Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fenix hoofdlamp HL 21, XP E R2.


CMFC1988

Aanbevolen berichten

Vandaag een fenix gekregen van me werk, en wauw wat een hoofdlamp zeg.

[ATTACH=CONFIG]3092[/ATTACH]

 

Het is een kleine compacte hoofdlamp die heel weinig weegt (41 gram exc batterij), hij werkt uiteindelijk op 1 AA batterij.

En is daarbij ook nog eens monsterlijk fel (90lum max), en heeft drie lichtstanden en een knipperstand

Licht standen: 3 ANSI lumen (56 uur), 43 ANSI lumen (5 uur 45 minuten), 90 ANSI lumen (2 uur) - knipper stand: SOS

Daarbij heeft de lamp ook een geheugen zodat je hem altijd in de laatste stand die je gebruikt hebt, de functie word terug gezet naar de voorgaande stand.

En volgens fenix blijft de lamp een half uur branden op een diepte van 2 meter, daarbij kan die tot 93 meter schijnen ( beste fel voor een hoofdlamp )

 

De prijs van rond de 35 euro lijkt mij een goede prijs kwaliteit verhouding, ten opzichte naar petzl of dergelijke hoofdlampen.

Ook omdat je niet met een batterij pak op je achterhoofd loopt rond te sjouwen.

Al met al dus en aanrader !

 

owjah er zit ook nog een diffuser bij ;)

 

Voor verdere specificatie of informatie : http://www.fenix-nederland.nl/fenix-led-zaklampen/hoofdlampen/hl21.aspx

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@CMFC1988 mooie review. Ik heb er ook over zitten denken om deze een keertje aan te schaffen.

 

Ik ben er uiteindelijk niet voor gegaan omdat hij mij niet sterk genoeg leek. Er waren/zijn issues met de afdichtingen en de lichtopbrengst is onnodig hoog plus de brandduur op de mid stand is te kort.

Ik vind dat een hoofdlamp hooguit zo'n 30-40lumen hoeft te geven aangezien je deze alleen nodig hebt om je weg te vinden. Een "thrower" is niet zinvol in hoofdlamp formaat/uitvoering. Heb je dit wel nodig dan zou ik een losse zaklamp meenemen met minimaal 140lumen oid (ook op AA's).

Ga maar eens in de regen en/of sneeuw lopen met een hooflamp die over de 80lumen geeft. Je verblindt jezelf alleen maar...

Ik heb zelf een Petzl Pixa2. Echt water én stof dicht. (IP68 dus niet alleen IPX8).

 

Bedankt voor je review

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Goede review! klinkt idd als een super ding voor je werk, maar zoals prepass ook al noemt. voor kaartlezen ed heb je niet zoveel lumen nodig, en ook niet om je pad te lopen, zonder het hele bos te verlichten.

 

maar kwa prestaties is die fenix super lijkt mij

 

Ik vind de laagste stand perfect om in het donker mee op het pad te lopen net omdat het lampje zulke geconcentreerde spot heeft.Dat geeft jeongeveer zo'n 60 uur met slechts 1 batterij. Wel moet ik zeggen dat ik de hoogste stand zelden gebruik (enkel als ik ga nachtcachen). Het enige wat ik mis is een stand van ongeveer 25 lumen. Maar voor 22 euro op ebay is het zeker een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De keuze voor een zaklamp met één AA-batterij vind ik heel geschikt voor een lichtgewicht bug out bag van 15 kilo.

 

Ik vind dat een zaklamp in een bug out bag niet snel kapot mag gaan bij een val op stenen van een meter hoog, en zeer licht van gewicht en waterdicht moet zijn. Ook moet je er een koord van 2 mm diameter aan kunnen bevestigen.

 

Deze HL21 kan vermoedelijk wel kapot vallen bij de bovenstaande test, doordat hij is gemaakt van kunststof. Deze Fenix HL21 hoofdlamp schijnt volgens veel reviews praktisch en stevig te zijn, maar is volgens verschillende reviews die ik heb gezien, niet zo stevig als een zaklamp van aluminium. Aan de andere kant geeft een hoofdlamp enorme voordelen, doordat je je handen allebei vrij hebt.

 

In een bug out bag-zaklampje kun je het best een laagste stand hebben van ongeveer een half ANSI lumen, voor besparing van je schaarse hoeveelheid batterijen. Daarnaast is een hoogste stand wenselijk van 50 tot 100 ANSI-lumen. Dat is handig voor allerlei kortdurende noodsituaties, bijvoorbeeld voor het geven van een noodsignaal, of als je iets moet zoeken.

 

Een opwindbaar mini-radiootje met ingebouwd led-zaklampje is een geschikte backup-zaklamp in een BOB, ook al voldoet die niet aan de bovengenoemde eisen.

 

Alle producten in een BOB moeten liefst van hoge kwaliteit zijn, want je leven kan er van afhangen. Maar je kunt beginnen met goedkope producten en die geleidelijk vervangen door betere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuze voor een zaklamp met één AA-batterij vind ik heel geschikt voor een lichtgewicht bug out bag van 15 kilo. Dus niet voor een 14Kg en/of 16Kg rugzak? Jammerrrrrr

 

Ik vind dat een zaklamp in een bug out bag niet snel kapot mag gaan bij een val op stenen van een meter hoog, en zeer licht van gewicht en waterdicht moet zijn. Kan jij wel vinden, maar geef dan eens een voorbeeld van zo'n lampje?

Ook moet je er een koord van 2 mm diameter aan kunnen bevestigen. Waarom/waarvoor?

 

Deze HL21 kan vermoedelijk wel kapot vallen bij de bovenstaande test, doordat hij is gemaakt van kunststof. Deze Fenix HL21 hoofdlamp schijnt volgens veel reviews praktisch en stevig te zijn, maar is volgens verschillende reviews die ik heb gezien, niet zo stevig als een zaklamp van aluminium. Aan de andere kant geeft een hoofdlamp enorme voordelen, doordat je je handen allebei vrij hebt. OK en wat wil je nu zeggen?

 

In een bug out bag-zaklampje kun je het best een laagste stand hebben van ongeveer een half ANSI lumen, voor besparing van je schaarse hoeveelheid batterijen. Waarom? Je kan met 0,5lumen niet goed lopen in het donker, ja ook dat kan je met een hoofdlampje. Je kan beter je lampje niet aanzetten, bespaart nog beter op je batterijen

Daarnaast is een hoogste stand wenselijk van 50 tot 100 ANSI-lumen. Dat is handig voor allerlei kortdurende noodsituaties, bijvoorbeeld voor het geven van een noodsignaal, of als je iets moet zoeken. Ik kan ook wel wat vinden met 20-30-40 lumen? Het is maar net wat je zoekt........

 

Een opwindbaar mini-radiootje met ingebouwd led-zaklampje is een geschikte backup-zaklamp in een BOB, ook al voldoet die niet aan de bovengenoemde eisen. WTF?

 

Alle producten in een BOB moeten liefst van hoge kwaliteit zijn, want je leven kan er van afhangen. Maar je kunt beginnen met goedkope producten en die geleidelijk vervangen door betere. Mooi, dus 2x geld uitgeven terwijl je het eigenlijk in 1x goed zou kunnen doen?

 

Zo en nu even BS tekst om aan de 10 karakters te komen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Fenix lampen zijn :cool: Ik heb al verschillende merken gehad.Maar hier blijf ik bij.

Ik heb nu al 2 1/2 jaar deze HL30.http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-hl30-hoofdlamp-cree-xp-g-r5.htmEn dat ding is al verschillende keren goed gestuiterd.En zo ook nooit nattigheid van binnen .Althans bij mij niet.Zorg ervoor dat je batterijdeksel goed sluit!En bij twijfel altijd de O ring vervangen.Geld trouwens voor alle Zak/Hoofdlampen met die dingen erin:)

 

En ja er zijn altijd mensen die klagen of iets anders beter vinden.

Ook de Petzl lampen zijn zeer oke.En zo nog meer merken.

Wel is het zo dat bepaalde modellen zwakke punten hebben,en dat kan bij zowel dure als goedkopere modellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CMFC1988

Ik vind dat een hoofdlamp hooguit zo'n 30-40lumen hoeft te geven aangezien je deze alleen nodig hebt om je weg te vinden. Een "thrower" is niet zinvol in hoofdlamp formaat/uitvoering. Heb je dit wel nodig dan zou ik een losse zaklamp meenemen met minimaal 140lumen oid (ook op AA's).

 

ik moet nog steeds een hoofdlamp kopen (dat dr buiten gelaten) mij lijkt het juist wel prettig als je een of andere daglicht stand erop hebt als je je handen vrij moet hebben (bv als je met je beesten bezig bent)

ik spelt meestal mn fenix met clip op mn pet, 180lumen dr op werkt prima haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met zoveel licht is dat je vaak jezelf verblindt en je nachtzicht direct verknalt is. Loopt maar eens in een redelijk dichte begroeiing. Je licht weerkaatst terug. Zeker met een thrower en of hoog vermogende lamp is het niet altijd zinvol.

Je zit elke keer te schakelen tussen hoog/laag met een hoofdlamp om jezelf niet te verblinden. Ga maar eens kaartlezen in het donker en je omgeving bekijken. Je vergeet een keertje je hoofdlamp op laag te zetten (nadat je de omgeving even gescand hebt) en je kijk op je kaartje, pats verblind.....

 

Maar OK, ieder z'n ding, @12gauge . Ik hou het bij laag vermogen hoofdlampen en hoogvermogende zaklampen....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met zoveel licht is dat je vaak jezelf verblindt en je nachtzicht direct verknalt is. Loopt maar eens in een redelijk dichte begroeiing. Je licht weerkaatst terug. Zeker met een thrower en of hoog vermogende lamp is het niet altijd zinvol.

Je zit elke keer te schakelen tussen hoog/laag met een hoofdlamp om jezelf niet te verblinden. Ga maar eens kaartlezen in het donker en je omgeving bekijken. Je vergeet een keertje je hoofdlamp op laag te zetten (nadat je de omgeving even gescand hebt) en je kijk op je kaartje, pats verblind.....

 

Maar OK, ieder z'n ding, @12gauge . Ik hou het bij laag vermogen hoofdlampen en hoogvermogende zaklampen....:D

 

dat ligt natuurlijk aan je dagelijkse bezigheden natuurlijk en de omgeving waar je inzit,

en dat is persoonlijk natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een bug out bag-zaklampje kun je het best een laagste stand hebben van ongeveer een half ANSI lumen, voor besparing van je schaarse hoeveelheid batterijen. Daarnaast is een hoogste stand wenselijk van 50 tot 100 ANSI-lumen. Dat is handig voor allerlei kortdurende noodsituaties, bijvoorbeeld voor het geven van een noodsignaal, of als je iets moet zoeken.
Ik verander mijn mening op dit punt. Voor een bug out bag-zaklampje vind ik die half lumen stand wel belangrijk maar daarnaast is een stand belangrijk van ongeveer 2 ANSI lumen voor allerlei activiteiten en voor besparing van de batterijcapaciteit.

 

Een hogere lichtsterkte heeft zeker voordelen zoals het geven van signalen, maar vind ik minder belangrijk dan die twee lagere lichtsterktes. Een zaklampje in een bug out bag kan het beste een led-element hebben als lichtbron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...