Ga naar inhoud
GENEGEERD

vuur, verwarming, energie


Ulco

Aanbevolen berichten

Na een paar maanden 'er even tussenuit' te zijn geweest is het een boel werk om honderden pagina's per onderwerp door te spitten. Ik doe mijn best maar soms is het handiger om zelf een nieuw topic te maken om je verhaal te doen.

 

"Vuur, Verwarming en Energie" is een mooi onderwerp. Energie (ook in de vorm van vuur en verwarming) is een essentieel punt om te kunnen overleven in ons wisselvallige klimaat.

 

'Vuur' is op zich niet noodzakelijk maar een vorm van energie om je eten en water te kunnen koken wel. Als je in en flatje in een stad woont is het niet echt een optie om een vuurtje te gaan stoken als je een paar dagen zonder gas/electra zit.

 

Daarom is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen korte en lange termijn SHTF's.

 

korte termijn SHTF

 

Een camping-gasstel met een paar gasflesjes, een dikke trui en een paar kaarsjes is het enige wat je nodig hebt om een aantal dagen zonder gas en elektriciteit door te komen wat betreft 'vuur, verwarming en electriciteit'

 

lange termijn SHTF

 

Voor een lange periode zonder nutsbedrijven is het raadzaam om renewable energiebronnen te hebben. Gasflessen, petroleum, lampenolie, kaarsen, het raakt allemaal op op een gegeven moment. Zorg en dan voor dat je verder kan met bijvoorbeeld hout.

Zo komen we weer terug op 'vuur'. Aan hout is over het algemeen geen gebrek. Overal om je heen, of je nu in de stad woont of op een hutje op de hei, bomen staan overal en heel veel voorwerpen zijn gemaakt van hout.

Een vuurtje om wat eten op te warmen of wat water te koken is heel makkelijk gemaakt zonder allerlei bushcraft technieken. Een bbq of een oude wokpan is voldoende om en vuurtje te stoken om te overleven. Zoek b.v. op topics over rocketstoves voor een efficiente manier van stoken. Tegen de tijd dat je door een dozijn aanstekers en een voorraad doosjes lucifers heen bent is het sowieso tijd om een gemeenschap gevonden te hebben om verder te kunnen overleven.

 

Moraal van het verhaal:

 

- Een goede slaapzak

- Een goede voorraad lucifers/aanstekers

- camping gasstel + gasflessen

- Een goede voorraad theelichtjes of kaarsen

- Een voorraad brandhout

 

Dat is de basis om aan je behoeften aan 'vuur verwarming en energie' te voldoen. Dit kan altijd uitgebreid worden naar elektrische systemen van koken/verwarmen/verlichten maar dan ga je de ene energievorm omzetten in een andere voor dezelfde doeleinden.

 

Bedenk goed wat je prept en waarom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Ulco,

 

Welkom terug! Altijd leuk om na een tijdje weer lekker actief bezig te zijn he! (weet er alles van :o))

 

Het is enkel wel jammer dat je, zoals je zelf aangeeft, niet even de tijd hebt genomen om eens een beetje door te spitten wat er allemaal nieuw is. Dan had je waarschijnlijk ontdekt dat eigenlijk zo'n beetje alles wat je aanstipt in jou post, al behandeld is.

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Goed verhaal @Ulco.

Een toevoeging, die volgens mij net zo belangrijk is: De basis begint bij goede isolatie.

Als je minstens 1 kamer hebt, die supergoed geïsoleerd is, heb je nauwelijks brandstof nodig om dat te verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Ulo kende u nog niet . Ik prep om zo lang mogelijk thuis te blijven . Daar is mijn woning op voorzien .als ik dan toch moet vertrekken staat het grootste deel klaar . Ik heb ALLES in huis wat ik denk nodig te hebben . En dat is een hele hoop dat kan je van mij aannemen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de basis om aan je behoeften aan 'vuur verwarming en energie' te voldoen. Dit kan altijd uitgebreid worden naar elektrische systemen van koken/verwarmen/verlichten maar dan ga je de ene energievorm omzetten in een andere voor dezelfde doeleinden.

 

Bedenk goed wat je prept en waarom!

 

Hout, en in principe elk materiaal is energie. In de vorm van hout, olie etc, is het voornamelijk koolwaterstof. Elk deeltje in het Universum is een vorm van energie. En ja, je hoeft het alleen maar om te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...