Ga naar inhoud
GENEGEERD

Droogmiddelen voor voedsel


vheeswijk

Aanbevolen berichten

Introductie.

Veel hand-droge voedingsmiddelen bevatten nog veel water maar dit water is heel goed 'gebonden' aan het voedsel. Dit vocht is zélfs voor bacterieën niet toegankelijk en draagt ook niet bij in de relatieve vochtigheid (RV) van de lucht boven het voedsel. In het algemeen geldt dat als de relatieve vochtigheid van de atmosfeer beneden de 15-20% ligt dat bacteriegroei niet meer mogelijk is. Dat geldt zowel voor de aerobe (zuurstof-minnende) als anaerobe (zuurstof-onafhankelijke) bacterieën. Bacterie-groei is dus zeker mogelijk op een te vochtig product in een atmosfeer die géén zuurstof meer bevat. Het belang van een goed droogmiddel wordt alom onderschat. Die van een zuurstof-adsorber wordt overschat. In de wereld van de droogmiddelen geldt de wet: "Wie het sterkst is wint". Bijvoorbeeld: Met droge rijst kun je keukenzout drooghouden, het vocht trekt dan in de rijst. Maar rijst kun je weer drogen met calciumchloride of silicagel omdat deze middelen weer sterker zijn dan rijst in drogend vermogen. In dit nieuwe draadje worden kwantitatieve (meet)gevevens verstrekt van voornamelijk "Bison Vochtvreter" (calcium chloride) en silicagel.

 

Kwantitatieve gevevens over luchtvochtigheid. (aka. hoeveel droogmiddel moet ik gebruiken).

 

Het begrip absolute vochtigheid geeft aan hoeveel water (gram) maximaal in de lucht kan zitten bij een bepaalde temperatuur. Hier bestaan tabellen voor maar het mooiste is wel een calculator op het internet. Zo kan 1 kubieke meter lucht bij 20 grad. C maximaal 17,3 gram water bevatten. De relatieve vochtigheid is uiteraard dan 100%. In een opslag tonnetje of emmer van 25 Liter inhoud betekent dat dan 17,3*25L/1000L = 0,44 gram water aanwezig is. Deze hoeveelheid water kan gemakkelijk worden verwijderd met één papier zakje die ca. 20 gram calciumchloride bevat. Sterker nog: De hoeveelheid lucht in dat tonnetje is veel minder dan 25 liter als deze met prep-voedsel is gevuld. Bovendien zal de relatieve vochtigheid hopelijk :) ook fors lager zijn dan 100% als u afvult. Eén zakje met ca. 15-20 gram Bison vochtvreter (calciumchloride) is dan ruim voldoende om bv. 25 liter hand-droge rijst droog te houden. Een andere vraag is: Kom ik dan ook beneden die 15% relatieve vochtigheid die bacterie-groei onmogelijk maakt? Hiervoor bestaan ook tabellen op het internet. Dan blijkt dat de hoeveelheden rest-water

 

bison1.jpg.8cf0e001e887ab432754041028b04c8c.jpg

 

Samenvatting van de resultaten.

Ik heb van calciumchloride in zakjes zowel de opname-snelheid van water als de opname-capaciteit gemeten. De meeste leden van dit forum zijn eerder geïnteresseerd in de ter zake doende resultaten dan hoe de experimenten feitelijk zijn uitgevoerd. De opname van water is gemeten door zakjes met droogmiddel te leggen op een balans en de gewichts-toename te meten als functie van de tijd. Experimenten zijn uitgevoerd bij 8 graden en bij 20 graden celcius en bij de relatieve vochtigheden bij kamercondities en bij 75% en 100% RV.

Bij zéér hoge luchtvochtigheid (bv. 75% en 100%) wordt het papier van het zakje respectievelijk vochtig en nat. Dit vocht lost wat calciumchloride op wat je ook kunt proeven aan de buitenkant van het zakje. Bij de heersende relatieve luchtvochtigheid treedt dit effect niet op. De opnamesnelheid hangt af van de relatieve vochtigheid; bij een RV van 75% moet de opnamesnelheid worden uitgezet tegen uren en onder kamercondities eerder tegen dagen. De voor de opnamesnelheid moet men in de praktijk rekenen van maximaal 0,32 gram water per dag voor een zakje van 20 gram CaCl2. De capaciteit van calciumchloride ligt rond de 1,4 gr (=1,4 ml) water per zakje van 20 gram. In feite ligt deze véél hoger, maar ik heb tevens gekeken naar het vochtig worden van het papier van het droogzakje.

 

Praktische aanwijzingen voor de prepper.

  • Producten moeten al droog zijn als je ze afvult. U kunt er van uitgaan dat de meeste handelsproducten al droog genoeg zijn (anders waren ze in de schappen al niet houdbaar).
  • Gebruik ongeveer 20 gram (twee eetlepels calciumchloride) in papieren zakjes, bv. kant-en-klare theezakjes en maak deze zakjes op droge dagen.
  • Bewaar uw droogzakjes in bv. een ZIP-lock bag. U ziet aan de grafieken hieronder dat het droogmiddel direct aan de gang gaat. Als u ze aan de lucht laat liggen zijn ze, net als zuurstofadsorbers, na een paar dagen uitgewerkt en waardeloos!
  • Vul prep-voer af op dagen waar de relatieve vochtigheid van de lucht relatief laag is. Bijvoorbeeld op koude winterdagen of s'zomers met oostenwind.
  • Het droogmiddel moet zorgen dat de relatieve vochtigheid van de atmosfeer boven het product beneden de 15% komt.
  • Een zakje van 20 gram is ruim voldoende om een ruimte van 25L kurkdroog te maken. Een afgevuld tonnetje bevat uiteraard beduidend minder dan 25 L lucht.
  • De snelheid van drogen zal afhangen van de "dichtheid" van prepvoer. Het vocht moet immers naar het droogmiddel toe kunnen diffunderen. Dat kan dagen tot weken duren. Dit droogproces kan worden versneld door meerdere zakjes over de massa te verdelen. Je hebt dan een "overkill" aan drogend vermogen.
  • Calciumchloride is niet giftig. Mocht wat droogmiddel door een calamiteit in het voedsel komen dan is voor de bereiding spoelen met water voldoende om de stof geheel te verwijderen.
  • In een SHTF-situatie kan calcium chloride worden gebruikt als calcium-suppletie bij calcium-deficiëntie en osteoporose.
  • Minieme sporen van calciumchloride kunnen al corrosief zijn voor ferro-metalen. Gebruik derhalve silicagel voor het droog bewaren van batterijen en electronica.

 

Hieronder vindt u relevante meetgegevens

 

Bison2.jpg.89f209473b9d2f9156cec87b1a238119.jpg Bison3.jpg.e4dff700159ea5ad9a48746c2bccde22.jpg

@vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@vheeswijk, wat een geweldige thread. Dank je wel voor de moeite om zoveel onderzoek rond dit onderwerp te doen.

 

@Raycoupe, heel goed idee om dit onder favorieten op te slaan. Ik heb dat ook meteen gedaan maar ik ga het ook uitprinten voor het geval dat de electriciteit uitvalt en ik de thread niet op internet kan opzoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Introductie.

Veel hand-droge voedingsmiddelen bevatten nog veel water maar dit water is heel goed 'gebonden' aan het voedsel. Dit vocht is zélfs voor bacterieën niet toegankelijk en draagt ook niet bij in de relatieve vochtigheid (RV) van de lucht boven het voedsel. In het algemeen geldt dat als de relatieve vochtigheid van de atmosfeer beneden de 15-20% ligt dat bacteriegroei niet meer mogelijk is. Dat geldt zowel voor de aerobe (zuurstof-minnende) als anaerobe (zuurstof-onafhankelijke) bacterieën. Bacterie-groei is dus zeker mogelijk op een te vochtig product in een atmosfeer die géén zuurstof meer bevat. Het belang van een goed droogmiddel wordt alom onderschat. Die van een zuurstof-adsorber wordt overschat. In de wereld van de droogmiddelen geldt de wet: "Wie het sterkst is wint". Bijvoorbeeld: Met droge rijst kun je keukenzout drooghouden, het vocht trekt dan in de rijst. Maar rijst kun je weer drogen met calciumchloride of silicagel omdat deze middelen weer sterker zijn dan rijst in drogend vermogen. In dit nieuwe draadje worden kwantitatieve (meet)gevevens verstrekt van voornamelijk "Bison Vochtvreter" (calcium chloride) en silicagel.

 

Kwantitatieve gevevens over luchtvochtigheid. (aka. hoeveel droogmiddel moet ik gebruiken).

 

Het begrip absolute vochtigheid geeft aan hoeveel water (gram) maximaal in de lucht kan zitten bij een bepaalde temperatuur. Hier bestaan tabellen voor maar het mooiste is wel een calculator op het internet. Zo kan 1 kubieke meter lucht bij 20 grad. C maximaal 17,3 gram water bevatten. De relatieve vochtigheid is uiteraard dan 100%. In een opslag tonnetje of emmer van 25 Liter inhoud betekent dat dan 17,3*25L/1000L = 0,44 gram water aanwezig is. Deze hoeveelheid water kan gemakkelijk worden verwijderd met één papier zakje die ca. 20 gram calciumchloride bevat. Sterker nog: De hoeveelheid lucht in dat tonnetje is veel minder dan 25 liter als deze met prep-voedsel is gevuld. Bovendien zal de relatieve vochtigheid hopelijk :) ook fors lager zijn dan 100% als u afvult. Eén zakje met ca. 15-20 gram Bison vochtvreter (calciumchloride) is dan ruim voldoende om bv. 25 liter hand-droge rijst droog te houden. Een andere vraag is: Kom ik dan ook beneden die 15% relatieve vochtigheid die bacterie-groei onmogelijk maakt? Hiervoor bestaan ook tabellen op het internet. Dan blijkt dat de hoeveelheden rest-water

 

bison1.jpg.8cf0e001e887ab432754041028b04c8c.jpg

 

Samenvatting van de resultaten.

Ik heb van calciumchloride in zakjes zowel de opname-snelheid van water als de opname-capaciteit gemeten. De meeste leden van dit forum zijn eerder geïnteresseerd in de ter zake doende resultaten dan hoe de experimenten feitelijk zijn uitgevoerd. De opname van water is gemeten door zakjes met droogmiddel te leggen op een balans en de gewichts-toename te meten als functie van de tijd. Experimenten zijn uitgevoerd bij 8 graden en bij 20 graden celcius en bij de relatieve vochtigheden bij kamercondities en bij 75% en 100% RV.

Bij zéér hoge luchtvochtigheid (bv. 75% en 100%) wordt het papier van het zakje respectievelijk vochtig en nat. Dit vocht lost wat calciumchloride op wat je ook kunt proeven aan de buitenkant van het zakje. Bij de heersende relatieve luchtvochtigheid treedt dit effect niet op. De opnamesnelheid hangt af van de relatieve vochtigheid; bij een RV van 75% moet de opnamesnelheid worden uitgezet tegen uren en onder kamercondities eerder tegen dagen. De voor de opnamesnelheid moet men in de praktijk rekenen van maximaal 0,32 gram water per dag voor een zakje van 20 gram CaCl2. De capaciteit van calciumchloride ligt rond de 1,4 gr (=1,4 ml) water per zakje van 20 gram. In feite ligt deze véél hoger, maar ik heb tevens gekeken naar het vochtig worden van het papier van het droogzakje.

 

Praktische aanwijzingen voor de prepper.

  • Producten moeten al droog zijn als je ze afvult. U kunt er van uitgaan dat de meeste handelsproducten al droog genoeg zijn (anders waren ze in de schappen al niet houdbaar).
  • Gebruik ongeveer 20 gram (twee eetlepels calciumchloride) in papieren zakjes, bv. kant-en-klare theezakjes en maak deze zakjes op droge dagen.
  • Bewaar uw droogzakjes in bv. een ZIP-lock bag. U ziet aan de grafieken hieronder dat het droogmiddel direct aan de gang gaat. Als u ze aan de lucht laat liggen zijn ze, net als zuurstofadsorbers, na een paar dagen uitgewerkt en waardeloos!
  • Vul prep-voer af op dagen waar de relatieve vochtigheid van de lucht relatief laag is. Bijvoorbeeld op koude winterdagen of s'zomers met oostenwind.
  • Het droogmiddel moet zorgen dat de relatieve vochtigheid van de atmosfeer boven het product beneden de 15% komt.
  • Een zakje van 20 gram is ruim voldoende om een ruimte van 25L kurkdroog te maken. Een afgevuld tonnetje bevat uiteraard beduidend minder dan 25 L lucht.
  • De snelheid van drogen zal afhangen van de "dichtheid" van prepvoer. Het vocht moet immers naar het droogmiddel toe kunnen diffunderen. Dat kan dagen tot weken duren. Dit droogproces kan worden versneld door meerdere zakjes over de massa te verdelen. Je hebt dan een "overkill" aan drogend vermogen.
  • Calciumchloride is niet giftig. Mocht wat droogmiddel door een calamiteit in het voedsel komen dan is voor de bereiding spoelen met water voldoende om de stof geheel te verwijderen.
  • In een SHTF-situatie kan calcium chloride worden gebruikt als calcium-suppletie bij calcium-deficiëntie en osteoporose.
  • Minieme sporen van calciumchloride kunnen al corrosief zijn voor ferro-metalen. Gebruik derhalve silicagel voor het droog bewaren van batterijen en electronica.

 

Hieronder vindt u relevante meetgegevens

 

Bison2.jpg.89f209473b9d2f9156cec87b1a238119.jpg Bison3.jpg.e4dff700159ea5ad9a48746c2bccde22.jpg

@vheeswijk (chemicus)

 

Wat ben jij goed bezig! Complimenten.

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Goed man !

 

Paar vragen:

 

Als calciumcloride niet giftig is waarom is het dan zo irriterend voor je ogen?

er wordt op de verpakking gewaarschuwd stof niet in te ademen en handschoenen te dragen, waarom?

 

Stond zaterdag voor zo'n lading zakjes in de winkel en toen ik die waarschuwingen las dacht ik dit zal het spul toch wel niet zijn, maar wel dus....

 

 

Mijn tip en blunder:

Ga nooit meteen met spullen die uit de koude auto komen direct aan de slag.

Door de kou condenseerd er heel snel vocht van de lucht in je warme kamer op je te verpakken spul en dus ben je niet slim bezig...

 

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed man !

 

Paar vragen:

 

Als calciumcloride niet giftig is waarom is het dan zo irriterend voor je ogen?

er wordt op de verpakking gewaarschuwd stof niet in te ademen en handschoenen te dragen, waarom?

 

Stond zaterdag voor zo'n lading zakjes in de winkel en toen ik die waarschuwingen las dacht ik dit zal het spul toch wel niet zijn, maar wel dus....

 

 

Mijn tip en blunder:

Ga nooit meteen met spullen die uit de koude auto komen direct aan de slag.

Door de kou condenseerd er heel snel vocht van de lucht in je warme kamer op je te verpakken spul en dus ben je niet slim bezig...

 

 

Grt

Kans

 

Het epitheel op de ooglens kan worden afgestoten door het enzym collagenase. Dit enzym wordt actiever bij hogere concentraties Calcium. Als problemen zich blijven voordoen met de ogen, dan moet worden gedruppeld met een 0,1% EDTA-oplossing om calcium te binden. Het afstotingsmechanisme stopt dan. De meeste artsen weten dit niet eens!

 

Problemen met CaCl2-stof in de longen zullen zich echt niet voordoen, tenzij u een ton calciumchloride heeft liggen in de garage en hier met een schep veel stofwolken maakt. Dit soort waarschuwingen staan veelal op verpakkingen waarmee de producent zich juridisch wil indekken. Ik pak het materiaal gewoon aan met de vingers en daarna was ik mijn handen omdat het water aantrekt en klef wordt.

Calciumchloride zit ook in wegenzout, dus het valt allemaal wel mee.

 

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goede ervaringen met het advies van @vheeswijk. Alleen gebruikte ik linnen zakjes i.p.v. de aanbevolen papieren.

 

Meer onderzoek leert dat linnen zelfs beter is dan papier. Het is beter damp en lucht-doorlaatbaar dan papier. Het droogt sneller dan papieren zakjes, maar de bereikte eindwaarden voor vocht zijn identiek. Oma met haar linnen geur-zakjes met kruiden in de linnenkast krijgt toch weer gelijk !!!

Bovendien zul je linnen zakjes niet zo snel perforeren met vork, lepel of schep als papieren zakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk: Zo, aan 't nachtbraken!

 

Zijn katoenen zakjes ook geschikt? Oude kussensloop bijvoorbeeld?

 

@Raycoupe: Ik heb mooie macro-opnamen gezien van jute, linnen en katoen op het internet. Jute is te grof, het zal calciumchloride stof doorlaten wat niet te bedoeling is. Linnen is zeer geschikt het is tamelijk "open" weefsel. Goed luchtdoorlatend Katoen is het fijnste weefsel en is meer "gesloten" dan linnen. Papier is nóg fijnmaziger. Katoen zal ergens tussen Linnen en papier liggen. Merk op dat dit alleen betrekking heeft op droogsnelheid. De eindwaarden van vocht zijn allemaal identiek!

 

Ik werk nu ook graag met wisserdoekjes voor whiteboard. Kantoorbenodigdheden. Dit materiaal, een non-woven kunsstofvezel, blijkt ideaal voor dit werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Veel hand-droge voedingsmiddelen bevatten nog veel water maar dit water is heel goed 'gebonden' aan het voedsel. Dit geldt vooral voor plantaardige producten als gedroogde groenten , fruit en kruiden. Zo heb ik al twee keer meegemaakt dat een product dat goed aan lucht gedroogd was in de aanwezigheid van het droogmiddel calciumchloride (CaCl2, Bison Vochtvreter) nog aanzienlijke hoeveelheden water afstond, zoveel zelfs dat het droogmiddel gedeeltelijk vervloeide. Dat overkwam me met "gedroogde" lavendel uit onze tuin en zelfs met een grote partij jute vezels. Met dit laatste product kon je zelfs met een firesteel het verschil merken tussen "droog" en CaCl2-droog.

 

In een eerdere posting heb ik het gebruik en gedrag van calciumchloride als droogmiddel uitgebreid beschreven en hoe je "droge" prep-producten kunt opslaan door zakjes van filtreerpapier (koffie of thee) gevuld met wat CaCl2 hieraan toe te voegen. In de chemische praktijk wordt calciumchloride vaak toegepast om stoffen echt droog te krijgen door deze samen met het droogmiddel in een afgesloten ruimte 1 week of 2 weken te bewaren. Zo'n toestel noemt men een exsiccator. Voorbeelden van verschillende typen exsiccatoren zijn hier te vinden. Een DIY-exsiccator is bijvoorbeeld een weckpot bevattende een plateautje gemaakt van tegelkruisjes. Onder dit plateautje doe je wat calciumchloride en op het plateautje leg je het te drogen product. In zo'n exsiccator bewaar ik mijn 1-secondelijm jaren, ook nadat de tube al eens geopend is geweest! Sporen van water doen 1-secondelijm snel polymeriseren, vooral bij hoge relatieve vochtigheden.

 

Exsiccator.jpg.f94a57b778a9bc7a53362064deeeb75b.jpg

 

Een eenvoudiger en voor de prepper praktischer methode is een ZIP-lock diepvrieszak (wat dikker plastic) vullen met bv. gedroogde groenten en een papieren zakje met wat vochtvreter. De gesloten zak 1 à 2 weken wegleggen en regelmatig de toestand van het papieren zakje beoordelen. Indien het calciumchloride dreigt te vervloeien of een harde klont wordt (wat goed is te zien en te voelen door de wand van ZIP-lock bag) dan moet het zakje worden verwisseld met een nieuw zakje calciumchloride.

 

EXSICATOR-002.jpg.1c9ad21d7b5993e76e5a81555d0d96f6.jpg

 

De verkregen echt droge groenten wordt tenslotte in een goed sluitende pot of Mylar bag gedaan met nieuw droogmiddel en eventueel een zuurstof adsorber.

Een samenvatting van deze posting in het Engels wordt tevens toegevoegd aan de International section of the Dutch Preppers forum.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk , mooi post met erg nuttige informatie dank je ! Niet enkel bij voeding is het droog maken en houden soms erg belangrijk , ook bij andere zaken waarbij je niet wilt dat iets oxideert

of vochtig wordt (ik denk aan elektronische spullen , metalen voorwerpen die niet mogen oxideren ed.) Ik heb een aantal jaren geleden een aantal proefjes gedaan met iets echt waterdicht te verpakken

en dat viel bitter tegen . schroefdraad met goede O-ringen werkte het beste (voor een verpakking die open en dicht moest kunnen ) . alles werkte eigenlijk niet , totdat ik me bedacht dat de lucht die je er

bij insluit dus ook vocht bevat en zoals hierboven aangegeven als je omgeving temperatuur veranderingen krijgt buiten hetgeen je opgesloten hebt krijg je daar condens . Ik heb toen geen CaCl2 gebruikt maar silicagel (moeilijker aan te komen maar wel herbruikbaar )

Ik heb nog een vraag hr vheeswijk :D als je hetgeen je droog wilt maken net als in zo'n weckfles met deksel , is het dan niet beter om een vacuum in die weckfles te trekken ??

door dit vacuum zal het vocht dat in het voedsel /materiaal zit veel sneller naar buiten komen en door de CACl2 geabsorbeerd worden .Men zou een gaatje in het glazen deksel kunnen boren en er een

ventiel in kunnen steken .(Je kan in glas boren met of een steenboortje of een boortje voor tegels en porselein wel koelen met water , petroleum of azijn )

(Met dit principe is een koel/vries kast ontwikkeld voor derde wereld landen

http://fc.uni.edu.pe/mhorn/ISES2003%20(solar%20refrigeration).pdf )

en kunt u nog even uitleggen waar EDTA oplossing voor staat ?? is toch wel handig om te weten wat dit is als je met dat spul werkt :rolleyes:

en iets in een ziplock doen zeker voor langere tijd ?? plastic is niet echt een goede vocht barriere (mylar wel , maar dat heeft een aluminium folie inlaag )

Die gele viscose doekjes om de aanrecht schoon te maken en hebben het grootste absorbtie vermogen ze worden ook toegepast bij zelf een ''koelkast '' maken

met twee rode bloempotten met daar tussen nat zand ) de vochtige doekjes worden er aan de buitenkant opgelegd )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk , mooi post met erg nuttige informatie dank je ! Niet enkel bij voeding is het droog maken en houden soms erg belangrijk , ook bij andere zaken waarbij je niet wilt dat iets oxideert

of vochtig wordt (ik denk aan elektronische spullen , metalen voorwerpen die niet mogen oxideren ed.) Ik heb een aantal jaren geleden een aantal proefjes gedaan met iets echt waterdicht te verpakken

en dat viel bitter tegen . schroefdraad met goede O-ringen werkte het beste (voor een verpakking die open en dicht moest kunnen ) . alles werkte eigenlijk niet , totdat ik me bedacht dat de lucht die je er

bij insluit dus ook vocht bevat en zoals hierboven aangegeven als je omgeving temperatuur veranderingen krijgt buiten hetgeen je opgesloten hebt krijg je daar condens . Ik heb toen geen CaCl2 gebruikt maar silicagel (moeilijker aan te komen maar wel herbruikbaar )

Ik heb nog een vraag hr vheeswijk :D als je hetgeen je droog wilt maken net als in zo'n weckfles met deksel , is het dan niet beter om een vacuum in die weckfles te trekken ??

door dit vacuum zal het vocht dat in het voedsel /materiaal zit veel sneller naar buiten komen en door de CACl2 geabsorbeerd worden .Men zou een gaatje in het glazen deksel kunnen boren en er een

ventiel in kunnen steken .(Je kan in glas boren met of een steenboortje of een boortje voor tegels en porselein wel koelen met water , petroleum of azijn )

(Met dit principe is een koel/vries kast ontwikkeld voor derde wereld landen

http://fc.uni.edu.pe/mhorn/ISES2003%20(solar%20refrigeration).pdf )

en kunt u nog even uitleggen waar EDTA oplossing voor staat ?? is toch wel handig om te weten wat dit is als je met dat spul werkt :rolleyes:

en iets in een ziplock doen zeker voor langere tijd ?? plastic is niet echt een goede vocht barriere (mylar wel , maar dat heeft een aluminium folie inlaag )

gr will

 

Oei, dat zijn nogal wat vragen !

1. Voor electronica drooghouden adviseer ik toch silicagel. Calciumchloride is prima voor voedsel maar is hoogst corrosief voor metalen delen.

2. Vacuum trekken versnelt het droogproces aanzienlijk, maar de eindwaarden voor vocht zijn hetzelfde voor wel vacuum en niet vacuum. Dat heet een vacuüm-exsiccator.

3. EDTA is de afkorting van Ethyleen Diamine Tetra Azijnzuur en heeft véél toepassingen in de chemie, biochemie, industrie en medicijnen.

4. Een ZIP-lock bag laat gassen redelijk door, maar water (damp) héél langzaam. De beste ZIP-lock bags voor dit doel (drogen) zijn de zg. diepvries-zakken (ACTION), waarvan de wand dikker is dan gewone ZIP-lock bags. Wél iets duurder.

m.vr.gr. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

......

......

Die gele viscose doekjes om de aanrecht schoon te maken en hebben het grootste absorbtie vermogen ze worden ook toegepast bij zelf een ''koelkast '' maken

.....

gr will

@Wafels : Over viscose doekjes heb hier op het forum al het een en ander geschreven:

Nonwoven viscose koelen isoleren

Koken op brandgel

Koken van water op waxinelicht

Ei koken op waxine-lichtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste @vheeswijk

 

Alvast zeer hartelijk dank voor de massa nuttige informatie.

 

Jij bent waarschijnlijk de geschikte persoon om de volgende vraag aan te stellen.

 

Ik gebruik regelmatig de klassieke bisonvochtvreters, om een aantal dingen droog te houden. Je kan natuurlijk navullingen kopen, om zo een vochtvreter opnieuw te vullen, maar ze zijn wel prijzig (aan het worden).

Tot hiertoe goot ik het vocht dat dan onderaan in de opvangbak van de vochtvreter wordt opgevangen gewoon weg, en spoelde die dan meestal nog even uit, omdat er zich opnieuw CaCl2 kristallen ingvormd hadden.

Ik realiseer me nu echter maar al te goed, dat ik dus eigenlijk dat CaCl2 gewoon door de gootsteen aan het kieperen ben.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het moet toch mogelijk zijn om het vocht dat je in je vochtvreter opvangt, en dus verzadigd is met CaCl2 om daar het CaCl2 uit te recuperen ?

 

Indampen, drogen,en dan de koek verpulveren, om zo opnieuw te gebruiken ? Gewoon buiten in de zon, of in een oven, of boven een kookvuur ?

Misschien bepaalde dingen (risico's) die je in acht moet nemen ? Kan CaCl2 ontbinden door warmte, uv, of zo ? Kan het thermisch ontbinden boven bepaalde temperatuur ?

 

Alvast bedankt voor alle mogelijke reacties.

 

Spechtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @vheeswijk

[.....]

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het moet toch mogelijk zijn om het vocht dat je in je vochtvreter opvangt, en dus verzadigd is met CaCl2 om daar het CaCl2 uit te recuperen ?

 

Indampen, drogen,en dan de koek verpulveren, om zo opnieuw te gebruiken ? Gewoon buiten in de zon, of in een oven, of boven een kookvuur ?

Misschien bepaalde dingen (risico's) die je in acht moet nemen ? Kan CaCl2 ontbinden door warmte, uv, of zo ? Kan het thermisch ontbinden boven bepaalde temperatuur ?

[....]

Spechtje

 

Het losse materiaal CaCl2 is toch niet zo duur? Je kunt het terugwinnen door indampen en verhitten in een metalen pannetje. B.v. boven vuur of een fornuis. Het kan wel gaan spetteren als de kristalbrei gaat vormen, maar het is thermisch zeer stabiel (Je kunt de vaste stof zelfs smelten bij een paar honderd graden C).

Je kunt het dan opnieuw gebruiken.

Het is dus mogelijk. Het is bovendien niet giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor voedingsmiddelen die behalve koolhydraten ook vetten en eiwitten bevatten gebruik ik zowel een droogmiddel (calciumchloride, CaCl2) als zuurstofadsorbers. Voor mij zijn flessen ideaal gebleken voor opslag, zowel van glas (met schroefdop) als PET. Zuurstofadsorbers laten zich nog wel wurmen door een flessehals, maar droogzakjes met calciumchloride bleken vaak een probleem, deze scheurden snel.

 

Hierdoor onstond de behoefte om een andere vorm te ontwikkelen die gemakkelijk door de flessehals was in te brengen.

Een vultrechter voor het vullen van flessen is beschreven in een eerdere post.

 

Deze oplossing is getoond in FOTO hieronder.

 

 

  1. Men omwikkelt bv. een permanent-marker met 8x8cm papier geknipt uit bv. de "Teefilter" van de ALDI en verlijmt deze met een niet op water gebaseerde hobbylijm (herkenbaar met het brandbaar symbooltje).
  2. Het verkregen papieren kokertje wordt van de permanent-marker afgetrokken voordat de lijm geheel droog is.
  3. Het papieren kokertje wordt aan één kant dichtgeknoopt met bv. katoenkoord.
  4. Het verkregen eenzijdig gesloten kokertje wordt deels gevuld met calciumchloride, genoeg ruimte latend voor dichtbinden van de andere zijde van het kokertje.
  5. De andere kant van het kokertje wordt ook stevig dichtgebonden. De verkregen droogpatroon is gereed voor toepassing.
  6. Droogpatronen kunnen worden bewaard in bv. een HAK-potje, maar ik doe ze direct in nog te vullen lege flessen. Eén patroon in elke lege fles. Uit ervaring als chemicus weet ik dat bv. een glas-oppervlak relatief veel vocht adsorbeert. Dus dit probleem wordt gepareerd nog vóór het vullen van van uw lege flessen met prepvoer. Dit moet u overigens niet doen met uw zuurstofadsorbers! Deze voegt u pas toe tijdens het vullen van uw flessen!

 

Het een en ander wordt gedemonstreerd (zie FOTO) met een PET-fles deels gevuld met tarwekiemen. Een product dat koolhydraten, eiwitten en (onverzadigde) vetten en tal van nutriënten bevat. Je kunt er werkelijk op leven! Dit product waarvan doorgaans 2 jaar wordt opgegeven voor de houdbaarheid wordt nagenoeg onbeperkt houdbaar met droogmiddel en zuurstofadsorber mits u deze bovendien in het donker bewaart. Flessen goed etiketteren met THT-datum van oorspronkelijke verpakking en datum waarop u heeft "gebotteld". Uiteraard kunt u de officiële THT-datum nu vergaand overschrijden. Om glasbreuk te voorkomen bij een schokgolf (kern-explosie ver weg) kunt u nog de glazen flessen voorzien van 2 elastiekjes, zoals (overigens overbodig bij PET-flessen) is getoond in FOTO:

 

Droogpatroon.jpg.3566968b931635df1e9ebe058af1250f.jpg

@vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...