Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF - en dan, koken.


Theke

Aanbevolen berichten

Ik denk teveel, maar dat geeft niet, want ik vind mijn hersenen toch interessanter dan de meeste tv programma's :)

 

Maar ik dacht gisteravond in ene:

 

SHTF. Ik heb voorraad. Buren (ruime omtrek) niet meer. Het eten dat ik heb - en hoop bij elkaar te jagen/snaren etc- moet wel gekookt worden.

Volgens mij ruik je dat, zeker als je honger hebt.

 

Wat zou een handige oplossing zijn om etensgeuren te maskeren? Als brandstof al schaars is en je moet buiten (op hout) koken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een snelkookpan met een gasbrander op een plek waar je niet gezien wordt en kunt luchten het liefst op zolder, met een raampje naar boven.

 

Voor zover ik weet ruik je de snelkookpan niet en het is ook sneller klaar waardoor de kans op ontdekking afneemt, maar kort aan het koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo lang er nog binnen gekookt kan worden, zal het wel gaan (op zolder inderdaad). Mijn brein bedacht vooral als het gas op is en er op hout (en dus - in mijn geval - buiten) gekookt moet worden. Wat dan? Want dan is de honger toch al groter en de wanhoop dus ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in principe kan je op een kleine rocketstove op hout ook veilig binnen koken

ik zou er iets van een ijzeren plaat voor de zekerheid onderleggen of een paar grote tegels

dat als het omvalt het nog steeds op je brandveilige materialen valt en niet in je parketvloer

Link naar reactie
Delen op andere sites

in principe kan je op een kleine rocketstove op hout ook veilig binnen koken

ik zou er iets van een ijzeren plaat voor de zekerheid onderleggen of een paar grote tegels

dat als het omvalt het nog steeds op je brandveilige materialen valt en niet in je parketvloer

 

Ontstaan er dan geen problemen met afzuiging van rook en vooral koolstofmonoxide?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen kook/bak een lekker stuk vlees zonder afzuiger aan en zet je afzuiger aan als je klaar ben en ga eens een rondje lopen door de straat

+

Mijn afzuiger staat altijd aan maar mijn buurvrouw zegt nooit wat ruikt het lekker bij je (terwijl ik haar tog probeer te lokken!)

Dus het zal wel mee vallen denk ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een potje koken zal wel lukken maar dan..

Je kunt je buren toch niet laten creperen?

 

Al heb ik totaal geen band met met geen van mijn naaste buren ,denk ik dat ik de schamele voorraad die we hebben opgebouwd,

(al had je voor een jaar op voorraad)zou delen in ruil voor inderdaad samenwerking.(Je krijgt rijst als je met 3 vissen terugkomt .hier heb je een net..hahaha)

Samen sterk en misschien meer Kans om eruit te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik denk teveel, maar dat geeft niet, want ik vind mijn hersenen toch interessanter dan de meeste tv programma's :)

 

Maar ik dacht gisteravond in ene:

 

SHTF. Ik heb voorraad. Buren (ruime omtrek) niet meer. Het eten dat ik heb - en hoop bij elkaar te jagen/snaren etc- moet wel gekookt worden.

Volgens mij ruik je dat, zeker als je honger hebt.

 

Wat zou een handige oplossing zijn om etensgeuren te maskeren? Als brandstof al schaars is en je moet buiten (op hout) koken?

 

 

SHTF: dat betekent, dat er mensen gaan lopen plunderen, of je nou aan het koken bent, of niet.....

Heb je daar al over doorgedacht, Theke? :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buren organiseren.

Samen koken.

Samen verdedigen.

Samenwerken.

 

Ben het wel met je eens @Heksenboot . Ik vraag me alleen af in hoe verre mensen nu al samenwerken en goede relaties met hun buren hebben. Als je het moet gaan organiseren als de shtf is uitgebroken ben je te laat ben ik bang. Wij als "preppers" kunnen dan misschien wel naar voren stappen als de "redder in nood" maar hiermee stel je jezelf in een mogelijk gevaarlijke situatie nog kwetsbaarder op. Met alle risico's van dien. Wat ik wil zeggen is dat het samenwerken vaak zwaar word overschat, met name in je directe eigen omgeving en onder zware/lastige omstandigheden. Wil je dit goed voor elkaar krijgen dan moet je dit al langer van tevoren geregeld/gepland hebben.....

Morgen is te laat.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben voor 2 maand geurloos eten op voorraad, ontbijtgranen (met poedermelk in blik en water klaar te maken), noodrepen, groente in blik is ook prima koud te eten, chocolade, kiemzaden zijn jaren houdbaar en je hebt binnen 3 dagen verse zeer voedzame groente in huis, pasta kan je met kokend water in een thermosfles in 2 uur eetbaar maken. en ga zo maar door. er zijn zoveel soorten geurloos eten. de repen hebben alle voedingsstoffen en zijn makkelijk op te slaan en tauge geeft bijvoorbeeld heel veel eiwitten , mineralen en vitamines.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ben het wel met je eens @Heksenboot . Ik vraag me alleen af in hoe verre mensen nu al samenwerken en goede relaties met hun buren hebben. Als je het moet gaan organiseren als de shtf is uitgebroken ben je te laat ben ik bang. Wij als "preppers" kunnen dan misschien wel naar voren stappen als de "redder in nood" maar hiermee stel je jezelf in een mogelijk gevaarlijke situatie nog kwetsbaarder op. Met alle risico's van dien. Wat ik wil zeggen is dat het samenwerken vaak zwaar word overschat, met name in je directe eigen omgeving en onder zware/lastige omstandigheden. Wil je dit goed voor elkaar krijgen dan moet je dit al langer van tevoren geregeld/gepland hebben.....

Morgen is te laat.....

 

Je weet waar ik mee bezig ben hier.... :)

Beter regel je nu al wat, inderdaad, maar WTSHTF komen mensen automatisch dichter bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SHTF: dat betekent, dat er mensen gaan lopen plunderen, of je nou aan het koken bent, of niet.....

Heb je daar al over doorgedacht, Theke? :eek:

 

Ik ga t liefst proberen om dan weg te wezen, maar ja, aan plundering heb ik al gedacht. Ons huis is vrij goed (en vrij rap) om te toveren in een vesting. Nu alleen nog even zorgen dat er binnen dan dus wel genoeg te eten/drinken/verwarmen is :) - k ben net begonnen he! ;)

 

Op zich zijn we hier wel goed met de buren, de meeste althans en gezien de bouw van onze straat zouden we zelfs om te toveren zijn tot een soort burcht met moestuin in het midden/alle voor en achtertuinen. Voor SHTF wonen we hier heel niet slecht :) Alleen water wordt lastiger. Da's net te ver weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet waar ik mee bezig ben hier.... :)

Beter regel je nu al wat, inderdaad, maar WTSHTF komen mensen automatisch dichter bij elkaar.

 

Denk wel dat mensen dan dichter bij elkaar komen (neem een NS trein met storing. Dat verbroedert vrijwel direct. Maar hoe regel je wat, zonder je prep weg te geven? Of prep je dan meteen voor wat je als jouw uitvalsbasis gaat hebben? Want dan moet ik voor 100 man ofzo gaan preppen. Dat red ik niet.

 

En on topic: ik heb een paar tegels naar zolder gebracht. WSHTF kan ik daar mooi een haard/kookstel op zetten op zolder. Alleen water blijft lastig. Dat krijg ik ongezien niet echt verstekt hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een houtkachel die zijn lucht van boven aan trekt. Dat werkt als naverbrander om de houtgassen die nog niet helemaal verbrand zijn alsnog om te zetten in warmte ik wil daar een (giet)ijzeren rooster in maken, nood aan de man kan ik op een houtvuurtje in de kachel kooken. en op het speksteem boven op de kachel warm houden/sudderen.

Ik verwacht dat je door de naverbrand mechanisme de kookluchten buiten niet waarneembaar zullen zijn.

En naar de straat kunnen de luiken dicht ;-)

Met rocket stoves zou je zo iets ook moeten kunnen maken. dat die de lucht aanzuigt boven de pot en door het vuur haalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ga t liefst proberen om dan weg te wezen, maar ja, aan plundering heb ik al gedacht. Ons huis is vrij goed (en vrij rap) om te toveren in een vesting. Nu alleen nog even zorgen dat er binnen dan dus wel genoeg te eten/drinken/verwarmen is :) - k ben net begonnen he! ;)

 

Op zich zijn we hier wel goed met de buren, de meeste althans en gezien de bouw van onze straat zouden we zelfs om te toveren zijn tot een soort burcht met moestuin in het midden/alle voor en achtertuinen. Voor SHTF wonen we hier heel niet slecht :) Alleen water wordt lastiger. Da's net te ver weg.

 

Okee, dat gaat goed zo. Voor water moet je leren een put te slaan.

Prep kennis, of nog beter, maak er alvast een.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...