Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het monster in de Nederlandse natuur


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Nog even en we mogen er weer voor oppassen, kijk uit. Het monster van de Nederlandse bossen maakt zich weer klaar, en door de klimaatsveranderingen zijn ze er steeds vroeger bij.

 

DE TEEK.

Nachtmerrie voor sommigen, en een nog nooit gezien probleem voor velen. Nu niet denken dat gebeurd mij niet. Want het kan je zo overkomen. En de vooruitzichten op een liefkozende zuigzoen van dit schatje is niet iets om licht over te doen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lymeziekte

 

En waar komen ze voor? Kort antwoord: Overal, want ze reizen met elk wollig beestje mee, maar ook op egels, Preppers met hond, woelmuizen, herten, een ree, een konijn, of een bushcrafter die een dagje zijn skills wil gaan oefenen.

En dit zelfs in je eigen achtertuin (muizen als gastheer).

Wat doe ik aan teken? Diverse zaken, want deze bloedzuiger een voorstander van diverse zaken, en heeft een hekel aan andere. Het is mij in deze post ook niet te doen om hoeveel soorten er zijn, hoe veel stadia hij doorloopt of waar op te letten. Ik ben het type, voorkomen is beter dan genezen.

Om altijd goed gewapend het bos in te gaan, of een bushcraft weekend (vakantie) te houden is een ding http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-op-reis/tekentest altijd bij een van ons in de rugzak.

 

En altijd wel iemand met een tekentang (standaard in de EHBO set). En of je nu linksom, rechtsom of gewoon rechtdoor over zijn koppie gaat. Als je maar zorgt dat de teek heel blijft, en niet de kans krijgt door beschadiging zichzelf leeg te kotsen in je bloedstroom. Dit is namelijk waar je ziek van wordt.

 

Of daarbij nu een tang, lasso, tekenlepel of teken-koevoet gebruikt, als de teek er maar HEEL uitkomt. http://www.shopwiki.nl/l/Tekentang fabeltjes dat de snuit van de teek een nieuwe kop laat groeien etc. Mooi voor de Efteling, maar je lichaam ziet het hetzelfde als een splinter, dus die komt er vanzelf uit.

Wat je niet moet doen. Geen alcohol op de teek, geen brandende sigaret erop drukken, niet kapot snijden en/of andere onzin. Gewoon een tekentang o.i.d. gebruiken, spul is er voor ontwikkeld. Dit is allemaal na te lezen op de bijgevoegde links.

 

Vergeet niet dat je kunt dagelijks 100 teken op je lichaam hebben, en deze op tijd verwijderen. En je zult niets krijgen...behalve een hoop kleine gaatjes. Gemiddeld wordt aangenomen dat je binnen een uur of 6-8 de teek moet constateren op je lichaam. Om mogelijke besmetting/ziekte die er uit zou kunnen voortvloeien oploopt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren) heeft er een heel verhaal over. Ik vertel je mijn mening, en een leven lang outdoor ervaring.

 

Ook zijn er verhalen dat knoflook mee werkt aan de bescherming tegen teken, en ja ik heb een voorliefde voor het spul (ben grootverbruiker in alle maaltijden). Dus voorafgaande de bosdagen/weken een flink handvol extra, kan nooit kwaad. En ook hier weer discussie over het werkt wel/niet. Niet geschoten is zeker mis. In mijn diensttijd kregen we het verhaal al, en het verhaal wordt nog steeds verkocht. Dus knoflook. http://www.detuinen.nl/de-tuinen-knoflook-one-a-day-extra-sterk.html/#tabs

Daarbij spuit ik mijn schoenen, buitenbroek en buitenjas in met Frontline of een Permethrine oplossing die laatste wordt helaas niet in Nederland verkocht (verboden hier) maar nog wel in het buitenland. Het zit echter nog wel in diverse vlooien en tekensprays voor huisdieren http://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin Deze stof wordt ook nog vaak gebruikt (naar mijn weten in het buitenland) om bv muggen-klamboe’s mee te impregneren.

 

Deze kleding laat ik (het stinkt als een bunzing) opdrogen en ook dat werkt prima.

http://www.google.nl/#q=frontline+teken+spray&hl=nl&sa=X&source=univ&tbm=shop&tbo=u&ei=HBU_UbDLGev07AaliIH4DQ&ved=0CKsBELMY&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.43287494,d.d2k&fp=b19b86af3bb0d46e&biw=1280&bih=683

Andere stoffen heb ik ook geprobeerd zoals Picksan, en die bevielen tot op heden ook prima. http://www.deweegschaal.nl/product/Picksan-teken-stop-spray-100m.html?utm_source=cleafs&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=Vergelijkingssites

 

Pas hier wel altijd mee op. De gebruikte stoffen in deze dierensprays staat voor de mens op de lijst vermoedelijk kankerverwekkend. Criteria hiervoor is direct (vloeibaar) toedienen op de menselijke huid gezien wordt als het grootste risico, ga hier dus niet mee experimenteren.

Dat ik deze maatregel neem, en toepas wil niet zeggen dat het gemeengoed moet zijn. Daarbij ben ik zeer voorzichting om niets op mijn kraag (nekcontact) en mijn manchetten (contact polsen) te krijgen, deze doe ik niet.

 

Ook zijn er diverse outdoorshops die geimpregneerde sokken, shirts en broeken verkopen. Wat die als toegepaste stof (chemicalien) gebruiken weet ik niet. Maar ook de ervaringen van enkele bushcraft leden zijn zeer positief mbt het afwezig zijn van teken bij terugkomst. Als extra draag altijd onderkleding dus hiermee borg ik het mogelijke contact met teken door overlappende kleding. Hierdoor maak ik het, het monster nog moeilijker om bij mijn bloed te komen.

Verders uiteraard de dagelijkse controle, laat dat vooral nooit achterwege, controleer elkaar.

 

Maar wat je bescherming ook is tegen teken, laat het je niet weerhouden om het bos op te zoeken, maar wees je bewust van het gevaar van dit beestje.

 

Want de natuur is en blijft prachtig....zelfs met deze “Monsters”.

 

Riesie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mijn absolute favoriete tekenverwijderaar is de Enetorpet. Kan gewoon aan je sluetelbos en werkt vele malen makkelijker dan een tekentang.

 

Zelf altijd een teken-lepeltje bij, nooit nodig gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de Teken is al enkele malen gediscussieerd hier op het forum. Zelf vind ik, ook vanuit een wetenschappelijke benadering, dat hele Lyme verhaal nogal onzin. Honderden boswachters, duizenden wandelaars, tienduizend teken beten of meer per jaar, en niet alleen Lyme maar nog vele andere beestjes in teken en andere insecten....en dan 'slechts' een handvol serieuze besmettingen per jaar. Het is maar net waar je je druk over maakt. Q-koorts? Tsja, dat hoef je alleen maar in te ademen....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de Teken is al enkele malen gediscussieerd hier op het forum. Zelf vind ik, ook vanuit een wetenschappelijke benadering, dat hele Lyme verhaal nogal onzin. Honderden boswachters, duizenden wandelaars, tienduizend teken beten of meer per jaar, en niet alleen Lyme maar nog vele andere beestjes in teken en andere insecten....en dan 'slechts' een handvol serieuze besmettingen per jaar. Het is maar net waar je je druk over maakt. Q-koorts? Tsja, dat hoef je alleen maar in te ademen....

 

Probleem met Lyme is dat het ook niet altijd een rode kring geeft, en ook niet altijd na een paar dagen zichtbaar/merkbaar is dat je gebeten bent.

Teek kan zo maar onopvallend hebben meegelift, en al weer van je af zijn gevallen

De incubatie tijd bij de ziekte van Lyme (tekenbeet): kan 2 dagen tot 3 maanden zijn. En ik heb berichten gelezen over enkele jaren.

Dus ja best wel een stille (kleine) killer als het moet, die je langzaam kapot kan maken.

 

Topic heb ik er op gezet, puur voor wat bewustwording, en dat we weer even weten dat deze kleine vriend....niet altijd je vriend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Belangrijke info dit, ieder jaar lijken er wel meer te komen.

 

Een opmerking over Frontline. Zie mijn avatar, ik heb jaren fretten gehad en dan moet je dus aardig aan de studie over deze diertjes. Frontline was toen het enige geschikte middel tegen teken, die onschadelijk is voor de fretten. Nu is het zo, dat juist de fret veel wordt gebruikt voor dierproeven van stoffen en medicijnen, omdat ze hetzelfde reageren op diverse ziektes, waaronder griep. Als je dus een middel voor dieren gebruikt op je kleding, is hoogstwaarschijnlijk Frontline het veiligst voor de mens. My 2 cents.

 

Ik zoek nog een geschikte gladde hoed (liefst leer) voor in 't bos, want net als regen, vallen de meeste teken weer van je af. Ook ga ik nooit met korte broek of mouwen het bos in. Een lekker zitten overhemd sluit zowel de nek redelijk af, als de polsen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik als paddenstoelen-en-kruiden-zoekend Roodkapje struin behoorlijk wat bossen af.

 

Ik heb in mijn hele leven nog NOOIT een tekenbeet opgelopen maar ben wel vele teken tegengekomen.

 

Ik heb meestal lange kleren aan vaak hoed op, en smeer mij soms in met antimug/teek (flesjes te krijgen in de Hongaarse supermarkt) ook eet ik verschrikkelijk veel knoflook en vitamine B. In de hete zomer overigens loop ik vaak met blote benen, je voelt ze onmiddelijk kriebelen als je oplettend bent...

 

Na de wandeling controleer ik meteen mijn haren en sokken en ja daar zit wel regelmatig zo'n mormel, meteen doodbranden dus.

 

Als ik de honden meeneem zitten er soms na een wandeling wel 40 op ze.. controleren dus en eraf halen!

 

Mijn man eet net zoveel knoflook en vitamine B en loopt veel minder in de bossen. Hij is wel eens gebeten door een teek en heeft vervolgens meteen Lyme opgelopen., Dit was dus overigens niet in het bos, maar gewoon na een keertje zwemmen in de Ouderkerker Plas, hij zat in het gras ofzo en we hebben die keer NIET gecontroleerd op teken.

 

Dus: Volgens mij werkt het enige: controleer METEEN nadat je in de natuur bent geweest of er teken op je lopen, evt douchen en dan nog controleren.

 

En Lyme is niet lollig, bij ons in het dorp in Hongarije lopen er meerdere mensen mee rond, niet behandeld of veel te laat, dus ze lopen inmiddels al haast niet meer.

 

In Nederland zal het wel meevallen, mensen die in het bos werken en veel komen controleren voldoende zoals ik ook doe en dan is er geen probleem, de helft van de Nederlanders weet niet eens wat natuur is omdat ze er nooit komen. In Hongarije ligt dit anders, iedereen komt in het bos en veld, ALLES is natuur op het platteland, als je dan niet weet wat teken doen of hoe je dat moet voorkomen heb je een groot probleem, en dat komt daar helaas erg vaak voor.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De helft van de Nederlanders weet niet eens wat natuur is omdat ze er nooit komen.

 

Ik zet nadrukkelijk dit stukje apart van je reply omdat ik het zo herkenbaar vind.

Roep zelf in RT altijd, 2 bomen zijn een park, 5 een bos.

 

Mensen moeten wat vaker het bos opzoeken, krijgen ze vanzelf het respect weer terug wat we vroeger allemaal hadden.

 

Bedankt Piroska.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie ,

Een ware en belangrijke post,blijkbaar door sommige afgedaan als onbelangrijk.

@Raycoupe, de frontline druppels werken absoluut niet voldoende tegen teken.

Ondanks gebruik volgens de voorschriften,zaten er nog steeds veel teken op mijn honden als ik terugkwam uit de bossen.

De meeste kon ik er gewoon afhalen na het wandelen.

Maar die ene teek achter het oor die ik dus niet gezien had is er blijven zitten tot ik hem de volgende dag zag omdat hij was gaan groeien.

Toen dacht ik: gelukkig toch nog op tijd weggehaald ,zal wel nix zijn.

 

Weken later werd mijn hond zieker en zieker,bij de dierenarts gekomen vroegen ze meteen of ik wel eens teken gevonden had,ja dus.

Er waren een aantal opties/ziektes die het zouden kunnen zijn,overgebracht door een teek.

 

Op mijn aandringen zijn we meteen met medicatie begonnen tegen de ergste variant en ja hoor na 1 week ,was dit de juiste beslissing anders was hij er niet meer geweest.

Mijn hond had toch de nooit/zeldzaam in nederland voorkomende tekenziekte babesiose.

 

Dus FUCK frontline dit werkt echt niet ook al word het door de dierenarts aangeraden.

 

Het enige wat voor mijn honden werkt is de tekenband van scalibor.(lees even goed hoe lang/kort deze tegen teken werkt)

En voor het wandelen spuit ik ze in met de muggenspray van de kruidvat met die citroengeur.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat voor mijn honden werkt is de tekenband van scalibor.(lees even goed hoe lang/kort deze tegen teken werkt

 

LOL, die draag ik in Zweden rond mijn enkels, ik ga ff op zoek naar een foto.

Echt, helemaal vergeten ten noemen.

 

Tekenbandjes, top aanvulling.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de hete zomer overigens loop ik vaak met blote benen, je voelt ze onmiddelijk kriebelen als je oplettend bent...

 

.

 

Goed goed kleine toevoeging:

 

Dit geldt natuurlijk alleen maar voor poezelige gladde vrouwenbenen en werkt wellicht niet bij harige ruwe mannenstelten :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine toevoeging;

 

teken zitten meestal bij eikenbomen waar ze op wild wachten. Ik dan me dan ook voorstellen dat ze dat bij alle bomen doen die voedsel voor wild produceren.

 

je hoeft op de plek waar de teek heeft gebeten niet een vreemde plek zien die kan ook heel goed ergens anders zitten. Dat weet ik uit ervaring.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het info-verhaal, @Riesie. En iedereen bedankt voor de toevoegingen.

Ik heb alleen geen zin in chemicaliën, dus ik heb deze even opgezocht, een lekker gezond olie-mengsel (nee, geen motor-olie :)):

 

http://www.lymenatuurlijkgenezen.nl/preventie.htm

 

Leuke naam ook: Teek Away. :D

 

Ga ff wat cross-checking doen naar het product, en ja...natuurlijke bestrijding/preventie is altijd beter.

Volledig mee eens Heksenboot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum... ik ben ook al vaak door teken gebeten zonder er ziek van te worden maar ik weet wel dat het in NL aantal met lyme besmette teken hoger aan het worden is,en relatief al vrij hoog is,nog afgezien van het feit dat de ziekte in opmars is.

Vroeger waren er minder teken als nu en lyme had nog nooit iemand van gehoord;het is duidelijk een vrij nieuwe ziekte,hier in France is het vooral berucht bij honden en paarden; ze gaan bruin plassen en kunnen binnen een paar dagen dood neer vallen;geen lyme maar wel iets wat er op lijkt en ook met teken mee komt.En ook hier worden er steeds meer mensen mee besmet.

 

Nog een kleine tip waar maar weinigen iets aan hebben maar toch;Geiten hebben nooit teken; hier worden ze zelfs tussen ander vee gehouden om de teken op een afstand te houden,en ik moet ook toegeven,waar bij mij de geiten lopen heb ik nog nooit een teek gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen seizoen 2 maal een kuur doxycycline genomen ivm tekenbeten.

 

Teken zien er lang niet altijd volgezogen uit! Bij mij leken het net platgedrukte mierenkoppen (ook zo klein)

Ze kruipen ongeveer half zo snel als een mier, dus meteen doden!

Mijn knieholte was, 2 dagen nadat ik een teek had verwijderd, zo dik dat ik niet meer door mijn knieen kon.

 

Bij de jacht gebruiken ze kleding van Rovince: duur maar werkt echt!!

Verder spuiten met DEET: tegen muggen en teken!

 

Controleren bij elkaar is makkelijker gezegd dan gedaan: je moet in iedere kier en (bil)spleet kijken!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen seizoen 2 maal een kuur doxycycline genomen ivm tekenbeten.

 

Teken zien er lang niet altijd volgezogen uit! Bij mij leken het net platgedrukte mierenkoppen (ook zo klein)

Ze kruipen ongeveer half zo snel als een mier, dus meteen doden!

Mijn knieholte was, 2 dagen nadat ik een teek had verwijderd, zo dik dat ik niet meer door mijn knieen kon.

 

Bij de jacht gebruiken ze kleding van Rovince: duur maar werkt echt!!

Verder spuiten met DEET: tegen muggen en teken!

 

Controleren bij elkaar is makkelijker gezegd dan gedaan: je moet in iedere kier en (bil)spleet kijken!!!!

 

Vraagje aan je?

Rovince, wat gebruiken die voor stoffen in hun artikelen om teken te weren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de Teken is al enkele malen gediscussieerd hier op het forum. Zelf vind ik, ook vanuit een wetenschappelijke benadering, dat hele Lyme verhaal nogal onzin. Honderden boswachters, duizenden wandelaars, tienduizend teken beten of meer per jaar, en niet alleen Lyme maar nog vele andere beestjes in teken en andere insecten....en dan 'slechts' een handvol serieuze besmettingen per jaar. Het is maar net waar je je druk over maakt. Q-koorts? Tsja, dat hoef je alleen maar in te ademen....

 

Ik weet niet waar je je wetenschappelijke benadering vandaan hebt. maar ik ken hele andere cijfers, alleen al van de boswachters is het echt een beroepsziekte geworden. en het lyme verhaal als onzin bestempelen vind ik echt veel te ver gaan. ik heb mensen erdoor zien aftakelen tot aan de dood. en het probleem is zwaar onderschat mbt de besmette teken in Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je je wetenschappelijke benadering vandaan hebt. maar ik ken hele andere cijfers, alleen al van de boswachters is het echt een beroepsziekte geworden. en het lyme verhaal als onzin bestempelen vind ik echt veel te ver gaan. ik heb mensen erdoor zien aftakelen tot aan de dood. en het probleem is zwaar onderschat mbt de besmette teken in Nederland

Goed, ik geef dan wel geen verwijzingen naar bronnen, maar daag je hierbij uit om met cijfers te komen. In eerdere discussies over Teken en Lyme op dit forum heb ik al diverse links, teksten en cijfers neergezet. Ik ben te lui om te zoeken. Maar dit nieuwe draadje is ook gestart terwijl er al een draadje over was.

 

Er is enorm veel 'lawaai' in de medische wetenschap opgewaaid omdat er -inderdaad- hele tragische gevallen bij zijn. Nogmaals, in verhouding tot het aantal mensen dat gebeten en besmet wordt -waarvan het gros waarschijnlijk nooit behandeld is, net als ik bijvoorbeeld- is het aantal GEDOCUMENTEERDE infecties feitelijk nihil.

Net als met Fibromyalgie, het Chronisch Vermoeidheids Syndroom, Persisterende Pfeiffer en nog een aantal syndromen (lees even HEEEL GOED, geen ziekten!) zijn er heeeeeel veeeeel mensen met bepaalde KLACHTEN waarbij antistoffen tegen ONDER ANDERE Lyme worden gevonden. Logisch, als je ooit in contact bent geweest met Lyme-bacterien. Zo heb je ook antistoffen tegen Waterpokken, Rode Hond, Tetanus (van je vaccinatie), de Bof en ga zo maar door.

 

Het wil niet zeggen dat wanneer je anti-stoffen in het bloed aantoont, dat dat ook DIRECT te relateren is aan bepaalde klachten. Zo heeft een redelijk deel van de GEZONDE bevolking REUMA antistoffen in het bloed, zonder klachten. Andersom zijn er mensen met de meest gruwelijke reumatische afwijkingen van de gewrichten zonder deze anti-stoffen. Wie heeft er dan reuma? Wie heeft er dan klachten? Juist. Vertel het me maar. 1+1 = niet altijd 2 in de geneeskunde, was het maar waar. DAAROM is het ook zo lastig. Daarom duurt die studie best wel lang....

 

even een aardige tekst, hier is de link, hieronder de abstract:

 

Abstract

 

The diagnosis of chronic Lyme disease has been embroiled in controversy for many years. This is exacerbated by the lack of a clinical or microbiologic definition, and the commonality of chronic symptoms in the general population. An accumulating body of evidence suggests that Lyme disease is the appropriate diagnosis for only a minority of patients in whom it is suspected. In prospective studies of Lyme disease, very few patients go on to have a chronic syndrome dominated by subjective complaints. There is no systematic evidence that Borrelia burgdorferi, the etiology of Lyme disease, can be identified in patients with chronic symptoms following treated Lyme disease. Multiple prospective trials have revealed that prolonged courses of antibiotics neither prevent nor alleviate such post-Lyme syndromes. Extended courses of intravenous antibiotics have resulted in severe adverse events, which in light of their lack of efficacy, make them contraindicated.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het dus helemaal niets van die bekende chemische antitekenmiddelen hebben!

Chemische troep en de parasieten worden immuun hiervoor.

 

Vele jaren jaag en loop ik met mijn hond in het veld en bos voor wandelen en jagen.

Ik heb geregeld teken op me, maar nooit vastgebeten!

Met name met schoonmaken van reewild in het bos is het bingo. Als het ree dood is dan zoeken de teken meteen de volgende gastheer. Soms massaal!

Geluk dat ik nooit gebeten ben....? Daar geloof ik niet in.

Ik eet veel knoflook en ui en daar hebben ze een hekel aan. Daarnaast smeer ik me ook regelmatig in met Teatree olie.

Hierdoor word ik ook zelden gestoken door muggen bijvoorbeeld.

Zeker als er anderen in mijn buurt zijn. Vaak zijn zij dan slachtoffer.

 

De hond spuit ik in met Teatree olie / water mengsel en geef ik knoflook in het voer. Het schijnt dat je hiervoor op moet passen. maar bij mijn hond werkt het prima iig.

Look zonder Look schijnt ook een zeer goed natuurlijk middel te zijn tegen teken en andere parasieten voor de hond. Hier ga ik dit jaar mee experimenteren.\

 

Het teken probleem is niet meer op te lossen. Het enige wat je kan doen is met middelen jezelf proberen te beschermen en die komen uit de natuur. De chemische middelen werken effectief maar kort. goedje is vaak niet goed voor het dier of jezelf en de parasiet wordt resistent. Geen oplossing dus!

 

Driehart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...