Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lifestyle inflatie


Mrsjones

Aanbevolen berichten

ik dach vandaag aan het feit dat als je iets voor het eerste koop ,je niet alleen de eerste anchaaft kost heb maar bijna alijd een levenlang kost eraan.

als je beslist een afwasmachine te kopen of een tweede auto ,doe jij dat bijna nooit maar een keer. daarna blijf je iedere keer dat die afwasmachine stuk ga ,een nieuwe kopen.

dus als jij een upgrade wil in je leven moet je de kost anders berekenen. niet een maal 800 euro voor een afwasmachine maar om de 8 jaren dat bedraag.

het is zooveel makelijker om iets nooit te hebben dan zonder te leren leven later.

het geld voor heel veel dingen, van kapper bezoek tot sportschool en tv abonement.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

het is zooveel makelijker om iets nooit te hebben dan zonder te leren leven later.

 

Daar zeg je weer een waar ding, Mrs Jones. En het fnuikende is, dat we al decennia lang maar gepusht worden om daar aan mee te doen: consumeren, kopen, vernieuwen etc. Ik weet nog, dat toen ik een klein ventje was, dingen die je had, die had je voor het leven. Ging er iets kapot, dan werd het hersteld. Net zolang tot er niets meer te herstellen viel. En de meeste apparaten gingen niet zomaar stuk, men bouwde de dingen ook voor het leven.

Tegenwoordig wordt alles gemaakt voor een bepaalde levensduur, meestal uit te drukken in maanden. Verder loont repareren niet meer, want dat is vaak duurder dan nieuwe aanschaf. En dan al die shit die bedacht en geproduceerd wordt, waar dan nog een markt voor gevonden moet worden. Rotzooi.

 

Het is ook helemaal niet raar meer dat je nu een radiootje koopt voor € 5,- en bij na 3 weken geeft'ie de geest. Ach, het was ook maar 5 euro, pleur weg dat ding.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al 12 jaar geen TV, goed voor mijn nachtrust. Geen auto, fiets is goed genoeg, en conditie redelijk.

Ik kwam erachter dat mijn spullen mij gingen bezitten, dus een hoop eruit gegooid.

Lekker leeg huis, rustig voor het oog, goed voor het huishouden, en helemaal Feng Shui. ;)

Als het even kan geef ik wat meer uit voor kwaliteit, maar dat is tegenwoordig niet makkelijk.

Zelfs duurkoop is goedkoop. En inderdaad, herstellen tot het uit elkaar valt.

Het nieuwste van het nieuwste? Laat anderen eerst maar tegen de ontwerpfouten aanlopen,

voor ik het aanschaf. Heb toch wel gelachen om de touchscreen mobs.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic. Eén voordeel van een economische val zou zijn dat we minder goedkope troep kopen en produceren. En ook dat we minder weg donderen. Weer terug naar het repareren van - en kopen van degelijk materiaal. Haha en tegelijkertijg moet ik denken aan mijn oude auto'tje uit 1997 dat het nog steeds prima doet, maar er niet uitziet, dat terzijde. In onderstaande animatie (21 minuten) wordt dat op een hele heldere manier uitgelegd. The story of stuff, hoe onze consumptiemaatschapij in elkaar zit. En hoe we onszelf en onze omgeving vergiftigen met goedkope rotzooi. Vooral hoe het anders zou moeten gaan.

 

http://www.youtube.com/watch?v=gLBE5QAYXp8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week zijn we de bergen in geweest. Mijn bergschoenen, die ik meer dan 30 jaar geleden kreeg van mijn ouders, gingen mankementen vertonen. De schoenmaker had dat snel weer gerepareerd. De bergschoenen van mij partner echter, die pas 8 jaar oud zijn, en er veel flitsender uit zien, hadden ook een probleem: de zool liet los. Onze, overigens creatieve, schoenmaker ziet geen mogelijkheid dat te repareren. De zolen zijn zo gemaakt, dat een onderdeel ervan niet vervangen kan worden. Nieuwe schoenen dus. Dit ter illustratie van jullie voorgaande verhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn eigen blog:

 

http://www.overbeterleven.nl/2013/01/14/consuminderen/

 

Het gaat er daarbij om om vooraf te beoordelen hoe een aankoop zich zal uitwerken op de toekomstig financiële situatie:

 

1) Kopen is neutraal voor de toekomstige financiële situatie.

 

2) Kopen is negatief voor de toekomstige financiële situatie.

 

3) Kopen is positief voor de toekomstige financiële situatie.

 

Elk van deze in meer detail: (zie blog)

 

Goed verhaal!

 

Ik heb afgelopen week een UTP koppelstuk gekocht, daarmee is m'n ethernetswitch overbodig. Scheelt 6W en een elektrisch apparaat in m'n huishouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd mijn abbo op een magazine opgezegd, was uiteindelijk toch voornamelijk plaatjes kijken. Heb nu bij de kringloop een paar handige prepper instructieboeken gekocht.

 

Maar verder koop ik geen nieuwe laarzen omdat ik met een ronde neus heb en opeens de puntneuzen weer in zijn of andersom. Ik doe niet eerder kleren weg totdat ze versleten zijn en koop niet tijdens elke mode opleving een nieuwe kleur. Ik baal er juist van dat ik soms niet iets kan vinden in een basickleur donkerblauw bijvoorbeeld...

Merken geef ik ook niks om qua kleding. Met apparatuur kan het wel het verschil zijn tussen duurzaam of niet, dus dan kijk ik er wel weer naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...