Ga naar inhoud
GENEGEERD

Machete 2.0


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

In december kocht ik een Britse machete uit de Tweede Wereldoorlog. Vanwege de hoge kwaliteit is dergelijk gereedschap niet goedkoop, zeker niet als de fabrikant de gerenommeerde J.J. Beale is. Op http://www.regimentals.co.uk/viewphoto.php?x=-1 vragen ze maar liefst 75 GBP voor een roestig exemplaar.

De mijne is in veel betere conditie, alleen de schede is wat uitgedroogd en moet nodig in het vet worden gezet:

 

2wdy3xz.jpg

 

Ook is er nogal wat af te dingen op de manier waarop het mes geslepen is:

 

33ab4a0.jpg

 

 

Een goede vriend van me heeft verstand van dergelijke hardware uit de Tweede Wereldoorlog en vertelde me dat machetes tijdens die oorlog door de gebruikers vaak werden aangepast aan de individuele wensen. Mijn bezwaar tegen de machete is dat het naast een stuk gereedschap – in het puur hypothetische geval dat het nodig is – niet goed als wapen te gebruiken is omdat je er uitsluitend mee kunt hakken en niet mee kunt steken. Op het moment dat je met het mes wilt uithalen, ben je kwetsbaar en stel je de romp van je lichaam bloot aan een eventuele vijand.

Ik bleek niet de enige die dat bedacht heeft, mijn vriend kwam met plaatjes die lieten zien hoe machetes toentertijd veranderd werden. Met een stift tekende hij op mijn mes een mogelijkheid mijn mes te veranderen en toch een historisch verantwoorde machete over te houden.

Vervolgens heb ik mijn oorlogse machete naar een bij mij in de buurt zeer goed bekend staande slijperij gebracht, de eigenaar is een soort kunstenaar. Ondertussen zette ik de schede meermalen in het vet, het leer is weer zo soepel als 68 jaar geleden, maar tot nu toe lukte het me niet het te laten glanzen.

 

Het resultaat, ik heb er meteen maar een kek vetertje aan bevestigd:

 

jkhb3q.jpg

 

er0fm9.jpg

 

Het bijzondere eraan is de punt. Die is vlijmscherp geslepen en de hoek is scherp genoeg om er flink mee te kunnen steken. Het mooie is dat alleen de punt zo bloedscherp is en dat het deel van de machete waarmee je moet kunnen hakken onder een andere hoek is geslepen, maar dat je de overgang niet ziet.

 

fdbmll.jpg

 

Richting heft is een kartelrand aangebracht, scherp genoeg om zonder al teveel kruimelen een stokbroodje in stukken te snijden.

 

2054kxx.jpg

 

Op het plaatje is tevens de naam van de maker te lezen, J.J.B., de z.g. Broad Arrow (de pijl die op al het Britse legerspul staat) en het jaartal 1945.

 

Voor mij is dit, naast mijn Smith&Wesson S.W.A.T. vouwmes en mijn Leatherman WAVE, door zijn veelzijdigheid het ultieme preppersmes. Overigens zal het me een zorg zijn dat van een echte machete geen sprake meer is, de multifunctionaliteit is flink toegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Goede aanschaf met wat plussen en minnen (uit ervaring) @Nonkel_Ries

 

Een goed hakmes is eigenlijk een alles in een. Zo zijn er legio uitvoeringen, en legio aan slijpvormen.

Wat is belangrijk?

Puur individueel, maar mijn ervaring met hakmessen is deze (door schade en schade geleerd door de jaren).

De voorkant van het lemmet (waar je nu een kartelzijde aan hebt) heb ik het liefst scandi geslepen. Waarom?

Dit deel kun je in een survival/shtf situatie als gewoon mes gebruiken. Nogmaals, in een bush situatie is een hakmes vaak je ENIGE mes voorhanden.

Het middendeel is grotendeels voor het beter hakwerk. Hiervoor ga je voor een flat of convex. Doet er weinig toe aangezien je het met elke slijpsteen moet kunnen aanzetten. Is immers om met wat kracht je werk te doen.

Nu de punt. Door het lemmet kort vast te pakken heb je hier een pracht schraapmiddel, of een prima snijkant voor fijn werk. Dus ga voor convex of flat met secundaire bevel.

Al met al ziet het er perfect uit.

En met enig onderhoud en slijpkennis gaat het een leven lang mee.

Mijn advies? Snij een oude binnenband in wat repen (stuk of wat), en trek deze stroken (cm of 4-5) rond je schede. Hieronder duw je een goedkope zeis-slijpsteen en een firesteel.

http://www.thuisentuinieren.nl/tuin/handgereedschap/zeisen/wetsteen-slijpsteen-ruit-lengte-23-cm.html Daarmee heb je een compleet pakket, en je hebt gelijk prima aanmaakspul voor een kampvuur.

 

Goede aanschaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed heb loopt de snede nu aan de andere zijde een stukje door?

Zo ja, dat is toch verboden volgens de wwm?

 

Greener

 

Verboden om bij te hebben conform de WWM, maar niet om in huis te hebben.

Is immers puur voor thuisgebruik......toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel_Ries mooie aanwinst. Persoonlijk vind ik elke aanpassing aan zo'n stuk historie verschrikkelijk. Ik zou het nooit gedaan hebben. Zoals @Riesie zegt zijn die kartels aan het begin niet altijd evenhandig. Scandigrind is inderdaad veel zinvoller aan het begin. Maar ok, jouw keuze, jou smaak.

 

Ik zou die dubbele snijkant foto's lekker van het net AFhalen. Das ist verboten, ja!?

 

Ik vraag me trouwens af of die goede slijperij wel goed serratations/kartels kan maken. Ik vind ze persoonlijk nogal rommelig en niet gelijk. Maar ok, ik ben hier nogal kritisch op, zeker als het een goede slijper zou zijn.....

 

Succes met je aanwinst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed heb loopt de snede nu aan de andere zijde een stukje door?

Zo ja, dat is toch verboden volgens de wwm?

 

Greener

 

Ja, het is nu een tweezijdig snijdend mes. Maar daardoor niet persé verboden. Dat is een hardnekkig misverstand dat ik op dit forum al een paar keer heb weerlegd.

 

Het mes/de machete valt volgens de WWM onder Categorie IV, 1:

‘blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I’

 

Daarover zegt de wet:

 

Artikel 26 lid 5;

‘Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.’

 

Artikel 27, lid 1;

‘Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen.’

 

Artikel 31, lid 4;

‘Het is verboden een wapen van categorie IV over te dragen aan een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt.’

 

Met andere woorden en vrij vertaald: iedereen die ouder is dan achttien jaar mag zo’n mes bezitten, maar je mag er niet mee op straat lopen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die dubbele snijkant foto's lekker van het net AFhalen. Das ist verboten, ja!?

 

Nee, dat mag je dus gewoon hebben!

 

En laten we de waarde van 'een stuk historie' niet overschatten. Er zijn er nog vele tienduizenden, bovendien werd deze manier van slijpen - zoals ik eerder vertelde - ook tijdens WO2 toegepast. Of dat voor scandigrind geldt vraag ik me af...

 

Die kartels zijn erg gelijk, de foto geeft een wat vertekend beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is belangrijk?

Puur individueel, maar mijn ervaring met hakmessen is deze (door schade en schade geleerd door de jaren).

De voorkant van het lemmet (waar je nu een kartelzijde aan hebt) heb ik het liefst scandi geslepen. Waarom?

Dit deel kun je in een survival/shtf situatie als gewoon mes gebruiken. Nogmaals, in een bush situatie is een hakmes vaak je ENIGE mes voorhanden.

Het middendeel is grotendeels voor het beter hakwerk. Hiervoor ga je voor een flat of convex. Doet er weinig toe aangezien je het met elke slijpsteen moet kunnen aanzetten. Is immers om met wat kracht je werk te doen.

 

Er is voor het een wat te zeggen, en voor het ander. Zoals het mes nu is, is het 'historisch verantwoord' geslepen. Ik ben er niet de bedenker van, ik heb een kopie gemaakt van hoe een dergelijk mes er tijdens de oorlog soms uitzag. Het grootste deel van het snijvlak is trouwens op ongeveer dezelfde scherpte geslepen als een standaard machete zodat er geen schade optreedt bij hakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat mag je dus gewoon hebben!

 

En laten we de waarde van 'een stuk historie' niet overschatten. Er zijn er nog vele tienduizenden, bovendien werd deze manier van slijpen - zoals ik eerder vertelde - ook tijdens WO2 toegepast. Of dat voor scandigrind geldt vraag ik me af...

 

Die kartels zijn erg gelijk, de foto geeft een wat vertekend beeld.

 

Ok duidelijk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nonkel, beste @Raycoupe, heeft eigenlijk een kopie gemaakt van een manier waarop tijdens de Tweede Wereldoorlog dergelijke machetes op eigen initiatief, dus niet standard issue, werden bijgeslepen.

Het feit dat het mes daardoor ook op andere manieren inzetbaar is, als steekwapen, gaf de doorslag. Vergeet niet dat als je een normale machete in aanslag brengt, en dus het mes boven je hoofd verheft, je torso ineens bijzonder kwetsbaar is.

 

De kartels zijn het gevolg van het navolgen van een historisch voorbeeld en ik moet zeggen dat het me enorm praktisch lijkt. Al was het maar voor op de camping in Frankrijk om baquette te lijf te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een prachtige machete @Nonkel_Ries! Een voorwerp met een rijke historie. Heel wat beter en mooier dan het droeve ding dat ik ooit eens in een opwelling heb gekocht. Ik ben jaloers!

 

Grtn.,

 

JB

 

P.S. Hier mijn droeve ding:

image.jpg.e83955734071f8f1d3d6b345749525df.jpg

 

Die wil ik niet slijpen, ben ik twee maanden bezig, wat een vlakken, 't lijkt wel een Klingon ruimteschip!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johnny BravoNL: Ik sta ook altijd voor lul met dat ding van mij op de meetings. Maar die van mij is al wel jaren gebruikt, beschadigd, gebroken zelfs en weer gelast (door een expert, maar wordt altijd afgeraden, hier op 't forum is mij daar ook al op gewezen) en inmiddels heeft hij kilometers coniferen getrimd en hout gehakt en dat zie je. Alle anderen zijn splinternieuw..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Britse leger, beste @Johnny BravoNL en @Raycoupe, bezette ooit driekwart van de aarde en heeft in iedere denkbare jungle huisgehouden. Dat brengt een hoop controversiteit met zich mee, maar ook een hoop ervaring.

 

Ik geloof niet dat deze ervaring zomaar zo een-twee-drie overboden kan worden door een ontwerper die gaat voor fancy, kek of de zeer populaire rambostyle. Vandaar dat ikzelf gek ben op dat wat grootmoeder uit eigen ervaring me wist over te dragen - zoals olieverlichting, -verwarming en bijvoorbeeld koffiemolens - en dat ik ook wat betreft mijn machete teruggrijp op dat wat goed is gebleken.

 

Overigens, Johnny, doet jouw mes me meer denken aan een Fiat Multipla dan aan Klingon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...