Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: wonderpan

Adventurer
    Ingeschreven
    Jan 2013

wonderpan

Naam:     20130329_141334.jpg
Bekeken:  3513
Groote:   176,9 KB

Vandaag de wonderpan binnen gekregen. Brood, cake of taart bakken zonder oven! Je kan het langzaam laten garen op bijvoorbeeld een petroleumbrander. Klinkt ideaal als je niet over een oven beschikt! Vroegah in grootmoeders tijd werd deze veel gebruikt, geloof tot jaren 60. Moet het natuurlijk nog uitproberen maar deze gaat zeker mee als we gaan kamperen en misschien ook wel bij de volgende meeting!

De pan is van alluminium dus lekker licht! Als ik het heb uitgeprobeerd dan laat ik het resultaat uiteraard hier zien!

Het principe van de wonderpan is heel eenvoudig. De bodemplaat wordt verwarmd. De warmte stijgt op door het gat in het midden en verlaat de pan weer via de ventilatiegaten. Daardoor wordt de warmte heel gelijkmatig verdeeld, zodat het baksel overal goed gaar wordt. Een normale oven moet eerst voorverwarmd worden en daarna op een vrij hoge temperatuur worden gehouden. Bij de wonderpan is de bakvorm de oven zelf. De temperatuur in de pan is ook veel lager. Dat kost veel minder energie en het baksel zal niet zo snel verbranden.

Iemand al ervaring met deze pan?

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Weet iemand of het goed/slecht/neutraal is om alumium te gebruiken als pannen?...
    ik meende wel eens klepel gehoord te hebben dat dit voor keertje wel kan maar beter niet constant?..
    Zo heb ik bijvoorbeeld ook lekker licht alumium koffiepercolator en toch ben ik dan huiverig..
    Goed dit is niet een antwoord op je vraag want ervaring met de wonderpan dat zeer interessant klinkt heb ik niet, maar mogelijk heeft dit toch ook jou interesse daar het dus aluminium pan betreft. Jur
    Krijg nu ook reacties op de FB groep; living off the grid NL en daarin wordt gezegd dat omdat alumium vrij zacht metaal is dat het dan makkelijk stukjes loslaat en daarom mogelijk niet aan te raden om al te langdurig mee te kokkerellen.. die persoon gaat nog even verder uitzoeken.
    Laatst gewijzigd door juri; 29-03-13 om 14:05. Reden: aanvulling

Adventurer
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik denk dat het wel meevalt hoor. Je moet er alleen geen zure dingen in maken want dat tast het metaal aan. Volgens mij zijn de meningen erover verdeeld als je op internet kijkt. Maar als het echt zo schadelijk zou zijn dan zou je ze toch niet meer in de verkoop verwachten?

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door juri Bekijk Berichten
    Weet iemand of het goed/slecht/neutraal is om alumium te gebruiken als pannen?...
    ik meende wel eens klepel gehoord te hebben dat dit voor keertje wel kan maar beter niet constant?..
    Zo heb ik bijvoorbeeld ook lekker licht alumium koffiepercolator en toch ben ik dan huiverig..
    Goed dit is niet een antwoord op je vraag want ervaring met de wonderpan dat zeer interessant klinkt heb ik niet, maar mogelijk heeft dit toch ook jou interesse daar het dus aluminium pan betreft. Jur
    Krijg nu ook reacties op de FB groep; living off the grid NL en daarin wordt gezegd dat omdat alumium vrij zacht metaal is dat het dan makkelijk stukjes loslaat en daarom mogelijk niet aan te raden om al te langdurig mee te kokkerellen.. die persoon gaat nog even verder uitzoeken.
    Aluminium is lichter en goedkoper dan RVS.
    Het verhaal gaat nog steeds dat aluminium slijpsel de kans op de ziekte van Alzheimer zou verhogen. Inmiddels is bewezen dat dit verhaal niet waar is, maar 'broodje-aap-verhalen' zijn een lang leven beschoren. Hoe zuiverder de aluminiumlegering is, hoe beter de warmtegeleiding, maar ook hoe duurder de pan, hoe zachter en dus kwetsbaarder de pan is. Doordat aluminium de warmte gelijkmatig en snel geleidt heb je minder last van aanbranden dan bij RVS het geval is. Nadeel van aluminium: zuur tast aluminium aan, corrodeert het. Water kan in sommige gebieden zuur zijn en ook sommige ingrediŽnten.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Ik vind de wonderpan geweldig.. Geweldig .. Geweldig.. Heb m al jaren.. Wil m noooooit meer kwijt.

Dr zijn hier op het foum meerdere onderwerpjes te vinden waar die in voorkomt.. (zoekfunctie wonderpan)

Maar de alllllerbeste tip voor de wonderpan (mijn 2cent mening ;o) Brood bakken op waxine lichtjes Neeeee wonderpan op 4 grote waxinelichten of op een rechaud zetten.!!

Vrolijke paastulband, paasstol.. enige nadeel !!! ALLLLLES komt er in tulbandvorm uit

keep on prepping..

vrolijk pasen
    xxbirgittexx
    Liefde overwint alles!! Wie geen verstand heeft mist het niet!!

Proud member of DPA!!

GELUKKIG KUN JE NIET WORDEN!! GELUKKIG MOET JE ZIJN!!

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daenerys Bekijk Berichten
    Ik denk dat het wel meevalt hoor. Je moet er alleen geen zure dingen in maken want dat tast het metaal aan. Volgens mij zijn de meningen erover verdeeld als je op internet kijkt. Maar als het echt zo schadelijk zou zijn dan zou je ze toch niet meer in de verkoop verwachten?
    ja, wat je zegt, zal wel meevallen en dan vooral even voorzichtig met de zure dingen. Ik hoop dat je ook nog antwoord op je vraag krijgt! Overigens heeft als je googled wonderpan en green evelien deze vrouw nog vond ik leuk stukje geschreven over de wonderpan en haar ervaringen! Sowieso is Green Evelien mogelijk interessant als je ook houdt van consuminderen, milieu en meer off grid.

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    dank voor deze leerzame info!

Adventurer
    Ingeschreven
    Jan 2013
    [MENTION=775]missbir[/MENTION], echt op waxinelichtjes? Wat gaaf haha! Hoe lang duurt het voor het gaar is? Dat wil ik zeker gaan proberen!

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2012
    [MENTION=1766]Daenerys[/MENTION] hier op het forum te vinden broodbakken op waxine lichtjes .. (zoekfuntie rechtsboven ;o)

Tijden varieren nogal.. maar mijn 2 cent mening..

Als ik normaal de wonderpan gebruik gewoon op het kleinste gasvlammetje van het fornus.. Kijk maar s naar de vlam.. hij moet geen druppel meer zijn maar stromen.. (als je ziet snap je het..)
    Duurt ongeveer een uurtje.. ;o) Als je hem op die manier gebruikt .. is t eigelijk een oven op het fornuis!!

Heb je een rechaud? (warmhoudplaatje op een theelichtje.. dan passen daar een stuk of 4 waxine lichtjes in +1 in midden. ;o) Die vlammetjes produceren ongeveer hetzelfde als het fornuis. Ietsje pietjse langer.. (gewoon controleren na poosje hoe gaar het is met een sateprikker of scherp droog mes. als die droog blijft is het gaar . ;o) (mocht je dit hele gedoe buiten doen.. ligt het een beetje aan de buitentemperatuur.. iets kouder buiten duurt iets langer dus ..!!

of je zet je waxinelichtjes op het gasfornuis (mocht je geen gas hebben .. uh de essent houdt ermee op .. hahaha

Vrolijk pasen en bak ze.. ;o)

xxbirgittexx
    Liefde overwint alles!! Wie geen verstand heeft mist het niet!!

Proud member of DPA!!

GELUKKIG KUN JE NIET WORDEN!! GELUKKIG MOET JE ZIJN!!

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Mar 2012
    Wonderpan is echt wonderbaarlijk..... nee, hij werkt echt goed. Weinig brandstof nodig voor een goed resultaat. Ideaal om inderdaad op een petroleumstel brood/cake etc te bakken.
    Ik heb er altijd goede resultaten mee.

Goede aankoop!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten