Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Goud vs zilver

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012

Goud vs zilver

Omdat ik weer druk aan het afwegen ben even wat bevindingen:

Stel je hebt 4000 euro.

Daar koop je nu een 100 gram goudbaar voor (4017 euro) en bijna 5 kg zilver (4,758kg 153 maple leaf 3997 euro)
    Als je dat weer meteen verkoopt, dus geen koers schommeling, ben je 20% kwijt aan de zilver transactie, 5 % aan de goud transactie.

dus je kunt zelf wel verzinnen wat voor jou toepassing handig is?

Wat theorieen ideeen:

Zilver is wispelteuriger, dus grotere koers schommelingen. (alhoewel ik dat veel lees zie ik het, nog, niet echt?)

Een zilver muntje 31,1 gram van zo'n 30 euro lijkt me nog iets waar je mee kunt handelen, een goudmuntje van 31,1 gram a 1300 euro zou ik niet mee op de ruilmarkt komen aanzetten, laat staan een baartje......

5kg is een zware tas vol, 100 gram stop je bv nog wel in je...... hol.

Prep ze kans
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    En je punt is?

Diversiteit is het kernwoord.

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Haha, wilde dus juist geen punt maken.
    Denk dat er wel wat gezond verstand rondwaard op het forum.
    Dit zijn feitjes afhankelijk wat je doel is kan goud of zilver of iets anders handig zijn dat doel te bereiken..

En inderdaad diversiteit is alles, blond, brunette, zwart, enz

Als het ontploft dan is van belang dat je wat pm hebt, wat precies ach.
    Als het licht uit is.......

Grt
    Kans
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Oud Nederlands zilvergeld is veel voordeliger, 5 kg voor 3740 euro.

Wat is het voordeel van 1 ounce munten?
    En waarom dan geen Surinaamse, die zijn doorgaans het allergoedkoopst (al scheelt dat niet eens zoveel)

Voordeel van oud Hollands geld is (naast de aankoopprijs) de gevoelswaarde, veel meer mensen zullen het herkennen.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2012
    20% en 5% kwijt lijkt me wat veel. Als je je zilveren maples koopt op hollandgold.nl en verkoopt op inkoopedelmetaal.nl ben je excl. verzendkosten met de transactie zo'n 8% kwijt. Op een goudbaar van 100 gram zo'n 3%. Als je wat meer moeite doet en ze verkoopt via marktplaats oid ligt dat potentieel nog lager.
    Laatst gewijzigd door Rothbard; 19-03-13 om 00:45.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Waar het grote verschil in zit is dat als je zilver aankoopt, je over de winstmarge 21% BTW betaald en over goud niet. (BTW marge regeling)
    Hierdoor zul je idd voor zilver een hogere totaalpremium betalen. Kijk ook eens bij de terugkoopregelingen bij de div. shops; je ziet dat ze daar ook al boven spot terugkopen (belangrijk signaal)

Daarnaast heb je de diverse theorieŽn dat zilver tov goud veel te laag geprijsd is. ratio is nu 1:55 terwijl dit volgens velen 1:16 of nog lager zou moeten zijn als je het afzet tegen de hoeveelheid zilver welke boven de grond komt en gehaald is.

Dit alles zul je voor jezelf moeten afwegen. Koop je om op korte termijn winst te maken? Dan kun je beter voor goud gaan, koop je omdat je welvaart wilt beschermen voor de langere termijn; dan maakt het mijn inziens niet zoveel uit en kun je beiden doen, maar vertrouw je erop dat de ratio omlaag gaat dan is zilver de investering voor jou.

Het gaat er om dat je de stortvloed aan informatie tot je neemt en je eigen waarheid vormt. Beide metalen blijken telkens anders te acteren dan menin prepper/pm investeerder verwacht had juist omdŠt er zoveel vanaf hangt monetair gezien. Het is een ongelooflijk wispelturig product en je moet er stalen zenuwen voor hebben wil je het echt als belegging zien want die dagkoersen gaan alle kanten op, vooral met zilver.
    Ook al ben je stinkend rijk of sloeber arm, als je zelf je hout hakt, heb je het twee keer warm

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2012
    [MENTION=507]Harkonen[/MENTION], volgens mij moet je juist stalen zenuwen hebben als je geld nog op de bank staat (en euro's in een oude sok). Ik zie goud dan ook niet als investering, maar als waardeopslag. Ik ben er vrij zeker van dat goud weer een grote monetaire rol gaat spelen, hiervoor moet de prijs wel een heel stuk hoger. Voor zilver is de kans op een monetaire rol mijns inziens veel kleiner, alleen al omdat de centrale banken geen zilverreserves hebben. Juist omdat goud niet opgebruikt wordt, en zilver wel, ligt een monetaire rol voor goud voor de hand. Dat neemt niet weg dat zilver een interessante belegging zou zijn. Ik denk niet dat (zoals geregeld te lezen valt) dat het snel op zal zijn omdat er vrij gemakkelijk nieuw zilver uit de grond gehaald wordt. Dat neemt niet weg dat er schaarste kan ontstaan, mede als gevolg van speculatie. Hierom lijkt het me waarschijnlijk dat zilver in de schaduw van goud de opmars voortzet. Daarom heb ik beide, goud voor de goede nachtrust, zilver voor de spanning.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    In Geld, goud en zilver (Mecking) staat dat zilver juist schaars is en heel snel nog veel schaarser aan het worden is (juist omdat het ook verbruikt wordt).
    Tevens is zilver door de eeuwen heen vaker gebruikt voor geldstukken dan goud.

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2012
    [MENTION=1980]hippo[/MENTION], jij verwacht dus een terugkeer van een klassieke zilverstandaard? Ik verwacht eerder een revaluatie van goud, zodat de reserves van centrale banken toereikend zijn om te dienen als tegenwicht ten opzichte van de gigantische schuldenbergen. Eigenlijk een terugkeer van de status quo, zo ging het vroeger ook. Tot in de jaren tachtig werd hierover openlijk geschreven in kranten, zie hiervoor http://fofoa.blogspot.nl/ en zoek in oude kranten op kb.nl

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Natuurlijk werd daar gewoon over geschreven want het was het nieuws van de dag. Er is geen conspiracy. Lees voor de geschiedenis van geld bijv. Goud, geld en zilver, of Geldmoord (Mujagic) maar er zijn nog veel meer boeken over dit onderwerp.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Zilver of goud kopen?
    Door Dr.Prepper in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 222
    Laatste Bericht: 18-06-15, 15:57
  2. Goud en zilver
    Door boye in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 13-12-12, 15:53
  3. Goud en zilver als ruilmiddel
    Door Cyberbeer in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 30