Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Advies Drinkflessen/bidons


SHTF

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen,

 

graag jullie input even over het volgende onderwerp:

 

ik wil in mijn bug out back graag goede drinkflessen, nu dacht ik die te hebben in de vorm van 2x 1 liter Camelback better bottle, maar nu moest ik voor werk even een klus opnemen op locatie, dus die bottle op de bestuurdersstoel gelegd, maar deze was dus gaan lekken bij de hals, hele stoel doorweekt vanzelf, en nu ben ik mijn vertrouwen dus kwijt in die fles, nogmaals getest of het niet gewoon lag of het deksel los was komen te zitten dankzij heen en weer rollen op de stoel, maar deze ging weer lekken dus einde oefening voor dit merk.

 

ik wil gewoon absoluut geen gedoe met lekkages in een bug out situatie. dus ik wil gewoon een goede fles.

 

ik neig zelf nu naar een old school Sigg fles met draaidop

 

welke inspiratie kunnen jullie mij geven? wat gebruiken jullie zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Al jaren gebruik ik Nalgene flessen, zowel halve liter als liter flessen

Zijn BPA vrij, en hebben een goede schaalverdeling op de zijkant in milliliters en ounce.

Afdichting blijft perfect werken, en ze zijn doorschijnend waardoor zicht op je overgebleven waterhoeveelheid per bus zichtbaar is.

Daarbij hebben ze een schroefdraad aansluiting die direct op mijn Vario waterfilter past, wat morsen en mogelijke randvervuiling tegen gaat.

Echt (mijn mening) een aanrader boven de standaard militaire drinkflessen.

http://www.campz.nl/nalgene.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat zo'n waterbidon lekt, ik had er ook één bij Bever sport gekocht. Mijn hele tas nat, een paar keer getest, maar hij lekt toch echt.

Ik had er mee terug naar de winkel moeten gaan. Maar goed, ik vind het idioot dat die dingen dus niet doen waar ze voor gemaakt zijn, een simpel AH waterflesje doet het beter, kwa lekken.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al jaren gebruik ik Nalgene flessen, zowel halve liter als liter flessen

Zijn BPA vrij, en hebben een goede schaalverdeling op de zijkant in milliliters en ounce.

Afdichting blijft perfect werken, en ze zijn doorschijnend waardoor zicht op je overgebleven waterhoeveelheid per bus zichtbaar is.

Daarbij hebben ze een schroefdraad aansluiting die direct op mijn Vario waterfilter past, wat morsen en mogelijke randvervuiling tegen gaat.

Echt (mijn mening) een aanrader boven de standaard militaire drinkflessen.

http://www.campz.nl/nalgene.html

 

Deze bidons lijken mij aardig 'bokito-proof' maar het grootste nadeel van deze flessen en tevens een vereiste voor mijn veldflessen, is dat je hier niet fatsoendelijk water in kunt koken. Lijkt mij toch een van de belangrijkste eigenschappen voor een veldfles, naast het bewaren van drinkwater het kunnen koken en purificeren van water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze bidons lijken mij aardig 'bokito-proof' maar het grootste nadeel van deze flessen en tevens een vereiste voor mijn veldflessen, is dat je hier niet fatsoendelijk water in kunt koken. Lijkt mij toch een van de belangrijkste eigenschappen voor een veldfles, naast het bewaren van drinkwater het kunnen koken en purificeren van water?

 

Vandaar de Vario.

Wel ooit eens met wat lidl waterflessen gestoeid bij een kampvuur (leuk dat je over het koken begint) om ze aan de kook te brengen.

Tot op heden weinig succes mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst had ik altijd van die Sigg flessen. Toen een keer Nalgene geprobeerd. Bevalt mij echt veel beter! Een stem erbij voor nalgene dus.

 

Water koken in een plastic fles is ook wel mogelijk, maar je loopt altijd het risico dat je je fles verpest, en dat wil je ten koste van alles voorkomen in een survival situatie lijkt me. Maar ik kook eigenlijk sowieso nooit water in een fles, dus dat is voor mij geen issue.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar de Vario.

Wel ooit eens met wat lidl waterflessen gestoeid bij een kampvuur (leuk dat je over het koken begint) om ze aan de kook te brengen.

Tot op heden weinig succes mee gehad.

 

Tja redundancy he, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen veldfles heb, dit staat nog wel zeker op m'n lijstje. M'n INCH-bag krijgt langzaam maar zeker gestalte ondertussen (de Katadyn was wel ff diep graaien in m'n buidel) maar er komt toch echt eentje waar ik ook water in kan koken boven vuur. Stel dat je je Katadyn verliest of dat deze het begeeft dan heb je altijd nog een alternatief (met eventueel chloor of waterzuiveringstabletten) voor je drinkwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja redundancy he, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen veldfles heb, dit staat nog wel zeker op m'n lijstje. M'n INCH-bag krijgt langzaam maar zeker gestalte ondertussen (de Katadyn was wel ff diep graaien in m'n buidel) maar er komt toch echt eentje waar ik ook water in kan koken boven vuur. Stel dat je je Katadyn verliest of dat deze het begeeft dan heb je altijd nog een alternatief (met eventueel chloor of waterzuiveringstabletten) voor je drinkwater.

 

Voor al het kookwerk (beetje of-topic) sleep ik al jaren een billy can mee in mijn rugzakken.

https://www.bushcraftshop.nl/index.php?item=zebra-head-billy-can-2_0-liter&action=article&group_id=10000032&aid=123&lang=NL#.UTtrSTcx2uk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sig flessen met daarin iets van een "eco coating" is een ramp, heb al vele reviews gelezen dat deze coating gaat bladderen. De andere sigs zijn fijne flessen zeker het concept van een dop met kleine, drink opening, en grote, vul opening, bevallen mij goed.

 

Denk ook eens aan een waterzak is erg fijn in de rugzak, alleen het drinken is even oefenen en dan is meer dan twee liter ook een nadeel, lees lastig drinken.

 

Wat je ook kiest het kan een bron van ziekteverwekkers zijn als je rechtstreeks uit fles of zak drinkt, helemaal als je die met meerdere personen gebruikt!

 

Dus of vaak en goed reinigen of , beter, niet rechtstreeks uit drinken.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is rvs een bewuste keuze? Is toch een stuk zwaarder dan aluminium of titanium.

 

Puur gemak eigenlijk. Vroeger wel heel veel met mes-tins gewerkt. Maar deze bleven zwart, en waren nooit mijn favoriet.

Ik gebruik nu een van mijn billy's al ruim 6 jaar en veel op open vuur. En deze is na afwassen met zand en as nog als nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast mijn Sigg-veldflessen - die bevallen me al jaren goed - heb ik sinds een jaartje of zo deze titanium fles van Vargo http://vargooutdoors.com/titanium-water-bottle-8/titanium-water-bottle.html . Ik gebruik hem allereerst vanwege de hygiëne, inmiddels heb ik ergens gelezen dat je in deze fles rustig water kunt koken op een vuurtje. Heb ik overigens nog niet geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf zat ik eraan te denken om deze binnenkort te halen:

 

http://www.hettykat.nl/outdoor-survival/koken-water/us-veldfles-gen-ii.html

 

voordelen: het past in een gewone veldfles houder, je kan zien hoeveel water je nog hebt en er gaat altijd nog een liter in.

 

nadeel: je kan er geen water in koken zoals in een metalen fles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd personlijk van rvs flessen, lekker degelijk kan tegen een stootje en lekker fris water. Heb zelf de Lifebottle en een Contigo westlook fles met drinktuit voor in de auto via http://wwww.waterflessenwinkel.nl Lifebottle meer voor water blijft lekker koud en Contigo voor koffie/thee omdat het gemakkelijk te drinken is in de auto. Beide zijn lekdicht naar mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sig flessen met daarin iets van een "eco coating" is een ramp, heb al vele reviews gelezen dat deze coating gaat bladderen.

 

word die coating op bij die nieuwe flessen toegepast? die met kleine drinkopening en grote schroefdop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n doorzichtige veldfles om uit te drinken en twee waterzakken van een liter voor kookwater of om de veldfles bij te vullen.

Voordeel van die waterzakken is dat ze gemakkelijk in je rugzak de loze ruimtes kunnen opvullen. En als ze leeg zijn nemen ze weinig ruimte in. Ook kun je ze voor de helft vullen en zijn ze e nog kleiner.

 

Een maatje van me heeft die gerber veldfles. Kun je ook water koken in die mok. Ik heb dat crusader cooking system geprobeerd, maar die veldfles daarvan was niets. Gebuik nu de onderdelen met een andere veldfles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dan geen idee de waterzakken van een Sawyer Squeeze te vullen en mee te nemen. Als ze leeg zijn kun je ze gebruiken op het waterfilter.

 

Bedankt voor de tip! Hier ga ik eens naar kijken. Tot nu toe kom ik met drie liter eigenlijk altijd wel tot de volgende drinkbron. Maar in geval van niet, scheelt het als je water sneller kan zuiveren inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puur gemak eigenlijk. Vroeger wel heel veel met mes-tins gewerkt. Maar deze bleven zwart, en waren nooit mijn favoriet.

Ik gebruik nu een van mijn billy's al ruim 6 jaar en veel op open vuur. En deze is na afwassen met zand en as nog als nieuw.

 

Riesie, inderdaad. Licht is niet altijd beter. Ik zal voor consumptie artikelen RVS verkiezen boven Aluminium (al dan niet gecoat).

RVS oxideert niet en kan je altijd 100% blank krijgen (schuren). Teflon coatings zijn niet echt gezond als je ze binnenkrijgt en aluminium-oxide vertrouw ik ook niet....

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

na een heeeeeeeeeeeele lange zoektocht heb ik eindelijk een drinkfles binnen waar ik helemaal achter sta: http://www.kleankanteen.com/products/wide/klean-kanteen-wide.php de 800mm variant.

 

deze zou je (zonder dop) kunnen gebruiken om water in te koken, (voorbeelden gezocht op fora en youtube, dit lukt prima, survivalists gebruikten een soort vissenbek-sper-tang om de fles boven een vuur aan een tak te laten koken, dus die zoek ik nog)

 

heb deze besteld bij de enige nederlandse leverancier die dit kon leveren: greenjump.nl, en keurig netjes binnen gekregen. draai er nu even proef mee in de auto te werk, en het water blijft mooi lang koel in de rvs behuizing! een dikke aanrader dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...