe Alpine Saracen gekocht.

 

'k Was ook bang dat hij TE groot zou zijn. Vroeger had ik ook een 70l Nomad en daar pastte, met een hoop gefreubel, alles net in, met drie dagen droogvoer, ik kan toch geen 35 kg zeulen.

 

In de praktijk valt het formaat echter mee en je hebt dan wel de flexibiliteit om bv een hoop, niets wegend, droogvoer mee te nemen.

De sidebags, 2 x 10 liter, kun je combineren tot een daypack en als je de ruimte niet nodig bent, stop je ze IN je rugzak, heb je weer twee extra compartimenten.

Als 't even kan, heb ik liever alle rommel, incl tent, in de rugzak, zodat alles lekker strak tegen m'n lichaam zit. 2,5 Kg tent bovenop m'n rugzak, vind ik onplezierig lopen, topzwaar.

 

Regenhoes is niet nodig, volledig waterdicht. Voordeel van dit merk is ook, dat het de laatste rugzak is die je van je leven koopt.

Ruglengte en nagenoeg alles, verstelbaar.

 

Echter, rugzakken zijn net als schoenen. Wat de een lekker vind om te dragen, vind de ander vreselijk. Ga vooral modellen passen voordat je er eentje aanschaft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo, ik heb even een korte vraag. Misschien niet geheel accuraat te beantwoorden maar jullie weten veel meer dan ik :)

 

Ik vroeg mij af hoe zwaar een gemiddelde BOB weegt (2 personen?)

En hoeveel dan bijvoorbeeld een rugzak weegt, gevuld met de reguliere spullen, die ik wel allemaal zo licht mogelijk zal uitzoeken.

Ik ben namelijk net begonnen met preppen en kan me dus nog niet echt voorstellen hoe zwaar de spullen wegen die ik straks allemaal heb.

Maar ik wil wel alvast een rugzak hebben want rondrennen met plastic supermarkt tasjes of een reiskoffer lijkt me een slecht idee ;)

 

25L

50L

70L

100L

 

Een schatting zou fijn zijn, want ik heb geen flauw idee, maar om nou met 40kg op mijn rug te lopen...dan kom ik niet ver, denk ik?

Een BOB voor 2 personen dus. Ik neem dan nog een kleinere mee voor de partner met bijv alleen voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik heb even een korte vraag. Misschien niet geheel accuraat te beantwoorden maar jullie weten veel meer dan ik :)

 

Ik vroeg mij af hoe zwaar een gemiddelde BOB weegt (2 personen?)

En hoeveel dan bijvoorbeeld een rugzak weegt, gevuld met de reguliere spullen, die ik wel allemaal zo licht mogelijk zal uitzoeken.

Ik ben namelijk net begonnen met preppen en kan me dus nog niet echt voorstellen hoe zwaar de spullen wegen die ik straks allemaal heb.

Maar ik wil wel alvast een rugzak hebben want rondrennen met plastic supermarkt tasjes of een reiskoffer lijkt me een slecht idee ;)

 

25L

50L

70L

100L

 

Een schatting zou fijn zijn, want ik heb geen flauw idee, maar om nou met 40kg op mijn rug te lopen...dan kom ik niet ver, denk ik?

Een BOB voor 2 personen dus. Ik neem dan nog een kleinere mee voor de partner met bijv alleen voedsel.

 

Vraagje: Wat wil je allemaal meenemen?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor voorbeelden: Wat moet er in de BOB zitten?

 

Als je voor lichtgewicht gaat, houd er dan rekening mee dat dat vaak heel erg duur is.

Een lichtgewicht tentje kan 400 euro zijn, een tarp 40...Een lichtgewicht slaapzak 300, een slaapzakje van de xenos 15...

Hoe lichter en kleiner iets is, hoe duurder het wordt.

 

Ga vooral kijken en lezen wat andere mensen hebben en waarom ze daarvoor kiezen. Neus rond naar aanbiedingen, dat scheelt echt de helft,maar daar moet je wel de tijd voor nemen. Loop niet te hard van stapel omdat je denkt dat alles in een keer af moet. Maak een lijst wat je mee wilt nemen. Koop daarna pas een tas.

Koop basics bij de Prepshop, Mora-mes,wild woodgasstove, paracord...dat is prima kwaliteit. Geen stoere namen, gewoon goed en betaalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik heb even een korte vraag. Misschien niet geheel accuraat te beantwoorden maar jullie weten veel meer dan ik :)

 

Ik vroeg mij af hoe zwaar een gemiddelde BOB weegt (2 personen?)

En hoeveel dan bijvoorbeeld een rugzak weegt, gevuld met de reguliere spullen, die ik wel allemaal zo licht mogelijk zal uitzoeken.

Ik ben namelijk net begonnen met preppen en kan me dus nog niet echt voorstellen hoe zwaar de spullen wegen die ik straks allemaal heb.

Maar ik wil wel alvast een rugzak hebben want rondrennen met plastic supermarkt tasjes of een reiskoffer lijkt me een slecht idee ;)

 

25L

50L

70L

100L

 

Een schatting zou fijn zijn, want ik heb geen flauw idee, maar om nou met 40kg op mijn rug te lopen...dan kom ik niet ver, denk ik?

Een BOB voor 2 personen dus. Ik neem dan nog een kleinere mee voor de partner met bijv alleen voedsel.

 

Oei, dat is heel verschillend voor diverse mensen en hangt af van je doel.

 

Waar heb je die BOB voor? Heb je een alternatieve locatie die je moet/kan bereiken binnen een bepaalde tijd, dan pak je specifiek daarvoor en je wellicht met heel weinig toe.

 

Wordt het op de vlucht slaan, dan neem je meer mee, een hele kampeer uitrusting zeg maar (INCH bag genoemd, I'm Never Coming Home bag).

Sommigen hebben heel veel ervaring en kunnen bikkelen met minimale middelen hebben aan 10kg meer dan genoeg.

 

Anderen (zoals ik) zijn toch meer kampeerders dan commando's en dan is het al een aardige knokpartij om het gewicht onder de 20kg te houden. Ikzelf streef naar 17,5 max (inc. voedsel voor een paar dagen en wat water) momenteel, want daar had ik vroeger goede ervaringen mee.

 

M'n een na laatste rugzak is een Saracen, een groot militair monster van 120 liter als je de zijvakken eraan ritst, anders honderd.

't Grote nadeel is het eigen gewicht van die grote rugzak, het voordeel het draagcomfort van het uitstekende draagstel, waterdichtheid, onverslijtbaarheid en een beetje volume is best handig.

 

Hopelijk weet ik alles voor een INCH bag eind dit jaar in m'n laatste rugzak te krijgen, een 55 liter. Ook geen lichtgewicht, maar het lijkt alsof draagcomfort en gewicht elkaars vriendjes zijn. Hele lichtgewicht rugzakken heb ik nog geen goede ervaringen mee op dat gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gewoon alles wat je nodig hebt als je er vandoor moet.

 

Ok, hoeveel weegt een volgepropte 100 liter rugzak waarin alles zit om het eventueel tot buiten Europa te redden. Geen luxe.

Ik blijf thuis of ga ver weg (en pas dan is hij nodig)

Tot 25kg maak ik me geen zorgen, dat moet te doen zijn, maar 50kg wordt een beetje teveel van het goede.

--------------------------------------------------------

Oh ok, ik ken alle afkortingen nog niet.

 

Maar idd zo'n INCH bag, want ik wil eerst thuis proberen te overleven totdat het niet langer gaat ivm bendes ofzo.

En dan wil ik ver buiten de bewoonde wereld zitten, of desnoods door naar Rusland (drastisch, lol, maar daar heb ik connecties)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gewoon alles wat je nodig hebt als je er vandoor moet.

 

Ok, hoeveel weegt een volgepropte 100 liter rugzak waarin alles zit om het eventueel tot buiten Europa te redden. Geen luxe.

Ik blijf thuis of ga ver weg (en pas dan is hij nodig)

Tot 25kg maak ik me geen zorgen, dat moet te doen zijn, maar 50kg wordt een beetje teveel van het goede.

 

Met mijn fysiek lig ik met 25kg na een kilometer of tien met een hartaanval in de bosjes. ;)

 

Als 25 kg voor jou geen probleem is, moet je zeker voor de 100 liter rugzak gaan, maar probeer het dan wel van te voren uit!

Een goed getrainde militair loopt er de Nijmeegse vierdaagse mee uit, maar verreweg de meeste mensen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, hoeveel weegt een volgepropte 100 liter rugzak waarin alles zit om het eventueel tot buiten Europa te redden.
Dat ligt er dus aan of je een slaapzak van 5 kilo of 1 kilo hebt, of je dumpspullen of lichtgewicht koopt.

Je moet dus echt eerst een lijst samenstellen wat je nodig denkt te hebben en dan kijken wat je licht of minder licht koopt.

Kort door de bocht heb je nodig: Rugtas, slaapsysteem, kleding, kookspullen...waterfilter en eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een rugzak vult of een aanhanger of een auto . Moet je rekenen dat 1 liter 1 kg weegt . Dus een 100 liter rugzak gevuld met water weegt 100kg . Als je wilt gaan stappen ga je best voor licht gewicht . Als je zelf maar 50kg weegt en je ben ongetraind is een 120 liter rugzak geen aanrader . Of je moet hem maar voor de helft vullen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gewoon alles wat je nodig hebt als je er vandoor moet.

 

Ok, hoeveel weegt een volgepropte 100 liter rugzak waarin alles zit om het eventueel tot buiten Europa te redden. Geen luxe.

Ik blijf thuis of ga ver weg (en pas dan is hij nodig)

Tot 25kg maak ik me geen zorgen, dat moet te doen zijn, maar 50kg wordt een beetje teveel van het goede.

--------------------------------------------------------

Oh ok, ik ken alle afkortingen nog niet.

 

Maar idd zo'n INCH bag, want ik wil eerst thuis proberen te overleven totdat het niet langer gaat ivm bendes ofzo.

En dan wil ik ver buiten de bewoonde wereld zitten, of desnoods door naar Rusland (drastisch, lol, maar daar heb ik connecties)

 

Als je een INCH voor twee personen bouwt zou ik voor een 100L+ gaan, een Berghaus Crusader (110) of Lowe Alpine Saracen (120L).

(Mocht je kleiner zijn dan 1.85 zou ik zeker de Crusader kiezen, de Saracen is gemaakt voor lange mensen..)

 

Hoeveel hij weegt hangt af van hoeveel je meeneemt en zoals @Stuudje al aangeeft welk materiaal je koopt.

Nu is dat voor ieder mens anders maar ter info hieronder wat er ongeveer in mijn INCH zit:

 

Slapen:

 

- Tweepersoons tentje

- Engelse leger Basha (tarp)

- exped luchtbed

- tropenhangmat + silnylon tarpje

- 3-seizoenen slaapzak

- fleece en zijde slaapzakliner

 

Eten & drinken:

 

- waterfilter

- houtgasbrander + trioxine

- firepump & firesteel

- pannesetje + fluitketeltje

- ongeveer 10000 Kcal aan gevriesdroogd voer.

- zout/suiker/kruiden

- bord + bestek

- dubbelwandige mok

 

Kleding:

(Er van uitgaande dat het zomer is en ik in korte broek + t-shirt vertrek)

 

- lange slijtvaste broek + jas (G1000)

- 5 paar trekkingsokken

- 5x ondergoed

- 2x vochtregulerend t-shirt

- 1x slijtvast shirt

- microfleece hoody

- merino thermokleding

- poncho

- GTX regenpak + gamaschen

- donsjack + snugpants

- slippers

- extra zooltjes + onderhoudsmiddel voor mijn bergschoenen/GTX kleding

 

etc

 

- rugzak + frontpacks

- drybags

- Hoofdlamp + knijpkat

- bijl

- paar messen

- spanzaag

- kompas + overzichtskaarten

- EHBO set

- telefoon + Ipod + zonnepaneel + oplaadbare batterijen + powermonkey.

- plastic (vuilnis)zakken/touw/paracord/ducktape/elastiek etcetc

- persoonlijke verzorging set + 2x handdoek

- dingen waarover hier op het forum niet gesproken mag worden.... ;)

 

Mijn rugzak blijft hiermee ruim onder de 20KG, al heb ik wel een boel ultralight spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot 25kg maak ik me geen zorgen, dat moet te doen zijn, maar 50kg wordt een beetje teveel van het goede.

 

Heb je wel eens geprobeerd te lopen met 25 kilo bepakking?

 

Ik heb laatst nog gedaan en na 15 kilometer was ik op en de dagen daarna heb ik er ook goed last van gehad.

 

25 kilo lijkt inderdaad aardig te doen als je het om doet maar lange afstanden er mee lopen is geen pretje voor de meeste mensen en rennen of veel klimmen word al helemaal niks.

 

Ook moet je rugzak het aan kunnen want zeker niet elke rugtas is voor dit gewicht geschikt ook al is hij wel groot.

 

M.v.g JP

 

PS ik ben 1,85 80 kilo met een redelijke conditie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een 38 liter, paste alles in voor mijn BOB/INCH als ik de slaapzakken en tent door mijn vriendin liet tillen in de tas.

Nu heb ik een 100 liter berhaus, past alles in, perfect vind ik lekker groot en superstevig.

 

Dat er geen touwtjes of lijntjes aan de buitenkant zitten voor een tent of matje is niet zo een ramp, je kan zelf elastiek, touw of spinners daarvoor gebruiken of onder de klep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

halo mensen,

ik ben ook aan het kijken naar een grotere rugzak, ik dacht ik plaats het maar even hier,

voorwaarden zijn:hij moet niet te breed zijn, want ik ben 13 dus niet heel groot/breed, ik ben niet klein, maar zeker geen volwassen man,

hij moet 60/70 l zijn(mag ook wel meer zijn) want ik heb laatst een slaapzak op de kop getikt, hij is lekker warm en een mummy, maar niet klein op te rollen (het is een amerikaanse wo2 slaapzak http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=648)

dus die moet er in kunnen,ik wil hem liever niet dat hij aan de buitenkant hangt want zoals ik al zei hij is erg groot, en dat is niet echt handig, ik wil ook dat er bandjes aan de boven en of onderkant zitten voor het bevestigen van een tarp en of matje , (potentieel) een ring voorop waar ik een bijl aan kan bevestigen, het is natuurlijk fijn als hij zo goedkoop mogelijk is, maar ik ben bereid er wel wat meer in te investeren (ik wil wel echte kwaliteit, het is je rugzak en daar moet je op kunnen vertrouwen) hij moet ook verkrijgbaar zijn in de kleur olive, want ik wil liever geen camo (woodland of kl camo bijv.)

ik ben op zoek naar z'n soort model:

http://www.amazon.co.uk/Backpack-Military-Rucksack-Bushcraft-Camping/dp/B0085VTZDY/ref=pd_sim_sg_7?ie=UTF8&refRID=0XE8BXF5BDC4XBKRDR45

 

https://www.bushcraftshop.nl/index.php?item=dd-hammocks---bergen-rugzak&action=article&aid=657&lang=NL#.VMXLWGSG-Nw

zoon soort model omdat dan in het midden de spullen kunnen die je niet meteen nodig hebt, (kookspul,slaapzak enz.) en aan de zijkant de spullen die je sneller nodig hebt (kaart, water, wat snacks, kompas, mes enz.)

maar waar moet ik dan op letten kwa materiaal enz.?

ik hoopte dat jullie mij zouden kunnen helpen, heeft er misschien iemand ervaring met een van de bovenstaande rugzakken?

 

alvast bedankt,

mvg DS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...