Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water en Voedsel lijst


Aanbevolen berichten

Water en voedsel vormen de basis om bij een SHTF te overleven. Maar hoeveel heb je eigenlijk per week/maand nodig aan water en voedsel en wat kost het? Ik heb zelf een water en voedsel lijst gemaakt die nog verder moet worden uitgewerkt. Ik ben uitgegaan van het minimale met gemiddelde prijzen van de supermarkt. Misschien een idee voor de andere Preppers onder ons:o

 

Water-en-Voedsel-lijst.jpg.bafd0fc3d33fb8f76f815a582fa7007a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Sandokan

zout, zonnebloemolie, meel, rijst, meer zout, en nog meer zout...

afhankelijk van waar je bent, of je rond moet reizen, en hoeveel stouw ruimte je hebt

blikken groente, blikken fruit,

vitamines!!

alles wat lang houdbaar is, gezond is, en liefst ook veel variatie

 

op andere fora wordt vaak gesproken over het begraven van tonnen met een bepaalde inhoud

dat kan bv rond of bij de eigen woning of BOL of op de weg naar je BOL

 

in die tonnen zit meestal ook een combinatie van:

zout, zonnebloemolie, rijst, meel, pasta, gedroogde rozijnen/abrikozen

sommige mensen zijn heel fanatiek hier in en hebben wel 10 - 20 van zulke grote emmers of waterdicht afsluitbare containers begraven

 

interessant idee wat mij betreft

al vind ik het begraven 'onder weg' wat discutabel omdat je niet weet of jed aar wel aankomt

 

groetjes,

 

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prep wat je preppen kan en pak alles wat ongekoeld een lange houdbaarheid heeft xD

Ik haal pakken water van 1,5 l voor 25 cent, dat kost dus niet zoveel.

Verder alles wat in potten en blikken zit aan vlees en groente en bami enzo.

Noodles en instantpasta ook alleen noodles zijn niet zo lang houdbaar helaas. Volgens het etiket dan:p

En de lijst is nog lang niet klaar hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat Pasta's nog wel een jaar over de datum goed zijn.

Geld ook voor blikken groente, er wordt wel geadviseerd om de blikken om een half jaar om te draaien.

De bloem is niet zo lang houdbaar heb er al wat weg noeten gooie

.

Pindakaas is goed houbaar en erg voedzaam voor jong en oud en bevat ook veel calorieen.

En makkelijk mee te nemen.

De blikjes vis ook erg lang houbaar en uiteraard zo te eten, bij de Lidl nog niet zo duur.

En alvast wat blikjes vis in je BOB of BOV, gaar dus jaren mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Honing als energie oppepper. ook redelijk lang houdbaar.

 

Honing en maple syrup zijn vrijwel onbeperkt houdbaar. Heeft iemand een goed adresje voor biologische honing uit NL? Die meuk die ze in de supermarkt verkopen komt veelal uit andere landen (o.a. China) en is alles behalve echte honing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijstje in de openingspost is toh wel het minimale wat je moe eten als volwase man, echt net genoeg eten om te overleven. In een SHTF situatie ben je waarschijnlijk erg gestrest en zul je erg veel fysieke inspanning leveren. Je mag het lijstje gerust verdubbelen om genoeg binnen te krijgen zodat je op en top kan functioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat elke lijst beter is dan geen lijst (die van mij dus) maar ik heb 1 kleine kanttekening.

 

Je hanteert 4 weken voor 1 maand, dan kom je op de langere termein wel veel dagen te kort. 4 weken is namelijk 28 dagen en een maand heeft er 30-31.

 

Ik ga het lijstje wel (iets aangepast) gebruiken voor mijn eigen planning, dus thanks!

 

Overigens: Ik vraag mij af hoe dat zit met het hamsterverbod. Ik denk dat het als volgt is geregeld: Bij calamiteiten mag je niet groot inkopen (hamsteren) maar een voorraad aanleggen in tijden van overvloed moet mogen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand een goed adresje voor biologische honing uit NL?

 

Kijk eens bij de plaatselijke imker. Die heeft natuurzuivere honing. Het nadeel van (veel soorten) supermarkt honing is dat deze is verhit om het kristalliseren tegen te gaan. Als je honing boven 40 graden C. verwarmt gaan de enzymen kapot en is het feitelijk alleen nog een zoetstof. Erg jammer want onverhitte honing heeft bacterieremmende eigenschappen. Bij keelpijn bijvoorbeeld moet je maar eens een paar keer per dag een theelepel honing opsabbelen. Ook bij kleine wondjes werk honing desinfecterend. Maar nogmaals, doe je dat met verhitte (supermarkt) honing dan kom je van de regen in de drup.

 

Bovendien, voor mensen met een pollenallergie: Als je honing eet van de plaatselijke imker, dan zitten daar ook allerlei pollen in die in je regio voorkomen. Je bouwt daarmee 'weesrtand' op tegen de allergie. Wie meer wil weten over de gezonde werking van honing: Google eens Api-therapie en dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Cyberbeer,

 

ga voor water uit van minimaal 2 liter per persoon per dag voor drinken, koken, thee, koffie etc., plus minimaal 2 liter per persoon per dag voor tanden poetsen, handen wassen, je lichaam wassen (geen douche!!!), evt. groenten spoelen etc. Echt, 1,5 liter per dag, daar red je het niet mee. Ik heb een keer een SHTF situatie nagebootst en ruim 2 dagen off-grid geleefd, incl. geen tapwater. Ik kwam met de hiervoor genoemde 4 liter p.p.p.d. nauwelijks uit. Ik koop overigens 2 liter Bar Le Duc voor ca. 45 cent, dus hoe je aan die bedragen voor water komt snap ik niet. En denk er aan dat je geen water in doorzichtige flessen koopt; op de lange duur heeft dat meer te lijden van licht dan je denkt (=bederf).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...