Ga naar inhoud
GENEGEERD

Citrus schillen wat kun je er nog mee?


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Elke dag heb ik sinasappelschillen, die ik maar in de groene kliko gooi.

 

Op de composthoop kan wel, maar in mijn ervaring duurt het erg lang voordat ze gecomposteerd zijn.

Het enige andere nut wat ik zou kunnen verzinnen, is het drogen en opstoken van de schillen, ze bevatten nogal wat olie. Nu heb ik geen allesbrander o.i.d. dus niet zo nuttig om gedroogde citrusschillen te gaan verzamelen.

 

Wat zou je nog meer kunnen met citrusschillen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Gedroogde schillen zijn wel lekker in geur-zakjes.

 

Van het internet:

Geurzakje van dennennaalden / kruiden.

 

Doelgroep: Verschillende groepen.

 

Doel: Motoriek, samenwerking en gezelligheid.

 

Duur activiteit: ongeveer anderhalf uur, eventueel meerdere dagdelen.

 

Materialen: Takken dennenboom, schaar, naalden, garen, stof, raffia (ander lint o.i.d.), kaartjes voor naam op te zetten. Eventueel een naaimachine.

 

Voorbereiding: Koop jute stof of katoen. Knip dit zelf of in samenwerking met de deelnemers in de juiste maat voor een geurzakje. Zelf kruiden drogen of kopen. Takken van een dennenboom halen.

 

Korte beschrijving: Knip eventueel samen met de deelnemers de maat van de zakjes, naai ze dicht aan beide zijden. 1 open laten. Haal van de takken de dennennaalden af en doe die of de kruiden in het zakje. Knoop het zakje dicht met raffia of lint. Knip een leuk model kaartje en schrijf wat erin zit. Eventueel ook voor wie dit is. Een leuk cadeautje!

En de schillen van Ray erbij doen, natuurlijk. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

die branden toch ook goed ?

 

Klopt, als ik in een huisje met allesbrander zou wonen, zou ik ze drogen en opstoken. Fikt prima.

Voor 't koken gebruik in het niet veel en ben ook geen zoetekauw en ik heb al snel meer dan een kilo per week. :D

 

'k Ga dat schoonmaakmiddel uitproberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
die branden toch ook goed ?

 

Wel leuk als brandstof-voorraadje voor je camp-stove of rocket stove.

Hmm, ik ben wel gek op de geur van vers geschilde sinaasappelen en mandarijnen. Ben benieuwd hoe die gedroogde schillen ruiken, als je ze fikt.

Neem wat mee @Raycoupe, dan kunnen we dat gelijk even testen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel leuk als brandstof-voorraadje voor je camp-stove of rocket stove.

Hmm, ik ben wel gek op de geur van vers geschilde sinaasappelen en mandarijnen. Ben benieuwd hoe die gedroogde schillen ruiken, als je ze fikt.

Neem wat mee @Raycoupe, dan kunnen we dat gelijk even testen. :)

 

Drogen duurt even, wellicht voor de meeting nog wel haalbaar. De eerste lading gaat op azijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kun de schillen van citrus ,prima confijten om in cake en brood te gebruiken, veel makkelijkig is de schil met kruidnagel doorboren en tussen je kleding legen, is prima tegen moten.

 

Uiteraard! Opeten als confijt, moet je wel een zoetekauw voor zijn!

 

Mottenballen, kijk dat kon wel eens nuttig zijn om het katoen te beschermen. 'k Neem aan dat je dan een verse schil gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

trouwens ,je kunt ook limoncello maken.

in stink schoen ,help tegen de stank.

olieuit mandarijn en sinasappellen helpen tegen rimpels.

 

Dan wil ik die olie, want mijn gezicht is de laatste jaren langzaam aan het veranderen in een golfplaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorspronkelijk geplaatst door @Redhotchiliprepper

Bedankt voor deze tip! Dar ga ik zeker uitproberen. Ik zat me namelijk, naar aanleiding van dit topic, af te vragen hoeveel vitamine c er in gedroogde citrusschil zit. Ik kwam namelijk dit recept tegen voor citroenpoeder:

http://www.inmaak.nl/Uitleg_werkwijze/Drogen_van_voedsel/Citroenpoeder_maken/citroenpoeder_maken.html

Als het werkt zou je er zelfs capsules mee kunnen vullen om het makkelijk in te nemen.... Ga ik eens proberen als ik wat meer tijd heb.

 

Deze stond in een andere topic over vitamine C maar is ook hier denk ik van toepassing. Ik ga dit deze week ook proberen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain: Een leuk idee, maar het inslaan van ascorbinezuur in poedervorm is een stuk eenvoudiger voor mijn doeleinden. Wellicht voor iemand anders, elk gebruik is handig hier te vermelden.

 

Zo hoorde ik ook iemand zeggen dat paarden er dol op zijn. Nu heb ik zelf ook geen paarden....:D

 

Kun je de link repareren? 'k Krijg nu een 404 error.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...