Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 31
    Senior Prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Helder, duidelijk en goed toepasbaar!

Heel hartelijk bedankt hiervoor.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Goed man !

Paar vragen:

Als calciumcloride niet giftig is waarom is het dan zo irriterend voor je ogen?
    er wordt op de verpakking gewaarschuwd stof niet in te ademen en handschoenen te dragen, waarom?

Stond zaterdag voor zo'n lading zakjes in de winkel en toen ik die waarschuwingen las dacht ik dit zal het spul toch wel niet zijn, maar wel dus....

Mijn tip en blunder:
    Ga nooit meteen met spullen die uit de koude auto komen direct aan de slag.
    Door de kou condenseerd er heel snel vocht van de lucht in je warme kamer op je te verpakken spul en dus ben je niet slim bezig...

Grt
    Kans
    Laatst gewijzigd door Kans; 18-03-13 om 21:13.
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Heksenboot
    Guest
    Aha, [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION], dank je wel.
    Ik zie die post nou pas, maar komt natuurlijk weer van pas.
    Echt goeie dingen doe je steeds, Wolf.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kans Bekijk Berichten
    Goed man !

Paar vragen:

Als calciumcloride niet giftig is waarom is het dan zo irriterend voor je ogen?
    er wordt op de verpakking gewaarschuwd stof niet in te ademen en handschoenen te dragen, waarom?

Stond zaterdag voor zo'n lading zakjes in de winkel en toen ik die waarschuwingen las dacht ik dit zal het spul toch wel niet zijn, maar wel dus....

Mijn tip en blunder:
    Ga nooit meteen met spullen die uit de koude auto komen direct aan de slag.
    Door de kou condenseerd er heel snel vocht van de lucht in je warme kamer op je te verpakken spul en dus ben je niet slim bezig...

Grt
    Kans
    Het epitheel op de ooglens kan worden afgestoten door het enzym collagenase. Dit enzym wordt actiever bij hogere concentraties Calcium. Als problemen zich blijven voordoen met de ogen, dan moet worden gedruppeld met een 0,1% EDTA-oplossing om calcium te binden. Het afstotingsmechanisme stopt dan. De meeste artsen weten dit niet eens!

Problemen met CaCl2-stof in de longen zullen zich echt niet voordoen, tenzij u een ton calciumchloride heeft liggen in de garage en hier met een schep veel stofwolken maakt. Dit soort waarschuwingen staan veelal op verpakkingen waarmee de producent zich juridisch wil indekken. Ik pak het materiaal gewoon aan met de vingers en daarna was ik mijn handen omdat het water aantrekt en klef wordt.
    Calciumchloride zit ook in wegenzout, dus het valt allemaal wel mee.

Wolf
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 19-03-13 om 01:04.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Jones Bekijk Berichten
    Ik heb goede ervaringen met het advies van @vheeswijk. Alleen gebruikte ik linnen zakjes i.p.v. de aanbevolen papieren.
    Meer onderzoek leert dat linnen zelfs beter is dan papier. Het is beter damp en lucht-doorlaatbaar dan papier. Het droogt sneller dan papieren zakjes, maar de bereikte eindwaarden voor vocht zijn identiek. Oma met haar linnen geur-zakjes met kruiden in de linnenkast krijgt toch weer gelijk !!!
    Bovendien zul je linnen zakjes niet zo snel perforeren met vork, lepel of schep als papieren zakjes.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION]: Zo, aan 't nachtbraken!

Zijn katoenen zakjes ook geschikt? Oude kussensloop bijvoorbeeld?
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    @vheeswijk: Zo, aan 't nachtbraken!

Zijn katoenen zakjes ook geschikt? Oude kussensloop bijvoorbeeld?
    @Raycoupe: Ik heb mooie macro-opnamen gezien van jute, linnen en katoen op het internet. Jute is te grof, het zal calciumchloride stof doorlaten wat niet te bedoeling is. Linnen is zeer geschikt het is tamelijk "open" weefsel. Goed luchtdoorlatend Katoen is het fijnste weefsel en is meer "gesloten" dan linnen. Papier is nůg fijnmaziger. Katoen zal ergens tussen Linnen en papier liggen. Merk op dat dit alleen betrekking heeft op droogsnelheid. De eindwaarden van vocht zijn allemaal identiek!

Ik werk nu ook graag met wisserdoekjes voor whiteboard. Kantoorbenodigdheden. Dit materiaal, een non-woven kunsstofvezel, blijkt ideaal voor dit werk.
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 19-03-13 om 11:42.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION]: Dat is goed nieuws, kan ik aanprutsen met wat ik heb, hoef ik niet weer naar de winkel te rennen.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012

Exsiccatoren en drogen

Veel hand-droge voedingsmiddelen bevatten nog veel water maar dit water is heel goed 'gebonden' aan het voedsel. Dit geldt vooral voor plantaardige producten als gedroogde groenten , fruit en kruiden. Zo heb ik al twee keer meegemaakt dat een product dat goed aan lucht gedroogd was in de aanwezigheid van het droogmiddel calciumchloride (CaCl2, Bison Vochtvreter) nog aanzienlijke hoeveelheden water afstond, zoveel zelfs dat het droogmiddel gedeeltelijk vervloeide. Dat overkwam me met "gedroogde" lavendel uit onze tuin en zelfs met een grote partij jute vezels. Met dit laatste product kon je zelfs met een firesteel het verschil merken tussen "droog" en CaCl2-droog.

In een eerdere posting heb ik het gebruik en gedrag van calciumchloride als droogmiddel uitgebreid beschreven en hoe je "droge" prep-producten kunt opslaan door zakjes van filtreerpapier (koffie of thee) gevuld met wat CaCl2 hieraan toe te voegen. In de chemische praktijk wordt calciumchloride vaak toegepast om stoffen echt droog te krijgen door deze samen met het droogmiddel in een afgesloten ruimte 1 week of 2 weken te bewaren. Zo'n toestel noemt men een exsiccator. Voorbeelden van verschillende typen exsiccatoren zijn hier te vinden. Een DIY-exsiccator is bijvoorbeeld een weckpot bevattende een plateautje gemaakt van tegelkruisjes. Onder dit plateautje doe je wat calciumchloride en op het plateautje leg je het te drogen product. In zo'n exsiccator bewaar ik mijn 1-secondelijm jaren, ook nadat de tube al eens geopend is geweest! Sporen van water doen 1-secondelijm snel polymeriseren, vooral bij hoge relatieve vochtigheden.

Naam:     Exsiccator.jpg
Bekeken:  1714
Groote:   38,5 KB

Een eenvoudiger en voor de prepper praktischer methode is een ZIP-lock diepvrieszak (wat dikker plastic) vullen met bv. gedroogde groenten en een papieren zakje met wat vochtvreter. De gesloten zak 1 ŗ 2 weken wegleggen en regelmatig de toestand van het papieren zakje beoordelen. Indien het calciumchloride dreigt te vervloeien of een harde klont wordt (wat goed is te zien en te voelen door de wand van ZIP-lock bag) dan moet het zakje worden verwisseld met een nieuw zakje calciumchloride.

Naam:     EXSICATOR 002.jpg
Bekeken:  534
Groote:   38,5 KB

De verkregen echt droge groenten wordt tenslotte in een goed sluitende pot of Mylar bag gedaan met nieuw droogmiddel en eventueel een zuurstof adsorber.
    Een samenvatting van deze posting in het Engels wordt tevens toegevoegd aan de International section of the Dutch Preppers forum.
    @vheeswijk (huischemicus)
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 09-07-13 om 01:28.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] , mooi post met erg nuttige informatie dank je ! Niet enkel bij voeding is het droog maken en houden soms erg belangrijk , ook bij andere zaken waarbij je niet wilt dat iets oxideert
    of vochtig wordt (ik denk aan elektronische spullen , metalen voorwerpen die niet mogen oxideren ed.) Ik heb een aantal jaren geleden een aantal proefjes gedaan met iets echt waterdicht te verpakken
    en dat viel bitter tegen . schroefdraad met goede O-ringen werkte het beste (voor een verpakking die open en dicht moest kunnen ) . alles werkte eigenlijk niet , totdat ik me bedacht dat de lucht die je er
    bij insluit dus ook vocht bevat en zoals hierboven aangegeven als je omgeving temperatuur veranderingen krijgt buiten hetgeen je opgesloten hebt krijg je daar condens . Ik heb toen geen CaCl2 gebruikt maar silicagel (moeilijker aan te komen maar wel herbruikbaar )
    Ik heb nog een vraag hr vheeswijk als je hetgeen je droog wilt maken net als in zo'n weckfles met deksel , is het dan niet beter om een vacuum in die weckfles te trekken ??
    door dit vacuum zal het vocht dat in het voedsel /materiaal zit veel sneller naar buiten komen en door de CACl2 geabsorbeerd worden .Men zou een gaatje in het glazen deksel kunnen boren en er een
    ventiel in kunnen steken .(Je kan in glas boren met of een steenboortje of een boortje voor tegels en porselein wel koelen met water , petroleum of azijn )
    (Met dit principe is een koel/vries kast ontwikkeld voor derde wereld landen http://www.youtube.com/watch?v=wpEG0ATylzo
    http://fc.uni.edu.pe/mhorn/ISES2003%...igeration).pdf )
    en kunt u nog even uitleggen waar EDTA oplossing voor staat ?? is toch wel handig om te weten wat dit is als je met dat spul werkt
    en iets in een ziplock doen zeker voor langere tijd ?? plastic is niet echt een goede vocht barriere (mylar wel , maar dat heeft een aluminium folie inlaag )
    Die gele viscose doekjes om de aanrecht schoon te maken en hebben het grootste absorbtie vermogen ze worden ook toegepast bij zelf een ''koelkast '' maken
    met twee rode bloempotten met daar tussen nat zand ) de vochtige doekjes worden er aan de buitenkant opgelegd )
    gr will
    Laatst gewijzigd door Wafels; 09-07-13 om 12:06.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Welk voedsel voor bob
    Door imq101 in forum Eten en drinken
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 23-10-14, 05:48
  2. Tips gevraagd voor opslag voedsel
    Door CityPrepper in forum Eten en drinken
    Reacties: 51
    Laatste Bericht: 28-08-13, 12:35
  3. Wat zit er nou precies voor voedsel in een 72 hours bag
    Door longsurviver in forum Eten en drinken
    Reacties: 13