Ga naar inhoud
GENEGEERD

Plastic Flessen schoonmaken en hervullen


spoonzor

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Wie heeft voor mij wat 'grootmoeders tips' hoe ik plastic containers het beste kan reinigen voor hergebruik.

Dit kan gaan om frisdrank flessen, of in mijn geval vooral van die grijzige melk containers van 2 liter of die waterblaas of hoe ze die zak ook noemen die je in je BOB hebt. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is een verhaal waarin gezegd wordt dat een flesje na 3 keer hervullen net zo veel bacteriën bevat als slootwater. Ergens gelezen dat dat onderzoek gedaan is vanuit e.o.a. frisdrank gigant (NFI), dus niet zo een verbazende uitkomst dan. Overigens zegt 'bacteriën' niet zo veel want die zijn niet per definitie slecht voor je (ik schat zo'n 800 bacteriën die jij NU in je mond hebt). Overigens denk ik dat het een stuk minder snel gaat als je niet direct uit die fles drinkt en die bacteriën uit je mond dus niet in de fles terecht komen.

 

Maargoed, enkele dingen die ik gevonden heb waarvan ik geen idee heb hoe effectief het is:

 

- handje rijst en beetje water, goed schudden, klaar (heb geen idee waarom dat zou werken??)

- spoelen met redelijk heet water (ik kan je vertellen dat dit soort plastic bij meer dan warm water zal smelten)

- spoelen met een heel klein drupje afwasmiddel (en daarna nog 10 x spoelen voor je eindelijk al het afwasmiddel er uit hebt.... zucht)

 

Een modulair vulsystem voor de lege koelkast/vriezer ruimte wat tegelijkertijd een klein voorraadje drinkwater/ijs is.

Wat ik wil proberen is een lading melk containers (ik noem het maar ff geen fles) gebruiken om een extra voorraadje drinkwater aan te leggen wat mooi in mijn koelkast past. Dit houd bij een stroomuitval mijn koelkast lange tijd koud en spaart in alle situaties energie. Het handige van deze rechthoekige melkpakken is dat ze makkelijk zijn te stapelen en als ik wat ruimte nodig zet ik ze tijdelijk naast de koelkast. Het valt me echter tegen om die dingen goed schoon te maken. Daarnaast, iets dat er schoon uitziet hoeft dat dan nog niet perse te zijn.

 

Tips van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit verschil in het type fles, type 1 is gemaakt voor eenmalig gebruik. Type 2,4 of 5 kun je wel hergebruiken. Het gaat vooral om de bacteriën die aan de hals van de fles komen vanaf je mond, dus ook al schud je met rijst flink heen en weer, het is vooral de hals die je goed schoon moet maken.

http://www.superfoodsrx.com/nutrition/nutritional-research/sometimes-it-is-best-not-to-reuse.html Engels

 

http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/hergebruik-waterflesjes-enorme-bron-bacterien-110512/

 

Tip: gebruik daarvoor een flessenborstel voor babyflesjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spoel flessen meestal frisdrank flessen eerst in zo warm mogelijk water met in iedere fles een vleugje azijn .ik gebruik voor elke fles vers water . Dan spoelen met koud water . Dan enkel rijst korrels er in en drogen in de oven . Als ze uit de oven komen rijst er uit en gelijk af sluiten met doppen die ik ook gewassen heb met azijn water . Die ook gedroogd zijn in de oven maar minder langer lang dan de flessen , het is een ander soort kunststof .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spoel m'n flessen met verdunde bleek en spoel ze daarna zeer goed om. De doppen leg ik in een bakje met wat minder verdunde bleek en die schud ik alleen af, voordat ik ze op een gevulde fles draai. Hierdoor hoop ik de schroefdraad zo schoon mogelijk te krijgen en het minuscule beetje chloor wat in het water komt helpt ook bij het tegengaan van bacterie en algen groei. Uiteraard in 't donker bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frisdrankflessen: flink schudden met lauw water met klein drupje afwasmiddel, daarna flink spoelen met kraanwater tot alle schuim eruit is. Gaat jaren mee.

Spa flessen kunnen zonder omspoelen hervuld worden. Ook als er met de mond uit gedronken is. Soms gaat een flessenhals ineens muf ruiken, dan gooi je hem weg. Dus niet aan de mond gaat wel langer mee.

Zo doen wij dat al decennia lang, nooit ziek van geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn kids verboden uit de melkflessen te drinken. Als er één leeg is spoel het om met heet water, vul het opnieuw helemaal vol met heet water met een scheutje dunne chloor erin en laat het enkele dagen staan. Dan spoel ik het weer om en vul de 2 liter flessen opnieuw met water en 7 druppels dunne chloor. Bij de apotheek speciaal hiervoor een leeg nieuw pipetje gehaald. Was gratis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo: Zoals je kunt lezen, ben ik ook een voorstander van het desinfecteren met chloor. Wel vind ik het toevoegen van 7 druppels dunne bleek op 2 liter water erg veel. Dit is namelijk als net ietsje meer dan de concentratie geschikt om 'vuil' water mee te steriliseren. Een dergelijk hoge concentratie is helemaal niet nodig in 'schoon' leiding water. 1 druppeltje is al voldoende om de laatste bacteriën en algen te doden.

Mocht je het water nodig hebben en niet vertrouwen, kun je er dan altijd nog een paar druppeltjes chloor aan toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

In het draadje waarin VHeeswijk dit advies gaf stond drie druppels per liter water en een mespuntje ascorbinezuur om de vit.C te neutraliseren. Omdat de ascorbinezuur chloor neutraliseert lijkt het me geen kwaad te kunnen gewoon deze dosis aan te houden. De extra druppel is omdat ik de flessen helemaal tot de rand toe vul. Meer voor de zekerheid. Better safe than sorrow. Ik ken mezelf, als ik ook maar even denk dat iets niet goed is durf ik het niet meer te drinken en je weet nooit of je wtshtf nog chloor over hebt.

 

Toevoeging: Dank voor de tip over vuil water. Ik had inderdaad begrepen dat de drie druppels per liter gold voor schoon water wat bewaard moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regelmatig maak ik ook flessen schon en gebruik hier BAKING SODA voor...

Ong 1 eetlepel in de fles en zo heet mogelijk water erbij, even schudden en 5 minuutjes laten staan.. Dan draai ik de dop een heel klein stukje los en hou de fles op de kop en knijp in de fles zodat ik het water er onder druk uitpers.

 

Zelfs geprobeerd met een zeer beschimmelde fles die je normaal heeeel ver weg zou brengen..;) werd helemaal schoon en zonder luchtjes binnen een paar minuutjes.. En zonder schrobben!!

 

Mvg Dakhaas

 

Toevoeging: wel even een paar keer omspoelen! (Gaat beter dan afwasmiddel verzeker ik je;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik ben nogal een leek hoor, maar ik heb een vraagje.

 

Als je nou water bewaard en het zou niet meer goed zijn. Kun je het dan evengoed drinken als je bijvoorbeeld een Lifestraw gebruikt ??

 

groet dedoofy

 

 

Een lifestraw zal niet afdoende zijn... Een aantal minuten je water koken of een katadyn pocket zou wel gaan werken...

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik ben nogal een leek hoor, maar ik heb een vraagje.

 

Als je nou water bewaard en het zou niet meer goed zijn. Kun je het dan evengoed drinken als je bijvoorbeeld een Lifestraw gebruikt ??

 

groet dedoofy

Wat versta je onder 'niet meer goed'? Over de aanbevolen houdbaarheidsdatum schijn je idd rustig nog te kunnen drinken. Als die periode redelijk lang is dan is een Lifestraw wel afdoende heb ik hier ergens gelezen. Koken kan idd. ook

 

hoe lang gaat water mee met druppel chloor per liter?

En wat voor merk chloor moet ik gebruiken?

Als het bijv, 10 jaar oud is, kan ik het filteren met een katadyn?

 

In deze post kun je meer lezen over dunne bleek @vheeswijk is nogal een deskundige hierover en hij legt het hier heel duidelijk uit:

 

http://preppers.nl/forum/threads/3930-Verhouding-chloor-tov-water-om-te-desinfecteren?highlight=dunne+bleek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het reinigen van de plastic en glazen drinkflessen voor mijn dieren gebruik ik koffieprut uit de filter. paar schepjes in de fles en ff schudden. Stralend schoon. De bacterieen zal je niet mee vermoorden maar ik heb mijn beestjes nog niet horen klagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het reinigen van de plastic en glazen drinkflessen voor mijn dieren gebruik ik koffieprut uit de filter. paar schepjes in de fles en ff schudden. Stralend schoon. De bacterieen zal je niet mee vermoorden maar ik heb mijn beestjes nog niet horen klagen.

 

Dat je beestjes niet klagen wil niks zeggen. Koffieprut bevat veel vet, wat niet echt optimaal is om je flessen schoon te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al jaren lang bezig om water in lege frisdrank flessen te bewaren, als ze leeg zijn spoel ik ze om met kraanwater goed schudden en vullen tot de rand en dop erop. Dus zonder enig middel. De flessen zijn dus niet met de mond leeggedronken maar gewoon leeg geschonken.

 

Kan nu de kratten met flessen in het donker wegzetten en is na 8 tot 9 maand nog goed. Als het 1 jaar is een lichte bijsmaak

 

Heb nog maar 1X een rotte fles gehad, het water is dan iets geel en stinkt naar slootwater:p

 

Doe dit al jaren zo, en dan heb ik het over 300 tot 400 liter in flessen.

 

Alleen bij de schone regenton in de schuur (vorstvrij) gooi ik een klein kopje dunne bleek, uit de gele fles uit de supermakt is ook na 8 maand nog goed te drinken en dan weer verversen

 

In het begin kocht ik dure Hadex van 7 euro, maar dat heb in nu vervangen door de dunne bleek.

Denk trouwens dat een klein druppeltje bleek in een fles de houdbaarheid wel ten goede komt, zal het volgende keer gaan proberen met een krat zonder en met bleek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je iets gebruiken om de houdbaarheid van water in melk flessen te verbeteren ?

 

Je kan er toch nieuw water in doen.

 

Ik zelf heb 1 April, 1 Juli, 1 September en 1 December in mijn kalender staan om het water te vervangen.

Heeft iemand een beter idee hoe vaak je het water moet verversen ?

 

Heb 10 melk flessen met water, dat is genoeg voor een week.

Als dat op is ga ik met de LifeStraw aan de gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu Dat klopt, plastic geeft langzaam af in het water. Afhankelijk van het type plastic (die 1ste pagina daar staat wel een wijs antwoord over PET gradaties) gaat dat sneller / langzamer. In het donker bewaren maakt ook een groot verschil. Met glas heb heb je dat probleem niet. Glas is veel hygiënischer dan plastic, maar natuurlijk ook duurder en zwaarder en het kan breken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...