Ga naar inhoud
GENEGEERD

Helm van de LIDL


Tom

Aanbevolen berichten

Ben bezig om diverse BOV 's klaar te maken en heb diverse oldtimer brommers aan het uitrusten voor een SHTF scenario.

Echter moet nog een helm kopen, maar kon nog niet kiezen.

 

Nu zie ik dat LIDL vanaf 7 maart een Motor helm aanbieding heeft, een mooi ding denk zo'n een waarvan het kinstuk omhoog staat bij opzetten en bij wegrijden klik je deze naar beneden net zoals bij de Belgische Bereden Pelisie.

 

 

 

[ATTACH=CONFIG]3158[/ATTACH]

 

Nu vraag ik me af zijn hier motor deskundigen die ervaring met deze helmen hebben?

 

De voordelen van een oldtimer brommer zijn zoals bekend

Weinig of eigenlijk geen elektonika , dus bij een EMP nog steeds operationeel. Makkelijk op te voeren, ben bezig om deze te prepareren voor een snelle verplaatsing, denk dat 100 km per uur moet kunnen, wie heeft hier ervaring mee.

 

Het gaat dus om een oldtimer Sparta brommer automaat bj 1968 is deze geschikt voor 100 km per uur

 

Dit moet kunnen, aangezien er in Frankrijk de bekende Mobylette's 140 km per uur halen, maar ik vind 100 wel meer dan voldoende

 

 

 

Maar wie is deskundig zowel de Lidl helm als het opvoeren van de Opa brommer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Volgens mij moeten al die helmen gewoon aan Europese normen voldoen? Dus helemaal als je hem niet vaak gebruikt dan kan je met zo'n lidl helm eigenlijk best uit de voeten? Hij ziet er wel geinig uit verder. Houdt er alleen wel rekening mee dat goedkope helmen vaak meer lawaai hebben van bv windruis. Ik heb zelf een redelijk goede helm maar op de snelweg wordt je er toch wel snel krankzinnig van op den duur :p..

 

En als je die brommer gaat opvoeren vergeet vooral de beschermende kleding niet ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hoi @Tom, brommers hebben kleine motortjes.

Die kan je opvoeren naar kracht of naar snelheid. Als je ze naar snelheid ombouwt, kom je moeilijk op gang, en heb je geen trekvermogen meer.

Die gastjes liggen niet voor niets te planken op die brommer. De weerstand van de wind zal ze tegen houden. Wel eens 100 gereden op een motor? Je vangt aardig wat wind, geloof mij maar.

Vergelijk het met een fiets met veel versnellingen, de ene trapt heel zwaar maar als je op gang bent ga je hard. De andere trapt heel licht, daar kan je hellingen mee nemen, maar je trapt je de veneris, om snelheid te krijgen.

 

Voor opvoertips moet je naar een opvoer-site.

Cilinder uitboren (laten doen)

Grotere carburator

Aangepaste uitlaat

Tandwielverhouding (waar ik het net over had) veranderen.

 

Neem een Enduro Motor, klaar. :)

 

Nooit gekke dingen gedaan vroeger, @Johnny BravoNL? :D

 

Is dat een foto van je zus, @Tom ? Ze mag zich wel eens scheren. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de Sparta het niet lang vol houd.

Zover ik weet zijn deze niet berekend op deze snelheden, dus de betrouwbaarheid zal stukken lager worden.

Mocht je toch deze snelheden willen halen op een oldtimer brommer zal ik eerder een kreidler of zundapp nemen, daarvoor zijn grotere cilinders e.d om makkelijker te krijgen.

Van emp weet ik nog niet zo veel, maar heeft je bobine daar ook geen last ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals fox al aangeeft europese norm is is meer aan voldoende..

maar wat een jeugd sentiment( snik snik) als ik al deze merken van brommers zie..van die moby's waren de kapteins en eg in hun uitvoering( tankie voor en tankie achter) gewoon super eenvoudig en bijna niet stuk te krijgen..de zundapp's en de kreidlers werden geimporteerd vanuit duitsland en oostenrijk en waren al eigenlijk standaard orgineel 50 100 en 150cc..dit werd hier door de wet afgeknepen tot 49,9cc en 14 mm carbaatjes erop..en die dingen pimpen hier in den haag in de 70/80 jaren was super..waaier kop erop 17mm bing carba erbij..special paint en fantasy gespoten in die tijd..alleen die yamaha's fs1 waren slecht..rammelbakken en het frame trok krom/scheluw als je hem opvoerde..en dan..shit ja hoor..een fuik rollerbank en je kon een maand later je brommert weer ophalen minus cillinder etc..

 

greetz van hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik draag in mijn BOB (Bug out Bug(gy)) ook bijna altijd een helm. Ik heb bijna twee uur in de winkel gestaan en wel 20 verschillende helmen op gehad. Wat een verschil in pasvorm zeg. De ene zat heerlijk en de andere bagger. Als je dus kan passen zou ik dat zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ben bezig om diverse BOV 's klaar te maken en heb diverse oldtimer brommers aan het uitrusten voor een SHTF scenario.

Echter moet nog een helm kopen, maar kon nog niet kiezen.

 

Makkelijk op te voeren, ben bezig om deze te prepareren voor een snelle verplaatsing, denk dat 100 km per uur moet kunnen, wie heeft hier ervaring mee.

 

Het gaat dus om een oldtimer Sparta brommer automaat bj 1968 is deze geschikt voor 100 km per uur

 

Dit moet kunnen, aangezien er in Frankrijk de bekende Mobylette's 140 km per uur halen, maar ik vind 100 wel meer dan voldoende.

 

Technisch is 100 km/h mogelijk, alleen denk je dat een 50 km/h brommer geschikt is om met 100 km/h adequaat te remmen en te sturen? Rechtdoor gaat nog wel, een snelle bocht wordt al een ander verhaal en laat staan een noodstop.

 

Wellicht is het raadzaam om naast de helm een veel uitgebreidere veilgheidsuitrusting te kopen want met alleen een helm ga je bij een crash met 100 km/h waarschijnlijk heel veel auw zeggen (als je geluk hebt dat je dat nog kunt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals fox al aangeeft europese norm is is meer aan voldoende..

maar wat een jeugd sentiment( snik snik) als ik al deze merken van brommers zie..van die moby's waren de kapteins en eg in hun uitvoering( tankie voor en tankie achter) gewoon super eenvoudig en bijna niet stuk te krijgen..de zundapp's en de kreidlers werden geimporteerd vanuit duitsland en oostenrijk en waren al eigenlijk standaard orgineel 50 100 en 150cc..dit werd hier door de wet afgeknepen tot 49,9cc en 14 mm carbaatjes erop..en die dingen pimpen hier in den haag in de 70/80 jaren was super..waaier kop erop 17mm bing carba erbij..special paint en fantasy gespoten in die tijd..alleen die yamaha's fs1 waren slecht..rammelbakken en het frame trok krom/scheluw als je hem opvoerde..en dan..shit ja hoor..een fuik rollerbank en je kon een maand later je brommert weer ophalen minus cillinder etc..

 

greetz van hier

 

Spullen halen bij Rehorst en in het Kikkerstraatje.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helm is prima. Ze hebben deze aanbieding de afgelopen 3 jaar, ieder jaar. Wat betreft dat opvoeren, vergeet dat rustig. Natuurlijk is het mogelijk, maar alle bovenbeschreven bezwaren kloppen gewoon. Wat erbij komt is het volgende, A het materiaal is hiervoor niet bedoeld, dus de bedrijfszekerheid komt al snel onder druk te staan. betrouwbaarheid lijkt me alles bij een SHTF.

B: Het spul is zo klassiek dat het sowieso al kwalitatief minder aan het worden is.

Mocht je dit echt willen, kijk dan inderdaad naar Zundapp en Kreidler, want de automaten uit die tijd worden sowieso niet blij van ( veel) opgevoerd worden. @zippo, Je hebt helemaal gelijk met je opmerking dat de Yamaha's echte rammelbakken waren, maar je maakt daarbij 1 vergissing. De orginele Fs1 was van orgine een lichte motor, gebouwd op hogere snelheden. Hij is voor de invoer hier naartoe aangepast en daar is de shit begonnen, ook al hebben ze dat nooit openlijk toegegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Tom, brommers hebben kleine motortjes.

Die kan je opvoeren naar kracht of naar snelheid. Als je ze naar snelheid ombouwt, kom je moeilijk op gang, en heb je geen trekvermogen meer.

Die gastjes liggen niet voor niets te planken op die brommer. De weerstand van de wind zal ze tegen houden. Wel eens 100 gereden op een motor? Je vangt aardig wat wind, geloof mij maar.

Vergelijk het met een fiets met veel versnellingen, de ene trapt heel zwaar maar als je op gang bent ga je hard. De andere trapt heel licht, daar kan je hellingen mee nemen, maar je trapt je de veneris, om snelheid te krijgen.

 

Voor opvoertips moet je naar een opvoer-site.

Cilinder uitboren (laten doen)

Grotere carburator

Aangepaste uitlaat

Tandwielverhouding (waar ik het net over had) veranderen.

 

Neem een Enduro Motor, klaar. :)

 

Nooit gekke dingen gedaan vroeger, @Johnny BravoNL? :D

 

Is dat een foto van je zus, @Tom ? Ze mag zich wel eens scheren. :D

 

Gekke dingen gedaan vroeger? Ja hoor, te veel. Maar dit is toch wel erg dom om liggend op een brommert te gaan racen met 100 km/uur. Echt werkelijk waar, dan ben je levensmoe.

 

Wat overigens veel mensen vergeten is dat dergelijke brommertjes simpelweg niet berekend zijn op de krachten bij die snelheden. Als je een brommer opvoert, dan is het eveneens raadzaam om ook te kijken naar de andere kant; hoe stop je het ding. Vaak zijn de remmen niet berekend op dergelijke snelheden/krachten. Ook de banden zijn er niet voor ontworpen.

 

Cool, lang geleden dat ik het had over het opvoeren van brommers, hahahahahaha! " Hey meisje, ga mee buiten brommers kieken?" Hahahahaha! Jeugdsentiment!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hehe, @Johnny BravoNL , die term kon ik nog niet, brommers kieken. Wiki is een goede vriend van me, gelukkig. :)

 

Voor de rest heb je helemaal gelijk, wat betreft opvoeren. Daar komt wel wat meer bij kijken.

 

Mijn Puch (Den Haag, he?) kon 80, altijd leuk in de stad. ;)

De Yamaha's van mijn vriendjes trokken allemaal krom.

Toen ik een keer naar school ging zag ik de hele weg vol gele cirkeltjes. Dat bleek later een van die Yamaha-100's te zijn geweest. Met de nadruk op geweest, want hij was er geweest, tegen een geparkeerde auto...

 

Mijn broer zat in een motor-bende. Altijd op de snelweg staan op de motor en overstappen, ietsje harder dan 100. Moet kunnen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem liever een yamaha tw125, xt350, honda xl250 of iets dergelijks, beetje offroad, zuinig wenbaar simpel luchtgekoeld remmen die de snelheid aan kunnen. functioneren binnen de mechaniche en thermische belasting van waarvoor ze ontworpen zijn.

voordeel is ook dat ze vreemd genoeg (voor de stront) goedkoper te verzekeren zijn dan een schakelbommer, wegenbelasting is 8 euri / mnd.

maar koop eerst helm pak en laarzen/(hand) schoenen dan de brommer. Bij veiligheids uitrusting koop het beste wat je kan betalen, het kan je je leven schelen.

dan pas van het geld wat je over hebt een brommert.

 

ik rij veel motor en ben geen voorstander van systeem/klap helmen:

- zwaar(der)

- kwetsbaar(der) bij een ongeluk

- herrie

- kwetsbaar in gebruik vizier kan eerder kapot

gewoon niet doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste prepper- brommer- motor vrienden, bedankt voor de tips en adviezen. Zie nu toch af van het opvoeren van mijn brommer.

De Lidl helm ga ik wel effe passen maar met de nodige reserve.

 

Dus kan ook de beter de bedoeling uitleggen; Zoals u misschien al eens gelezen hebt kies ik voor een snelle BOV, mede omdat mijn BOL op 550 km oostwaarts ligt en de bestemming in de nacht in 3 uur bereikt kan worden. Echter mochten de Autosnelwegen niet meer te gebruiken zijn dan wil ik een soort reddings voertuig bij me hebben om snel mijn weg te vervolgen. Vandaar de kleine brommer die zo snel als mogelijk moet zijn en op een fietsdrager passen. Dus achterop de auto. Uiteraard met de beschermende motor kleding en helm, dus zal ik de tips en adviezen nog eens bestuderen wat ik het beste kan meenemen.

 

De brommer/motor moet ook geschikt zijn om een hoog gelegen gebied snel te halen dus zeg maar voldoende PK's hebben om 2 personen omhoog te brengen via een steile weg. tot 15%

 

De omgeving is bosachtig maar wel goede bospaden, dus met een sterke brommer te berijden.

 

Dat zijn ongeveer de werkomstandigheden waaraan mijn reddings-brommer-motor moet voldoen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste prepper- brommer- motor vrienden, bedankt voor de tips en adviezen. Zie nu toch af van het opvoeren van mijn brommer.

 

Ik denk dat dat verstandig is. Natuurlijk weet ik het niet zeker, maar ik denk dat Sparta het uiteindelijk van Zündapp, Kreidler en Puch heeft verloren omdat de JLO-blokjes (en de enkele Sachs) zo moeilijk op te voeren waren. Althans, op een manier waarop het brommertje lange tijd zijn werk bleef doen. De jeugd van toen vond dat maar niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat verstandig is. Natuurlijk weet ik het niet zeker, maar ik denk dat Sparta het uiteindelijk van Zündapp, Kreidler en Puch heeft verloren omdat de JLO-blokjes (en de enkele Sachs) zo moeilijk op te voeren waren. Althans, op een manier waarop het brommertje lange tijd zijn werk bleef doen. De jeugd van toen vond dat maar niks.

 

Nonkel-Ries die JLO/sachs blokjes waren onverwoestbaar,, bijna alle gemotoriseerde bakfietsen zaten ze eronder,

jammer genoeg zijn ze niet met de tijd meegegaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

scooterfreaks.nl iemand?

 

mijn mening? ik zou nooit bezuinigen op een goede helm, je hebt maar 1 hoofd, een hoofdbreuk is vrij lastig, amputeren ook

als je tegenwoordig met een goed opgevoerde brommer/scooter word gepakt ben je hem zoiezo kwijt

en je rijbewijs ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Heb jij een Porsche ofzo geprept? Je praat over een gemiddelde snelheid van 183 km/u !

 

't Zou onverstandig zijn met dergelijke snelheden te reizen. Er hoeft maar iets op de weg te liggen of je verongelukt gigantisch. Na SHTF is er vast niemand meer die even een afgevallen reservewiel of andere rommel van 't asfalt sleept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...