Ga naar inhoud
GENEGEERD

Boeken over eten uit de natuur


Gast Jager

Aanbevolen berichten

Ik zoek een goed boek met eten zoeken en bereiden uit de natuur. Met illustraties en recepten.

Aangezien er meerdere boeken te vinden zijn, vraag ik me af wat jullie aanbevelen.

Het boek moet gaan over Noord Europese planten en diversen en in Nederlands geschreven zijn want dat leest lekker weg ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Antonio Carluccio goes wild van Antonio Carluccio geldt ook voor in Nederland de meeste planten/dieren en recepten

Puur natuur, Roger Phillips , aanrader maar niet meer nieuw te krijgen, heel goed zoeken 2e hands, in het Engels wel nieuw te krijgen

Michiel Bussink, Lekker landschap

Eetbare Planten Dagmar Lánská

 

Ik weet niet of ik alles goed geschreven heb, was ff snel uit mijn hoofd.. Dan zou ik allereerst gaan voor de 2e, als je hem kan vinden. Die van Dagmar als laatste van deze 4 hoewel zij als enige van alle planten de belangrijkste voedingstoffen en vitamines benoemt en dat kan handig zijn om te weten.

Voor de lekkerste recepten moet je Carluccio nemen, das een chefkok met meerdere restaurants :D

 

 

Ik heb nog tientallen anderen maar deze 4 zijn wel erg fijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Jager,

 

Een boekje dat makkelijk in je jas/broek/borstzak past is: http://www.bol.com/nl/p/welke-kruiden-en-bessen-zijn-dat/1001004010949452/, Daar staan echter geen recepten in, maar het is verschrikkelijk handig bij het determineren.

 

Boeken met recepten zijn:

-http://www.bol.com/nl/p/eetbare-natuur/1001004010217164/?featuredProduct

-http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/van+nature%2C+ria+loohuizen/N/8299/search/true/searchType/qck/suggestedFor/van+nature/sc/books_all/index.html?_requestid=483435

 

Smakelijk! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahah...thnx ik ga et eens uitzoeken. Titel moet zijn eten en niet etteren. Etteren doe ik al genoeg in de natuur :p

 

Kan de titel helaas niet aanpassen maar iedereen snapt het wel denk ik.

 

;)

 

Wijziging: Aha kan wel met geavanceerd. Weer wat geleerd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

ik ben er ook op zoek naar. liefst met foto van de plant, welk deel dat je moet gebruiken en hoe dat je dit klaar maakt. ik vind bovenstaande boeken nog niet erg overtuigend of kan ze niet vinden. houd zowieso niet van engelstalige boeken. en ben ook geen kookwonder, kan net een ei bakken en dat ist dan wel, iemand ervaring met anneke bleeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Plukplanten voor als de Pleuris Uitpreekt' is een duidelijk boekje. Er is hier op de site al een review van gemaakt: http://preppers.nl/forum/threads/4062-Review-Boek-PlukPlanten-voor-als-de-Pleuris-uitPreekt.

 

Hier staan geen recepten in, maar Roos Boum verwijst naar andere recepten, bijvoorbeeld: bereiden als spinazie. Of: bereiden als stamppot rauwe andijvie. Mocht je niet weten hoe je dat moet doen, dan zoek je eenvoudigweg het recept daarvan op.

Ik lees ook net in de review dat het over planten gaat die geen giftige dubbelgangers hebben. Voorzichtigheid blijft altijd aan te raden, welk boek je ook hebt. De schrijfster zelf zegt daarover: 'Alle planten zijn eetbaar, maar sommige eet je maar één keer!'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van mijn favoriete boeken is “De Kruiden Bijbel” van Peter McHoy en Pamela Westland... “Een complete gids voor het werken met kruiden - Planten, kweken, oogsten, bewaren en gebruiken - Kruiden in huis - Creatieve ideeën”, ISBN 90 7226 794 X. Het heeft 16 pagina’s met lekkere recepten. Mijn vrouw heeft een aantal recepten uit het boek gemaakt en die waren erg lekker.

 

En nu moet ik iets toegeven: deze thread gaat eigenlijk over “boeken over eten uit de natuur” terwijl “De Kruiden Bijbel” voornamelijk gaat over planten die eerder in tuinen te vinden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Ik ben altijd op zoek naar boeken om mijn verzameling uit te breiden. Vooral boeken welke eetbare delen van bomen, planten, of ander gewas beschrijven trekken mijn aandacht.

 

Nu is mijn vraag of een van de andere forumleden misschien nog enkele goede titels weet. Waar ik niet naar op zoek ben is een lijst van bol.com maar aanraders welke mensen persoonlijk in bezit hebben. En welke zij goed achten. Afbeeldingen, tekeningen en dergelijke hoeven niet in de literatuur zelf vermeld te staan. Deze kan ik opzoeken in andere boeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eetbare & giftige wilde planten van Bruno P. Kremer.

 

Goede uitleg van de kenmerken en waar te vinden.

 

Overigens vindt ik de compact gidsen handige boekjes voor het leren herkennen wat alles om je heen is. Ook kunnen deze perfect dienen als aanvulling op het identificeren van planten, bomen, e.d., welke in andere boeken genoemd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Martin,

 

Ik kende deze website al. Wanneer je de rest van de website niet in acht neemt (hoog hippie gehalte) is de database inderdaad een handige bron.

 

Helaas ben ik meer op zoek naar hardcover boeken, welke ik mee kan nemen de natuur in als hulpmiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik zoek nu al een tijdje (ook op het forum) maar heb helaas nog geen goed boek gevonden over te kunnen gebruiken bomen en/planten.

Ik ben helaas op dat gebied nogal een leek en wil dat graag veranderen. Alleen doe ik dat liever in het veld zonder de hele tijd op mijn mobieltje te moeten kijken.

 

Wat is in mijn ogen een goed boek?

 

Met duidelijke foto's

Goede beschrijving

Welke delen wel of niet te gebruiken, en in welke hoeveelheid

Liefst redelijk hand formaat

Ook aandacht voor de giftige

 

Sorry als ik ergens in een topic toch iets gemist heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip is misschien om even een bibliotheek in te lopen en de boeken in te zien, of die informatie die ze hebben jou aanstaat, te zien hoe groot ze zijn, ze even voelen, zo kan je ook een lijst maken met welke boeken je nog meer wilt.

 

Het gaat er ook om wat je wensen zijn.

Wil je alleen determineren, of wil je kruidenmixen maken, of eten uit de natuur. Voor elke richting zijn er weer fantastische boeken te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...