Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vast in een lift - en dan?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Onlangs stond ik in een lift die vastliep.

In zo'n geval heb ik altijd wel een lampje en fluit bij mij, maar stel nou dat ik eruit wil.

Ik keek naar het plafond, en zag dat het dak dichtgemaakt was met een driekant.

Stel dat ik dat openkrijg, heb ik daar dan wat aan?

Kan ik bijvoorbeeld, net als in films, klimmen naar de volgende verdieping en daar de deuren opentrekken?

Of word ik geƫlektrocuteerd waar ik bij sta?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik wacht gewoon op Silvester Stallone, of Bruce Willes, die komen me vast wel redden......:cool:

Wel snel hoop ik, heb een beetje ruimte fobie, ik wil ook nooit in een bunker, en die er al in zitten willen mij er niet bij :D

@Zanshin,

Ā 

Je maakt er wel een spannend verhaal van, zulke films heb ik inderdaad al gezien, in van die enge liftschachten......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt allemaal van het type af wat je kan doen. Het beste is beroep doen op iemand die je van buitenaf helpt natuurlijk.

Ik zou zeggen, ga eens een praatje maken met een brandweerman of een lifttechnicus. (En leer je door een gat te wurmen dat op 2 meter boven de grond is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het noodknopje drukken om mee te beginnen. Die werken bij veel storingen nog wel. Als de elektra helemaal uitvalt (buurtuitval), kan je door het luik de liftkooi uit. Dan kunnen de deuren ook open, als je genoeg kracht hebt. Meestal lukt dat wel. Vooral goed opletten dat je niet struikelt etc. Een lampje bij je hebben is altijd handig. Ik heb altijd mijn telefoon, en vaak een klein lampje bij me, en daar kan ik ook genoeg mee belichten.

Ā 

Mocht je zelf niet zo sterk en handig zijn, hard roepen en eventueel iemand bellen als dat lukt. Je kan nooit stikken aangezien er altijd lucht naar binnen/buiten moet kunnen.

Dat is een veiligheidsvoorschrift. In paniek raken is ook niet nodig.

Ā 

Ik ben op de bouw regelmatig bij de installatie geweest. Genoeg liftschachten gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja vast in de lift, je kan niet altijd een backpack met water, eten en gereedschap bij je houden, maar een klein pakket met een werkende GSM, zakmes/multitool, klein beetje water zou dan wel handig zijn. De vraag is ook hoe lang zou je maximaal vast kunnen zitten voordat er hulp is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien was mijn openingspost niet zo duidelijk.

Ik bedoelde of het zinnig is het luik open te maken voor het geval het onduidelijk is of/wanneer er hulp komt.

Kan je, nadat je op de liftbak staat, "gewoon" de deuren openmaken? Of raak je dan iets en is het door stroom over en sluiten?

En de etage-deuren, kan je die opentrekken?

Maar zoals wodan zegt: ik kan het nog beter aan een brandweerman/lifttechnicus vragen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien was mijn openingspost niet zo duidelijk.

Ik bedoelde of het zinnig is het luik open te maken voor het geval het onduidelijk is of/wanneer er hulp komt.

Kan je, nadat je op de liftbak staat, "gewoon" de deuren openmaken? Of raak je dan iets en is het door stroom over en sluiten?

En de etage-deuren, kan je die opentrekken?

Maar zoals wodan zegt: ik kan het nog beter aan een brandweerman/lifttechnicus vragen :D

Ā 

Wat jij vraagt kan. Ik dacht dat dat wel duidelijk was in mijn post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kans op electrocutie is er niet.

De motor zit of helemaal boven maar meestal onder in de liftschacht.

En ik neem aan dat die contacten om de verdieping enz te bepalen laag spanning zijn?

Zaklampje is handig , maar of en hoe je de deuren van binnenuit openkrijgt? Nog nooit geprobeert.

Ik zal met mijn leatherman toch ver komen denk al moet ik de halve liftschacht beplating erafschroeven iets gaat open... Hoop ik..

Ā 

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de deur NIET open trekken zoals in de films . Ook te zien van merk tot merk maar normaal zit er bovenaan de deur een mechanisch systeem om de vergrendeling van de deur uit te schakelen . Dit kan met de hand zonder gereedschap . Als je de deur van buiten de lift kooi wilt openen heb je een speciale sleutel nodig . Niet alle liften hebben kabels om naar boven te klimmen .

Ā 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @Kans zegt.

Gevaar voor electrocutie is er niet.

Zelfs in de liftschacht is alles netjes afgeschermd.

Of je de verdiepingsdeuren open kunt maken is afhankelijk van het type deur.

Ben je een beetje technisch dan zal het wel lukken.

Als je geluk hebt zit er een veiligheidsschakelaar op het luik van de lift dat je open hebt gemaakt om op de lift te kunnen komen.

Zodat als de stroom er weer op komt je niet geplet word of iets dergelijks.

Ā 

Loop eens naar binnen als je een onderhoudsbusje ziet van schindler,ora,kone enze.

Deze zullen je graag voorlichten en vertellen hoe gevaarlijk het is!

Ā 

De beste optie is gewoon contact maken met de centrale en wachten op hulp.

Bij totale black out : zie bovenstaande.

Ā 

Succes

Ā 

Enne : vergeet het naar boven klimmen via de kabels maar,deze zijn van staal en erg vet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het voordeel dat ik op de bouw heb gewerkt, en ook bij liften. Namelijk dat noodknopje/paneeltje installeren, of in ieder geval de aansluiting/verbinding voor dat knopje installeren.

Zodoende weet ik ook wel wat meer over liften, dan de standaard gebruiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe grappig.

Dat was in het appartementsgebouw waar ik vroeger woonde schering en inslag.

De noodknop, dat belletje, was niet eens aangesloten. Maar dat was het brandalarm ook niet.

De enige deur die de brandweer openkreeg was die van het gelijkvloers. Die van de zolder moesten ze openbreken om aan het wiel te geraken.

NIEMAND had een sleutel behalve de verhuurder 27km verder en kantoren dicht na 16u.

Het duurde toch dik en vet anderhalf uur om dat ding van het zesde tot op het eerste te laten zakken.

Bij mijn weten heeft er 2X iemand een hele nacht ingezeten. 1X is een ruitje van de liftdeur gesneuveld omdat er een kind van 13 in vast zat dat een paniekaanval kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, dus zelfs al klim je door het luikje dan is er weinig vooruitgang?

Ā 

In kleine liften zit er zelfs geen luik . Allee in de grote types van 10 personen of meer . De grote modellen hebben dan wel kabels waar je eventueel langs kan klimmen . Maar ik zou me daar niet aan wagen .

Ā 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook bij ons in het flat hebben we een lift, maar als je er in vast zit dan is het enigste wat je kan doen wachten op hulp van buiten af. we hebben wel een klep in het plafond zitten maar daar zit een cilinderslot in waar de bewoners geen sleutel van hebben. mocht ik tijdens een ramp vast komen te zitten dan doe ik het op de ouderwetse manier: ik trap de wand eruit het zijn dunne wanden dus het is te doen. natuurlijk als het mogelijk is altijd de lift vermijden tijdens calamiteiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
ook bij ons in het flat hebben we een lift, maar als je er in vast zit dan is het enigste wat je kan doen wachten op hulp van buiten af. we hebben wel een klep in het plafond zitten maar daar zit een cilinderslot in waar de bewoners geen sleutel van hebben. mocht ik tijdens een ramp vast komen te zitten dan doe ik het op de ouderwetse manier: ik trap de wand eruit het zijn dunne wanden dus het is te doen. natuurlijk als het mogelijk is altijd de lift vermijden tijdens calamiteiten.

Ā 

Nou.. ik hoop dat je dat 'eruit trappen van de wand' niet echt gaat doen.

In de meeste liftschachten lopen nl. direct naast de liftkooi allerlei rails die bepaalde relais moeten triggeren die de liftelectronica vertellen op welke hoogte je bent.

Door het vernielen van de zijwanden bereik je dus alleen maar dat je er NOG zekerder van bent dat je niet via een normale manier de lift zult verlaten.

Kijk voor de gein even naar deze afbeelding: LINK

Ā 

Een willekeurig dak van een liftkooi ziet er zo uit: LINK of zo: LINK

Ā 

Wil je daar staan? Nee, vast niet.

En al helemaal niet als het een ouder type betreft zoals: LINK

Ā 

Het belangrijkste wat je je af moet vragen is welk gevaar je loopt door opgesloten te zijn in de lift. Als rasechte prepper heb jij je EDC bij je en kun je het dus wel even uithouden als het 'slechts' om een normale stroomuitval gaat. Maatregelen om deuren op te breken en allerlei toeren uit te halen moet je alleen overwegen als je weet wat je doet Ć©n als het risico dat je loopt bij die acties in relatie tot de dreiging waarin je je bevindt acceptabel is.

Ā 

Het laatste dat je wil meemaken is dat de lift onverwacht weer in actie komt als jij allerlei zaken aan het ondernemen bent...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...