Ga naar inhoud
GENEGEERD

Opinel mes kopen


Fearce

Aanbevolen berichten

ik ben van plan een opinel mes te kopen (waarschijnlijk de nr.8 rvs) maar ik vroeg me af, zijn de messen een beetje goed?

ik hoor de naam opinel best wel veel dus ik vroeg me af of er iemand is met ervaring met opinel messen

ik vind ze er persoonlijk niet zo mooi uitzien maar ik heb gehoord dat zo'n houten handvat beter in de hand licht, klopt dit?

en zit er in de opinel messen ook een beveiliging zodat hij niet zomaar dicht kan klappen?

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Fearce Opinel is, als je kijkt naar de prijs en wat je ervoor krijgt,samen met de vaste messen van More, waarschijnlijk de beste keus voor een eenvoudig betrouwbaar mes.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de carbon uitvoering( iets meer onderhoud, maar heel eenvoudig te slijpen), maar ook een RVS is prima.

De kleinste maatjes hebben geen draaibeveiliging, maar vanaf de 6 volgens mij allemaal wel.

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/opinel.htm

 

http://preppers.nl/forum/threads/1091-Korting-bij-Knives-and-tools-Speciaal-voor-Preppers-nl-leden?p=17943&highlight=korting+knives#post17943

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn opinel ook al ongeveer 14 jaar. Het is een zeer goed mes en de achterkant van het lemmet is uitstekend om een magnesium stick op te strijken. Het enige nadeel is dat het slotje na een paar jaar in het hout bijt en het hout afslijt, waardoor dit niet meer zo veilig werkt. Maar voor de 10 euro dat het kost kan je niet sukkelen ;) Als je zou twijfelen tussen een victorinox of opinel zou ik voor allebei tegelijk gaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijne messen, die Opinels. Wel oppassen voor vocht - als het hout nat wordt, gaat t werken, krijg je m niet goed meer open en dicht. En hij gaat heeeeel erg roesten. Desondanks, ik ben er nog altijd blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben van plan een opinel mes te kopen (waarschijnlijk de nr.8 rvs) maar ik vroeg me af, zijn de messen een beetje goed?

ik hoor de naam opinel best wel veel dus ik vroeg me af of er iemand is met ervaring met opinel messen

ik vind ze er persoonlijk niet zo mooi uitzien maar ik heb gehoord dat zo'n houten handvat beter in de hand licht, klopt dit?

en zit er in de opinel messen ook een beveiliging zodat hij niet zomaar dicht kan klappen?

alvast bedankt

 

Ik heb ook een opinel gekocht, niet bij stil gestaan dat er geen lock op zit als ie opengeklapt is. IK vind dit dus een te groot nadeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toeval of niet heb er vandaag een cadeau gekregen . Het is een nummer 8 het is geen rvs dat zie je zo wat voor staal kan het dan nog zijn ?

Ik hoop geen pisbak ijzer .

 

Geert

 

 

Deze fantastische messen bestaan uit een plezierig aanvoelend houten heft en een koolstofstalen lemmet. Hoewel dit staal iets meer onderhoud vereist dan roestvrij staal, is het wel veel makkelijker en scherper te slijpen.

koolstof is wat zachter waardoor het makkelijker te slijpen is las ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

vroeger had ik ook een opninel. maar een ronde vorm ligt niet goed in je hand, heel onprettig in gebruik, ding kan dichtklappen als dat rondje los gaat zitten enz.. nee ik ben super tevreden met een cs voyager, superlicht, flinterdun en van japan seki staal. echt handig te dragen, ligt lekker in de hand enz

 

het is ook soms wel prettig als je met 1 hand je mes kan openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opinel messen zijn absoluut 1 van de beste messen die je kunt kopen, uiteraard hebben we het dan wel over prijs / kwaliteit verhouding.

Carbon / koolstofstaal wordt juist vaak ook door de duurdere merken gebruikt omdat het inderdaad een beter te slijpen staal is. Dergelijke carbon lemmets roesten wel veel sneller en daarom dien je ze ook geolied te houden.

Daarvoor kies je een olie die niet giftig is (voor je appeltje schillen of wat dan ook), ballistol is hier een goed voorbeeld van.

 

Vraag blijft natuurlijk waarvoor je verwacht het mesje te gaan gebruiken. Met de Opinel 8 ga je echt geen boomstammetje splijten bijvoorbeeld. Voor dit laatste wil je een vast mes, Mora is dan een prima merk met een goede prijs / kwaliteit verhouding.

Is het een mesje om gewoon altijd bij je te hebben op werk, in de auto, thuis dan zou ik een Victorinox / Wenger aanraden, die extra gereedschapjes kunnen in de dagelijkse praktijk verdomde handig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ballistol is inderdaad niet giftig, maar zo slecht van smaak en geur dat ik het NOOIT zou gebruiken om een mes te oliën...

 

Die geur kan ik wel hebben, vind het zelfs wel lekker ruiken. Over de smaak ben ik het wel met je eens. Ik wilde dan ook meer voorbeeld van een niet giftige olie geven dan perse te zeggen dat er geen (betere) alternatieven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vroeger had ik ook een opninel. maar een ronde vorm ligt niet goed in je hand, heel onprettig in gebruik, ding kan dichtklappen als dat rondje los gaat zitten enz.. nee ik ben super tevreden met een cs voyager, superlicht, flinterdun en van japan seki staal. echt handig te dragen, ligt lekker in de hand enz

 

het is ook soms wel prettig als je met 1 hand je mes kan openen.

 

Dat wordt lastig met een budget van een tientje. Blijf je snel op Mora of Opinel uit komen. Koop je in ieder geval geen rommel mee en later kun je je uitrusting gaan upgraden. Belangrijk is om te gaan oefenen met je spullen, merk je snel genoeg wat het eerst moet worden ge-upgrade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...