Ga naar inhoud
GENEGEERD

Berken sap


lotsoffood

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wist zelf even ook niet meer hoe dat werd gedaan, maar zoeken met Engelse termen geeft altijd resultaat:

De methode om berkensap uit de boom te krijgen, aldus Wikipedia.

 

Birch sap collection is done by tying a bottle to the tree, drilling a hole into its trunk and leading the sap to the bottle by a plastic tube. A small birch (trunk diameter about 15 cm) can produce up to 5 liters of sap per day, a larger tree (diameter 30 cm) up to 15 liters per day. Birch sap has to be collected in early Spring before any green leaves have appeared, as in late Spring it becomes bitter. The collection period is only about a month per year. The price of birch sap is correspondingly high in some countries, e.g. in Japan reaching up to 50 Euro per liter.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mensen berkensap gaan aftappen, realiseer je dan ten eerste dat dit illegaal is, als de berk niet in je eigen tuin staat.

 

Ook is het belangrijk om de boom goed te behandelen. Het aftappen is simpel, maar neem niet teveel en zorg dat je het gat voorziet van een plug om de berk te laten herstellen.

Ik kom af en toe berken tegen met overstromende blikjes eraan, danwel met open gaten waaruit de boom blijft bloeden. Ook dode bomen met gaten zijn geen uitzondering. Geen wonder dat de boswachters hier nogal moeite doen om mensen te pakken die deze praktijk beoefenen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens plukplanten voor als de pleuris uitpreekt:

 

is de berk niet giftig

 

niet allen het sap is eetbaar maar ook jonge bladern

 

de bereiding:

gat boren, buisje of tak schuin af snijden,fles eronder.

Tot sap wit wordt.

Rauw drinken of inkoken tot siroop.

Jong blad in sla.

 

Schors kun je drogen en malen geeft meel

 

gr. Vincent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is hoe wij dat doen ( US) en het gaat hier wel om de zilverberk. Tak schuin afsnijden en daar een petfles over en bevestigen. Het sap even door een neteldoek en klaar om te drinken. Het heeft een zuiverende werking en is best lekker. Er ontstaat bij deze methode geen blijvende schade aan de berk, moest dat wel zo zijn hadden wij allang geen berken meer. Nu, een gat boren in de stam en daar vanaf tappen lijkt mij niet echt een goede manier een berk is niet zo dik waar door je haar sap stroom eigenlijk onderbreekt.

Aftappen via de stam is een methode die wij toepassen om maple juice te oogsten waar dan maple syrup van gemaakt wordt. En een maple leaf boom wordt heel groot.

Wij doen dat zuiver voor eigen gebruik. Maar maple juice oogsten wordt door en meestal natieves gedaan op grote of grotere schaal waarbij al die maple leaf bomen verbonden worden door een systeem van pluggen en tubes.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mr T : Is een esdoorn een maple leaf tree? Wist ik niet. Wordt ook Sycamore maple genoemd en heeft totaal geen uitstaans met die reuzen van bomen.

Ik heb eigenlijk geen idee omdat het hier allemaal dezelfde zijn. Gigantische bomen tot 30 meter hoog.

Ik zag die link over wijn maken met berkensap en de wijze van aftappen. Tja sta daar niet helemaal achter. Ergens in mijn achter hoofd zegt me iets dat het fout is.

Nu ik heb geen weet van maple juice harvesting in Europa alleen N-amerika en Canada.

Er zijn heel veel verschillende soorten en volgens mij ( Wil hier niet op vast gepind worden ) allemaal bruikbaar. Maar ! Sommige soorten hebben gewoon niet voldoende suiker gehalte.

Wat ze eigenlijk ongeschikt maakt om af te tappen om er siroop van te maken.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mr T: Wat een leuke link, bedankt daarvoor. En ja wij noemen dat ook "Sugar Maple" Heb me ooit later vertellen dat wanneer een Maple minder suiker bevat je de inkook gewoon moet verlengen wat natuurlijk inhoud dat je meer sap nodig hebt voor de gewenste hoeveelheid. Al bij al een aanrader omdat het heel lekker is en veels te duur om te kopen.

En altijd met de gedachte " Het is een levend iets" Misschien kan je na het oogsten de boom even verwennen met wat wormen compost of een stukje Mozart haha

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam nog aanvullende tekst tegen op de Nederlandstalige wikipagina over de Berk. Het zou het beste zijn om het sap te verzamelen aan de zuidwestkant van de boom.

 

Door onder een wigvormige insnijding in de stam aan de zuidwestkantkant een blikje te bevestigen, kan berkensap getapt worden. Berkensap smaakt zoet en kan puur gedronken worden. Het zou helpen bij lusteloosheid en voorjaarsmoeheid. Het kan ook als alternatief voor honing en suiker gebruikt worden. Men kan er ook wijn van maken. Het sap wordt ook toegepast in berkenwater. Dit werd vroeger veel gebruikt als middel ter bevordering van de haargroei, maar de werking is nooit wetenschappelijk bewezen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Hier heb ik zelf 4 berken in de tuin die ik op het moment aftap om er berkenwijn van te maken...ben benieuwd of het wat word.

Het water smaakt gewoon lekker, licht zoetig.

Ik ben er 2 weken terug mee begonnen en vandaag weer mee gestopt omdat het water wat er nu nog uitkwam troebel zag.

Het aftappen lukt alleen maar heel vroeg in het voorjaar - als de sappen gaan stromen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...