Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 31
    Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wafels Bekijk Berichten
    @vheeswijk , mooi post met erg nuttige informatie dank je ! Niet enkel bij voeding is het droog maken en houden soms erg belangrijk , ook bij andere zaken waarbij je niet wilt dat iets oxideert
    of vochtig wordt (ik denk aan elektronische spullen , metalen voorwerpen die niet mogen oxideren ed.) Ik heb een aantal jaren geleden een aantal proefjes gedaan met iets echt waterdicht te verpakken
    en dat viel bitter tegen . schroefdraad met goede O-ringen werkte het beste (voor een verpakking die open en dicht moest kunnen ) . alles werkte eigenlijk niet , totdat ik me bedacht dat de lucht die je er
    bij insluit dus ook vocht bevat en zoals hierboven aangegeven als je omgeving temperatuur veranderingen krijgt buiten hetgeen je opgesloten hebt krijg je daar condens . Ik heb toen geen CaCl2 gebruikt maar silicagel (moeilijker aan te komen maar wel herbruikbaar )
    Ik heb nog een vraag hr vheeswijk als je hetgeen je droog wilt maken net als in zo'n weckfles met deksel , is het dan niet beter om een vacuum in die weckfles te trekken ??
    door dit vacuum zal het vocht dat in het voedsel /materiaal zit veel sneller naar buiten komen en door de CACl2 geabsorbeerd worden .Men zou een gaatje in het glazen deksel kunnen boren en er een
    ventiel in kunnen steken .(Je kan in glas boren met of een steenboortje of een boortje voor tegels en porselein wel koelen met water , petroleum of azijn )
    (Met dit principe is een koel/vries kast ontwikkeld voor derde wereld landen http://www.youtube.com/watch?v=wpEG0ATylzo
    http://fc.uni.edu.pe/mhorn/ISES2003%...igeration).pdf )
    en kunt u nog even uitleggen waar EDTA oplossing voor staat ?? is toch wel handig om te weten wat dit is als je met dat spul werkt
    en iets in een ziplock doen zeker voor langere tijd ?? plastic is niet echt een goede vocht barriere (mylar wel , maar dat heeft een aluminium folie inlaag )
    gr will
    Oei, dat zijn nogal wat vragen !
    1. Voor electronica drooghouden adviseer ik toch silicagel. Calciumchloride is prima voor voedsel maar is hoogst corrosief voor metalen delen.
    2. Vacuum trekken versnelt het droogproces aanzienlijk, maar de eindwaarden voor vocht zijn hetzelfde voor wel vacuum en niet vacuum. Dat heet een vacuüm-exsiccator.
    3. EDTA is de afkorting van Ethyleen Diamine Tetra Azijnzuur en heeft véél toepassingen in de chemie, biochemie, industrie en medicijnen.
    4. Een ZIP-lock bag laat gassen redelijk door, maar water (damp) héél langzaam. De beste ZIP-lock bags voor dit doel (drogen) zijn de zg. diepvries-zakken (ACTION), waarvan de wand dikker is dan gewone ZIP-lock bags. Wél iets duurder.
    m.vr.gr. Wolf

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    ......
    ......
    Die gele viscose doekjes om de aanrecht schoon te maken en hebben het grootste absorbtie vermogen ze worden ook toegepast bij zelf een ''koelkast '' maken
    .....
    gr will
    [MENTION=2266]Wafels[/MENTION] : Over viscose doekjes heb hier op het forum al het een en ander geschreven:
    Nonwoven viscose koelen isoleren
    Koken op brandgel
    Koken van water op waxinelicht
    Ei koken op waxine-lichtje

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    Beste [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION]

Alvast zeer hartelijk dank voor de massa nuttige informatie.

Jij bent waarschijnlijk de geschikte persoon om de volgende vraag aan te stellen.

Ik gebruik regelmatig de klassieke bisonvochtvreters, om een aantal dingen droog te houden. Je kan natuurlijk navullingen kopen, om zo een vochtvreter opnieuw te vullen, maar ze zijn wel prijzig (aan het worden).
    Tot hiertoe goot ik het vocht dat dan onderaan in de opvangbak van de vochtvreter wordt opgevangen gewoon weg, en spoelde die dan meestal nog even uit, omdat er zich opnieuw CaCl2 kristallen ingvormd hadden.
    Ik realiseer me nu echter maar al te goed, dat ik dus eigenlijk dat CaCl2 gewoon door de gootsteen aan het kieperen ben.
    Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het moet toch mogelijk zijn om het vocht dat je in je vochtvreter opvangt, en dus verzadigd is met CaCl2 om daar het CaCl2 uit te recuperen ?

Indampen, drogen,en dan de koek verpulveren, om zo opnieuw te gebruiken ? Gewoon buiten in de zon, of in een oven, of boven een kookvuur ?
    Misschien bepaalde dingen (risico's) die je in acht moet nemen ? Kan CaCl2 ontbinden door warmte, uv, of zo ? Kan het thermisch ontbinden boven bepaalde temperatuur ?

Alvast bedankt voor alle mogelijke reacties.

Spechtje

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spechtje Bekijk Berichten
    Beste @vheeswijk
    [.....]
    Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het moet toch mogelijk zijn om het vocht dat je in je vochtvreter opvangt, en dus verzadigd is met CaCl2 om daar het CaCl2 uit te recuperen ?

Indampen, drogen,en dan de koek verpulveren, om zo opnieuw te gebruiken ? Gewoon buiten in de zon, of in een oven, of boven een kookvuur ?
    Misschien bepaalde dingen (risico's) die je in acht moet nemen ? Kan CaCl2 ontbinden door warmte, uv, of zo ? Kan het thermisch ontbinden boven bepaalde temperatuur ?
    [....]
    Spechtje
    Het losse materiaal CaCl2 is toch niet zo duur? Je kunt het terugwinnen door indampen en verhitten in een metalen pannetje. B.v. boven vuur of een fornuis. Het kan wel gaan spetteren als de kristalbrei gaat vormen, maar het is thermisch zeer stabiel (Je kunt de vaste stof zelfs smelten bij een paar honderd graden C).
    Je kunt het dan opnieuw gebruiken.
    Het is dus mogelijk. Het is bovendien niet giftig.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012

Post Droogpatronen voor flessen (PET en glas)

Voor voedingsmiddelen die behalve koolhydraten ook vetten en eiwitten bevatten gebruik ik zowel een droogmiddel (calciumchloride, CaCl2) als zuurstofadsorbers. Voor mij zijn flessen ideaal gebleken voor opslag, zowel van glas (met schroefdop) als PET. Zuurstofadsorbers laten zich nog wel wurmen door een flessehals, maar droogzakjes met calciumchloride bleken vaak een probleem, deze scheurden snel.

Hierdoor onstond de behoefte om een andere vorm te ontwikkelen die gemakkelijk door de flessehals was in te brengen.
    Een vultrechter voor het vullen van flessen is beschreven in een eerdere post.

Deze oplossing is getoond in FOTO hieronder.

1. Men omwikkelt bv. een permanent-marker met 8x8cm papier geknipt uit bv. de "Teefilter" van de ALDI en verlijmt deze met een niet op water gebaseerde hobbylijm (herkenbaar met het brandbaar symbooltje).
    2. Het verkregen papieren kokertje wordt van de permanent-marker afgetrokken voordat de lijm geheel droog is.
    3. Het papieren kokertje wordt aan één kant dichtgeknoopt met bv. katoenkoord.
    4. Het verkregen eenzijdig gesloten kokertje wordt deels gevuld met calciumchloride, genoeg ruimte latend voor dichtbinden van de andere zijde van het kokertje.
    5. De andere kant van het kokertje wordt ook stevig dichtgebonden. De verkregen droogpatroon is gereed voor toepassing.
    6. Droogpatronen kunnen worden bewaard in bv. een HAK-potje, maar ik doe ze direct in nog te vullen lege flessen. Eén patroon in elke lege fles. Uit ervaring als chemicus weet ik dat bv. een glas-oppervlak relatief veel vocht adsorbeert. Dus dit probleem wordt gepareerd nog vóór het vullen van van uw lege flessen met prepvoer. Dit moet u overigens niet doen met uw zuurstofadsorbers! Deze voegt u pas toe tijdens het vullen van uw flessen!

Het een en ander wordt gedemonstreerd (zie FOTO) met een PET-fles deels gevuld met tarwekiemen. Een product dat koolhydraten, eiwitten en (onverzadigde) vetten en tal van nutriënten bevat. Je kunt er werkelijk op leven! Dit product waarvan doorgaans 2 jaar wordt opgegeven voor de houdbaarheid wordt nagenoeg onbeperkt houdbaar met droogmiddel en zuurstofadsorber mits u deze bovendien in het donker bewaart. Flessen goed etiketteren met THT-datum van oorspronkelijke verpakking en datum waarop u heeft "gebotteld". Uiteraard kunt u de officiële THT-datum nu vergaand overschrijden. Om glasbreuk te voorkomen bij een schokgolf (kern-explosie ver weg) kunt u nog de glazen flessen voorzien van 2 elastiekjes, zoals (overigens overbodig bij PET-flessen) is getoond in FOTO:

Naam:     Droogpatroon.jpg
Bekeken:  733
Groote:   88,8 KB
    @vheeswijk
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 24-09-13 om 03:13.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    Mooie post , dank u , [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] is het mogelijk om een combinatie van het droog deel en het zuurstof absorbeer deel samen te stellen , dus dat je een twee in één krijgt
    U gebruikt een kokertje van papier maar je zou ook 5/8 pvc buis kunnen nemen waarin je wat gaatjes boort en aan weerszijde afstopt .
    (misschien dat het papier namelijk vochtig zou kunnen worden als CaCL2 vocht opneemt en dan lijkt mij een plastic buitenkant wat veiliger
    of nog een laagje van die magnetron folie (dat geperforeerde folie met die hele kleine gaatjes , ik dacht dat het water tegenhield maar damp doorliet ) rond het papier doen
    pvc buis 5/8 inch past ook door een petfles hals .
    gr will

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Mooie post , dank u , @vheeswijk is het mogelijk om een combinatie van het droog deel en het zuurstof absorbeer deel samen te stellen , dus dat je een twee in één krijgt
    U gebruikt een kokertje van papier maar je zou ook 5/8 pvc buis kunnen nemen waarin je wat gaatjes boort en aan weerszijde afstopt .
    (misschien dat het papier namelijk vochtig zou kunnen worden als CaCL2 vocht opneemt en dan lijkt mij een plastic buitenkant wat veiliger
    of nog een laagje van die magnetron folie (dat geperforeerde folie met die hele kleine gaatjes , ik dacht dat het water tegenhield maar damp doorliet ) rond het papier doen
    pvc buis 5/8 inch past ook door een petfles hals .
    gr will
    @Wafels : Die combinatie van zuurstof adsorber en droogmiddel lijkt me in de praktijk niet handig omdat nogal wat voedingsmiddelen (zoals bv. de zetmelen) alleen een droogmiddel behoeven. Zo'n PVC kokertje lijkt me handzamer voor een DIY zuurstofadsorber omdat je pas gaatjes hoeft te boren vlak voor het toevoegen aan etenswaar. Op deze wijze is het mogelijk de zuurstofadsorbers gewoon aan de lucht te bewaren tot je 'm nodig hebt!

Overigens stemt je opmerking over de magnetronfolie mij tot nadenken. Ik moet wat met het materiaal gaan spelen om de mogelijkheden te exploreren.
    Wolf

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] de commerciele zuurstofabsorbers zitten ook in een plastic verpakking waarvan ik denk dat het toch ook een soort membraan is wel lucht erin geen vocht eruit
    en die magnetron folie die heeft ook toch zoiets , wel lucht erin geen vocht eruit . Je ziet ook wel van die soort transparant plastic broodzakjes waar je luxe broodjes in kunt kopen
    ook die hebben een soort kleine gaatjes erin . (hoe het werkt , ik heb geen idee )
    gr will

Survivor
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Zijn superabsorbant polymers geschikt voor het drogen van voedsel en/of bewaren van metalen voorwerpen?

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] erg prettig zo'n duidelijke uitleg!
    En wellicht heb ik het gemist, maar is de sillicagel net zo goed bruikbaar bij voedingsmiddelen als de normale vochtvreter, of is dat schadelijk voor het voedsel?

Vergelijkbare onderwerpen

1. Welk voedsel voor bob
    Door imq101 in forum Eten en drinken
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 23-10-14, 05:48
  2. Tips gevraagd voor opslag voedsel
    Door CityPrepper in forum Eten en drinken
    Reacties: 51
    Laatste Bericht: 28-08-13, 12:35
  3. Wat zit er nou precies voor voedsel in een 72 hours bag
    Door longsurviver in forum Eten en drinken
    Reacties: 13