Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelfbouw Dipool antenne


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben geen antennetechnicus, maar wat ik ooit heb gehoord (van ex-werkgever die antennetechiek winkel had. 10jr geleden), is dit:

Kabel van zender naar balun (als je coax gebruikt) mag bepaalde lengtes NIET hebben, i.v.m. resonantie. Ook geen ringen/spoelen in de kabel leggen, behalve met ferriet.

Kabels van polen aan de balun, moeten wel bepaalde lengte hebben i.v.m. golflengte.

 

Ik zie sowieso al geen balun, aangezien je coax gebruikt vanaf de zender?

Goede coax gebruikt? (Goede weerstand?)

Zijn alle kabels op de goede lengte?

SWR meter zou inderdaad handig zijn. Oversturing is nooit leuk.

 

Ik heb net ook deze er even bijgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dipoolantenne

Ik heb even vluchtig doorgelezen, en volgens mij zit ik in de goede richting.

Ik heb ook kabelmodems etc. aangesloten (UPC) en daarbij mochten de kabels ook geen bepaalde lengte hebben, van AOP naar splitter/modem i.v.m. resonantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Naar aanleiding van een andere post, zal ik dit topic verder uitbreiden met een uitleg hoe je zo'n draad antenne maakt... prepperstyle...

 


Je hebt nodig 2x 2,61meter aan installatiekabel. (ietsje langer is beter, dan kun je hem iets trimmen om de SWR goed te krijgen)

draad1.jpg

 

en ongeveer 12 meter 50Ohm Coax kabel....

 

Ontmantel 1 kant van de coax kabel en soldeer 1 stuk installatiekabel aan de binnenste kern, en soldeer het andere stuk aan de buitenste kern.

Wikkel dan vlak daar onder, de coaxkabel 8 keer, ten grootte van een bierviltje, en gebruik tie-wraps om deze wikkelingen vast te zetten.

 

Soldeer aan de andere kant van de coax kabel een passende plug voor je bakkie of porto, en test met een SWR meter in hoeverre je antenne 1:1 staat.

 

Als deze onder de 1:1:5 is, zit je al redelijk veilig... maar hoe lager hoe beter. Dit kun je dan eventueel bij trimmen door telkens een klein stukje van de installatie kabels af te knippen tot de waardes wel naar je zin zijn.

 

Daarna kun je deze antenne zo hoog mogelijk ophangen.

 

De installatiekabel die aan de binnenkern zit doe je dan recht omhoog... en de andere kabel laat je schuin naar beneden hangen in een hoek van ongeveer 45 graden.

 

Hoppetee..

 

 

u heeft een 27Mc shtf prepperstyle zelfgebouwde draad antenne!

 

closeup1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast ghostwhiper

Bij wijze van test heb ik er vandaag maar eens zelf een gemaakt alleen als een sloped dipool op gehangen in plaats van een inverted V.

Ik heb geen balun in de coax gelegd.

Heb zowel de beide draden 2,70 meter geknipt en de swr is nu op kanaal 20 1:3.5 en hij moet korter.

Er komt wel wat dx verkeer binnen ver weg dus ben benieuwd als de swr goed is en ik een betere voeding gebruik Hoe ver ik er mee kom

Hij loopt van west (straler) naar Oost op dit moment maar dat heeft vooral met de tuin te maken :eek:

Boven in de dakkapel zit een katrol zodat ik hem makkelijk kan laten zakken om af te stellen

 

20140710_222823.jpg.a7dd780d54043945e51ea70245924735.jpg

 

Todo lijstje

Een stukje kunstof van een snijplank zagen als middenstuk in plaats van een kroonsteentje.

Van hetzelfde spul 10 cm lange isolator maken.

Het touw van de test vervangen door waslijn

Strakker spannen

Swr beter zien te krijgen.

 

Ps Ik heb bruin installaties draad gebruikt in plaats van blauw want ik kon geen blauw vinden :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

SWR is enkel van belang om te zenden, ontvangen kan met alles :) (Bruine draad is even goed als blauwe :D :D)

 

Ik dolde maar wat, voor de ontvangst is elke soort draad / metaal geschikt zelfs een stuk ijzerdraad, gordijnrails, zinken dakgoot, reling van het balkon noem maar op uitproberen wat het beste werkt is ook uitdaging.

Wat op de langere termijn ook interessant is om antennelitze te gebruiken dit is weerbestending rekt niet en oxideert niet, de kosten per meter vallen ook wel mee omdat je maar een paar meter nodig hebt en het is erg flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ik dolde maar wat, voor de ontvangst is elke soort draad / metaal geschikt zelfs een stuk ijzerdraad, gordijnrails, zinken dakgoot, reling van het balkon noem maar op uitproberen wat het beste werkt is ook uitdaging.

Wat op de langere termijn ook interessant is om antennelitze te gebruiken dit is weerbestending rekt niet en oxideert niet, de kosten per meter vallen ook wel mee omdat je maar een paar meter nodig hebt en het is erg flexibel.

 

 

Ik heb tot nu toe nog niets hoeven kopen en kan je nu vertellen dat ik rustig een paar keer span voor die paar euro die ik kan besparen.

Had ook gewoon een dipool kunnen kopen voor 25 euro maar dan is de lol er af.

 

Vanmiddag ga ik er weer mee verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Heldere informatie in dit draadje(:p) om zelf een dipoolantenne te bouwen.

Ik ben er ook heel nieuwsgierig van geworden en ga deze week materiaal halen en dan knoop en soldeer ik de hele boel eens aan elkaar!

 

Het bliijft toch een mooi idee om van wat coaxkabel en elektriciteitssnoer een werkende antenne te maken.

 

wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Heb hier de boel nu hangen.

Kilometer of 20 met 10 watt er op.

Gewoon een kroonsteentje met ene kant coax andere kant 2 stukken speakersnoer 1.5 mm2.

Op 2.70 meter lang geknipt en toen terug geknipt tot de swr 1 op 1.1 was op kanaal 20.

Heb hem gewoon recht gespannen dus niet in een inverted V

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...