Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fallkniven messen.


pierre

Aanbevolen berichten

Ik wil een goed en alround mes kopen. Natuurlijk bestaat er geen mes dat alles kan. Maar wat is het de beste alrounder. Ik ben terrechtgekomen bij Fallkniven. Wat is nu wijsheid. De A1 of de A2. Of toch een hele andere. Help mij eens een handje.

Gr Pierre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@pierre,

 

Beide erg bruikbare messen,zowel de A1 als de A2.

 

De A2 is een langer mes,erg handig in de bossen om te kappen/splijten enzo.

De A1 is nog steeds een groot mes,net zo stevig als de A1 ,makkelijker mee te werken omdat deze korter is dan de A2.

In de bossen zijn deze messen goed bruikbaar,maar voor alround gebruik zou ik toch ook eens naar de kleinere broertjes kijken de F1 en de S1.

De S1 is een kleinere uitvoering van de A1 zowel de lengte/dikte van het lemmet als het handvat zijn kleiner dan de A1.

Zelf vind ik dit een fijn gebruiksmes,makkelijk mee te werken en niet te groot om mee te nemen.Maar nog steeds erg stevig full tang lemmet.

De F1 nog een stukje kleiner dan de S1 maar ook erg bruikbaar en makkelijker voor het fijnere werk,al is dit ook een erg stevig full tang mes.

 

Heb ze zelf alle vier en gebruik de S1 en F1 het meeste omdat er zo makkelijk mee te werken is.

Van het geld dat je overhoud koop je dan een cold steel kukri machette voor in de bossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet het per se een Fallkniven zijn? Ik zou eerder een ESEE of Becker kopen. Van het geld dat je bespaart kan je dan andere gear kopen.

 

Hoe dan ook raad ik je aan, om zo'n mes eerst eens te proberen voordat je er een hoop geld aan uitgeeft. Misschien dat je het eens van iemand kan lenen? Kan je makkelijk convex slijpen? En kan je dat onderweg ook? Ik ben zelf niet zo kapot van dit formaat mes. Ik vind het het groot/zwaar voor veel taken, en voor het echt zware werk vind ik het dan weer te licht. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening, er zijn genoeg mensen die juist zweren bij dit formaat. Dat is wat ik bedoel, je zult het zelf moeten ondervinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen Fallkniven mes (helaas) maar ik heb wel begrepen uit verschillende reviews dat het lemmet van de Fallkniven wat makkelijker kan "chippen", dus dat er stukjes staal van de snijkant kunnen afspringen. Dat zou dan met name kunnen gebeuren bij het splijten van harde houtsoorten of wanneer je bijvoorbeeld per ongeluk met het mes op de grond terecht komt en een kiezel oid raakt. De Fallkniven messen zijn gelamineerd, een harde kern (lang scherp) in een zachter staal voor flexibiliteit. In principe het beste van 2 werelden maar een zachter staal chipt minder snel en is makkelijker te slijpen (maar verliest ook sneller scherpte).

 

Overigens hoorde ik ooit dat de Zweden zelf liever een Mora dan een Fallkniven gebruiken. De Mora wordt gezien als verbuiksvoorwerp, zij gebruiken de Mora tot hij bot wordt en pakken dan een nieuwe. Een Fallkniven is een prachtig mes maar wil je zo'n duurder mes ook gebruiken voor wat zwaarder werk? Ik zou dan persoonlijk ook gaan voor een lagere prijs maar vergelijkbare bruikbaarheid.

 

Hebben de bezitters vaneen Fallkniven het chippen ervaren in de praktijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@pierre,

 

Beide erg bruikbare messen,zowel de A1 als de A2.

 

De A2 is een langer mes,erg handig in de bossen om te kappen/splijten enzo.

De A1 is nog steeds een groot mes,net zo stevig als de A1 ,makkelijker mee te werken omdat deze korter is dan de A2.

In de bossen zijn deze messen goed bruikbaar,maar voor alround gebruik zou ik toch ook eens naar de kleinere broertjes kijken de F1 en de S1.

De S1 is een kleinere uitvoering van de A1 zowel de lengte/dikte van het lemmet als het handvat zijn kleiner dan de A1.

Zelf vind ik dit een fijn gebruiksmes,makkelijk mee te werken en niet te groot om mee te nemen.Maar nog steeds erg stevig full tang lemmet.

De F1 nog een stukje kleiner dan de S1 maar ook erg bruikbaar en makkelijker voor het fijnere werk,al is dit ook een erg stevig full tang mes.

 

Heb ze zelf alle vier en gebruik de S1 en F1 het meeste omdat er zo makkelijk mee te werken is.

Van het geld dat je overhoud koop je dan een cold steel kukri machette voor in de bossen.

 

Goed advies. Dat eventuele chippen is opgelost na 1 x slijpen toch, Joost?

 

Wat @AWOL over Mora zegt, is ook waar.

@BTF zou eerder ESEE/Becker nemen, ik ook, maar dat is persoonlijke voorkeur. Fallkniven is een topmes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren een Fallkniven F1. Perfect mes voor regulier werk. Hout splijten, (veld)keuken werk, klein snijwerk etc etc. Het fijne is dat de rug van het mes lekker hoekig is. Hiermee kan je makkelijk en veilig je firesteel gebruiken. Chippen van de snede heb ik nog niet meegemaakt.

Maarja, ik gebruik m'n Victorinox Huntsman ook erg veel evenals een Opinel 09. Ook een Ranger RD4 Ontario (nu Esee) TAK-1 zijn erg goede messen en worden haast altijd gebruikt.

 

Persoonlijk vind ik het onzin om een Mora te kopen omdat dat slijp/wet werk scheelt. "dan pak je gewoon een nieuwe" .......Goed kunnen slijpen/wetten (ook in het veld) is net zo belangerijk als veilig/goed met een mes om kunnen gaan. Ook het domme gelul over; "zo dat is een goed mes, want hij is scherp geleverd".......zegt helemaal niets. Het enige dat het zegt is dat de eigenaar niet kan slijpen en z'n mes beoordeeld op verkeerde gronden. Dat het mes LANG scherp blijft is dus iets anders.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed advies. Dat eventuele chippen is opgelost na 1 x slijpen toch, Joost?

 

Als je heel handig bent met slijpen misschien. ik kan het niet; in ieder geval zeker niet zonder slijpmachine. Het ligt er ook aan hoe diep de chip is. Het s30v-staal van mij leatherman wil ook nog wel eens chippen, dat is echter dan zo'n fijne chip dat ik er dat met de diamanten staafjes van m'n spyderco sharpmaker nog wel uitslijp. Als je echter echt een diepe chip hebt, moet je er practisch een nieuwe edge op zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik gebruik al jaren een Fallkniven F1. Perfect mes voor regulier werk. Hout splijten, (veld)keuken werk, klein snijwerk etc etc. Het fijne is dat de rug van het mes lekker hoekig is. Hiermee kan je makkelijk en veilig je firesteel gebruiken. Chippen van de snede heb ik nog niet meegemaakt.

Maarja, ik gebruik m'n Victorinox Huntsman ook erg veel evenals een Opinel 09. Ook een Ranger RD4 Ontario (nu Esee) TAK-1 zijn erg goede messen en worden haast altijd gebruikt.

 

Persoonlijk vind ik het onzin om een Mora te kopen omdat dat slijp/wet werk scheelt. "dan pak je gewoon een nieuwe" .......Goed kunnen slijpen/wetten (ook in het veld) is net zo belangerijk als veilig/goed met een mes om kunnen gaan. Ook het domme gelul over; "zo dat is een goed mes, want hij is scherp geleverd".......zegt helemaal niets. Het enige dat het zegt is dat de eigenaar niet kan slijpen en z'n mes beoordeeld op verkeerde gronden. Dat het mes LANG scherp blijft is dus iets anders.....:D

 

Mee eens.

Wat ik bedoelde over Mora, is dat het een goed gebruiksmes is. Het is ook makkelijk te slijpen, scandi-grind. Weggooien als hij bot is? Raar.

Nu is Mora mijn vaste mes. ESEE vind ik goed en mooi qua model. Dat zou ik wel willen, maar ligt buiten mijn budget. Dus ga ik zelf een soortgelijk model maken, maar dan op maat naar mijn hand en Scandi, i.p.v. Full Grind. Soort combi tussen ESEE 4 (iets langer) en Mora.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp mij niet verkeerd hè, ik zou de Mora ook gewoon slijpen, dat sommige Zweden er anders mee om gaan is maar een verhaal dat ik ooit gehoord heb. De enige producten die ik heb van Fallkniven zijn de slijpsteentjes DC3 en DC4 voor de "tools sectie".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Begrijp mij niet verkeerd hè, ik zou de Mora ook gewoon slijpen, dat sommige Zweden er anders mee om gaan is maar een verhaal dat ik ooit gehoord heb. De enige producten die ik heb van Fallkniven zijn de slijpsteentjes DC3 en DC4 voor de "tools sectie".

 

Dat snapte ik wel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed advies. Dat eventuele chippen is opgelost na 1 x slijpen toch, Joost?

 

Betreft het chippen van de fallknivens.Moet je wel heel erg je best doen ,op een steen hakken of zoiets.

Heb het zelf nog nooit gehad,ook niet met mijn diverse spyderco's in VG10 en dit is hetzelfde staal als dat van het snijvlak van de fallknivens.

deze rollen eerder een beetje om.

Mochten ze dan toch chippen kom je al een heel eind met de DC4 diamantslijpsteen van fallkniven.

Even stroppen en klaar,weer scheermesscherp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Goed advies. Dat eventuele chippen is opgelost na 1 x slijpen toch, Joost?

 

Betreft het chippen van de fallknivens.Moet je wel heel erg je best doen ,op een steen hakken of zoiets.

Heb het zelf nog nooit gehad,ook niet met mijn diverse spyderco's in VG10 en dit is hetzelfde staal als dat van het snijvlak van de fallknivens.

deze rollen eerder een beetje om.

Mochten ze dan toch chippen kom je al een heel eind met de DC4 diamantslijpsteen van fallkniven.

Even stroppen en klaar,weer scheermesscherp

 

Aha, dank je voor de info.

Superstaal, dat VG10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL en @Heksenboot ik vond de Zweedse redernatie raar, niet jullie reactie :D

 

Het schoonmaken van een konijn oid, gaat super met een Victorinox of ander klein scherp mesje. Ook een Fjallkniven F1 doet het erg goed. Heeft meer met de maat te maken en de standtijd van je snede.....

VG10 is niet zo heel super goed / bijzonder hoor. Meer een allround staalsoort. Anders moet @Joris Driepinter maar eens reageren op deze thread...:D of @kwakster deze heren hebben nog meer verstand van zaken mbt messen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass hartelijk dank voor het compliment maar ik zou gaarne willen benadrukken dat ik slechts een Textbook Warrior ben. Ik kan nog niet eens in de schaduw van @kwakster staan en ook jij mijn waarde @prepass hebt volgens mij honderdduizend uren meer praktijkervaring dan ik. Mijn theoretische amateur-kennis c.q. gevoel zegt dat je voor het skinnen en schoonmaken van een konijn amper een mes nodig hebt. Een Mora werkt prima denk ik. Een Fällkniven F1 is natuurlijk poepie-luxe wat dat betreft en oersterk. VG10 is inderdaad niet zo heel bijzonder: het kan nogal makkelijk chippen als je een bot raakt vermoed ik. En beesten hebben botten. Wat dat betreft is een lemmet van A2 of 3V waarschijnlijk duurzamer (maar roest wel weer sneller). Ook zal een standaard groentenmesje waarschijnlijk prima werken vermoed ik.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp mij niet verkeerd hè, ik zou de Mora ook gewoon slijpen, dat sommige Zweden er anders mee om gaan is maar een verhaal dat ik ooit gehoord heb.

 

Dat geloof ik niet zo. Juist mora's zijn makkelijk te slijpen, de meeste modellen althans. Het is meer werk om in de winkel een nieuwe te kopen dan te slijpen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik vertel ook maar hier wat ik elders heb gehoord, bijvoorbeeld:

 

"04-23-08 17:49.00 - Post#1506841

 

I know people might think that Falklniven is an "expensive" knife. Since most hunters in Sweden use a plain Mora knife that they pay from 15 SEK to 60 SEK (2,5-10 USD) or get for free. In the "upper" price range for medlesvensson-hunters (Average Joe) there is the Mora 2000 that cost about 150 SEK/25 USD.

So going out and buy an F1 for about 900 SEK in Sweden might seem nuts. Well, People who use a Mora knife use it until it is dull, then they get a new one. People who use Fallkniven care for their knives, as well as those who use other high cost knives as Norwegian brands like Helle, finish like Marttiini and so on.

 

If you get an expensive knife you are more likely to be careful with it. A knife for 3 USD you use for everything. That is why about every household in Sweden have at least ten Mora knives in different stages of destruction, they do not know how to sharpen them so they buy a new one everytime.

 

So the "entry level" Fallkniven is the F1, since it is most popular, best size for its need and will last a life time."

 

Bron: http://www.knifeforums.com/forums/printpost.php?tid/820593/pid/1506841/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass hartelijk dank voor het compliment Ook zal een standaard groentenmesje waarschijnlijk prima werken vermoed ik.

@Joris Driepinter , jij ook bedankt voor je rijkelijk overdreven compliment kerel :D Niet overdrijven hoor, ik heb wel wat tijd buiten gespeeld met scherp spul, maar weet nog lang niet alles. Ik zal het ook nooit allemaal gaan weten ook...:D en mbt dat het groente mesje, daar heb je groot gelijk! Werkt erg goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een goed en alround mes kopen. Natuurlijk bestaat er geen mes dat alles kan. Maar wat is het de beste alrounder. Ik ben terrechtgekomen bij Fallkniven. Wat is nu wijsheid. De A1 of de A2. Of toch een hele andere. Help mij eens een handje.

Gr Pierre.

 

Tja, de keuze is afhankelijk van je doel. maar een F1 voldoet mij in ieder geval zeer goed.. Doet alles wat ik wil, door de convex-snede makkelijk scherp te houden, en zeer simpel scherp te houden. wel tijdig bij houden, met een waterproof schuurpapier, en muismatjes/zitlap.

 

De A1 is mij veel te groot. De F1 ziet er meer als gereedschap uit., en die draag ik bijna overal, en nog nooit door iemand aangesproken, incl. politie eenheden, dat ik zoiets (lichtelijk) verdekt droeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...