Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lang houdbaar en gezonde voeding


Aanbevolen berichten

Wat voedsel dat gezond en lang houdbaar is slaan jullie op? Ik vraag dit omdat de meest voor de hand liggende lang houdende voeding (bijvoorbeeld witte rijst) niet zo gezond is.

 

Mogelijkheden waar ik aan gedacht heb zijn:

 

* Gevriesdroogde groeten (enkel online of misschien in speciale winkels te krijgen)

* Gedroogde bonen

* Groenten in blik

* Zalm in blik

* Groentensoep in blik of gevriesdroogd (ik weet dat er veel zout in zit maar je moet ergens een compromis maken...)

* Zilveruitjes en kappertjes in glazen potten

* Groene, witte en zwarte thee

* Gedroogde kruiden (bijvoorbeeld kaneel, peterselie,...)

 

Fruit in blik is spijtig in suikerstroop en dat is niet zo gezond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zelf groenten en fruit (appels) drogen. Opslaan met vochtvreter en zuurstof-adsorber.

 

Hier het recept van @vheeswijk:

 

http://preppers.nl/forum/threads/5029-Zelf-goede-zuurstofadsorbers-maken?highlight=zuurstof

 

Yep, goed idee. Gedroogd fruit uit de supermarkt is vaak heel duur (ongeveer 4 euro voor een klein zakje). Hoe lang zijn zelfgedroogde groenten en fruit houdbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag dit omdat de meest voor de hand liggende lang houdende voeding (bijvoorbeeld witte rijst) niet zo gezond is.

 

Dan neem je toch gewoon zilvervliesrijst?

 

Peterselie etc moet je zaad van hebben, vers is altijd beter dan gedroogd.

 

Ja gedroogd spul is duur maar als ik zie dat het uren of een dag in de oven moet, wat kost dat wel niet aan stroom als je het zelf doet, ben je dan echt goedkoper uit?

Gedroogd fruit vind ik hier overigens nog best meevallen: http://mijngedroogdfruit.nl/

Maar dadels zijn volgens mij nog het goedkoopst gewoon bij AH.

 

Bij fruit in blik kan je vaak kiezen tussen dunne siroop of dikke siroop. Fruit in pot weet ik zo niet.

 

Maar kijk eens naar zelf inmaken/wecken. Kan je je eigen biospul van het seizoen opslaan zoals mensen dat eeuwenlang gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hippo: Zilvervlies rijst kan ranzig worden. Er zitten vetten in het schilletje rond de korrel. Onder invloed van zuurstof kan dat dus ranzig worden. Oplossing is het wassen van je ranzige rijst. Voorkomen kun je dit door met zuurstofabsorbers te werken bij het opslaan van de zilvervlies rijst. Hier zijn al draadjes over, oa van @vheeswijk: http://preppers.nl/forum/threads/5029-Zelf-goede-zuurstofadsorbers-maken?highlight=absorbers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan neem je toch gewoon zilvervliesrijst?

 

Dat heeft toch nog altijd een redelijk hoge glycemic index. Havermout en quinoa zijn betere opties.

 

Vetten zijn vooral problematisch om voor lange periode van tijd op te slaan. Kokosnoot vet heeft waarschijnlijk de langste houdbaarheidsperiode van alle vetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er niet zo gezond aan de niet zo gezonde dingen die je noemt? Ik heb liever iets wat ik zonder problemen kan opslaan, en als ik het gebruik aanvul met missende elementen. Bij dingen zoals fruit in blik met "suikerstroop" hou ik er rekening mee dat er veel kcal inzitten in suikervorm. Dan moet je er geen vette speklap bij eten, of verbranden wat je eet. Wat er tegenwoordig niet veel meer doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er niet zo gezond aan de niet zo gezonde dingen die je noemt? Ik heb liever iets wat ik zonder problemen kan opslaan, en als ik het gebruik aanvul met missende elementen. Bij dingen zoals fruit in blik met "suikerstroop" hou ik er rekening mee dat er veel kcal inzitten in suikervorm. Dan moet je er geen vette speklap bij eten, of verbranden wat je eet. Wat er tegenwoordig niet veel meer doen....

 

Dat de meeste een hoge glycemische index hebben (bijvoorbeeld rijst, pasta, tarwe,...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heet nou voeding balanceren.

Je moet ook geen 500 gr spaghetti eten en dan op de bank gaan zitten.....

 

Dat zeg ik niet. Maar elke dag pasta of rijst eten is geen goed idee. De calorieën verbranden helpt inderdaad om gewichtstoename te voorkomen maar helpt niet om de insulinepieken na het eten van deze hoge glycemische index producten te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, goed idee. Gedroogd fruit uit de supermarkt is vaak heel duur (ongeveer 4 euro voor een klein zakje). Hoe lang zijn zelfgedroogde groenten en fruit houdbaar?

 

Dat hangt toch van het restvocht af. Ik weet dat uit eigen ervaring. Ik had eens lavendel gedroogd aan de lucht. Het materiaal voelde "kurkdroog" aan maar ik besloot de "droge" lavendel boven calciumchloride te bewaren. Binnen één week was de calciumchloride kletsnat en zelfs gedeeltelijk vervloeid. Het water kon alleen uit de lavendel komen. Ik was verbijsterd. Het drogen van materialen boven calciumchloride in een afgesloten ruimte, bv. een grote weidmonds weckpot noemt men drogen in een "exciccator". Ik wil t.z.t. hier wel een posting over schrijven. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik niet. Maar elke dag pasta of rijst eten is geen goed idee. De calorieën verbranden helpt inderdaad om gewichtstoename te voorkomen maar helpt niet om de insulinepieken na het eten van deze hoge glycemische index producten te voorkomen.

 

Zeg dat tegen een Italiaan... En in een WTSHTF situatie, ga je eerder calorieën te kort komen dan teveel hebben...

Als je bij de pasta en rijst ook nog genoeg vetten eet, valt die piek echt wel mee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd zeer gevarieerd ingekocht. Want als je alleen maar een product hebt die je vervolgens een maand lang moet gaan eten....dan valt dat vies tegen! Zowel vis als vlees, soepen, rijst en pasta... En je kunt idd beter teveel calorien hebben dan te weinig. Als SHTF en je moet voor jezelf zorgen, dan zit je echt niet op de bank te niksen.... Die calorien verbrand je heus wel. Je moet alleen zorgen dat je afwisselt en toevoegt. Dus niet iedere dag pasta, en een keer vis de ander keer vlees. Het gebruik van kruiden en andere smaak versterkers geeft een prettig gevoel bij het eten en je moet zorgen dat dat wat je mist aan vitamines en mineralen je opvangt met andere middelen zij het pillen of iets natuurlijkers. Ik heb altijd 2 potten totaal vitames bij de hand. Die gaan jaren lang mee en hebben veel wat je anders zou missen.Verder ben ik nu veel met zaden bezig zodat ik op den duur ook alles uit eigen groente en fruit kan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heet nou voeding balanceren.

Je moet ook geen 500 gr spaghetti eten en dan op de bank gaan zitten.....

 

Je slaapt er wel lekker op :D, ontspanning is ook wat waard in geval van 'stront aan de knikker'

 

Als er niets meer in de supermarkt is ga je toch niet als een malle eten lijkt mij , de meeste van ons raken heel wat kilo's kwijt in een situatie zonder supermarkt etc.

 

Groet

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt toch van het restvocht af. Ik weet dat uit eigen ervaring. Ik had eens lavendel gedroogd aan de lucht. Het materiaal voelde "kurkdroog" aan maar ik besloot de "droge" lavendel boven calciumchloride te bewaren. Binnen één week was de calciumchloride kletsnat en zelfs gedeeltelijk vervloeid. Het water kon alleen uit de lavendel komen. Ik was verbijsterd. Het drogen van materialen boven calciumchloride in een afgesloten ruimte, bv. een grote weidmonds weckpot noemt men drogen in een "exciccator". Ik wil t.z.t. hier wel een posting over schrijven. Wolf

 

Yep, ik heb deze techniek ook al gebruikt in het lab. Iets kan zeer droog lijken en toch nog redelijk wat vocht bevatten. Ik heb zo bijvoorbeeld eens een chemische reactie gedaan die watergevoelig was en toen moesten we eerst het glaswerk voor 24 uur drogen in een oven. Het zal de meeste mensen waarschijnlijk verbazen dat zelfs glas dat uit een droge ruimte op kamertemperatuur komt toch nog water heeft aan het oppervlak!

 

Jouw suggestie om een exciccator te gebruiken is een zeer goede. Ik denk dat de meeste mensen hier gebaard zullen zijn bij het leren van deze techniek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SHTFNL Waar zou ik zelf voor moeten zorgen dan? Ligt natuurlijk wel aan hetgene wat er gebeurt. Maar bij een bug-in valt er niet zoveel te doen hoor. Bij een bug-out was ik niet van plan om het hele keukenkastje mee te nemen.

 

Nou ik ga ervan uit dat ook bij een bug in je constant alert moet zijn en bezig moet zijn met dingen zoals bv afweer.. Er zijn mensen die in de gaten zullen krijgen dat er bij jou wat te halen valt en dat zullen ze dan ook proberen te bemachtigen. Of wat dacht je van gewoon warmte. Ik heb geen warmtebron die ik ieder dag van de winter aan kan laten die mij en mijn familie oneindig warm zal houden. Dus wordt het bomen kappen. Als ik voor vers eten wil zorgen, zal ik toch in de tuin moet werken... om maar een paar dingen te noemen. Zo kun je heel veel dingen opnoemen die je bezig zal houden tijdens een bug in. En bij een bug out, tja dat spreekt voor zich....

 

Maar klopt, het ligt ook aan hetgeen wat er gebeurt. En daar pas je jezelf en je doen en laten ook op aan.

Maar om terug op topic te komen, ook qua eten moet je het kunnen aanpassen aan de omstandigheden, en daarom vind ik variatie ook zeer belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Offtopic:

Ik heb dan het geluk om aan de rand van een rustig dorp te wonen, waar bij 99% van het dorp meer te halen valt.

Daarbij heb ik wel wat dingen om mee te verdedigen die (censuur). Gelukkig komt de warme periode er ook aan, en hoef ik vanaf nu ook niet meer de radiator aan te doen.

In de winter is het een andere zaak, en heb ik voor de tijd wel genoeg om zelf wat energie op te wekken.

 

Ontopic: Variatie in eten is zeker heel belangrijk. Ik heb wel dingen die heel voedingsrijk zijn, maar verandering van spijs doet eten. Zo luidt het spreekwoord immers.

Daarom heb ik verschillende soorten groenten, pasta, rijst, wat vlees, aardappel, instant puree, etc. Alles wat ik nu eet, maar dan een beetje extra in de kast. Ik ben ook maar budget prepper. Daarbij heb ik wel een binnentuintje, waar ik dingen in kan kweken, waar niemand wat van merkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mocht je uitgaan van een bug in, en toch vers willen eten dan zou spruiten wat voor je kunnen zijn.

Wij eten al tijden onze eigen gekweekte taugé (mungbonen) door onze nasi, soepen en wokgerechten.

Verder kun je diverse zaden heel goed kiemen als smaakversterkers in je salade (bv bietenzaad, waterkers etc)

 

Je kunt ook op de vensterbank planten opkweken en hun vruchten oogsten (paprika, tomaat etc.)

Zolang de temperatuur een beetje meewerkt en je water voorhanden hebt, kun je erg veel binnenshuis kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...