Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verschil tussen Zibro kamin RCA-86 en RCA-86A + houdbaarheid Zibro brandstof


Pritt

Aanbevolen berichten

Ondanks dat @peter. in een ander topic aangaf beter geen RCA te kopen (meer petroleum geur), ben ik toch benieuwd wat het verschil is tussen de RCA-86 en de RCA-86a. Er is weinig/geen info op internet over te vinden maar marktplaats staat wel vol met deze apparaten tegen een redelijke prijs. Aangezien het toch voor een SHTF geval is maakt mij de geur niet zo heel veel uit als ze maar warmte geven.

 

Verder las ik ergens dat Dick Berts schreef dat Zibro brandstof mits donker opgeslagen zo'n 5 jaar houdbaar is. Zibro zelf geeft maar één jaar aan. Kunnen meer Zibro gebruikers dit bevestigen? Als ik nu een flinke voorraad Zibro vloeistof insla, heb ik wellicht over een jaar tig onbruikbare jerrycans met petroleum die ik naar het milieupark kan brengen?

 

Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het verschil weet ik zo niet, maar de geur komt door gebruik van gewone petroleum. Dus met zwavel De Zibro kristal petroleum is zwavelarm en ruikt niet of nauwelijks en is dus ook minder ongezond.

 

De petroleum kan het beste donker worden opgeslagen vooral omdat de nieuwe cans licht doorlaten

 

De houdbaarheid is een ruim begrip. Enige jaren kan altijd. ik heb wel gewone petroleum (de goedkoopste) na 8 jaar nog gewoon kunnen gebruiken

De petroleum veranderd echt niet in een andere stof en doet gewoon wat je er van mag verwachten

 

Maar zoals gezegd wil je nauwelijks stank dan de Zibro Cristal kost wel wat 20 liter voor 52 euro, zoiets

 

Zibro's zijn ook kwalitatief veel beter de oude modellen werken nog altijd goed, dit omdat het staal van het draaimechanisme beter is en van de goede dikte. Andere goedkope merken slijten hier vrij snel en dan zie je dat het staal gewoon af gesleten is, dus slechte materialen.

 

De oude types zonder elektronica zijn daarom tijdloos en zeer geschikt voor of na een SHTF scenario.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Petroleum is net als alle andere aardolie fracties en mengsel van diverse molekuul lengtes. De zwaardere zakken met de tijd naar beneden. Goed schudden is het devies en dan brandt het prima.

 

Ipv Zibro Crystal, kun je ook Farmlight lampenolie blank kopen. Zeer zuiver en 't ruikt bijna niet, alleen bij 't aansteken en uitdoen, maar dat is altijd zo.

 

Farmlight lampenolie wordt verkocht tegen diverse prijzen. Welkoop: 4,60 /liter, Lokale campingshop: 3,80/liter, Big Bazaar 1,99/liter en rara, Jumbo 1,49 /liter.

Hier in Emmen gaan mensen met hele dozen van 't spul aan de haal, dus ik vermoed dat de prijs nogal concurrenend is. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen RAC 86 en RAC 86A weet ik niet . Er is ook nog een B .

Petrolium heb ik een paar jaar terug in het groot ingeslagen . 2000 liter om dat dat voor mij het voordeligst uit kwam . Het was de goedkoopste die er toen op de markt was . Hij brand nog steeds . Ik gebruik de petrolium voor in een gewoon kacheltje maar ook in een volautomatische stralings kanon en zelfs in mijn vorkheftruck wordt hij gemengd met rode diesel .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip @Raycoupe !

 

In welke hoeveelheden verkopen ze dat spul bij de Jumbo, enig idee? Moeten geen flessen zijn van een liter want dat schiet niet op.

 

Nou @Geert, dan heb jij voorlopig voorraad genoeg. Wel op tijd aanvullen he? ;)

 

Iemand nog die het verschil weet tussen de RCA-86, RCA-86A en RCA-B?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Haal gewoon lamppetroleum type C in Belgie. Goedkoper dan hier.

 

En petroleum is daar (B) zelfs aan de pomp verkrijgbaar voor een prijs net boven de neuro (en ver onder die van de Jumbo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En petroleum is daar (B) zelfs aan de pomp verkrijgbaar voor een prijs net boven de neuro (en ver onder die van de Jumbo)

 

Ja klopt maar niet alle pompen vb niet op de snelweg . Een pomp bij een industriepark zal dat zeker hebben de juiste prijs weet ik nu niet uit het hooft maar zeker goedkoper dan in NLD .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb die vraag ook al een keer gesteld in een pm aan @Peter maar nog geen antwoord op gehad. ik wil ook een 2ehands zibro kopen via marktplaats maar weet de verschillen ook niet zo snel. wel een turbo omdat die een dubbele kop zouden hebben en die brandstof houdbaarheid zat ik ook even mee te kijken. ik werk nu tegen de belgische grens dus kan zo een hoop meenemen van die brandstof. ik hoor graag. liefst had ik er een met een afvoerpijp naar buiten ivm het vocht wat bij verbranding vrij komt en dan kun je ook makkelijker diesel stoken. maar die krengen zijn 2e hands niet te krijgen en nieuw bespottelijk duur.(in mijn optiek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op marktplaats zoek kom ik deze types tegen. Het B model werd door @Geert genoemd.

 

Ja klopt ik las de titel van de post ging op Google kijken wat het eindelijk was en kwam ook een B tipe tegen . Ik heb niet alles daar gelezen maar er staat ook B tipe .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pritt: Uiteraard in liter flessen. Wel kan je ze om een doos vragen (12 x 1liter). Lastig, ja en nee, m'n kachel bijvullen vanuit een jerrycan is ook een hele toer met zo'n trechter. 5 flessen leegknijpen gaat in ieder geval zonder morsen.

Ik kan moeilijk helemaal naar Belgie rijden voor m'n petroleum en hier in Drenthe kun je het volop verkrijgen, maar meestal voor iets meer dan 1,5 euro per liter. De goedkoopste leverancier hier verkoopt het voor 1,38 euro per liter, maar dat is een stuk minder zuiver en ruikt aanzienlijk meer. De lampenolie van Farmlight (gemaakt van vloeibare paraffine) is net zo zuiver als Zibro Crystal en dan scheelt het toch ruim een euro per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

hallo

ik stook al jaren op olie/rooie diesel

zo zibro is een leuke kachel maar je moet altijd raampje op een kier hebben ivm vocht en uitstoot van co2 de normale hebben een lont/kous sinds jaar of 10 zijn er ook zibro's

met een ventilator aan de achterkant (die de warmte je kamer in blaast) op 220v niet zo handig als jegeen stroom meer heb en de boven kant wordt ook niet warm

dus als je een normale heb kan je ook nog eens op koken :)

ik zelf heb een olie kachel zonder lont deze vergast de brandstof dmv de warmte die ie produceert deze hebben wij als hoofd verwarming

maar het is net wat je zelf wil

 

ps olie kan je tientalle jaren goed houden ff schudden voor gebruik zal wel beetje meer stinken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Heb zelf een Zibro RC320 en ik stook TurboHeat kerosine. Je ruikt alleen met uitmaken iets,dat had ik met de Qlima ook. Het prijs verschil is meer dan een euro per liter en nog.meer als je daar zelf gaat laten afvullen.

 

Mijn voorraad staat ingepakt in een kelder, vorstvrij en donker (afgedekt met zwarte schuimplaten).

 

Ik haal mijn kerosine hier:http://www.haveka.com/contents/nl/d132_Turboheat.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu we toch bezig zijn, petro lijkt aan veroudering onderhevig, hoe zit dat met de lampolie?

 

Tja, blijft een lastige vraag he. Niemand bewaart zijn petroleum of lampenolie echt jaren en jaren.

Aangezien lampenolie zuiverder is dan de hele ouderwetse petroleum, zal die waarschijnlijk beter te bewaren zijn, net als de moderne kachelpetroleum van de bekende merken.

Vele verhalen gelezen van mensen die zonder problemen 10 jaar oude petroleum gebruiken (schudden voor gebruik aan te raden), des te simpeler je kachel/lamp, des minder veeleisend t.a.v. de brandstof.

 

Echt een eenduidig antwoord op je vraag is er waarschijnlijk niet. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik met mijn Valortje dus nog een hele tijd vooruit als de nood aan de man komt, ik koop regelmatig een flesje extra en doe dit dan in een stalen jerrycan.

Zeker nu ik een nieuw lont op reserve heb aangeschaft...:)

Hoe lang denk je de Valor te moeten gebruiken?

Hoeveel verbruikt 'ie per uur? Qua olie en milimeters lont?

Denk liever in jerrycans met olie dan in flessen olie. (grotere hoeveelheden, langere gebruiksduur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...