Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zaadvaste zaden vroeg oogsten (binnen 1 seizoen groente en zaden)


samurai

Aanbevolen berichten

Voor degenen die al zover zijn dat ze volledig zaadvast zijn, leuke woordspeling ;-)..

Ik experimenteer altijd met groei, mest en temperatuur en hierbij een tip die ik jullie niet wil onthouden..

 

Men weet ongetwijfeld dat voor veel groenten waaruit men de zaden wil oogsten, dit 2 jaar duurt,

of men heeft geen zin die ene plant apart te laten staan terwijl je de rest eromheen verandert.

Of voor 2-jarige, het eerste jaar oogst men de groente en laat een plant staan om daaruit het volgende

jaar de zaden te oogsten vanwege het korte Nederlandse seizoen.

 

Omdat dit niet altijd lukt en ruimte en omspitterij etc een probleem vormt,

kan je het volgende doen om apart de zaden te oogsten voor die plant die je weer de grond in

wil stoppen.

 

1. Rond eind juli kweek een paar zaden op. (Ja te laat maar even geduld..)

2. Behandel de plant alsof je hem in oktober de grond in wil stoppen, dus verpotten etc.

3. Tegen de tijd dat hij de grond in moet, doe je dit niet, maar stop je hem in een pot of emmer.

4. Zet de plant zo koud mogelijk, zodat de groei vertraagd wordt, of gestopt, voor de koudere

rassen als brocolli is dit niet al te ingewikkeld. Zet deze in je broeikas met noppenfolie, zodat het

rond het vriespunt of net erboven is.

5. De stofwisseling van de plant vertraagt zodanig dat hij de hele winter tot februari winterslaapt.

6. In maart als het warmer wordt, hardt hem uit, of laat de temperatuur zijn gang gaan.

7. Rond half april heb je een vrucht, plant de plant alsnog uit in je tuin, of laat hem in de emmer

als de emmer groot genoeg is.

8. Door de warmte stagnatie krijgt de plant een groeispurt en gaat vroeg bloeien.

9. Voordat het seizoen al goed begonnen is kan je de zaden oogsten.

 

Ik heb op dit moment bv brocolli staan in de tuin, die overwinterd heeft in de broeikas sinds vorig jaar juli.

Al volgroeid, maar natuurlijk oogst je hem niet om te eten, deze schiet al uit en bloeit nu al.

 

Beetje bizar maar het werkt goed. Zo kan je de oogst van je zaden en je groente gescheiden houden,

ook al qua tijd en energie die je er instopt.

 

Tuinier ze!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De bloeiperiode van een plant leren kennen is handig. Ik heb verlichting op een schakelaar, en bepaal zo zelf de bloeiperiode van lichttijd-afhankelijke planten.

Als ik zaad wil, bloei ik een mannelijke en vrouwelijke plant apart van de oogstplanten. Ook voorgroeien binnen kost niet veel energie. Buitenplanten kan je ook verduisteren zodat najaarsbloeiers eerder in bloei gaan.

(Ik groei en bloei nu wat binnen, bij gebrek aan een tuin, en niet alles op een balkonnetje gewaardeerd wordt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

Jep Ruderalis. Autoflowering. Niet dag-tijd afhankelijk.

Het soort plant leren kennen is belangrijk. Korte/lange dag, ruderalis, en C3, C4, of CAM. 1jarig, 2 jarig, of vaste plant. Het klimaat waar de plant in leeft, zoals temperatuur, lichtbehoefte (schaduw/zon), (lucht en bodem)vochtigheid, bodemtype etc.

Bacteriën, mycorrhiza, en enzymen voor bodemverbetering en symbiose tussen myco's en wortels, opruiming van dode plantdelen etc.. Belangrijk bij permacultuur.

 

De familie van de plant, en de manier waarop planten bestoven worden etc. is belangrijk als je bijvoorbeeld zaad wilt hebben, of stekken, etc.

Aardbeiplanten kunnen zichzelf "stekken". Sommige planten kan je "scheuren", en zo een 2e opkweken.

Sommige hebben zelfbestuiving, bestuiving tussen planten door wind, of insecten. Bijen, nectarvogels etc.

 

Biologie is cool. Net als natuurkunde, scheikunde, wiskunde, economie etc, en door goed te observeren leer je superveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...