Ga naar inhoud
GENEGEERD

Scheurbuik voorkomen in een SHFT


Tom

Aanbevolen berichten

Als een SHTF scenario optreedt en de voedsel keten ontregeld raakt zal er na verloop van tijd vitamine gebrek optreden bij de mens met ernstige gevolgen voor de gezondheid en zelfs levensbedreigend bij langdurig vitamine gebrek

.

Met name de oude en berucht ziekte SCHEURBUIK

 

Scheurbuik treedt op wanneer het lichaam geen vitamine C krijgt gedurende lange tijd. Wanneer het lichaam geen vitamine C meer heeft, een exact tijdschema voor de ziekte hangt af van hoeveel vitamine C die lichaam heeft opgeslagen.

 

De symptomen van scheurbuik omvatten een aantal aandoeningen in het lichaam. Patienten voelen zich extreem vermoeid en misselijk. Ze kunnen ook last hebben van een algemeen gevoel van ongemak en pijn die optreden in de spieren en gewrichten van het lichaam.

 

Als de patiënt sneden of wonden heeft, zal het erg lange duren om goed te genezen. In de mond kunnen tanden los gaan zitten, en er kunnen zwellingen optreden. Het haar en de huid wordt droog.

 

Een ander belangrijk symptoom van scheurbuik is bloeden in spieren en gewrichten, zoals in de knieën en armen. Dit symptoom is uiterst pijnlijk. Als scheurbuik optreedt bij een kind, kan het gevolgen hebben voor de natuurlijke groei van het kind. Dun huidweefsel dat de beenderen van het kind omhult zal beginnen te bloeden, pijn en groei problemen.

 

Resumerend

 

Scheurbuik (scorbuut)

 

Aandoening als gevolg van een langdurig gebrek aan vitamine C. Scheurbuik komt voor bij slecht en onregelmatig etende alleenstaanden, studenten, bejaarden, (zee)reizigers en alcoholisten.

 

Mogelijke verschijnselen (o.a.)

Gezwollen tandvlees, bloedingen (o.a. van slijmvliezen, huid, spieren), bleekheid, bloedarmoede (= anemie) en slap gevoel

 

Mogelijke oorzaken (o.a.)

Eénzijdige voeding met weinig of geen aardappels, verse groenten en vruchten

 

Mogelijke behandelingen (o.a.)

- verrijking van het dieet met vitamine C-rijk voedsel

- aanvulling van het dieet met vitamine C-suppletiemiddelen, zoals o.a. Ascorbinezuur Tabletten

 

Overigens heeft scheurbuik echt niets met je buik te maken maar met buikvorming in de slagaders. Typische vormen van scheurbuik is een hersenberoerte, knappen van de liesaders, de aorta en de ziekte van Marfan.

 

Vitamine C of ascorbinezuur is de bekendste vitamine. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.

 

Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groente in weinig water te koken, en niet langer dan nodig is.

 

De chemische naam voor de natuurlijke vorm van vitamine C in eten en drinken is L-ascorbinezuur. Op het etiket van voedingsmiddelen kan vitamine C ook vermeld staan als E-300 of E-301 (natriumascorbaat) wanneer het als additief is toegevoegd voor de conservering (antioxidant).

 

Kijk op deze link voor de benodigde hoeveelheid vitamine C

 

 

Maar nu de oplossing om zelf Vitamine C te maken tijdens een SHTF

 

 

Momenteel wordt er een interessante discussie gevoerd op GLP over deze materie

 

Een zeer interessante theorie is dat vitamine C gebrek de oorzaak is van hart en vaatziekten

Lees verder voor deze zeer plausibele theorie

 

http://www.paulingtherapy.com/

 

 

Deze laatste links zijn als study/discussie topics vermeld, de theorie is niet bewezen, maar ter info. Bovendien ben ik geen arts of deskundige en heb deze bijgevoegd voor zelfstudy en mogelijk voorbereiden voor een SHTF scenario

 

Alle vermelde info is gemakkelijk te vinden op www en door iedereen te traceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tsja, en dan te bedenken dat Eskimo's vis, zeehond en walvis eten en nooit scheur buik hebben.

 

Aangezien planten niet of heel schaars groeien in de streken waar de eskimo's wonen, eten zij haast geen plantaardige vezels. De planten die ze wel eten zijn : grassen, wortels van struiken, bessen en zeewier (kuanniq), dit volgens het seizoen.

 

Zij haalden vitamine C uit het rauwe vlees van zeehonden (nl. de lever) en uit de huid van de walvis. In de tijd dat Stefansson dit publiceerde, kreeg hij heel wat kritiek, maar in recente studies is gebleken dat hij wel degelijk gelijk had en de eskimo's ook.

 

VOEDSEL KETEN VAN DE ESKIMO'SLEES MEER OVER DE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn BOB een potje met vitamine c tabletten . Gekocht in het kruitvat .

Die neem ik zo ook al geregend omdat ik geen grote fruit eter ben .

De eskimos eten ook de inhoud van de maag van een hert soort dat zij bejagen op

( kan even op de naam niet komen )

Daar halen ook vitaminen uit . Ik zie het mezelf nog niet doen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn BOB een potje met vitamine c tabletten . Gekocht in het kruitvat .

Die neem ik zo ook al geregend omdat ik geen grote fruit eter ben .

De eskimos eten ook de inhoud van de maag van een hert soort dat zij bejagen op

( kan even op de naam niet komen )

Daar halen ook vitaminen uit . Ik zie het mezelf nog niet doen .

 

Geert

 

veel van die beesten hebben we hier ook niet, misschien een paar in de dierentuin ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel van die beesten hebben we hier ook niet, misschien een paar in de dierentuin ;)

 

Laat Hans je maar niet horen :p

 

 

Vitamine C, standaard drie potjes in huis hier. Ik heb een fruitallergie.waardoor ik geen fruit kan eten. Vitamine c tabletjes zijn bij ons dus altijd aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom: Vitamine C hoeft in het voorjaar/zomer/herfst geen probleem te zijn. Leer over wilde kruiden en alles wat je in de natuur kunt vinden. Bv. die rozenbottels in stadsperkjes, prima bron van vit C en nog lekker ook! (zonder de zaadjes dan). In de winter kun je thee zetten van dennenaalden, om nog wat vit C binnen te krijgen. Scheurbuik treedt pas op wanneer er gedurdende maanden nagenoeg geen vit C binnenkomt. Eenvoudig te vermijden middels een beetje plantenkennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je langs de kust/duinen woont hoef je nooit scheurbuik te krijgen. Daar groeien "wonderbesjes" oftewel duindoorns. Zitten vol met vitamine C en zijn redelijk lang houdbaar.

 

Trek wel een paar handschoenen aan als je gaat plukken want de struiken zitten vol met venijnige punten. (ook lekker door de zelfgemaakte bramenjam)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je dat ook drogen ?

 

Rozenbottels kun je drogen... ontpitten, velletje eraf halen en tot pasta verwerken. Out in de bush kun je dan een steen warm maken en daar de rozenbottelpasta op smeren om te drogen. De gedroogde plakken pasta zijn een winter lang houdbaar/eetbaar en leveren suiker en vit C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom: Vitamine C hoeft in het voorjaar/zomer/herfst geen probleem te zijn. Leer over wilde kruiden en alles wat je in de natuur kunt vinden. Bv. die rozenbottels in stadsperkjes, prima bron van vit C en nog lekker ook! (zonder de zaadjes dan). In de winter kun je thee zetten van dennenaalden, om nog wat vit C binnen te krijgen. Scheurbuik treedt pas op wanneer er gedurdende maanden nagenoeg geen vit C binnenkomt. Eenvoudig te vermijden middels een beetje plantenkennis.

 

Niet helemaal Ray, verminderde weerstand en ziekte vragen al snel je voorraadje eigen C op, en binnen een week kun je verschijnselen van tekort krijgen.

Waar jij op doelt is een gezond mens, maar in een SHTF situatie zijn we zo allemaal wat "under the weather".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal Ray, verminderde weerstand en ziekte vragen al snel je voorraadje eigen C op, en binnen een week kun je verschijnselen van tekort krijgen.

Waar jij op doelt is een gezond mens, maar in een SHTF situatie zijn we zo allemaal wat "under the weather".

 

Klopt, 't geldt niet als je de griep krijgt, of lekker je geprepte sigaretten smoked en de wijnvoorraad soldaat maakt.

 

'k Zoek me trouwens te barsten naar informatie over vitamine C in dennenaalden. Verder dan dennenaalden thee bevat veel vit. C kom ik niet. Niet in m'n boeken niet met google, zelf Roger Phillips geeft geen getallen. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, 't geldt niet als je de griep krijgt, of lekker je geprepte sigaretten smoked en de wijnvoorraad soldaat maakt.

 

'k Zoek me trouwens te barsten naar informatie over vitamine C in dennenaalden. Verder dan dennenaalden thee bevat veel vit. C kom ik niet. Niet in m'n boeken niet met google, zelf Roger Phillips geeft geen getallen. :(

 

Hoeveelheden zijn best moeilijk ja, maar alles is beter dan niets.

Daarbij zijn er nog legio planten waar een ruime hoeveelheid Vit-C in zit hoor Ray.

Zo noem ik Alfalfa, toorts, kliswortel, vogelmuur, ogentroost, venkel, fenegriek, hop, paardestaart, kelp, pepermunt, brandnetel, haver, cayennepeper, paprikapoeder, peterselie, dennennaalden, duizendblad, weegbree, framboos blad , rode klaver, rozenbottels, schedel-cap, violet bladeren en zuring.

 

Dus moeder natuur heeft alles wat we nodig hebben......ook C

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: 's Winters is alleen een moeilijke periode, zie eerdere posts. Vogelmuur vind je trouwens verrassend vaak in goede staat onder de sneeuw. Dennenaalden zijn er dan ook. En hopelijk is er nog wat verschrompeld fruit te vinden, rozebottels, bramen, etc.

 

Je moet altijd een beetje als een geit rondkijken en 't liefst van alles wat gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: 's Winters is alleen een moeilijke periode, zie eerdere posts. Vogelmuur vind je trouwens verrassend vaak in goede staat onder de sneeuw. Dennenaalden zijn er dan ook. En hopelijk is er nog wat verschrompeld fruit te vinden, rozebottels, bramen, etc.

 

Je moet altijd een beetje als een geit rondkijken en 't liefst van alles wat gebruiken.

 

Helemaal mee eens Ray, wat ik bedoel is dat niet iedereen zich bewust is dat alles wat we nodig hebben langs de kant van de weg in de berm groeit.

Maak wel eens de grap dat in een oorlog heel Rotterdam dood gaat naast een aardappelveld. Gewoon omdat ze niet weten dat aardappels onder de grond groeien.

 

No pun intended.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...