Ga naar inhoud
GENEGEERD

Esee 4 schede aanpassen


Pathfinder

Aanbevolen berichten

In december heb ik mezelf een Esse 4 cadeau gedaan. Ja, ik was er echt aan toe ;) Mooi mes en iets handzamer dan mijn RAT-5. Echt getest heb ik de Esee nog niet, dat doe ik straks in het voorjaar. Het mes werd geleverd met een kydex sheath en een molle-compatible soort van canvas/kunststof plaat waar je die kydex sheath op kunt monteren. http://www.eseeknives.com/rc-4.htm Erg degelijk maar ik vond het geheel niet mooi. Er zaten ook molle-clips bij waarmee je de kydex sheath horizontaal of verticaal aan je riem kunt hangen maar als ik dat verticaal doe zit het mes erg hoog en drukt de handgreep vervelend in mijn zij. Bovendien kan ik er dan niet gemakkelijk bij, ik moet een heel onnatuurlijke draai met m'n arm en schouder maken. Dit weekend ben ik wat gaan knutselen.

 

Esee4_1.jpg.62360a59cfdcc9cba47c582286504e97.jpg

 

Ik had nog een oude leren sheath liggen van mijn Kabar. Voor dat mes heb ik ooit een nieuwe kydex sheath gekocht waar hij beter in past.

Het bovenste deel van die sheath heb ik er af gesneden voor de riemlus en het riempje met drukknoop. Verder heb ik van een lap leer die ik nog had liggen een stukje afgesneden, gaatjes er in gestanst en een uurtje laten weken in handwarm water. Waarom? Nou, toen het door en door nat was kon ik het om die kydex sheath vouwen. Als je dat met droog dik leer doet scheurt het geheid. Daarbij vormt het natte leer zich bij het drogen mooi naar de kydex sheath.

 

Esee4_2.jpg.c528c6b9c7b8d53a9d48474201b54e84.jpg

 

Na een nachtje drogen heb ik met een radeerwieltje op gelijke afstanden kleine puntjes in het lapje leer gemaakt en met een dunne priem heb ik gaten geprikt door alle lagen leer. Vervolgens heb ik de bovenkant van de Ka-bar sheath met dik leergaren vastgenaaid aan het lapje dik leer en het geheel met de chicago-screws die oorspronkelijk bij het mes zaten vastgezet aan de kydex sheath. Tot slot het leer weer soepel genaakt met Sno Seal.

 

Esee4_sheath_back.jpg.cd97cd710839d23ee76a100a5a4c6d33.jpg

 

Voordeel van deze modification vind ik dat het mes lekker laag aan mijn riem hangt. Ik hou erg van de combinatie leer met kydex. Dat het een bijeengeraapt zootje is zal mij een zorg wezen. Het bewijst dat je met weinig gereedschap en tweedehands materialen gewoon aan de keukentafel iets kunt maken dat voldoet aan je eigen wensen.

 

En voor de puristen onder ons: in nog geen vijf minuten kan ik alles weer in oude staat terugbrengen.

 

Het lemmet van de Esee had een erg stroeve coating. Ik waardeer het idee van die coating (bescherming tegen roest) maar het stroeve vind ik niet prettig. De oplossing was eenvoudig: staalwol dikte 00000, de fijnste die ik kon krijgen. Vijf minuten polijsten en de coating is nog helemaal intact maar lekker glad. Een van de weinige minpuntjes van dit mes is daarmee weggenomen.

 

Is het nu klaar? Bijna, ik moet nog even een lanyard/handlus met een cordlock maken om het mes aan mijn pols vast te kunnen maken.

 

Esee4_sheath_front.jpg.37eed196b0cb79c42e7f358b71f92d9f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...