Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slijpsteen afvlakken


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Hoe kun je met simpele middelen, dus geen dure spullen oid, een slijpsteen weer vlak maken?

 

'k Heb een goedkope dubbelzijdige slijpsteen die zolangzamerhand niet echt vlak meer is, 't begint op te vallen. :o

Zijn er simpele methoden dit te verhelpen? Ik heb jammer genoeg geen tweede steen om ze tegen elkaar aan te wrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Geert, dat hoeft niet, de onderkant van een standaard stoeptegel is aardig vlak, die heb ik wel. :)

 

Beter kun je kijken voor een tegel die aan de bovenkant "mooi" vlak is, dit omdat de zichtkant in contact is geweest met een matrijs en de onderkant vaak met een houten "plaat".dit wordt zo toegepast om zodanig de trillingen nog enigszins af te doen nemen tijdens het persen van de tegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kun je met simpele middelen, dus geen dure spullen oid, een slijpsteen weer vlak maken?

 

'k Heb een goedkope dubbelzijdige slijpsteen die zolangzamerhand niet echt vlak meer is, 't begint op te vallen. :o

Zijn er simpele methoden dit te verhelpen? Ik heb jammer genoeg geen tweede steen om ze tegen elkaar aan te wrijven.

 

Ray, als je het echt goed wilt doen, dan haal je een plaatje vensterglas. Daar leg een nat gemaakt waterproof schuurpapier op en wrijven maar, met steeds een beetje water erbij tot de steen vlak is.

Als je twijfelt of je er al bent, dan zet je een paar potlood streepjes op je steen en vlak je verder tot alle lijntjes verdwenen zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, als je het echt goed wilt doen, dan haal je een plaatje vensterglas. Daar leg een nat gemaakt waterproof schuurpapier op en wrijven maar, met steeds een beetje water erbij tot de steen vlak is.

Als je twijfelt of je er al bent, dan zet je een paar potlood streepjes op je steen en vlak je verder tot alle lijntjes verdwenen zijn.

 

Kijk dat is het antwoord wat ik wilde zien en eigenlijk zelf wilde posten. Inderdaad een stuk vlakglas nemen, schuurpapier erop en draaien maar. Gelijkmatig druk uitoefenen zodat hij netjes vlak wordt. Een oude spiegel oid werkt uiteraard ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, als je het echt goed wilt doen, dan haal je een plaatje vensterglas. Daar leg een nat gemaakt waterproof schuurpapier op en wrijven maar, met steeds een beetje water erbij tot de steen vlak is.

Als je twijfelt of je er al bent, dan zet je een paar potlood streepjes op je steen en vlak je verder tot alle lijntjes verdwenen zijn.

 

Ah, glas + schuurpapier, dat klinkt een stuk logischer. :D

 

'k Zag bij m'n pa nog een stuk marmer liggen waarvan de onderkant niet gepolijst is. Dit is wellicht wat fijner en vlakker dan een stoeptegel. 't Wordt even uitzoeken hoe grof ik moeten beginnen, wellicht eerst stoeptegel, dan het marmer en dan een glasplaat (of andere supervlakke plaat) met watervast schuurpapier.

 

Bedankt jongens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, als je het echt goed wilt doen, dan haal je een plaatje vensterglas. Daar leg een nat gemaakt waterproof schuurpapier op en wrijven maar, met steeds een beetje water erbij tot de steen vlak is.

Als je twijfelt of je er al bent, dan zet je een paar potlood streepjes op je steen en vlak je verder tot alle lijntjes verdwenen zijn.

 

Thanx Charlie, dat waterproof schuurpapier was ik vergeten te vermelden:confused:, waarschijnlijk weer teveel dingen tegelijk aan het doen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Na het bewerken met de stoeptegel, is het handig om voortaan te leren slijpen zodat de wetsteen niet zo hol wordt. Dit doe je door de slijpbeweging zo groot mogelijk te maken over de hele steen. Het mooist is in een 8-vorm. Let op dat de muis van de hand, en de vingers niet boven de rand van de steen uisteken, zodat ze niet beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...