Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf goede zuurstofabsorbers maken


vheeswijk

Aanbevolen berichten

Het is me gelukt! Een DIY-zuurstof-adsorber voor de prepper. Maar het was niet gemakkelijk. Het principe is om ijzer te laten roesten in een afgesloten ruimte waarbij zuurstof uit de lucht wordt verwijderd. Lucht bevat 20% zuurstof dus de luchtdruk in een afgesloten ruimte zal dalen tot 0,8 atmosfeer. Een kleine onderdruk, maar voldoende om bijvoorbeeld een PET-fles in te laten deuken. Deze PET-fles truc gaan we ook gebruiken om onze zelfgemaakte zuurstofadsorber te testen om te kijken of ie het ook doet.

 

De ijzerbron is gewoon staalwol die we bv. kunnen kopen bij de FIXIT (schuurmiddel). Pas op voor keukenproducten want die kunnen behandeld zijn met zeep of komen zelfs in een grovere roestvrij-stalen versie.

 

Ontwerp van zuurstof-adsorber.

Voor het roesten van ijzer heb je water nodig en hier lag het probleem wat ik op moest lossen. Water moet je niet hebben in je droge geprepte producten. Er is niet voor niets zoveel te doen rond het superdroog bewaren van uw prepvoer. Het idee was geboren om Bison Vochtvreter (calciumchloride, CaCl2) te gebruiken. Deze trekt water aan die kan worden gebruikt voor het roestproces. Bekend is bovendien dat het chloride ion Cl- van CaCl2) roestbevorderend werkt. Datzelfde geldt ook voor zuren. Een beetje glycerine (voedings-toelating) of in noodgevallen een beetje antivries (géén voedingstoelating!) kan ook worden toegevoegd. Glycerine is in staat het eigen gewicht aan water vast te houden. Een dergelijke receptuur geeft hechtingsproblemen aan het ijzer. Dit probleem werd opgelost door gebruik te maken van een bepaald type behangplaksel die een coating oplevert die de receptuur goed "plakt" aan het staalwol.

 

Bereiding 1% oplossing van methylcellulose (basiscoating).

1 gram methylcellulose (kijk op het doosje) behangplaksel poeder wordt geroerd in 100 ml water. Men laat het mengsel 24 uur staan met nu en dan roeren. Het duurt erg lang voor alle gel-deeltjes geheel zijn opgelost. Het volkomen heldere product is tevens een goede bureau- en kindvriendelijke niet giftige papierlijm. Bewaren dus.

 

Bereiding van de corrosieve receptuur.

Aan 10 ml tafelazijn (of beter: schoonmaakazijn) in een whiskeyglas wordt 5 gram Bison Vochtvreter (calciumchloride) toegevoegd en met een saté-stokje geroerd tot deze geheel is opgelost. Hieraan wordt Zoutzuur van de Praxis toegevoegd met een klein injectiespuitje (slechts een halve ml, 0,5ml). Dat kleine injectiespuitje heeft u al aangeschaft voor de dunne bleek waterzuivering. Dat is wel weinig maar wel aan te bevelen. Ook kan nog bij voorkeur 0,5 ml glycerine met het spuitje worden toegevoegd. Glycerine maakt de coating plastisch en is bovendien in staat het eigen gewicht aan water vast te houden. Het mengsel wordt met het saté-stokje geroerd waarna we het satéstokje goed met een keukenpapier afvegen. Het sate-stokje wordt daarna gedoopt in een vaat-wasmiddel (2 cm diep), het overtollige vaatwasmiddel wordt afgetikt in de hals van de fles, waarna met dit stokje de massa nog even goed wordt geroerd. Dit ingrediënt (bijna niets) is absoluut noodzakelijk gebleken voor een goed contact van het staalwol met het corrosieve mengsel.

 

Bereiding van de corrosieve coating.

Aan het bovenstaande mengsel wordt 10-12 ml van de papier-/behangplaksel lijm (hierboven) toegevoegd, geroerd met het satéstokje en de basiscoatreceptuur is klaar.

 

De bereiding van de zuurstofadsorbers.

U weegt plukjes staalwol af van ca. 1 gram. Wéér wat magie: Met een metalen hamer hamert u een paar keer op het staalwol met een tuintegel of baksteen als ondergrond. Hierdoor ontstaan lokale deformaties en spanningen in het staalwol waardoor het roesten ook wordt versneld (google: iron stress rust). Dat hameren kunt u achterwege laten maar een versnelling in zuurstof-adsorbtie is wel waargenomen.

 

Zo'n plukje staalwol moet worden gedoopt in het corrosieve mengsel in bv. een whiskey-glas of schaaltje en boven het schaaltje stevig uitgeknepen tot u een natte "keutel" krijgt. Het mengsel is corrosief voor metalen maar veel minder voor uw huid. U kunt als u dat wilt latex handschoenen gebruiken voor dit klusje, maar ik doe dat zelf niet eens. De metalen "keutels" worden uiteengetrokken tot deze de vorm hebben van een grote wattenpad (zie foto). Deze wordt afgevloeid tussen keuken-papier (maar niet te fanatiek). Nadat alle plukken staalwol zijn behandeld de handen wassen.

De "wattenpads" van behandeld staalwol worden te drogen gelegd tot ze niet meer vochtig aanvoelen. Dit kan wel 4 uur duren. U kunt de metalen wattenpads wat opvouwen en losjes (!) een beetje samendrukken en de verkregen bolletjes opslaan in een transparante ZIP-lock bag. U bent klaar! U zult zien dat in de gesloten ZIP-lock bag de reeds begonnen roestvorming snel tot stilstand komt.

 

Kwaliteitscontrole van uw DIY-oxygen adsorber.

U haalt een "bolletje" behandeld staalwol uit de ZIP-lock bag en sluit deze weer onmiddellijk. De DIY-zuurstof-adsorber wordt gewurmd in een droog PET-flesje. De tuit wordt goed afgeveegd (géén staalwol vezeltjes) en daarna stevig gesloten en weggezet. Na enige uren al begint de PET-fles al in te deuken door het binden van de zuurstof. Dit indeuken is zéér evident na bv. 16 uur (1 nacht). Als dat zo is heeft u een prima product.

 

Capaciteit van de DIY-zuurstofadsorber.

Een pluk behandeld staalwol van 1 gram, zoals hierboven beschreven, consumeert theoretisch 0,3 liter zuurstof dus maakt 1,5 liter lucht zuurstofvrij. Merk op dat een vat van 10 Liter, tot de nok gevuld met prepvoer veel minder lucht bevat dan 10 Liter. Het geeft een idee van de effectiviteit van dit preparaat.

 

Gebruik van de zuurstof-adsorber

Haal 1 of 2 bolletjes behandeld staalwol uit de ZIP-lock bag en sluit dan de ZIP-lock-bag onmiddellijk. U wurmt het staalwol in papieren thee-zakjes of koffiefilters en deze worden dichtgevouwen en geniet. Linnen zakjes zijn ook OK. U voegt deze zakjes, samen met een extra droogmiddel, toe aan uw jerrycan met prep-voer. Klaar is kees. Het "indeuken" van ook jerrycans met prepvoer is ook eerder waargenomen door @Nonkel Jones . De bolletjes staalwol worden pas verpakt als u ze wilt gaan gebruiken. U kunt dan visueel nog controleren of het materiaal nog goed is in de transparante ZIP-lock bag. (Weinig roest).

 

Voor de argeloze lezer lijkt het alsof de beschreven methodiek van het maken van DIY-zuurstofadsorbers erg complex en moeilijk is. Dat valt wel mee omdat de beschrijving van het preparaat erg gedetailleerd en uitgebreid is. In de praktijk zal het wel erg meevallen. Indrukwekkend, zeer bevredigend en overtuigend voor de prepper is dat hij/zij kan controleren dat het door hem/haar gemaakte preparaat ook echt werkt (De PET-fles test).

 

Oxygen.jpg.a3784d3750731f3d8f12977c2296c48f.jpg

@vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Waarom een jerrycan? Make my day.

Ik heb anders nog nooit een jerrycan eten in de winkels gezien. Waarom zou dat zijn? ;)

 

Dat heeft iets te maken met het "korenmaat" of de kop "boven het maaiveld" uitsteken. "In de brede maatschappelijke diskussie is iedereen deskundig". Kop eraf! Een erfenis van de 60-er jaren vorige eeuw. In dit onderzoek zitten tientallen uren aan onderzoek en research door een gepromoveerd wetenschapper in de wiskunde en natuurwetenschappen met ca. 20 publicaties in de internationale wetenschappelijke literatuur, maar een scheet van een ignorante marginale kaaskop moet dit alles kunnen ontkrachten. Moet kunnen! zeggen we dan in dit land. Typisch Hollands: "The Dutch disease". Hollanditis. Misschien is Preppers.nl geen geschikt podium voor mij, zoals anderen mij per PM reeds hebben meegedeeld en moet ik mijn soelaas elders vinden, velen op dit forum zijn mij overigens reeds voorgegaan. Iedere onderneming (of forum) krijgt tenslotte wat het verdient. Ik ben mij overigens bewust van het feit dat ik slechts voor enkelen op dit forum publiceer.

 

@vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even mijn boekjes nagekeken en adsorptie is inderdaad het woord voor dit proces. Mijn excuses.

Ik vind het heel goed dat er mensen zijn die dit soort dingen publiceren.

Maar ik vroeg me af .. waarom de keuze voor het wegnemen van zuurstof op deze manier, als er ook andere zijn. Een andere keuze van verpakkingsmateriaal waarbij dit proces niet nodig is, zoals flexibel materiaal wat je vacuüm kan zuigen. Of de gewone lucht vervangen met een ander gas.

Dat is ook de nek uitsteken boven het maaiveld....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere keuze van verpakkingsmateriaal waarbij dit proces niet nodig is, zoals flexibel materiaal wat je vacuüm kan zuigen.

Zelfs het sterkste commerciële vacuümmeer-apparaat creëert een relatief kleine onderdruk. Genoeg om een zak strak om het voedselproduct heen te trekken, maar niet genoeg om een groot deel van de lucht (en dus zuurstof) die zich tussen het voedselproduct bevindt weg te halen. Fijn om vers voedsel wat langer goed te houden, maar met het opslaan van rijst en pasta schiet je veel meer op met een zuurstofadsorbeerder.

 

Of de gewone lucht vervangen met een ander gas.

Ook hiermee ga je de effectiviteit van een simpele zuurstofadsorbeerder niet evenaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft iets te maken met het "korenmaat" of de kop "boven het maaiveld" uitsteken. "In de brede maatschappelijke diskussie is iedereen deskundig". Kop eraf! Een erfenis van de 60-er jaren vorige eeuw. In dit onderzoek zitten tientallen uren aan onderzoek en research door een gepromoveerd wetenschapper in de wiskunde en natuurwetenschappen met ca. 20 publicaties in de internationale wetenschappelijke literatuur, maar een scheet van een ignorante marginale kaaskop moet dit alles kunnen ontkrachten. Moet kunnen! zeggen we dan in dit land. Typisch Hollands: "The Dutch disease". Hollanditis. Misschien is Preppers.nl geen geschikt podium voor mij, zoals anderen mij per PM reeds hebben meegedeeld en moet ik mijn soelaas elders vinden, velen op dit forum zijn mij overigens reeds voorgegaan. Iedere onderneming (of forum) krijgt tenslotte wat het verdient. Ik ben mij overigens bewust van het feit dat ik slechts voor enkelen op dit forum publiceer.

 

@vheeswijk (chemicus)

 

Ik vind je posts altijd uiterst leerzaam. Duidelijk uitgelegd met de nodige onderbouwing. Hollanditis is irritant, Mensen zijn Irritant, Fora zijn eigenlijk irritant, maar ik zou het jammer vinden om de krenten in de pap zoals ik je posts ben gaan zien moet missen. Al is het dan voor de mensen die geen scheikunde hebben gehad :rolleyes: blijf alsjeblieft doen waar je goed in bent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Zoals altijd, met @vheeswijk is deze post helemaal super.

Aan het uitgebreide verslag kan je al zien, hoeveel denkwerk en onderzoek er aan vooraf gegaan is.

De posts zijn altijd tot in de puntjes verzorgd en duidelijk. Zowel qua beschrijving, als van lay-out.

En dan nog de inhoud. Altijd nuttig voor preppers.

Wat wil je nog meer? Dit hoort gewoon bij de beste posts, die het forum maar kan wensen.

 

En dan de mensen met hollanditis, @techie, die noem ik altijd zeikertjes. Ik heb er ook nog een haagse term voor, maar dat wil je niet weten.

Sportief dat je je excuses aanbied.

Hier, een leuk draadje voor je:

 

http://preppers.nl/forum/threads/2165-Waterdichte-tonnetjes-vacuum-maken?highlight=vacuum

 

Wolf, beter gebruik je af en toe die negeerknop. Dat doe ik ook wel eens, als pubertjes het beter denken te weten. Wat een rust geeft dat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wolf, wat een fantastische post weer! Vroegâh op school deed ik weliswaar scheikunde maar heb ik de lol er nooit zo van begrepen. Zeker met dit verhaal trek je me alsnog over de streep. Ongetwijfeld omdat je eigen lol en expertise er aan alle kanten van af spat. Top!

 

En sja, laat anderen maar nadenken hoe ze dat dan even simpel gaan doen, lucht vervangen door een ander gas. Zonder de deksel open te maken natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hier op you tube al meerdere topics over,

Die zakjes wat je in die tonnen stopt zijn gewoon ijzerzaagsel met klei.

Klei trekt het vocht aan waarna het ijzer gaat roesten waarmee de zuurstof word opgenomen.

 

Er word zaagsel gebruikt om de oppervlakte van het ijzer te vergroten

De klei is niet persee nodig maar versnelt het proces alleen maar.

 

Het proces stopt als er geen lucht of vocht meer over is.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ezxZVtzOp1g

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik vroeg me af .. waarom de keuze voor het wegnemen van zuurstof op deze manier, als er ook andere zijn. Een andere keuze van verpakkingsmateriaal waarbij dit proces niet nodig is, zoals flexibel materiaal wat je vacuüm kan zuigen. Of de gewone lucht vervangen met een ander gas.

Dat is ook de nek uitsteken boven het maaiveld....

 

Dit is vacuüm zuigen.. prepper-style!

Met huis tuin en keuken middeltjes dit resultaat bereiken. Mooie post wolf. Ik ben hier zelf niet mee bezig, maar zie er direct het nut van in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hier op you tube al meerdere topics over,

Die zakjes wat je in die tonnen stopt zijn gewoon ijzerzaagsel met klei.

Klei trekt het vocht aan waarna het ijzer gaat roesten waarmee de zuurstof word opgenomen.

 

Er word zaagsel gebruikt om de oppervlakte van het ijzer te vergroten

De klei is niet persee nodig maar versnelt het proces alleen maar.

 

Het proces stopt als er geen lucht of vocht meer over is.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ezxZVtzOp1g

 

 

Interessante mogelijkheid. Vooral dat idee om het oppervlak te vergroten met zaagsel. Er zijn wellicht meer wegen die naar Rome leiden. Het mooie van zuurstof-adsorbers is dat je kan testen of het inderdaad goed werkt (De PET-fles truc + 16 uur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, zand erover! Ook mijn excuses. Ik begon in de nacht al aan een tweede glas wijn. Ik wil ook graag blijven posten.

Wolf

 

Mooi om te zien dat beiden excuus maken. Het siert jullie! Mensen kunnen alleen leren door vragen te stellen en alternatieven te overwegen. Daarbij hebben ze anderen nodig met kennis, die de bereidheid hebben deze over te dragen. Zonder leerlingen zou er geen leraar kunnen zijn en visa versa, ga beide vooral door!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik ben mij overigens bewust van het feit dat ik slechts voor enkelen op dit forum publiceer.

 

En blijf dat vooral doen, jouw post worden niet alleen door mij zeer gewaardeerd. Van mij krijg je in ieder geval een officiele pluim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

geweldig @vheeswijk!!! ik houd van scheikunde + dit is zowaar iets wat ik kan doen zonder schuur en een arsenaal aan gereedschap!!! helemaal geweldig!!!! blijf aub vooral posten!!! :D

@Angela: Als je alleen een proefje wilt doen om even aan het materiaal te ruiken, dan kun je de zoutzuur en de glycerine (beiden een halve ml) in de receptuur weglaten en dan testen met de PET-fles truc (duurt wat langer). Als het resultaat je bevalt kun je alsnog gaan voor de volledige receptuur met het "peper en zout" op een grotere schaal. De zuurstofadsorbers zijn dan wel een stuk feller!

 

Wolf (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Het is nooit een persoonlijke aanval. Ik ben zelf op veel fora afgebrand omdat ik anders dacht dan de meerderheid, en out-of-the-box ideeën aandroeg. Net als dit.

Ik heb met huis-tuin-commerciële producten NOS (nitrous oxide) op mijn brommertje gemaakt. Met veel lagere kosten dan een origineel systeem, maar met vergelijkbare resultaten. Met 1 druk op de knop binnen een oogwenk van 30 naar 90 km/u. Op een Tomosje.

Daarom vind ik dit soort posts, en ideeën, geweldig. Al zal ik altijd en overal het nut ergens van bekijken. Ik zie mijn hele leven al mensen met oplossingen voor niet bestaande problemen, die daarmee tegelijk het probleem creëren. Als het buiten goed vriest, gaat de stekker van de vriezer er ook uit.

 

@Heksenboot Ik ben al heel lang geen puber meer, die denkt het beter te weten. Ben ik nooit geweest. Puber wel, betweter niet. Als ik iets verkeerd heb, geef ik dat ook wel toe. Dat zouden er meer moeten doen. Het is niet bedoeld om te zeiken. Wel om het nut te bespreken.

 

@Rothbard Ik heb het niet over commerciële vacuümzuigertjes. Ik heb het meestal niet over commerciële producten. Daar ben ik niet afhankelijk van. (Ik heb bijvoorbeeld een laser, 500mW CW 6mm DOT infrarood. Ga die eens in een normale NL winkel zoeken.) Als ik lang houdbare producten uit de winkel meeneem, laat ik het in de originele verpakking, totdat ik het gebruik. Scheelt gedoe. Om eigen gekweekt voedsel te bewaren, hoef ik het niet extreem lang houdbaar te hebben. Ik weet immers hoe ik indoor en outdoor rijk voedsel kan kweken/telen.

Een zuurstofhoudend gas met adsorber tegenover een zuurstofloos gas. Effectiviteit? Zeg het maar.

 

Harde containers extreem vacuüm zuigen is natuurlijk je reinste waanzin. Dat doet niemand, behalve de leraar tijdens natuurkunde, met een veertje en een metalen balletje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

@Heksenboot Ik ben al heel lang geen puber meer, die denkt het beter te weten. Ben ik nooit geweest. Puber wel, betweter niet. Als ik iets verkeerd heb, geef ik dat ook wel toe. Dat zouden er meer moeten doen. Het is niet bedoeld om te zeiken. Wel om het nut te bespreken.

 

 

O, ik had het niet over jou.

Als je iets wilt weten, hoef je het maar te vragen. Heel veel ervaren mensen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Niet weggaan van dit forum, we hebben je nodig. Te gek dat je dit soort experimenten als een 'mad scientist' (postief) op dit forum van kop tot staart voor ons uitlegt. Het doet me ook denken aan de serie Breaking Bad. Onze eigen Heisenberg! Moeten we koesteren. Ga zo door!

 

Groetjes,

 

Boshut

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...